آیا از حمل و نقل عمومی در مراکش اطلاعاتی دارید؟؟

چه در کشوری زندگی کنید و یا قصد سفر به آن را داشته باشید بعد از مشخص کردن محل اقامت، حمل و نقل دومین مسئله بسیار مهم است. در اینجا می خواهیم شما را با حمل و نقل عمومی در مراکش، هزینه حمل و نقل شهری و بین شهری در مراکش و رفت و آمد در مراکش بیشتر آشنا کنیم:

 مراکش

مراکش را بیشتر بشناسید

در سفرتان به مراکش رفت و آمد در مراکش از دو طریق صورت می گیرید:
1) حمل و نقل عمومی
2) ماشین های اجاره ای
ماشین های اجاره ای بسیار برای مواقعی کاربرد دارند که برای مکانی که می خواهید بروید زمان لازم را ندارید و یا آنقدر شلوغ است که سخت بوده از وسایل نقلیه استفاده کنید. اما در مورد حمل و نقل عمومی در مراکش و هزینه حمل و نقل شهری و بین شهری در مراکش باید بدانید جزو یکی از بهترین کشور ها است زیرا اتوبوس ها، قطار، مترو و تاکسی های موجود شما را بین شهر های مهم که در شمال هستند، بخش ساحلی، علل خصوص خود شهر مراکش وصل می کنند مخصوصا با کمک شبکه خطوط راه آهنی که ساخته اند.

مراکش گردی

پرواز های داخلی

ممکن است مایل باشید زمان کمی برای رفتن به شهری دیگر صرف کنید و یا راه طولانی در راه داشته باشید مانند از شهر کازابلانکا تا شهر العیون و یا شهر داخله در صحرای غربی در این صورت می توانید هواپیما و شرکت هواپیمایی رویال ایر ماروک (Royal Air Maroc) را انتخاب کنید زیرا این شرکت مختص پروازهای داخل کشوری از کازابلانکا است. البته باید بدانید گرانترین وسیله حمل و نقل است که برایتان بسیار هزینه بر بوده. برای اطلاعات بیشتر و یا خریداری بلیت از 72 ساعت قبل می توانید به سایت رسمی شرکت هواپیمایی ملی مراکش (ONDA) مراجعه کنید. نکته مهم دیگری که وجود دارد تخفیف 25 درصدی برای دانش آموزان و جوانان زیر 26 سال است البته این موضوع در صورتی قابل استفاده است که از دفاتر رسمی کشور بلیت را تهیه کنید.

حمل و نقل هوایی مراکش

خطوط راه آهن بین شهری

راه دیگری که برای سفر و رفت و آمد در مراکش بین دو شهر می توانید داشته باشید استفاده از قطار است که بسیار مقرون به صرفه تر بوده اما کمی بیش تر از هواپیما زمان می برد . برخلاف هواپیما تنها می توانید به وبسایت ONCF مراجعه کنید و قیمت بلیت ها و زمان حرکت مسیر ها را مشاهده کنید اما امکان خرید بلیت وجود ندارد زیرا شما در هر زمانیکه تصمیم گرفتید بدون رزرو قبلی می توانید از باجه های موجود در راه آهن بلیت ها را خریداری کنید به غیر از سایت از طریق خود باجه ها توسط پرینت هایی در قالب جدول که به شما می دهند می توانید زمان حرکت قطار ها را ببینید، این بلیت ها درجه یک و دو هستند از لحاظ هزینه ای می توانید با بلیت های اتوبوس مقایسه کنید بدین صورت که بلیت های درجه دو قطار تنها کمی گران تر از بلیت های اتوبوس هستند. اما اگر مایل بودید در زمان کوتاهی این فاصله ها را طی کنید باید بلیت سریع السیر خریداری کنید که 30 درصد از تمامی بلیت های قطار گران تر هستند. خطوط راه آهن کشور دارای دو خط اصلی و چند خط فرعی هستند که خطوط فرعی به شهر های ناظور، الجدیده ، اسفی، وادزم و فرودگاه کازابلانکا می روند و دو خط اصلی موجود که یکی از جهت شمال کشور یعنی شهر طنجه به سمت مراکش حرکت می کند و دیگری از شمال شرقی یعنی شهر وجده به سمت مراکش که در نقطه ای به نام سیدی قاسم به هم می رسند. در هر شهری که هستید برای رفتن به ایستگاه راه آهن باید به مرکز شهر بروید.

راه آن شهری مراکش

اتوبوس ها

وسیله حمل و نقل عمومی در مراکش که برای مردم و مسافران وجود دارد اتوبوس های داخل شهری و خارج شهری هستند. این اتوبوس ها دارای نوع جدید و قدیم هستند که یکی از اساسی ترین تفاوت آن ها در جلوی صندلی ها است زیرا در اتوبوس های قدیمی نشستن برای افراد بالای قد 182 بسیار سخت است مخصوصا برای سفر های خارج از شهری پس با توجه به قدی که دارید سوار شوید. اتوبوس ها در دو تایم روز و شب حرکت می کنند اما طرفداران سفر در شب بسیار به دلیل سرعت بالای حرکت و کم بودن ترافیک، خنکی هوا بیشتر است البته به همان نسبت مخصوصا در مسیر N9 یعنی جاده مراکش به اگادیر خطراتی مانند خواب آلودگی و بدی جاده را هم به دنبال دارد و باعث تصادفات بسیاری شده است. باید بدانید که در اتوبوس شب ها چراغ های روشنایی خاموش هستند اما این حق را دارید که برای کتاب خواندن از نور روشنایی استفاده کنید. همینطور شما می توانید برای دوری از خطر و یا لذت بردن از جاده سفر در روز را انتخاب کنید که باز هم مشکلاتی مانند گرمای بیش از اندازه و آفتاب سوزان را به دنبال دارد. البته برای این موضوع هم راه حلی وجود دارد که زمانی که از شمال کشور به شمت جنوب در حرکت هستید صبح ها در سمت راست و ظهر ها در سمت چپ حرکت کنید. در مورد هزینه اتوبوس ها باید بدانید که ارزان تر از هواپیما، قطار و حتی تاکسی مشترک ها هستند. تاکسی مشترک ها زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که چند نفر برای کم شدن هزینه بخواهند با هم سوار یک تاکسی شوند. از لحاظ سرعت در حرکت هم باید بدانید که از تاکسی ها 30 درصد کند تر هستند اما در مقایسه با آن ها راحت تر و امن تر می باشند.

اتوبوس در مراکش

تاکسی ون ها

از دو حالت می توانید از تاکسی و ی به زبان درست تر تاکسی ون های این کشور استفاده کنید. راه اول در ترمینال، خیابان های اصلی رو به روی مراکز تجاری بوده که تاکسی ها برای مسیر های مختلف ایستاده اند و شما می توانید به راحتی سوار شوید مخصوصا در ساعات 7 تا 9 صبح که مردم برای سرکار آماده می شوند و تعداد مسافر بالا بوده به همان نسبت تاکسی ون هایی که دارای ظرفیت 6 نفر هستند هم زودتر پر شده و راه می افتند. اما اگر در تایم ناهار بخواهید سوار شوید ممکن است کمی اذیت شوید زیرا تعداد مسافر بسیار کم است البته در آن صورت مسافران ممکن است 5 نفر شوند و پول یک نفر کم را حساب کنند و یا یک نفر پول دو صندلی را حساب کند تا تاکسی زودتر حرکت کند. البته این نکته مهم است که در حین سوار شدن به راننده بگویید که قصد دارید تنها به یک مسیر بروید تا با شما کرایه 6 نفر را حساب نکند. این تاکسی ون هایی که از ترمینال حرکت می کنند هیچ مسافری را در میان راه سوار نمی کنند و تنها در زمانی می ایستند که بخواهند مسافری را پیاده کنند.
راه دومی که برای تاکسی ها وجود دارد ایستادن در کنار خیابان است و دستتان را بالا بیاورید و یا می توانید با انگشتانتان تعداد مسیر هایی که قصد رفتن دارید را به راننده نشان دهید.
اما راه سومی هم وجود دارد که می توانید یک تاکسی را دربست بگیرید زیرا ممکن است عجله داشته باشید و یا بخواهید از مسیر های دیگر و فرعی بروید.
در مجموع در صورت استفاده از تاکسی ون ها در این کشور سرعت جا به جایی شما بسیار بالا می رود حتی در صورت خلوتی خیابان ها سرعتتان گاهی بالاتر از قطار هم می شو . پس می توان گفت فارغ از هزینه که دارای قیمت های متفاوتی هستند بهترین وسیله حمل و نقل در مراکش هستند. خانم های تنها که به تنهایی سفر کرده اند ممکن است برای راحتی کرایه دو نفر را حساب کنند تا زمانی که در پشت می نشینند در کنار دو آقا نباشند البته اگر ماشین خالی باشد ممکن است در کنار راننده در صندلی شاگرد هم بنشینند.
اگر مسیری مشخص را می خواهید طی کنید هزینه ای که باید بپردازید کاملا مشخص است و اصلا اگر توریست هستید نگران نباشید زیرا راننده ها از توریستان مبلغی اضافی نمی گیرند و برای اطمینان می توانید در هتل مبلغ را چک کنید و یا از سایر مسافرین بپرسید. البته ممکن است پولی بابت چمدان همراهتان از شما بگیرند.
مسیرها و هزینه هایشان مشخص هستند و اگر شما بخواهید قبل از اتمام مسیر پیاده شوید باید هزینه کل مسیر را بپردازید. فراموش نکنید که به طور کلی تاکسی مشترک ها به دلیل سبقت ها و پیچ ها و سینه کش جاده ها بسیار پر خطر تر بوده و دارای آمار بالای تصادفات نیز هستند البته بهتر است این موضوع را هم رعایت کنید که تاکسی ها در شب پر خطر تر هستند زیرا به دلیل خستگی مفرط ممکن ست دچار خواب آلودگی شوند و با توجه به اینکه امکان بستن کمر بند را هم ندارید برایتان خطر ساز می شوند. اما اگر در صندلی شاگرد بشینید می توانید کمربند را ببندید و ایمنی خود را بیشتر تأمین کنید.
ماشین هایی که به عنوان تاکسی در این کشور استفاده می شوند معمولا مرسدس بنز و پژو هستند.

تاکسی در مراکش

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

آشنایی با کارآمدترین وسایل حمل و نقل عمومی در مراکش

ز. نیرومند ، جمعه 23 خرداد 1399

در این مطلب در مورد وسایل حمل و نقل عمومی در مراکش اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می دهیم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :