مراحل سفر با هواپیما و خرید اینترنتی بلیط هواپیما

سفر با هواپیما مراحل متعددی دارد، از جمله ورود به فرودگاه، خرید بلیط، تحویل بار، دریافت کارت پرواز، عبور از خطوط کنترل امنیت، استفاده از سالن انتظار و استراحت مسافران در  آن، سوار شدن به هواپیما و در نهایت دادن سفارش غذا. طی این مراحل، مدت زمان زیادی می برد، اما اگر اقدام به خرید اینترنتی بلیط هواپیما کنید، می توانید بیش از نیمی از این مراحل را در همان یک مرحله انجام دهید. با همگردی همراه باشید تا درباره خرید اینترنتی بلیط هواپیما بیشتر بدانید و درضمن با مراحل سفر با هواپیما نیز آشنا شوید.

درضمن برای اطلاعات بیشتر درمورد سفر با هواپیما به مقالات زیر مراجعه کنید:

لباس مناسب سفر هوایی | در سفر با هواپیما چی بپوشیم؟، در اولین تجربه سفر با هواپیما چه کارهایی انجام دهیم.، نکات مهم در سفر با هواپیما | در سفر هوایی به این نکات توجه نمایید، خرید و رزرو بلیط هواپیما | معرفی بهترین راهکارها

بلیط اینترنتی

چگونگی خرید اینترنتی بلیط

بعضی از شرکت های مسافربری به صورت اینترنتی اقدام به فروش بلیط های هواپیما و قطار می کنند تا مسافرانی که به هر دلیلی وقتی برای خرید حضوری ندارند، بتوانند خرید اینترنتی بلیط هواپیما یا قطار انجام دهند. خرید بلیط از این سایت برای شما بسیار آسان است، چرا که به گونه ای طراحی شده تا با دیدن ساعت های بلیط و قیمتشان و همینطور با مشخص کردن مبدا و مقصدتان و چند کلیک می توانید اقدام به خرید اینترنتی بلیط هواپیما یا دیگر وسایل نقلیه بین شهری نمایید. یکی از مزایای بزرگی که در برخی از این سایت ها وجود دارد، امکان پس دادن بلیط هواپیما وجود دارد.

خرید بلیط اینترنتی هواپیما

Check_in: ارائه بلیط، تحویل بار و دریافت کارت پرواز

بعد از خرید اینترنتی بلیط هواپیما، شما سه حق انتخاب برای check_in دارید. گزینه اول که می توانید در خود سایت از 24 ساعت قبل از پرواز، بلیط هواپیمای خود را چک کنید که این موضوع باعث تسریع در سرعت کارهایتان در فرودگاه می شود، زیرا دیگر نیاز به مراجعه به نیست و تنها با پرینت کارت پرواز  می توانید بقیه مراحل را انجام دهید و اما گزینه دومی که وجود دارد، این است که در روز پرواز در فرودگاه به یکی از بادجه های خودکار داخل فرودگاه برای انجام check_in بروید و بعد از تایید، از باجه، پرینت پرواز خود را بگیرید و در نهایت برای گزینه آخر شما می توانید به صورت دستی بلیط هواپیمای خود خود را check_in کنید که این موضوع بسیار زمان بر خواهد بود، زیرا صف های طولانی پشت باجه ها قرار دارد، اما بازهم برای تسریع در کارتان می توانید مدارک خود را در دست آماده داشته باشید. بعد از انجام این مراحل نوبت به بارهایتان می رسد که اگر باری نداشته باشید به راحتی می توانید با کارت پرواز به سمت گیت بروید و در صورت داشتن بار، tag های بسته شده به بارتان را که مربوط به سفر قبلی می باشد، باز می کنید، بارهایتان را در bag drop قرار می دهید و بعد از گذر در نهایت به سمت گیت پیش می روید.

بلیط هواپیما

خطوط کنترل امنیت سریع

زمانی که برای کنترل امنیت می روید، ممکن است که زمان زیادی به دلیل صف طولانی از شما گرفته شود، اما راهی برای تسریع در این کار وجود دارد که به آن کنترل سریع می گویند و معمولا این مزیت برای افرادی است که پرواز های مکرری انجام می دهند و نامشان به عنوان pre_registered در سیستم به ثبت رسیده، اما اگر مسافران دیگری هم بخواهند از این مزیت استفاده کنند، می توانند با پرداخت پولی اضافی از این امکان بهره بگیرند.

کنترل امنیت فرودگاه

دسترسی به سالن استراحت

سالنی برای استراحت مسافرانی که پرواز های مکرر "premium tires" دارند و یا بلیط first class یا Business class دارند، وجود دارد، اما اگر افراد عادی هم بخواهند از این سالن استفاده کنند، می توانند از طریق priority pass با پرداخت یک هزینه سالانه و یا پرداخت هزینه در همان زمانی که در فرودگاه هستند، این اجازه را دریافت کنند تا از یکی از سالن های فرودگاه استفاده کنند، البته معمولا شما تنها می توانید از یک الی دو سالن استفاده کنید که نوعی محدودیت برای افراد عادی محسوب می شود، زیرا معمولا این سالن ها از گیت خروجی هم دور هستند. البته از طریق دیگری هم می توانید از این سالن ها استفاده کنید و آن هم پرداخت مبلغی به شرکت های هواپیمایی است که با این مبلغ به شما اجازه یک روز استفاده داده می شود که نام این کار، one _ day lounge می باشد.

سالن استراحت فرودگاه

Boarding سوار کردن

شما زمانی که بلیط تهیه می کنید، شماره صندلی بر روی آن حک شده که در زمان سوار شدن، خدمه هواپیما سعی می کنند تا شما را با توجه به شماره صندلی که دارید، به ترتیب به داخل راه بدهند، البته افرادی که بلیط های Business class دارند و یا دارای نیاز های خاصی هستند، جزو نفرات اول وارد هواپیما می شوند. هرچند که این موضوع وارد شدن به ترتیب اغلب رعایت نمی شود و ترافیک در راهروی هواپیما به وجود می آید، اما شما می توانید برای اینکه در این صف طولانی نمایید و یا در کابین در مدت طولانی منتظر نمایید، در لحظه آخر زمانیکه آخرین مسافر از گیت رد شد، راه بیفتید تا مجبور نشوید در ازدحام وارد هواپیما شوید .

بردینگ هواپیما

سفارش غذاهای ویژه

اگر غذاهای استانداردی که در هواپیما سرو می شود، مورد پسند شما نمی باشد و یا برای شما ضرر دارد، این امکان وجود دارد تا از منوی غذاهای خاص، مانند غذاهای حلال اسلامی و یهودی، غذاهای ویژه کودکان، غذاهای ویژه گیاه خواران، غذاهای ویژه دیابتی ها و غذاهای کم نمک استفاده کنید. شما می توانید این غذا ها را در مرحله رزرو بلیط اینترنتی، از 24 ساعت قبل سفارش دهید و یا در نوع دوم در زمان رزرو حضوری بلیطتان، این غذاها را سفارش دهید و یا در نوع آخر در زمانی که در هواپیما هستید، می توانید از غذاهایی که سفارش مسافران جا مانده می باشد، سفارش دهید، اما در آن صورت محدودیت دارید و ممکن است که غذا کاملا مورد علاقه شما نباشد. خوب است که در مورد این غذاها اطلاعات بیشتری به دست آورید، مانند اینکه این غذاها قبل از غذاهای نرمال هواپیما سرو می شوند و از بین این غذاهای ویژه غذاهای کودک از کیفیت بالایی برخوردارند، ولی ممکن است غذاهایی هم برای شما سرو شوند که از سطح انتظارتان پایین تر هستند و برای مثال می توان به غذای گیاهی با پاستا و اسفناج و مخلفات ناشاره کرد که چیزی جز سبزیجات خام نیستند و این موضوع واقعا برای بعضی ها آزار دهنده است.

غذای هواپیما

Jet lag سردرگمی زمانی

Jet lag در معنای لغوی به نام سردرگمی زمانی است. این موضوع از زمانی برای مسافران ایجاد شد که سفر با هواپیماهای جت رواج پیدا کرد، به طوریکه در زمان کم، مسافت زیادی را طی می  کنند و مسافران از نظر زمانی بسیار دچار مشکل می شوند. اولین تاثیر بر روی زمان ساعت خواب و بیداری مسافران است و تا بخواهید که این عادت ها را از  سرخود بیاندازید، ممکن است تا زمان برگشتتان طول بکشد . اما اگر این موضوع شما را آزار می دهد، تنها راهی که دارید، این است که در هواپیما بازی نکنید، فیلم نبینید و در تمام مدت طول سفر با هواپیما بخوابید و بعد از رسیدن به مقصد، دیگر ساعتتان را با ساعت مکان تنظیم کنید. به طور مثال می توانید اگر زمان مقصدتان 7 صبح بود، دیگر به هتل نروید و نخوابید و سعی کنید که به گشت و گذار در شهر بپردازید، البته بدون رانندگی. این گشت و گذار را با وسایل حمل و نقل عمومی انجام دهید و از آفتاب و هوای تازه شهر لذت ببرید، البته صبحانه تان را هم خوب در هواپیما بخورید. تا شب به گشت و گذار بپردازید؛ در نهایت بعد از خوردن شام دیگر وقت را تلف نکنید به رخت خواب بروید و این موضوع باعث می شود تا شما از روز بعد به حالت عادی برگردید.

جت لگ

اضافه بار

شما در هر سفر با هواپیما تنها می توانید مقدار محدودی بار را همراه داشته باشید و در صورت داشتن اضافه بار باید مبلغی اضافی بپردازید. شما می توانید از طریق شرکت هواپیمایی، مقدار مجاز بار را بفهمید. بهتر است که برای سفر با هواپیما بارهای خود را کم و سبک کنید، اما اگر این کار امکان پذیر نبود، می توانید به صورت جدا بارهایتان را بفرستید، اما مطمئن شوید که مقصد بارهایتان با مقصدی که خودتان می روید، یکی هستند. شما در این صورت باید شخصا بارتان را به سالن ترمینال تحویل دهید و ممکن است که از شما در این حالت هزینه ای برای حقوق گمرک بگیرند. البته گاهی شرکت های هواپیمایی برای بارهای اضافی شما تخفیف هایی در نظر بگیرند که بهترین زمان برای استفاده از این موقعیت است. راه دیگری هم وجود دارد تا بتوانید بار بیشتری با خود حمل کنید و آن هم پرداخت هزینه بیشتر است و گرفتن بلیط first class یا Business class، زیرا این امکان برای دارندگان این بلیط وجود دارد که بار بیشتری با خود همراه داشته باشند. اگر می خواهید که هزینه کمتری برای فرستادن بارهایتان بدهید، می توانید از طریق دریایی اقدام کنید و یا پست کنید که در آن صورت قبل از سفر با هواپیما می توانید بارهایتان را بفرستید. در این صورت به راحتی بدون اینکه حضورا بخواهید به جایی بروید، می توانید از در منزل بارهایتان را تحویل بدهید و در درب منزل مقصدتان بعد از 48 ساعت الی 5 روز بارها را تحویل بگیرید.

رزرو بلیط هواپیما

مشکلات احتمالی سفر طولانی

پروازهایی وجود دارند که بسیار طولانی هستند و نام آن ها Economy می باشد. این پروازها گاهی برای مسافران خطراتی را ایجاد می کنند که رایج ترین آن ها در در اثر نشستن بسیار پیش می آید که باعث عارضه ترومبوز وریدی عمقی می شود. این بیماری باعث لخته شدن خون در سیاهرگ ها می شود و در نتیجه ورم عضو های بدن را با خود به همراه دارد. هرچند که این اتفاق به ندرت پیش می آید، اما بهتر است که برای پیش گیری، هر دو ساعت یکبار در راهروی هواپیما راه بروید و عضلاتتان را حرکت دهید و کششی ایجاد کنید. مطمئن باشید که با اینکار کسی به شما اعتراضی نمی کند. حتی دستشویی رفتن هم برای جلوگیری از این تورم می تواند مفید باشد. راه دیگری که مفید است، خوردن نوشیدنی های بدون الکل و کافئین است و در آخر توصیه می شود که سعی کنید هنگام تهیه بلیط هواپیما، بلیط هایی را بگیرید که در صندلی نزدیک راهرو باشد تا مسافران کناری شما برای بلند شدنتان اذیت نشوند.

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

اکنون زمان خرید بلیط هواپیما برای سفر به قطر جهت تماشای بازی های جام جهانی است

گلاره یوسف پور ، شنبه 30 مهر 1401

براساس سخنان سفیر ایران در دوحه، اکنون زمان خرید بلیط هواپیما برای سفر به قطر جهت تماشای بازی های جام جهانی است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :