آداب و رسوم جشن های عروسی در کشورهای مختلف

در بسیاری از کشورهای جهان جشن عروسی و مراسم مربوط به ازدواج همراه با آداب و رسوم خاصی برگزار می شود. بسیاری از  آداب و رسوم ازدواج در کشورهای مختلف ریشه در تاریخ و فرهنگ کهن ملل مختلف دارد. در اینجا به معرفی مختصر چند نمونه از این رسوم کهن فرهنگی در کشورهای مختلف  و آداب و رسوم ازدواج در دنیا می پردازیم و امیدواریم در کشور عزیزمان ایران نیز با حفظ سنت های بومی و فرهنگی و معرفی آن ها به گونه ای شایسته نمایانگر فرهنگ غنی ایران به جهانیان باشیم. پس با همگردی همراه باشید برای عجیب ترین آداب و رسوم ازدواج در جهان...

آداب و رسوم جشن های عروسی در کشورهای مختلف

آداب و رسوم ازدواج در کشورهای مختلف

ارمنستان: به عروس و داماد ارمنی گفته می شود "روی یک بالش پیر شوید" و این عبارت را روی کارت دعوت هایشان چاپ می کنند و یا بر روی هدایای یادگاری که به میهمانان می دهند، حکاکی می کنند. عروس قبل از ورود به خانه ی داماد یک ظرف چینی را با پاشنه کفش می شکند.
چین: در مراسمی سنتی، عروس به والدین خود و خانواده همسر جدیدش به عنوان سمبل احترام، چای تعارف می کند. البته امروزه این مراسم صورت تازه ای دارد و داماد نیز با عروس در تعارف چای همراهی دارد.
هلند: یک رسم خیلی جالب ساختن " درخت آرزو" است. در کنار میز عروس و داماد در تالار، یک شاخه درخت زیبا قرار می دهند و روی میزهای میهمانان، برگ های کاغذ که با ربان های رنگی تزیین شده اند قرار داده می شود. میهمانان ها، آرزوهایشان را برای زوج خوشبخت روی این کاغذها مینویسند و عروس و داماد بعدا آن ها را می خوانند و روی درخت آویزان می کنند.
فرانسه: داماد ابتدا مادرش را در راهرو عروسی همراهی می کند و سپس نزد عروس می رود.
آلمان: گفته می شود شکستن ظرف و ظروف و جمع کردن تکه های شکسته، توسط عروس و داماد باهم قبل از مراسم عروسی برای آنان خوش شانسی می آورد. کار دیگری که ممکن است انجام شود این است که تمام دوستان و آشنایان هر قدر آشغال دارند جمع کنند و برای زوج بیاورند تا آن ها آشغال ها را کنار هم جمع کنند. این ایده برای این است که زوج آماده رویارویی با مشکلات زندگی شوند.
یونان: یک رسم یونانی این است که عروس و داماد در روز عروسی مثل ملکه و پادشاه رفتار کنند و به آن ها تاج هایی از طلا داده می شود. میهمان ها برای سلامتی عروس و داماد ظرف ها را به زمین میکوبند و میشکنند. این سنت در یونان از عجیب ترین آداب و رسوم ازدواج در جهان محسوب می شود.
هند: عروسی های هندی معمولا چند روز طول می کشند و شامل مراسم زیادی می باشند. از جمله رنگ کردن دست و پای عروس که به آن "دِ هندی" می گویند. گل برگ هایی برای خوش شانسی روس سر عروس و داماد می ریزند. (رسم است که نزدیک ترین فامیل مرد عروس و داماد گل برگ ها رو بریزند تا زوج از ارواح شر در امان باشند.)
ایرلند: حلقه عروسی سنتی شان "کلد داگ" نام دارد و در آن دو دست که یک قلب تاجدار را گرفته اند وجود دارد. دست ها سمبل وفاداری هستند و قلب نشانه عشق است و تاج نیز افتخار را نشان می دهد، چیز دیگری که اعتقاد دارند برای عروس می تواند خوش شانسی بیاورد، نعل اسب است. آن ها نعل اسبی را به دست گل عروس آویزان می کنند، طوری که دو انتهای نعل اسب روبه بالا باشد، چراکه معتقدند که بدین صورت نعل اسب خوش شانسی را گرفته و در خود نگه می دارد. یک طرح پرطرفدار دیگر " گره عشق" است و در واقع از درهم پیچیدن خطوط و روبان های مختلف ایجاد می شود و سمبل دوام و اتحاد است. گاهی از یک " شبدر چهار پر" نیز استفاده می شود که هر یک از پرها نماینده چیزی است: اولی سمبل امید، دومی سمبل وفاداری، سومی سمبل عشق و چهارمی سمبل خوش شانسی است. یک سمبل ملی دیگر ایرلندی ها "چنگ" است. چراکه ایرلندی ها باستان برای نوازندگان چنگ بالاترین ارزش را نسبت به نوازندگان دیگر قائل بودند، نوازندگان چنگ، برای مهم ترین افراد حکومتی می نواختند. کار جالب دیگری که در عروسی ایرلندی ها انجام می شود این است که یک میهمان، آوازی که دارای کلمه "عشق" است را می خواند. آداب و رسوم در ایرلند از زیباترین آداب و رسوم ازدواج در دنیا می باشد.
ایتالیا: یکی از قدیمی ترین سنت ها دادن بادام با روکش شکلاتی است (یا شکلات با مغز بادام) و این کار را به عنوان نمایش سمبل طبیعت تلخ و شیرین ازدواج انجام می دانند و این شیرینی ها را در حریر می پیچیدند طوری که هر بسته 5 عدد باشد، چرا که 5 را عدد خوش شانسی می دانند.
ژاپن: ژاپنی ها مراسم "سان سان کو" یا سه به سه دارند که دارای معنی و مفهوم عمیقی است. این مراسم توسط عروس و داماد اجرا می شود. هر کدام سه جرعه از هریک از سه لیوان نوشیدنی می نوشند. هر سه جرعه سمبل غلبه بر سه ضعف و خطای بیشتر یعنی؛ تنفر، هوای نفس و جهل است. "کو" به معنی عدد 9 و در فرهنگ ژاپن یک عدد خوش است.
کره: گفته می شود که اردک و غاز حیواناتی هستند که تا آخر عمرشان تنها یک جفت دارند. در فرهنگ کره از این دو حیوان به عنوان سمبل وفاداری و صداقت در مراسم عروسی استفاده می شود.
مکزیک، فیلیپین و اسپانیا: در فرهنگ لاتین داماد به عروس 13 سکه می دهد که نماینده مسیح و 12 پیرو اوست. کشیش این سکه ها را با دعای خیر تقدیس می کند و این سکه ها، پیمان و عهد داماد جهت نگهداری و مواظبت از همسرش هستند.
سوئد: یک سنت قدیمی و پرطرفدار سوئدی این است که عروس در کفش هایش سکه حمل می کند، یک سکه نقره در کفش چپ از طرف پدرش و یک سکه طلا در کفش راست از طرف مادرش برای این که عروس هیچ وقت بی پول نباشد.
ویتنام: مادرشوهر باید روی عروس گچ صورتی بریزد که سمبل آینده ای صورتی برای زوج است.

آداب و رسوم جشن های عروسی در کشورهای مختلف

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

آشنایی با رسم و رسوم برگزاری جشن تولد در کشورهای مختلف دنیا

ن. چرمچی ، دوشنبه 26 آبان 1399

با ما در این مقاله همراه باشید تا شما را با چگونگی برگزاری جشن تولد در کشورهای مختلف آشنا کنیم.

نظرت چیه
1 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 23 شهریور 1396

    یه مطلب در باره عروسی کره ای ها آمده که خرافاتی و بسیار عجیب و غریبه به این ترتیب که در شب اول عروسی با زدن نوعی مار ماهی به کف پاهها داماد بیچاره را فلکش میکنند تا در طول زندگی مشترک در برابر مشکلات زندگی مقاوم و سرسخت بار بیاد