با شماری از مشهورترین جاذبه های گردشگری سرعین آشنا شوید

شهرستان سرعین هر ساله حدود 4 میلیون گردشگر را بدلیل داشتن چشمه های آب گرم از سراسر ایران به سوی خود می کشاند. اگر از شهر اردبیل به سمت غرب حدود 28 کیلومتر حرکت کنیم، به این شهر خواهیم رسید؛ شهری با مساحتی بیش از یک میلیون و دویست و هشتاد هزار متر مربع که از سطح دریا 1650 متر ارتفاع دارد. در این منطقه انواع میوه مانند آلوچه، گیلاس، سیب، گردو، آلوچه وحشی، گلابی و زردآلو و انواع مختلف حبوبات و غلات مانند گندم و جو، شلغم، سیب زمینی، عدس و لوبیا بعمل می آیند. با ما در مقاله مشهورترین جاذبه های گردشگری سرعین همراه باشید تا شما را با شماری از بهترین جاذبه های دیدنی سرعین آشنا کنیم. قطعا، آشنایی با دیدنی های معروف سرعین برایتان جالب خواهد بود.

آبگرم گاومیش گلی

آبگرم گاومیش گلی از چشمه های آبگرم سرعین هست. آب آن ترش مزه، بی رنگ و کمی بودار بوده و در ارتفاع 1940 متری از سطح دریا قرار گرفته است. دلیل نامگذاری این آبگرم به گاومیش گلی، این است که در سالهای قبل یعنی در زمانیکه به شکل امروزی از آب این آبگرم استفاده نمیشد، گاومیش های منطقه در زمانیکه حرارت آب کمی کم میشد، به داخل استخر می رفته و در آن می خوابیدند. در این آبگرم استخری روباز به مساحت 400 متر و عمق 1.30 سانتیمتر وجود داشته و تقریبا 140 لیتر در ثانیه آب در آن جریان دارد. دمای آب در این حوض 46 درجه سانتیگراد است.

آب این مورد از بهترین جاذبه های دیدنی سرعین در ردیف آبهای کلروره، کلسیک گرم و بی کربنات سدیک قرار می گیرد و برای درمان بیماری های عفونی و انواع بیماری های مربوط به زنان و همچنین بیماری های مختص سیستم حرکتی مانند دردهای مزمن رماتیسم و همچنین بیماری های قلبی و خنازیر مفید است.

آبگرم گاومیش گلی

تپه باستانی آناهیتا

در غرب شهر سرعین، تپه ای به اسم تپه آناهیتا وجود دارد که براساس تحقیق باستان شناسان، قدمتش به اواخر هزاره اول و دوم قبل از میلاد مسیح باز می گردد و به ثبت آثار ملی با شماره 1976 رسید. این معبد محل عبادت مغ ها و موبدان زرتشتی بوده و در اثر کاوش باستان شناسان اشیا و سفالینه هایی که نشان دهنده آن زمان بوده، از این مکان بدست آمده اند. نام آن در گذشته سارقین، آناهیتا و زرتشت بوده و در اطراف آن در منطقه ای به نام ساری قیه که ییلاقی است، محل استراحت تابستانی حاکمان ساسانی قرار داشت. این معبد سالها به عنوان مسجد مورد استفاده اهالی قرار می گرفت، اما متاسفانه در اوایل دهه 40 مسئولان شهر برای ساختن یک منبع آب آشامیدنی آن را خراب کردند.

تپه باستانی آناهیتا

آبگرم سبلان

این مورد از دیدنی های معروف سرعین با زیربنای 7 هزار متر مربع در دو طبقه ساخته شده و در سال 1374 به بهره برداری رسید. آبگرم سبلان عنوان بزرگترین مجتمع آب درمانی خاورمیانه را با خود یدک می کشد. هر طبقه بطور مجزا مختص آقایان و بانوان بوده و بطور جداگانه از آن استفاده می شود. دارای استخرهای متعدد سرپوشیده، سونای خشک و بخار، حوضچه های جکوزی، خدمات پزشکی و درمانی و همچنین دوش ها و وان های انفرادی زیادی هست. این آبگرم از پارکینگ اختصاصی و سایر امکانات خدماتی برای مسافرین برخوردار است.

آبگرم سبلان

پیست اسکی آلوارس

پیست اسکی آلوارس 24 کیلومتر از سرعین فاصله دارد و به عنوان بزرگترین پیست اسکی ایران از لحاظ وسعت شناخته می شود. بدلیل ارتفاع بالای این پیست، برف های آن بسیار دیر ذوب می شوند و از بین می روند و به همین دلیل، حدود 6 الی 8 ماه از سال برای ورزش زمستانی قابل استفاده است. در مسیر حرکت به سمت قله میتوان به سه شهر سرعین، اردبیل و نیر اشراف داشت. دولت با احداث جاده ای آسفالت که طول آن 24 کیلومتر است و تا پای پیست کشیده شده، رفتن به این منطقه زیبا را آسانتر کرده است. در این مورد از مشهورترین جاذبه های گردشگری سرعین یک خط تله اسکی و خط تله سی یژ به طول 1250 متر وجود داشته که توسط یک شرکت اتریشی به نام دو هل مایر ساخته شد.

پیست اسکی آلوارس

آبگرم بش باجلار

این آبگرم از قدیمی ترین آبگرم های شهر سرعین و در واقع دومین آبگرم شهر محسوب می شود. دمای آب استخر آن 35 درجه بوده و آب آن دارای رنگی کدر است. نام بش باجیلار که در واقع از زبان ترکی گرفته شده، به معنای 5 خواهر هست و دلیل نامگذاری این مکان به این نام، جوشیدن آب این منطقه از 5 چشمه است که بر روی هم در ثانیه چیزی در حدود 13 لیتر آبدهی دارند و بصورت دائمی و جوشان هستند. آب این آبگرم در درمان بیماری های عمومی و تسکین دردهای مفصلی و عصبی موثر هست.

این مورد از دیدنی های معروف سرعین استخر بزرگی به مساحت 288 متر مربع دارد، دارای شش دوش انفرادی و اجباری با دیواره های کوتاه قوسی شکل بوده و همچنین دوش های عمومی نیز دارد. دارای سونای خشک و بخار بوده و با رفتن به اینجا می توانید از خدمات پزشکی درمانی نیز استفاده نمایید.

آبگرم بش باجلار

دهکده صخره ای باستانی ویند کلخوران

در جهت جنوب و جنوب غربی سرعین، دهکده سنگی ویند کلخوران واقع شده است. فاصله این مورد از مشهورترین جاذبه های گردشگری سرعین از شهر سرعین 5 کیلومتر بوده و در آن خانه های سنگی در زیر تپه ای به نام چله خانه قرار گرفته اند. این منطقه به عنوان یک پدیده معماری شناخته می شود، زیرا سبک آن بسیار کم نظیر است. این خانه های سنگی در 4 بخش قره قیه، قوردی قیه، مسجدیری و تپه چله خانه قرار گرفته و ساخته شده اند. در این منطقه رودخانه ای به نام بالیخلو وجود دارد و در دو کیلومتری شمال غرب این روستا باعث فرسایش تپه بلند رسوبی شده که بصورت دیواری مرتفع دیده می شود.

بر سینه کش آن، دخمه ای سنگی با در ورودی و اتاقک هایی بچشم می خورد. ارتفاع این مورد از بهترین جاذبه های دیدنی سرعین از بستر رودخانه 50 متر است. شکل داخلی این دخمه بصورت یک هرم با قاعده مثلث بوده و شکل کلی آن ناقص است. در ضلع غربی این دخمه، دو مثلث تو در تو بر روی سنگ نقش بسته اند که تصویر آدمی را در آنها می بینید که سر وی نزدیک به مثلث و دست و پا و بدن بر محیط مثلث جای دارند. در کنار این تصویر انسان، حروفی کنده کاری شده و به مرور زمان بیشتر این حروف از بین رفته اند.

دهکده صخره ای باستانی ویند کلخوران
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

با شماری از مشهورترین جاذبه های گردشگری ترکیه آشنا شویم

hb ، یکشنبه 26 مرداد 1399

در ادامه با ما همراه شوید تا شما را با 10 تا از بهترین جاذبه های دیدنی ترکیه آشنا نماییم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :