با شماری از معروف ترین جاذبه های گردشگری طالقان آشنا شوید

در میان کوههای سر به فلک کشیده البرز، منطقه ای ییلاقی وجود دارد که بسیار خوش آب و هوا، دیدنی و جذاب است. این منطقه طالقان نامیده می شود و از بخشهای شهرستان ساوجبلاغ هست. از غرب به کندوان می رسد و از جنوب غربی تا 40 کیلومتری قزوین پیش می رود، از شمال به رامسر، تنکابن و الموت وصل می شود، از جنوب به هشتگرد و از شرق هم به شهر کرج متصل است. مردم طالقان به زبان فارسی سخن می گویند اما لهجه مخصوص به خود یعنی لهجه تاتی دارند. با ما در مقاله بهترین جاهای دیدنی طالقان همراه شوید تا شما را با شماری از معروف ترین جاذبه های گردشگری طالقان آشنا نماییم. قطعا، آشنایی با دیدنی های مشهور طالقان برایتان جالب خواهد بود.

چشمه های فصلی و دائمی

چشمه های فصلی و دائمی

399 چشمه دائمی در این منطقه وجود دارند. همچنین، 57 دهنه چشمه اصلی هم در بین بهترین جاهای دیدنی طالقان دیده می شوند. وجود این چشمه ها به دلیل بالا بودن سفره های آب زیرزمینی منطقه است. 4 چشمه بسیار معروف به نامهای چشمه آبگرم گنداب، چشمه آبگرم گراب بالای طالقان، چشمه آبگرم خچیره و چشمه آبگرم شمال روستای هرنج در این منطقه وجود دارند. چشمه آبگرم گنداب در شمال روستای دهدر و در جنوب قلعه مسچال دیده می شود. چشمه آبگرم خچیره هم که یکی از دیدنی های مشهور طالقان بوده، در انتهای رودخانه فرعی و خاک رو در شمال روستای خچیره واقع شده است.

آبشارهای طالقان

آبشارهای طالقان

آبشارها در فصول مختلف در سرتاسر این منطقه جاری هستند. دلیل آن نیز کوهستانی و برف گیر بودن منطقه و همچنین بارندگی زیاد و وجود رودخانه های فصلی و دائمی است. از آبشارهای معروف منطقه میتوان به آبشار نرنو، آبشار شلبن، آبشار سفید آب، آبشار آسکان، آبشار خرس چر، آبشار کوچک، آبشار میلین و آبشار وارکش اشاره کرد. آبشار آسکان هم یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری طالقان بوده که در فصل زمستان به صورت یخشار در می آید.

غارها و دستکندهای منطقه طالقان

غارها و دستکندهای منطقه طالقان

در طالقان غارهای معروف و زیادی وجود دارند که از معروف ترین آنان میتوان به غار پراو اشاره کرد. این مورد از بهترین جاهای دیدنی طالقان در لیست 900 غار موجود در کشور قرار دارد و همچنین دارای شهرت جهانی هست. به غیر از این غار، تعداد زیاد دیگری غار نیز در شهرستان طالقان به ثبت رسیده اند با نامهای غار بزج، غار زالن گاه، غار مرغ بند، غار وی یا.

گلگشت های شهرستان طالقان

گلگشت های شهرستان طالقان

در فاصله بین کوههای طالقان چیزی که باعث افزایش زیبایی منطقه می گردد، روستاهای متعدد و مزارع سرسبز و زیبای بین این کوهها هست. در واقع شهرستان طالقان مجموعه ای از زیبایی ها در کنار یکدیگر است؛ زیبایی هایی چون دشت، رود، کوه و طبیعت چشم نواز و زیبا. طالقان مورد توجه کوهنوردان نیز قرار دارد اما مردم عادی نیز از تمام استانها و شهرستانهای اطراف برای گذراندن چند روزی در یک منطقه ییلاقی و سرسبز و خوش آب و هوا به این منطقه می آیند بطوریکه در سالیان اخیر گردشگران زیادی را نیز به سمت خود کشانده است.

شهرستان طالقان از لحاظ گردشگری و تفریح شهرستان فوق العاده ای است، زیرا با وجود طبیعتی زیبا، چشمان هر بیننده ای را نوازش داده و او را به سمت خود می کشاند. از جمله جاذبه های گردشگری طالقان میتوان به مسیرهای پیاده روی آن اشاره کرد که بسیار زیبا و لذت بخشند. یکی از معروف ترین مکانهای این شهرستان، یک مسیر پیاده روی است که از روستای حسنجون آغاز شده و به مزرعه دوروان ختم می شود. سرتاسر آن را درختان زیبا و کهنسال گردو فرا گرفته و در کنار آن جویباری روان است که صدای آن احساس آرامش فوق العاده ای را برای هر کسی به ارمغان می آورد.

مسیر دیگر، مسیر پیاده روی روستای خچیره به هفت چشمه است. این روستا از زیباترین روستاهای طالقان است و مسیر آن که در واقع مسیر صعود به قله وارکش بوده، یکی از مسیرهای زیبای این شهرستان محسوب می شود به خصوص در فصل تابستان که طراوت و زیبایی آن هر بیننده ای را مدهوش خود می گرداند. مسیر زیبای دیگر، مسیر حرکت از روستای گوران به سمت روستای اورازان است. این مسیر از پر درخت ترین مناطق طالقان بوده و این تراکم درختان خود باعث زیبایی دوچندان در این قسمت شده است. این قسمت از دیدنی های مشهور طالقان در هر فصل زیبایی مخصوص به خود را دارد به خصوص در فصل پاییز که همانند بوم نقاشی مملو از رنگهای زیبا می شود.

در این بخش در فصل زمستان یخشارهای زیبایی نیز دیده می شود و به دلیل حالت خاص منطقه، جانوران زیاد و متنوعی که برخی از آنها نادر نیز هستند، در آن زندگی می کنند و گاهی حتی میتوان آنها را دید. مسیر زیبای دیگر از کته ده به سمت مندانین است که البته کوهنوردان از این مسیر به قله میان کاهار نیز برای صعود خود استفاده می کنند. البته از کته ده مسیر زیبای دیگری نیز وجود داشته که به دختر قلعه می رسد و از آن برای صعود به قله کاهار بزرگ استفاده می کنند.

همچنین، میتوان به مسیر پیاده روی جنگل آسفاران هم اشاره کرد که از رودخانه به روستای آسفاران می رسد. متاسفانه به دلیل جاده کشی این مسیر زیبا شدیدا آسیب دیده و مورد تخریب قرار گرفته است. یکی دیگر از مسیرهای زیبا، مسیر تکیه ناوه به سمت عالی سر است به خصوص در فصل پاییز، زیرا رنگهای درختان در این مسیر و تنوع این رنگها اعجاب انگیز بوده و منظره آن هر بیننده ای را میخکوب می کند. مسیر تفریحی و زیبای دیگر، مسیر باغ کوچه روستای کوئین به سمت چشمه سار آن است که این چشمه سار خودش از بهترین جاهای دیدنی طالقان به شمار می آید.

کوههای طالقان

کوههای طالقان

سلسله کوههای البرز که در شمال کشور قرار دارند، با طول 950 کیلومتر و عرض 25 تا 110 کیلومتر منطقه شمالی کشور ما را احاطه کرده و مانند دیواری ستبر دیده می شود. نام البرز نیز از واژه هربرز گرفته شده که در زبان پهلوی از دو بخش "هر" به معنی کوه و "برز" به معنی بلند تشکیل شده است. این سلسله کوه از رسوبات دوران اول تا سوم زمین شناسی شکل گرفته و در اثر حرکاتی که زمین در دوران چهارم زمین شناسی داشته، پدیدار گشته است. این رشته کوه عظیم و پهناور از مرز ایران و جمهوری آذربایجان شروع شده، سواحل جنوب غربی و جنوبی دریای خزر را احاطه کرده و تا شمال استان خراسان و کوههای هندوکش و فلات پامیر ادامه یافته است.

اگر به نقشه جغرافیایی ایران نگاه کنیم، رشته کوه البرز را مانند قوسی زیبا در شمال ایران خواهیم دید. این رشته کوه را به سه قسمت البرز مرکزی، البرز غربی و البرز خاوری یا شرقی تقسیم می کنند. یکی از این بخشها، بخش مرکزی آن است که کوههای طالقان جزو آن محسوب می شوند. طول این کوهها از شمال غربی آبیک در قزوین تا رود کرج ادامه دارد. این مسافت حدود 94 کیلومتر است با عرضی متغیر یعنی در برخی مناطق 5 کیلومتر و در برخی دیگر به 25 کیلومتر نیز می رسد. همچنین این مورد از دیدنی های مشهور طالقان خود از کوههای متعدد کوچک و بزرگی تشکیل شده است.

این منطقه به دلیل داشتن کوههای مختلف با ارتفاع ها و شرایط متفاوت کوهنوردان زیادی را به سمت خود می کشاند. البته لازم به ذکر است که این رشته کوهها در این منطقه با یکی از بلندترین رشته کوههای ایران هم مرز بوده و آن رشته کوه معروف تخت سلیمان نام دارد. کوهنوردان همواره از روستای پراچان به سمت این قله صعود می کنند. از این مورد از معروف ترین جاذبه های گردشگری طالقان میتوان به قلل زیاد دیگری نیز صعود کرد. همچنین، از این روستا سه مسیر پیاده روی خاص نیز به سه منطقه معروف شمالی وجود دارد. این سه مسیر عبارتند از مسیر به سمت جنگل سه هزار، کلاردشت و رودبارک.

پوشش گیاهی و جانوری طالقان

پوشش گیاهی و جانوری طالقان

به دلیل نوع قرارگیری این منطقه در سلسله جبال البرز و نوع آب و هوای آن و میزان بارش ها، این منطقه مکانی خوش آب و هوا و بسیار حاصلخیز است. رطوبت بالای این منطقه و وجود آب و چشمه ها و آبشارهای مختلف در آن سرسبزی باغات و جنگلها را به همراه دارد. در این منطقه انواع میوه ها مانند گلابی، زیتون، سیب، گردو، گیلاس، زالزالک، بادام، زرشک کوهی و سایر میوه ها به عمل می آیند. همچنین، با رفتن به این منطقه، شاهد انواع زیادی از درختان نیز خواهید بود؛ درختانی همچون چنار و بید.

در این منطقه کوهستانی و زیبا انواع گیاهان دارویی و همچنین تزئینی نیز رشد می کنند. از انواع این گیاهان میتوان به تره کوهی، ریواس، کاسنی، ثعلب، بومادران، شنگ، آویشن، برنجاسف، گون و جوشیر اشاره داشت. همچنین بخشی از آن نیز در فصل بهار پر از شقایق های زیبا می شود که دل از هر بیننده ای می ربایند. در این منطقه انواع زیبایی از گلهای رنگارنگ کوهی را نیز میتوان دید که هر بخشی را به رنگی آذین داده اند. در این منطقه حیوانات زیادی نیز زندگی می کنند مانند انواع پستانداران و پرندگان وحشی و همچنین حیواناتی چون گراز، خرگوش، شغال، گرگ، خرس، کفتار، عقاب، زاغچه، قوش، دم جنبانک و کبک.

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

با شماری از معروف ترین جاذبه های گردشگری ریکیاویک آشنا شوید

علی حیدرنژاد ، شنبه 2 دی 1402

با ما در مقاله معروف ترین جاذبه های گردشگری ریکیاویک همراه شده تا شما را با شماری از بهترین جاذبه های دیدنی ریکیاویک آشنا کنیم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :