دریاچه شهدای خلیج فارس تهران؛ بزرگترین دریاچه مصنوعی ایران

دریاچه شهدای خلیج فارس تهران یا چیتگر به منظور فراهم کردن محیطی تفریحی، سالم، سرسبز و آرامش بخش برای خانواده ها ساخته شد تا آنان بتوانند به دور از دود و صداهای آزار دهنده شهر، ساعاتی را در آرامش بگذرانند. این منطقه شامل دریاچه ای آبی رنگ به همراه مرغان دریایی، ساحلی زیبا و پارک هست. این منطقه در هیچ روز یا فصلی از سال خلوت نمی شود و مردم در تمامی فصول از آن لذت کافی را می برند. با ما در این مقاله خواندنی همراه شوید تا بدانید دریاچه چیتگر کجاست و از آدرس دریاچه چیتگر آگاهی یابید.

دریاچه چیتگر تهران

بزرگترین دریاچه مصنوعی کشور

اگر سری به این منطقه زده باشید، ابهت دریاچه شهدای خلیج فارس تهران شما را مبهوت می کند. این دریاچه 130 هکتاری رکورد بزرگترین دریاچه مصنوعی را در ایران زده است. به غیر از مساحت کلی این دریاچه، محیط سبز اطرافش 120 هکتار بوده و بعد از بررسی و بازرسی ها توسط ارزیابان بین المللی مدیریت پروژه در سال 1394 اعلام شد که یکی از 10 پروژه برتر سال 2015 هست. تغییر نام دریاچه چیتگر به دریاچه مصنوعی شهدای خلیج فارس برای آن است که شکل کلی آن همانند ایران بوده و نیت از ساختش هم پاسداشت دلاوران سرزمینمان است که بی مهابا برای ما مبارزه می کنند.

براساس مقاله دریاچه چیتگر کجاست باید بدانید که دریاچه چیتگر در غرب تهران یعنی منطقه 22 واقع شده و از یک جهت یعنی شمال و شرق به واحدهای مسکونی و آسمان خراش ها ختم می شود و در جهت جنوب، این دریاچه به پارک جنگلی چیتگر ختم شده و فضایی سرسبز و خوش آب و هوا را تشکیل می دهد. خوب است بدانید که آبهای نیلگون دریاچه چیتگر از روان آبهای حوزه میانی و سطحی و در نهایت از رودخانه کن تأمین می شوند. بهترین کاری که شهرداری در جهت حفظ منابع آب انجام داد، استفاده از آب دریاچه برای آبیاری محیط اطراف و جنگل چیتگر هست.

بزرگترین دریاچه مصنوعی کشور

ایده های ساخت دریاچه چیتگر

بهتر است از ابتدای شکل گیری این طرح یعنی از سال 1347 صحبت کنیم که مربوط به قبل از انقلاب اسلامی می شود. اما، به دلایل فنی موفق به ساخت آن نشدند تا بعدها در ده 80 دوباره به این موضوع فکر کردند و طرح اولیه یک آبگیر را دادند. اما، با مطالعات بیشتر و به کمک مشاوران ماهر و شهرسازان زبده در سال 89 به این نتیجه رسیدند تا آن را کاملا بصورت یک دریاچه مصنوعی بسازند و ساخت آن را شروع کردند. بعد از گذران دو سال و در سال 91، مرحله ساخت به بخش ساحلی رسید و شروع به عملیات ساخت آن کردند تا در نهایت و در سال 92، با مساحت مخزنی برابر با 220 هکتار و گنجایش 9.5 تا 11 لیتر آب آن را به بهره برداری رساندند.

براساس مقاله دریاچه چیتگر کجاست باید بدانید که در تهران فضاهای خالی بدین منظور وجود دارند، اما جهت قرارگیری دریاچه شهدای خلیج فارس تهران هم از روی اصول جغرافیایی بود، چرا که بادهای تهران از سمت غرب به شرق می وزند و این دریاچه را هم در جهت غرب تهران ساختند تا در صورت وزیدن باد بتواند به سالم کردن هوای تهران کمکی کرده باشد. حتی، میتوان گفت در اصل ایده تبدیل آبگیر به دریاچه همین بوده است.

تاریخچه ساخت دریاچه چیتگر تهران

تفریحات دریاچه چیتگر

قایق سواری

قایق سواری یکی از تفریحات محبوب در دریاچه شهدای خلیج فارس تهران بوده که مشتاقان زیادی دارد. شما برای قایق سواری می توانید به اسکله در شمال شرقی دریاچه و اسکله جنوب غربی دریاچه مراجعه کنید. اما، اگر می خواهید در نزدیکی در ورودی باشید، می توانید یک راست به همان اسکله جنوب غربی بروید. شما زمانیکه در آدرس دریاچه چیتگر هستید، حق انتخاب قایق ها را دارید. از انواع قایق هایی که وجود دارند، میتوان به قایق های پدالی دو نفره، قایق های پدالی چهار نفره، قایق های موتوری 6 نفره و در نهایت لنج های 15 تا 20 نفره اشاره کرد. اگر تعدادتان برای لنج ها کمتر از ظرفیت موجود باشد، باید منتظر بمانید تا لنج به ظرفیت مطلوب برسد و بعد حرکت کند.

قایق سواری در دریاچه چیتگر

امکانات بازی در پارک چیتگر

بازی ها در ساحل دریاچه شهدای خلیج فارس تهران به دو شهربازی تقسیم می شوند که همانند اسکله ها یکی در جهت غرب دریاچه و در اصلی بوده و دیگری در جهت شمال شرقی دریاچه است. شهربازی کوچکتر در آدرس دریاچه چیتگر دارای بازی های مفرحی چون چرخ و فلک، پیست پرواز، سینما هرم هیجان و ماشین کوبنده هست. براساس مقاله دریاچه چیتگر کجاست باید بدانید که در شهربازی اصلی بازی هایی چون جایزه، اسکیت U، سرزمین بازی، دوچرخه، هرم هیجان و سافاری وحشت وجود دارند. پس، مطمئن باشید با ورود به این پارک، تمام لحظه هایتان پر از شادی و تفریح خواهند بود.

امکانات بازی در پارک چیتگر

اسکیت U

اسکیت U به شکل یو انگلیسی بوده و دارای جایگاه هایی دایره ای شکل است که باید در آنها بشینید. پس از استقرارتان در جایگاه، وسیله شروع به حرکت می کند. ابتدا، حرکتهای آرامی دارد و شما را به نوک آن می برد و در نهایت، به طرف پایین پرتتان می کند. این بازی در آدرس دریاچه چیتگر سرشار از هیجان هست.

اسکیت U

دوچرخه سواری در پارک

براساس مقاله دریاچه چیتگر کجاست باید بدانید که پیاده روهایی برای دوچرخه تعبیه شده اند و به افرادی که دوچرخه ندارند، دوچرخه هایی را کرایه می دهند و تنها می توانید در ضلع جنوبی دریاچه شهدای خلیج فارس تهران سواری کنید.

دوچرخه سواری دریاچه چیتگر

سافاری وحشت

یکی از تفریحات در آدرس دریاچه چیتگر که همراه با ترس و هیجان است، سافاری وحشت بوده که حتی میتوان گفت اولین سافاری وحشت در ایران هست. شما وارد دالانی سرپوشیده و مخوف می شوید و از ابتدا تا انتها با ترس هایی مواجه خواهید شد. جذابیت این تفریح در این است که هرکسی تجربه ای متفاوت خواهد داشت و در نهایت زمانیکه به انتها می رسید، با اره برقی مواجه خواهید شد. فراموش نکنید که مانند قطارهای وحشت نیست و شما باید تمام راه را پیاده طی کنید.

سافاری وحشت

سرزمین بازی و جایزه

مکانی مانند شهربازی های سرپوشیده تعبیه شده که شما می تتوانید از هر بازی که در آنجا وجود دارد، با پرداخت هزینه استفاده کنید و در نهایت، امتیازهایی که به شما می دهند را جمع آوری کنید. براساس مقاله دریاچه چیتگر کجاست باید بدانید که در زمان خروج از محوطه با توجه به امتیازی که کسب کرده اید، به شما جایزه ای می دهند. این سرزمین بازی درست در پشت بازی اسکیت یو قرار دارد.

سرزمین بازی و جایزه

امکانات تفریحی ضلع شمالی دریاچه چیتگر

ماشین برقی

پیستی برای ماشین های برقی در نزدیکی چرخ و فلک و پیست پرش و در آدرس دریاچه چیتگر تعبیه شده که می توانید از این ماشین ها استفاده کنید و اوقات خوشی را داشته باشید.

ماشین برقی

سینما هرم هیجان

هرم هیجان در ضلع شمالی دریاچه چیتگر قرار دارد. این سینما بسیار پیشرفته بوده و شما خود را کاملا درون فیلم تصور خواهید کرد. بعد از ورود به این سینما، روبرویتان تعدادی پله است که شما را به ارتفاع 2 متری هدایت می کنند و در نهایت، بعد از نشستن روی صندلی، پله ها را جمع می کنند و فیلمی که انتخاب کرده اید، برایتان پخش خواهد شد.

سینما هرم هیجان

پیست پرش در آسمان

این پیست بگونه ای بوده که به بالای سرسره می روید، بعد از سر خوردن به هوا پرتاب می شوید و بر روی بالشتک یا تشکچه می افتید. این تفریح بسیار پر هیجان اولین بار بوده که در ایران اجرا شد.

پیست پرش در آسمان

چرخ و فلک

چرخ و فلک را همه شما می شناسید؛ وسیله ای است که حول محوری عمودی می چرخد. این وسیله که در جهت شمال شرقی واقع شده، از شگفت انگیزترین تفریحات دریاچه خلیج فارس هست.

چرخ و فلک

پیک نیک در پارک چیتگر

برای آسایش افراد، آلاچیق هایی در نزدیکی ورود دریاچه چیتگر و تعدادی هم در ضلع جنوبی دریاچه تعبیه شده که دارای میز و صندلی یا تخت هستند. در کنار این آلاچیق ها، باربیکیو وجود دارد که برای افرادی مناسب هست که می خواهند غذاهای کبابی در پیک نیک خود میل کنند. آلاچیق های ضلع جنوبی منظره ای زیبا به سمت دریاچه دارند که بسیار دلنشین است. اما از آنجایی که تعداد مراجعه کنندگان بی اندازه است، این محفل های خانوادگی و دوستانه را در میان چمن ها و در زیر سایه هم خواهید دید که محیطی گرم و آرامش بخش را به پارک بخشیده اند.

پیک نیک در پارک چیتگر

عکاسی

یکی دیگر از تفریحات دریاچه خلیج فارس می تواند عکاسی و خلق آثاری زیبا باشد. مطمئن باشید اگر حتی مقداری با هنر عکاسی آشنا باشید، با دیدن دریاچه عاشق عکاسی می شوید. در عکاسی هنرهای مختلفی وجود دارند مانند سبک نوردهی طولانی که در شب میسر است. بطور کلی، در تمامی فصول در روز و حتی در شب هم می توانید آثاری زیبا را خلق کنید. در زمان مهاجرت پرندگان که دریاچه چیتگر مملو از انواع پرندگان مخصوصا مرغان دریایی بوده، بهترین زمان و مکان برای عکاسی است.

عکاسی

ساحل سنگی دریاچه

یکی از امکاناتی که این دریاچه برایتان فراهم آورده، شبیه سازی این منطقه به دریاست با درست کردن ساحل سنگی. اغلب اطراف این دریاچه با حفاظ های فلزی پوشیده شده و اجازه ورود به هیچکس داده نمی شود. اما، در بخشهای شمالی و شمال شرقی دریاچه قسمتی را مانند ساحل با سنگ درست کرده اند تا بتوانید تا نزدیک آب هم بیایید. البته، این قسمت در حال حاضر با داربست هایی محدود شده، اما باز هم شما می توانید از آن قسمتی که باز است استفاده کنید و لذت کامل را ببرید.

ساحل سنگی دریاچه

دیگر امکاناتی که در دریاچه چیتگر وجود دارند

پارکینگ

دو پارکینک برای این مجموعه تعبیه شدند؛ یکی در ضلع غربی و دیگری در ضلع شرقی. اما، باز هم جوابگوی متقاضیان نیستند و مردم مجبورا در کنار حاشیه خیابان پارک می کنند.

پارکینگ

رستوران ها

چندین رستوران در بخش شرقی و غربی این دریاچه و در نزدیکی ورودی ها قرار دارند. اما، مجموعه ای که از همه بزرگتر است، در ضلع غربی بوده و دارای تعدادی رستوران و کافه با قیمت های مناسب است. رستوران های متعددی هم در بخش شرقی هستند، اما تعدادشان از بخش غربی کمتر هست.

رستوران ها

دستفروش ها

بخشهایی وجود دارند دکه مانند با آفتاب گیر که در این مکان ها دست فروش ها می ایستند. از موادی که می توانید از دستفروش ها خریداری کنید، باید به ترشیجات ها و بلال کبابی اشاره کرد.

دستفروش ها

زمین بازی کودکان

یک زمین بازی مخصوص کودکان تعبیه شده که در ضلع غربی و در کنار شهربازی واقع شده و با خیالی آسوده فرزندانتان را می توانید به آنجا بفرستید.

زمین بازی کودکان

آمفی تئاتر

اگر مشتاق برنامه های تلویزیونی در اعیاد یا جنگهای شادی هستید، می توانید به دو سالن آمفی تئاتری که در بخش شرقی و غربی دریاچه با ظرفیت های 1000 تا 3000 نفر تعبیه شده اند، بروید و در آنجا از برنامه ها لذت کافی را ببرید.

آمفی تئاتر

سرویس بهداشتی و آبخوری

در حین بازی یا قدم زدن ممکن است شما تشنه شوید. اصلا نگران نباشید، آبخوری های متعددی در سطح مجموعه قرار دارند تا گرما شما را آزار ندهد. همینطور، اگر بدنبال سرویس بهداشتی بودید، تعداد زیاد و تمیزی در سرتاسر مجموعه قرار دارند. در نهایت، این مجموعه دارای نمازخانه بوده و شما به راحتی می توانید در آنجا به عبادت بپردازید.

سرویس بهداشتی و آبخوری

آبنمای موزیکال

اگر علاقه زیادی به آبنمای موزیکال دارید، نگران نباشید. بلافاصله با آبنمای موزیکال روبرو خواهید شد که محیطی دلنشین را در آدرس دریاچه چیتگر فراهم آورده است.

آبنمای موزیکال

معضلات زیست محیطی و پوشش جانوری دریاچه

یکی از زیبایی های این دریاچه، کوچ پرندگان مخصوصا مرغان دریایی در ماههای آخر پاییز و تا انتهای زمستان هست. براساس مقاله دریاچه چیتگر کجاست باید بدانید که وجود پرندگان و مرغان دریایی بر عقیده محققان باعث شد تا یک چرخه حیات و زنجیره حیوانی بوجود بیاید و نشانه سالم بودن وضعیت آب دریاچه نیز است. اما، در بخش زیست محیطی طراحان اصلا موفق نبودند، زیرا در طراحی و ساخت دریاچه به مشکل رکود آب فکر نشده بود و چندی پس از افتتاح این دریاچه، طولی نکشید که آب حالت گندیدگی پیدا کرد و این موضوع باعث انتشار بوی نامطبوع، بوجود آمدن حشرات موذی و تغییر رنگ آب بسیار شد که نارضایتی بازدیدکنندگان و ساکنین را برانگیخت.

بعد از بوجود آمدن مشکل، فعالان محیط زیست درصدد رفع این مشکل برآمدند و هرکدام پیشنهاداتی مانند کاشت نیزارها، ماهی کپور، نصب فواره و نصب تصویه خانه را دادند که یکی از اصلی ترین و اولین مواردی که اجرایی شد، ماهیان کپور بودند که همچنان هم در آبهای این دریاچه هستند. براساس مقاله دریاچه چیتگر کجاست باید بدانید که از پیشنهاداتی که عملی نبودند، میتوان به کاشت نیزارها اشاره کرد، زیرا نوع طراحی دریاچه این امکان را نمی داد. رفته رفته مشکلات را کم و فواره و تصفیه خانه را اضافه کردند. در نهایت، با به حرکت در آمدن آب و افزایش اکسیژن مشکل گندیگی حل شد و به همین سبب، دیگر خبری از بوی ناخوشایند و حشرات موذی نیست.

معضلات زیست محیطی و پوشش جانوری دریاچه

چگونه به دریاچه چیتگر بروید؟

1) مترو

اگر با مترو بروید، دو راه برای رفتن به دریاچه دارید:

1) در ایستگاه چیتگر پیاده شده، به ایستگاه های اتوبوس بروید و اتوبوس های شهرک شهید باقری را سوار شوید تا شما را به سمت دریاچه ببرند.

2) در ایستگاه ایران خودرو پیاده شوید. این ایستگاه مابین ایستگاه چیتگر و وردآورد است و بعد از پیاده شدن، باز هم به سمت ایستگاه های اتوبوس بروید و اتوبوس شهرک شهید باقری را سوار شوید.

2) اتوبوس

اگر از تهران می خواهید بروید، باید به ایستگاه پایانه صادقیه بروید و اتوبوس هاس شهرک دریا را سوار شوید. اصلا نگران نباشید، زیرا ایستگاه اتوبوس در کنار در اصلی دریاچه یعنی در ضلع غربی قرار گرفته است. اگر هم که از ایستگاه های ایران خودرو، چیتگر و المپیک سوار می شوید و می خواهید به سمت دریاچه مصنوعی خلیج فارس بروید، باید سوار اتوبوس های شهرک شهید باقری شوید.

3) ماشین شخصی

می توانید از دو مسیر به دریاچه مصنوعی خلیج فارس بروید:

-مسیر اول: شما می توانید از بزرگراه آزادگان شمالی وارد خروجی شهید خرازی شوید و سپس، از خروجی دریاچه به سمت دریاچه چیتگر بروید.

-مسیر دوم: توانید به بزرگراه همت غرب بروید. بعد از آن وارد بزرگراه شهید خرازی شوید و سپس، از خروجی به سمت آدرس دریاچه چیتگر بروید.

چگونه به دریاچه چیتگر بروید؟
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

بزرگترین دریاچه مصنوعی ایران در کجا قرار دارد؟

کیانا صدیقی ، جمعه 1 شهریور 1398

در منطقه 22 و قسمت غربی تهران، دریاچه مصنوعی به نام چیتگر ساخته شده که بسیار دیدنی است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :