دریاچه الندان ساری؛ انعکاس دهنده رویایی از قامت سبز درختان

دریاچه الندان ساری جایی است که برای یک گردشگری مفرح بهترین گزینه بشمار می آید. این دریاچه در روستای ازنی جای گرفته و بخاطر همین، نام دیگرش پله ازنی است. دریاچه الندان ساری را اگر خواستید از نزدیک به نظاره بایستید، باید راهی روستا شوید. دریاچه ای که از آن سخن می گوییم، 17 هکتار است، ولی این اندازه ثابت نیست، یعنی زمانیکه بارش الهی زمین را میهمان کند، دریاچه تا 30 هکتار وسعت پیدا می کند. با ما در این مقاله خواندنی همراه باشید تا از آب و هوای دریاچه الندان و همچنین عمق دریاچه الندان آگاهی پیدا کنید.

دریاچه الندان

آب بندان، محصور میان جنگلی سبز

این دریاچه آب زلال خود را تنها مدیون بارشهای برف و باران است، یعنی بدانید که هیچ رودی منتهی به دریاچه نمی شود. اما، می دانید چرا چنین اتفاقی می افتد؟ شاید حدستان نوع خاک این منطقه است. اگر این را گفتید که آفرین بر شما. خاک در الندان بگونه ای است که گویی تمایلی برای جذب آب در دل خود ندارد و از همین رو، آب مدت بیشتری نمایانگر زیبایی های تصویر شده در خود است. اما، این تنها مزیت آب بندان نیست. اخیرا با تداخل بشر در بهسازی محیط این بار ماهی ها در دریاچه خودنمایی می کنند و الندان را با کاربرد بیشتری بچشم می آورند.

آب بندان، محصور میان جنگلی سبز

زیبایی اطراف آب بندان پله

در سمت دیگر دریاچه، رودخانه ای هست که زلالی و پاکی آن زبانزد خاص و عام است. آب گوارای این رودخانه روح تازه ای را در وجود هر آدمی زنده خواهد کرد. زمینهای کشاورزی در روستاهای ازنی، مازارستاق، لسفرم، کنتا، دیدو و زلم هم از آب دریاچه الندان استفاده می کنند آن هم برای تأمین آب شالیزاری، یعنی در واقع آب دریاچه یکی از اصلی ترین منابع تأمین آب برای زمینهای کشاورزی است. در باب پاکی و زلالی آب بندان پله نقلی میان بومیان دهان به دهان شد که حاکی از این است که آب بندان پله حاصل شهری از زمانهای دور بوده که دیگر چیزی از آن به جای نمانده است.

منظره دریاچه بگونه ای است که گویی درختان راش، ممرز، بلوط، ملچ و نمدار برای دیدن خود در عمق دریاچه الندان گرد آن جمع شده اند. شاید برایتان جالب باشد، قبل از این این دریاچه مأمنی بود برای سبز شدن گیاهی که آن را گاله نام نهاده اند. این گیاه خیلی مورد استفاده روستاییان بود؛ به این ترتیب که آنها برای پوشش بام خانه هایشان گاله را بر روی سقف ها قرار می دادند.

زیبایی اطراف آب بندان پله
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

دریاچه الندان یکی از جاذبه های گردشگری زیبای ساری است

گلاره یوسف پور ، سه شنبه 2 آبان 1402

براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، دریاچه الندان یکی از جاذبه های گردشگری زیبای ساری است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :