بین الحرمین کربلا؛ مکانی مقدس برای مسلمانان در عراق

بین الحرمین کربلا را می توان یکی از مقدس ترین و عجیب ترین مکانهای زیارتی دانست که در عراق قرار دارد. چرا می گوییم عجیب؟! حس حضور در این مکان را تنها کسانی که تجربه کرده اند، درک می کنند. با ما در مقاله بین الحرمین کجاست همراه شوید تا شما را با نقشه بین الحرمین و اسرارش آشنا کنیم.

بین الحرمین کربلا

موقعیت

فاصله بین دو حرم امام حسین علیه السلام و حضرت عباس را بین الحرمین می گویند. این فاصله از درب شرقی حرم مطهر امام حسین علیه السلام شروع شده و حدود 378 متر هست. گفته می شود این فاصله دقیقا برابر با فاصله دو کوه صفا و مروه در مکه است. فاصله بین این دو حرم، همان میدانی بوده که در روز عاشورا جنگ در آن انجام شده و سپاهیان یزید در نزدیکیش مستقر بودند.

زیارتگاه ها

اگر به زیارت کربلا مشرف شده باشید، علاوه بر دو حرم مطهر، از بخشهای دیگری نیز بازدید و آنها را زیارت کردید. این زیارتگاههای کوچک عبارتند از:

کف العباس یمنی: جایی که دست راست حضرت عباس قرار دارد.

کف العباس یسری: جایی که دست چپ حضرت عباس قرار دارد.

تل زینبیه: تپه ای است که حضرت زینب (س) بر فراز آن میدان جنگ را نظاره می کردند.

خیمه گاه امام حسین: جایی که امام حسین (ع) و 72 تن از یارانش در آنجا خیمه زده بودند.

مقام علی اکبر: جایی که حضرت علی اکبر در آنجا به شهادت رسیدند.

مقام علی اصغر: جایی که حضرت علی اصغر در آن مکان شهید شدند.

زیارتگاه ها

تاریخچه

تصاویر قدیمی هوایی که از این بخش برجای مانده و نقشه بین الحرمین، بیانگر این نکته هستند که فاصله بین دو حرم همیشه اینقدر خالی نبوده و اصلا فضایی با نام بین الحرمین وجود نداشته است. این فاصله پر از خانه های مسکونی و مغازه ها بوده و تنها راهی که دو حرم را به هم وصل می کرد، یک کوچه یا خیابان باریک بود. در سال 1400 هجری قمری و زمان حکومت صدام، تمام ساختمانهای بین دو حرم تخریب شدند و راه ارتباطی که امروزه می بینیم، بوجود آمد. این راه بعدها به بین الحرمین شهرت یافت.

براساس مقاله بین الحرمین کجاست، باید بدانید که پس از سرنگونی رژیم صدام، طرح توسعه حرم مطهر امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) از سر گرفته شد. فضای بین الحرمین کربلا بدلیل استفاده از آن در عزاداری زائران امام به خصوص در روز اربعین، بیشتر مورد توجه قرار گرفت و امکان استفاده از آن برای زائران مقدور گردید. در مهر 89، طرح توسعه بین الحرمین کربلا آغاز شد. براساس این طرح، حدود یک میلیون و پانصد هزار متر مربع به حرم اختصاص داده شده است. این فضا از خیابان میثم تمار شروع و به خیابان جمهوری می رسد.

طرح توسعه بین الحرمین کربلا
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

توصیه هایی برای بازگشت زائران ایرانی از کربلا به مرزها یا شهرهای زیارتی عراق

گلاره یوسف پور ، یکشنبه 27 شهریور 1401

براساس خبرهای بدست رسیده، توصیه هایی برای بازگشت زائران ایرانی از کربلا به مرزها یا شهرهای زیارتی عراق مطرح شد.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :