فرودگاه بین المللی نخجوان، آذربایجان

hb پنج شنبه 23 آذر 1396

نخجوان شهری است از جمهوری آذربایجان که از بناهای با ارزش تاریخی و فرهنگی متعددی برخوردار است. این شهر مستقل و خود مختار آذری که در قسمت جنوبی قفقاز و کرانه شمالی رود ارس واقع شده است به سبب وجود مسافتی در حدود 163 کیلومتر مرز مشترک با جمهوری اسلامی ایران، یکی از مکان های مورد علاقه گردشگران ایرانی می باشد! نخجوان به سبب وجود گذشته تاریخی که گذرانده است یکی از بی چون و چرا ترین مقاصد گردشگری برای ایرانیان در تمام طول سال به حساب می آید؛ نخجوان تا شهرهای شمال غربی ایران و به خصوص تبریز خیلی مسافت زیادی ندارد و سال های سال است که بیشتر مردم ایران از راه زمینی خود را به این شهر تاریخی و فرهنگی می رسانند اما غافل از اینکه نخجوان از یک فرودگاه بین المللی هم نام خود بهره می برد؛فرودگاه نخجوان! پس با همگردی همراه شوید تا با فرودگاه بین المللی نخجوان آشنایی پیدا نمایید.

فرودگاه بین المللی نخجوان

آشنایی با فرودگاه بین المللی نخجوان (Nakhchivan Airport)

فرودگاه نخجوان در ابتدا (یعنی در سال 1976) یک فرودگاه دو منظوره نظامی- همگانی بوده است که برای میزبانی از هواپیماهایی همچون: آن 24 (An-24)، یاک 40 (Yak-40) و دیگر پرنده های غول آسای این چنینی ساخته شده بود. تا سال های زیادی تنها پروازهای مسافربری این فرودگاه بین المللی تنها به سمت باکو و بازگشت از این شهر بود تا اینکه در اواسط دهه 90 میلادی به دنبال جریانات نظامی ای که سبب محاصره شدن نخجوان و بسته شدن تمامی راه های ارتباطی این شهر قدمتی به استثنای راه هوایی از سوی سربازان ایالات متحده شده بود، به دستور حیدر علی اف (رئیس جمهور وقت جمهوری آذریابجان) از این فرودگاه تک مسیره برای ایجاد ارتباط با سایر نقاط مختلف کشور استفاده شد و ظرف مدت زمان اندکی به مدد مردمان بومی و محلی شهر نخجوان، این فرودگاه سبب نجات شهر شد! فارغ از تمام حوادث و رویدادهایی که در شهر تاریخی و فرهنگی نخجوان در تمام این سال ها اتفاق افتاده است، بین سال های 2002 تا 2004 میلادی فرودگاه نخجوان برای چندمین بار مورد بازسازی قرار گرفت اما بازسازی این بار این فرودگاه درست مطابق با استاندارهای روز جهانی یک فرودگاه بین المللی صورت پذیرفت و پس اتمام مراحل بازسازی نیز، این فرودگاه برای حمل و نقل مسافران هوایی آذربایجان در ناوگان حمل و نقل هوایی این کشور قرار گرفت. فرودگاه بین المللی نخجوان در ارتفاع 873 متری از سطح دریا قرار گرفته است و دارای پایانه های مسافربری و باربری می باشد؛ پایانه مسافربری این فرودگاه از یک باند بتنی 3300 متری برخودار است و پایانه باربری آن نیز با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های خاص خود، قادر است مسئولیت جا به جایی 400 تن بار را برعهده بگیرد که به خاطر همین میزان جا به جایی بار و البته کیفیت کار، بالا بودن سطح امنیت و نوع خدماتی که در این بخش از فرودگاه نخجوان ارائه می شود، سبب گشته تا این فرودگاه از جایگاه ویژه ای در صنعت هوانوردی جمهوری آذربایجان برخوردار شود! به هر حال؛ پایانه فرودگاه نخجوان در دو طبقه طراحی شده است و بخش پذیرش آن با ظرفیت ثبت و انجام کار 450 تا 500 مسافر در ساعت و همچنین ارائه برترین خدمات ممکنه به آنان، از نقاط قوت این فرودگاه آذری به شمار می رود. در خصوص قسمت های رفاهی و فراغتی این فرودگاه نیز باید خاطر نشان کرد که فرودگاه نخجوان همچون سایر فرودگاه های بین المللی دنیا از قسمت های مواد غذایی، شاپینگ و دیگر امکانات رفاهی و فراغتی بهره می برد و در قسمت های از قبل تعبیه شده نیز، پارکینگی برای خودروهای مسافرانی که به سفر کوتاه مدت می روند، در نظر گرفته شده است و می توان با پرداخت هزینه مشخصی، خودرو خود را در این پارکینگ ها به امانت بگذارید و راهی سفر خود شوید

فرودگاه بین المللی نخجوان آذربایجان

موقعیت مکانی فرودگاه نخجوان و راه های دسترسی به آن

موقعیت مکانی فرودگاه اصلا دور از خود شهر نخجوان نیست و تنها کافی است به اندازه 5 کیلومتر از جنوب غربی شهر فاصله بگیرد که البته برای این منظور به هیچی عنوان دچار مشکل نخواهید بود چرا که به طور شبانه روزی وسایل نقلیه گوناگون از جمله تاکسی ها و اتوبوس های شهر آماده برای جا به جایی شما می باشند! تاکسی های فرودگاه درست در مقابل پایانه فرودگاه قرار گرفته اند و قادر هستند در کمترین زمان ممکنه مسافران عزیز را به اقسار نقاط شهر حمل و نقل نمایند؛ از طرفی اتوبوس های مخصوص فرودگاه نیز بصورت 24 ساعته آماده برای جا به جایی مسافران در محوطه فرودگاه نخجوان می باشند.

دسترسی به فرودگاه بین المللی نخجوان
دسترسی به فرودگاه نخجوان

 پروازهای فرودگاه بین المللی نخجوان

هماطور که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره کردیم، به سبب نزدیکی شهر مستقل و خودمختار نخجوان با شهرهای شمال غربی ایران همچون تبریز بسیاری از گردشگران ایرانی و مشتاقان تماشای شهر تاریخی نخجوان آذربایجان، از راه های زمینی وارد این شهر می شوند و تا کنون پروازی از فرودگاه های جمهوری اسلامی ایران به سمت فرودگاه بین المللی نخجوان به ثبت نرسیده است! ولی می توان این نوید را داد که در صورت استقبال گردشگران و مسافران ایرانی برای داشتن سفر هوایی به نخجوان می توان با انجام هماهنگی های لازمه، پروازهایی از خاک ایران به خاک نخجوان را ترتیب داد! با تمام این ها؛ آن دسته از عزیزانی که تمایل به جا به جایی از نخجوان به دیگر شهرهای جمهوری آذربایجان از جمله باکو را دارا می باشند می توانند از پروازهای زیر در جهت رسیدن به مقاصد سفری خود، بهره بگیرند؛

هواپیمایی آذربایجان ایرلاینز (Azerbaijan Airlines): فرودگاه حیدر علی اف باکو و فرودگاه گنجه

 هواپیمایی ترکیش ایرلانز (Turkish Airlines): فرودگاه آتاتورک استانبول

 هواپیمایی اونور ایر (Onur Air): فرودگاه آتاتورک استانبول

هواپیمایی یوتی ایر اوییشن (UTair Aviation): فرودگاه بین المللی ونوکووا مسکو ( Moscow Vnukovo International Airport)

پروازهای فرودگاه بین المللی نخجوان
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

فرودگاه بین المللی حیدر علی اف | فرودگاه بین المللی آذربایجان

کیانا صدیقی ، شنبه 23 تیر 1397

یکی از 5 فرودگاه بین المللی در کشور آذربایجان، در باکو به نام حیدر علی اف می باشد. این فرودگاه به دلیل موقعیت جغرافیایی آن، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :