راهنمای پیاده روی کربلا | همراه با شما در پیاده روی اربعین

در این مطلب از راهنمای سفر به کربلا برایتان گفته ایم از پیاده روی اربعین یا همان پیاده روی کربلا که هر سال، عاشقان زیادی را پای پیاده به سمت کربلا و حرم امام حسین (ع) می کشاند. در بین شیعیان، روز بیستم ماه صفر هر سال اربعین نام گرفته. روزی که مصادف با چهلمین روز از به شهادت رسیدن سومین اختر تابناک امامت و ولایت امام حسین (ع) شده است و طبق نظریه ی علمای دینی نظیر شیخ مفید و شیخ طوسی، روزی است که در سال 61 هجری قمری اهل بیت امام شهیدمان از سرزمین شام به سوی مدینه بازگردانده شدند. در کتاب شیخ عباس قمی با نام " نفس المهموم " این مطلب ذکر شده است که در روز این روز اهل حرم در کربلا بوده اند و به مرثیه سرایی و عزاداری مشغول بوده اند. اما در روایات دینی نقل شده است که در اربهین و چهلمین روز از شهادت امام حسین(ع) جابر ابن عبدالله انصاری که از آخرین صحابی پیامبر بوده است، به سرزمین کربلا وارد می شود و الولین زائر پیکر بی سر فرزند پیامبر(ص) لقب گرفت. همسر جابر در این باره نقل کرده است که : در روز بیستم ماه صفر یا همان اربعین، چون به غاضریه رسیدیم در آب فرات غسل کرد، پیراهن پاکیزه ای پوشید و خطاب کرد: آیا همراه خود عطر داری؟ گفتم: سُعد با من هست. قدری از آن گرفت و بر سر و بدن پاشید و پابرهنه روانه شد، تا نزد قبر مطهر امام حسین علیه السلام ایستاد و سه مرتبه اللّه اکبر گفت ... از آن پس سنت زیارت کربلا در اربعین در بین شیعیان شکل گرفت و نسل به نسل منتقل شد. سالیان سال است که شیعیان از سراسر جهان، در روز اربعین و با پای پیاده قدم در طریق حسینی می گذارند و رنج سفر و راه را به جان می خرند تا به زیارت سید و سالار شهیدان روند و علاوه بر عرض ارادت به محضر آن امام بزرگوار گوشه مصائبی که بر خاندان  عصمت و طهارت گدشته است را لمس کنند. در سال های اخیر هموطن ما نیز در بزرگ ترین اجتماع شیعی جهان حضوری عظیم و با شکوه داشته اند. شیعیان عراق، علاوه بر حضور پررنگ و چشم گیر در پیاده روی اربعین و مرثیه سرایی در طول مسیر، سعی در ارائه هر چه بهتر خدمات به زائرین کربلا را دارند. مسیر بین نجف تا کربلا حدود سه روز پیاده روی دارد، اما علاوه بر جلوه ظاهری سفر باید توجه ویژه ای در پیاده روی اربعین به نکاتی مهمی داشت که در پیش از عزیمت به کربلا در اربعین، در طول سفر و بازگشت اهمیت خاص خود را دارند.

پیاده روی اربعین

لوازم سفر برای پیاده روی کربلا

1) یکی از مهم ترین قسمت های سفر به کربلا در اربعین انتخاب وسایل مناسب و صحیح برای سفر است، وسایلی که در عین برطرف کردن نیازهای ضروری وزنی سبک داشته باشد، حجم کمی به خود اختصاص دهد. شاید بتوان از شاخص ترین وسایل برای این سفر به " کفش مناسب"، " لباس مناسب" و " کوله پشتی و محتوایات لازمه" اشاره کرد که در این مجال به اشاره ای مختصر به ویژگی هر یک از این وسایل می پردازیم.

2) کفش یکی از ضروری ترین اقلام برای این پیاده روی اربعین سه روزه است، زیرا که شما باید ساعات زیادی را در راه و در حین پیاده روی به سر ببرید، به همین دلیل انتخاب کفش مناسب به این درجه از اهمیت رسیده است. برای انتخاب یک کفش مناسب لازم است که به مدت پنج دقیقه کفش مرود نظر را به پا کرده و با دقت به انگشتان، سینه و کف پایتان میزان فشار وارده را مورد بررسی قرار دهید. کفشی که حداقل میزان فشار را به پای شما وارد آورد را می توان کفش مناسب اطلاق کرد. اگر کفشی با این شرایط یافت نکردید بهتر است که از صندلی و یا دمپایی پلاستیکی استفاده نمایید تا از خطر تاول زدگی و یا گرفتگی در امان بمانید.

3) کشور عراق به دلیل اقلیم بیابانی که دارد در روزها دارایی هوای گرم و خورشیدی سوزان است و در شب ها از سرمایی قابل توجه برخوردار است. علاوه بر توجه به فصل سفر، باید به این اختلاف دما بین شب و رزو نیز توجه داشته باشید. بنابر این علاوه بر همراه داشتن شلواری مناسببرای پیاده روی، باید لباس گرم برای شب ها و لباس خنک در طول روز همراه شما باشد. اما نکته دیگر در انتخاب لباس کم حجم بودن و کم وزن بودن البسه انتخابی است، زیبا که تنها یک کوله پشتی برای کل مدت سفر به همراه خواهید داشت. برای قدم برداشتن در کم کردن وزن و حجم کوله می توانید به جای حوله از پارچه استفاده کنید و پانچو های کوچک را به همراه خود ببرید.

4) انتخاب کوله پشتی و سایل درون آن نیز همانند انتخاب کفش مناسب حائز اهمیت بالایی است. باید کوله پشتی که انتخاب می کنید حداقل فشار ممکن را بر روی شانه شما وارد آورد، کوچکترین فشاری را نادیده نگیرید. برای این که از راحتی آن اطمینان حاصل کنید تمام وسایل را درون کوله گذاشته و کمی قدم بزنید تا خود را در شرایط سفر قرار داده باشید. هم چنین محتویات کوله پشتی را با دقت و وسواس انتخاب کنید زیرا که یک وسیله اضافی و یا سنگین ممکن است برای شما در طول سفر آزاردهنده باشد. معمولا وسایل ضروری شامل سیم کارت موقت عراقی، دینار، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب و لباس های مناسب است . به علاوه از وسایل بهداشتی نظیر دستمال کاغذی و یا الکلی نمی توان چشم پوشی کرد.هم چنین همراه داشتن پماد زینک اکساید و تعدادی قرص سرما خوردگی خالی از لطف نیست. سه راهی و سیم سیار نیز جزوی از این وسایل می تواند باشد.

پیاده روی کربلا

تمام نکات مهم در طول پیاده روی کربلا

1) همان طور که در قبل به آن اشاره شد مردم عراق از تمامی شهر های این کشور خود را برای روز اربعین به کربلا می رسانند. حتی اگر مدت مسیری که طی می کنند ده روز باشد. اما تمامی شیعیان چه عراقی و چه زائرین کشورهای دیگر خود را موظف می دانند که برای حفظ اتحاد و امنیت از مسیر نجف تا کربلا را پیاده روی نمایند. این مسیر از باب الساعه حرم امام علی آغاز می شود. چیزی که در طول مسیر جالب توجه است ستون هایی است که به نام عمود معروفند و بر روی آنها شماره گذاری صورت گرفته شده است.

2) به علاوه به دلیل این که کل زمان روز را شما در راه می گذارنید بنابراین وعده های غذایی را نیز باید در ایستگاه های بین راهی بگذرانید. به دلیل تنوع بالا ایستگاه های غذا خوری بین راهی شما می توانید انواع غذاهای ایرانی و عراقی را بیابید اما بباید به ساعت معمول برای توزیع نیز دقت کنید. معمولا 7 تا 8 صبح هر روز به زمان توزیع صبحانه و 12 تا 14 به صرف نهار اختصاص پیدا می کند.

3) در ضمن در بین راه سرویس حمام و دستشویی هایی با پاکیزگی مناسب در نظر گرفته شده است تا نیاز های بهداشتی زائرین را برطرف سازد. بهترین زمان برای مراجعه به حمام میانه روز است. زیرا در سایر ساعات و اوقات روز ممکن است به دلیل سرمایی که در مناطق بیابانی حاکم است منجر به بروز بیماری شود.

4) مردم کشور عراق، تمام خدماتی که به زائران ارائه می دهند، خالصانه و از سر سخاوت است. پس با کارهایی نظیر دادن وجه نقد ارزش این کار خالصانه را کم نکنید و باعث رنجش این میزبانان مهمان نواز نشوید. شما می توانید با دادن هدایایی نظیر کتاب جیبی، شکلات، پیکسل و سربند، برادران دینی خود را شادمان کنید. همچنین سعی نمایید با ترک کردن موکب پس از نماز صبح این فرصت را به خادمین حسینی بدهید که موکب ها را تمیز نمایند و برای پذیرایی از سایر زائرین شرایط لازم را فراهم نمایند.

5) یکی دیگر از نکاتی که شاید همگان به آن واقف نباشند طرز پوشش است. اگر شما عادت به پوشیدن شلوار جین دارید بهتر است برای احترام به سلیقه میزبانان خود مدتی از پوشیدنش صرف نظر کنید به خصوص اگر خانوم هستید، زیرا که شلوار جین در نظر مردم عراق صورتی خوشایند ندارد.

6) شماره های ضروری را به همراه خود داشته باشید تا در صورت جدا  افتادن از همراهان خود و یا بروز مشکلی جسمی و یا سوالی شرعی بتوانید نیاز خود را برطرف کنید. همچنین اگر در طول سفر کربلا همراهان خود را نتوانستید در هیچ  کدام از ستون های مقرر شده بیابید در کنار صحن حضرت عباس سعی در یافتن یک دیگر نمایید.

7) اگر در طول راهپیمایی اربعین دچار خستگی مفرط شدید می توانید بقیه راه را با ون ها و وسایل نقلیه ای که تعبیه شده است بپیمایید. در کربلا به دلیل ازدیاد جمعیت معمولا محل های زیادی برای سکنی گزیدن وجود ندارد. بنابراین سعی کنید قبل از حرکت به طرف کربلا محلی را برای اقامت در کربلا در نظر بگیرید، در غیر این صورت از دروازه شهر عرض ارادت کرده و به طرف مقصد بعدی حرکت نمایید.

اربعین

مسیر کربلا
پذیرایی از زائرین کربلا

ستون ها و موکب ها در پیاده روی اربعین ...

هر یک از این ستون ها با فاصله 50 متر نسبت به ستون دیگر قرار گرفته است و در زمان آدرس دهی و یا یافتن محل استراحت کاربردی است. در طول این مسیر 80 کیلومتری 1452 عمود وجود دارد تا هدایتگر راه زائرین باشد. این مسیر را می توان در طی 3 روز پیمایش کرد یعنی چیزی در حدود روزی 26.5 کیلومتر و بالغ بر 7 تا 8 ساعت پیاده روی برای پیاده روی اربعین می طلبد. هر چند سرعت پیاده روی و نوع همراهان شما در سرعت سفر بی تأثیر نیست اما چیزی که خود را بیش از همه نشان می دهد میزان آمادگی جسمانی و هم چنین میزان توقف و استراحت شما در اقامتگاه های بین راهی است. در واقع برای پیشمایش این مسیر لازم نیست تغییر چندانی در هیچ کدام ایجاد نمایید فقط باید یک مدیریت لازم است تا مسیر را سه روزه و یا نهایتا در چهار روز پشت سر بگذارید. معمولا شروع این پیاده روی جمعی در تاریخ 26 صفر روی می دهد و تا یک روز پیش از اربعین ادامه دارد اما باز هم این هماهنگی به خود شخص و گروه همراهان بستگی دارد. در بین راه محل هایی برای اقامت زائرین اربعین تعبیه شده است که به نام موکب مصطلح است. موکب ها از نظر ظاهری، گنجایش و ظرفیت افراد، امکانات و یا صاحبان آن انواع مختلفی دارد و طیف وسیعی از یک چادر عشایری تا یک حسینیه با ظرفیت چند هزار نفری را در بر میگیرد که در بین صاحبان آن نام هایی نظیر کشور لبنان، ایران، سوریه و ... را می توان رویت کرد. برای این که بتوانید موکبی با امکانات کامل و بهتر پیدا کنید و در موکب های چادری اقامت نداشته باشید، لازم است که قبل از غروب آفتاب در موکب مد نظر اقامت کنید.

موکب های کربلا

گذرنامه برای پیاده روی کربلا

چیزی که همواره در زمان خروج از کشور اهمیتی دو چندان می یابد داشتن گذرنامه ای با اعتبار شش ماهه است که بر اساس آن اقدام به دریافت ویزا برای ورود به کشور مقصد نمایید. شرکت های زیارتی این امر را برای زائرین پیاده روی کربلا آسان تر نموده است و با انجام مراحل قانونی و اداری این امر را در حداقل زمان روندی سریع تر می بخشند. هر چند که خود زائرین نیز می توانند به صورت شخصی به سفارت عراق در پایتخت و یا کنسولگری های این کشور در شهر های کرمانشاه، زاهدان، اهواز و مشهد مراجعه و اقدام به دریافت ویزا اربعین کنند. اخیرا کشور عراق با توجه به پذیرش حجم بالایی از زائرین ایرانی اقدام به صدور ویزای گروهی کرده است. اگر تعداد افرادی که به صورت همزمان قصد سفر به کشور عراق در اربعین را دارند بیش از 5 نفر باشد و به صورت همزمان قصد ورود به خاک عراق و یا ترک آن را داشته باشند این ویزا در اختیارشان قرار می گیرد. مبلغ ویزای تکی برای عزیمت به کشور عراق و پیاده روی اربعین، 30 دلار و برای ویزای گرروهی 40 دلار است که همراه با دو قطعه عکس 3*4 با زمینه ای سفید و اصل گذرنامه به کنسول گری و یا سفارت خانه تحویل داده می شود.

مسیر پیاده روی کربلا

راه های دسترسی و امنیت در پیاده روی کربلا

برای این که از کشور ایران بتوان در پیاده روی اربعین شرکت کرد، راه زمینی و یا سفر هوایی ممکن است. اگر برای اربعین، این سفر معنوی به دنبال سفر با هواپیما هستید می توانید از شهرهای نظیر تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، ساری، کرمان و اهواز ایران را به مقصد شهر نجف ترک کنید. در صورتی که انتخاب شما راه زمینی باشد باید از سراسر کشور، خود را به پایانه های مسافربری در مرز مهران، شلمچه و چزابه برسانید. اما در سفر زمینی نکاتی ظریف وجود دارد که حاز اهمیت است. اولین مورد شلوغی راه های مرزی در میان روز برای سفر در اربعین است، بنابر این سعی کنید برای خروج از کشور جوری برنامه ریزی شود که در ساعات اولیه روز به مرز برسید. فاصله زمانی پیاده روی اربعین برای هر یک از شهرهای مرزی ما تا نجف اشرف به شرح زیر است:

مرز مهران: مهم ترین و شلوغ ترین مرز، که در جنوب استان ایلام قرار دارد، تا نجف حدود 4 تا 6 ساعت راه در پیش دارید.

مرز شلمچه: در استان خوزستان، تا شهر نجف 5 تا 8 ساعت طول راه دارد.

مرز چزابه: این مرز نیز در استان خوزستان، با شهر نجف فاصله ای 4 تا 7 ساعته دارد. 

اما چیزی که بیشتر از طول مسیر و راه های رسیدن به مقصد سفر در پیاده روی اربعین دارای اهمیت است امنیت مسیری است که زائران می باید آن را بپمایند. گرچه کشور عراق به دلایلی متعددی در سالیان اخیر شرایطی ویژه از نظر امنیتی دارد اما چیزی که به جرات می توان به آن اعتراف کرد این است که جاده خالی از سکنه نجف به طرف کربلا امن ترین منطقه در بین تمامی مناطق این کشور پر حادثه است و این آرامش خیال را می توان به زائرین انتقال داد که بدون هیچ نگرانی از جانب شرایط امنیتی لذت معنوی و نورانی این سفر را با تمام وجود درک کنند.

پیاده روی کربلا

یک امکان جدید برای رفاه حال زائرین ایرانی

یکی از امکاناتی که در پیاده روی کربلا و از سال پیش برای رفاه حال زائرین ایرانی فراهم آمده است وجود عابربانک هایی است که با دریافت کارهای عضو شبکه شتاب دینار عراقی در اختیار مراجعین خود قرار می دهد، که برخی از این مراکز به شرح زیر می باشند:

1) شارع العباس عمود 1415

2) باب البغداد شارع القمی هتل الشرق الاوسط

3) باب البغداد جنب درمانگاه هلال احمر

4) قبله الحسین کنسول گری ایران

5) میدان الطف موکب امام رضا (ع)

پیاده روی اربعین حسینی

هر که دارد هوس کرب بلا بسم الله ...

پیاده روی کربلا، این سفر معنوی، با همه سختی هایش، تجربه ایست ارزشمند، در راه رسیدن به معرفت و شناختی درست نسبت به خاندان عصمت و طهارت. رسیدن به این تجربه و پا در رکاب بودن اگر چه تاییدیه ای از جانب صاحب خانه دارد اما همت عاشقان این طریق هم ر رسیدن به مقصود بی تاثیر نیست. پس هر که دارد هوس کرب بلا بسم الله

کربلا

همگردی، همراه شما در پیاده روی کربلا

طبق روال هرسال اما همگردی باز هم در پیاده روی اربعین و این سفر زیارتی همراه شما شده تا سفری آسان و پر بار را تجربه کنید. علاوه بر " راهنمای سفر اربعین " ، اپلیکیشن کاربردی با نام " اربعین " را طراحی کرده ایم تا شاید راه را برای شما آسان کرد و ما را با شما همراه. برای دریافت اپلیکیشن اربعین ، روی عکس زیر کلیک کنید.

 http://hamgardi.com/d/Arbaein.apk

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

همگردی همراه شما پیاده روی اربعین با راهنمای سفر اربعین

مینا جعفری ، شنبه 29 مهر 1396

همگردی راهنمایی برای پیاده روی تا حرم امام حسین در اربعین و اپلیکیشن کاربردی با نام "اربعین " را برایتان فراهم کرده تا هم راه را برای شما آسان کند و هم ما را با شما همراه ...

نظرت چیه
1 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :