قبرستان نوودویچی مسکو؛ مکانی تاریخی و دیدنی در روسیه

قبرستان نوودویچی در قلب شهر مسکو قرار دارد. یکی از دلایلی که این قبرستان به شهرت رسیده، وجود کلیسایی قدیمی به نام نوودویچ است که در نزدیکی لوژنیکی قرار دارد. قبرستان نوودویچی که محل دفن ثروتمندان منطقه بوده، کم کم فرامنطقه ای شد و گسترش پیدا کرد. تعداد افرادی که در این قبرستان تاریخی دفن می شدند، باعث گشت که محدوده آن در انتهای قرن 19 افزایش پیدا کند بطوریکه در سال 1904 منطقه جدیدی به بخش جنوبی آن اضافه شد. نام این قبرستان نیز در سال 1927 به گورستان نوودویچی تغییر کرد، زیرا دیگر محلی برای دفن اشخاص مهم از بین سیاستمداران، نظامیان و افراد برجسته علم، هنر و فرهنگ بود. با ما در این مقاله خواندنی همراه باشید تا بدانید قبرستان نوودویچی کجاست و با بخشهای قبرستان نوودویچی مسکو آشنا شوید.

قبرستان نوودویچی

مشاهیری که در این قبرستان دفن شده اند

از 1930، نویسندگان و هنرمندان زیادی در این قبرستان به خاک سپرده شدند که از بین هنرمندان سینما، تئاتر، موسیقیدانان و چهره های معروف میتوان به سیرف، یرمولوا، لویتان، روبینشتاین، مایاکفسکی و تریتیاکف اشاره کرد. بخشی که در نیمه دهه 1950 میلادی به گورستان اضافه شد، آن را به سه قسمت تقسیم کرد. تعداد سنگ مزارهایی که تاکنون در این قبرستان قرار گرفته، نزدیک به 7000 تخمین زده شد. نزدیک به 230 نفر از دفن شدگان هم از قهرمانان اتحاد شوروری سابق هستند.

حتما نام توپولف را شنیده اید. مخترع این هواپیما در قبرستان نوودویچی مسکو به خاک سپرده شده است. به غیر از او، بزرگان دیگری هم در اینجا هستند از جمله سیاستمدارانی مانند نیکیتا سرگیویچ خروشچف که دبیر کل حزب کمونیست شوروی و رهبر اتحاد جماهیر شوروی بود، اولین رئیس جمهور فدراسیون روسیه و آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی به نام بوریس یلتسین. به این لیست کارگردان بزرگ انقلاب روسیه، سرگئی آیزنشتاین، شاعر انقلابی روسیه، ولادیمیر مایاکوفسکی، روانشناس مشهور روسی، پاول ایوانویچ بلیایف و کارگردان مبدع تئاتر روسیه، الکساندرتایروف را هم باید افزود.

از ورزشکاران زویا کاسمو دیمیانسکایا، دختر پارتیزان و قهرمان ملی روسیه در جنگ جهانی دوم در اینجا خاک شده است. شاعران نام آشنایی هم هستند که برای ما ایرانی ها شناخته شده اند از جمله ناظم حکمت، شاعر انقلابی ترکیه، ابوالقاسم لاهوتی کرمانشاهی، شاعر و فعال سیاسی ایرانی در دوران انقلاب مشروطه.

ابوالقاسم لاهوتی یکی از شاعرانی است که از کشورش دور افتاد. به احترام او، نامش را با رسم الخط فارسی روی قبر نوشته اند. این شاعر در جوانی سمت فرماندهی ژاندارمری قم را داشته است اما به خاطر کارهای انقلابی اش زندانی و تبعید شد. او بعد از اینکه به خارج از کشور و شهرهایی مانند استانبول و ایروان رفت، توانست به کشور بازگردد و در راس ژاندارمری تبریز و با کمک انقلابیون این شهر را تصرف کرد. اما وقتی که در عملیاتش شکست خورد، به شوروی سابق پناهنده گشت و تا اواخر عمر در تاجیکستان امروزی مشغول آموزگاری شد. البته در این مدت عضویت در حزب کمونیست و ریاست آکادمی علوم تاجیکستان و وزارت معارف را نیز به کارنامه خود اضافه کرد. او به سال 1336 هجری شمسی در مسکو از دنیا رفت و در قبرستان نوودویچی مسکو به خاک سپرده شد.

مشاهیری که در این قبرستان دفن شده اند

زیبایی های قبرستان تاریخی مسکو

تعداد آثار برجسته ای که در گورستان نوودویچی کار شده اند آنقدری هست که بتوان لقب موزه را به این قبرستان داد. هر کدام از مشاهیر و شخصیتهای دفن شده در اینجا سنگ مزاری به اندازه ابهت خود دارند. مجسمه ها، نمادها و آثار تجسمی کار شده در اینجا توسط هنرمندان برجسته این رشته مانند نیکلای اندریف، ایوان شادر، ورا موخینا، سرکی مر کویروف، زینوی طراحی و اجرا شده اند. نمادهایی به شکل مجسمه و دیگر اشکال هم روی اغلب سنگ قبرها دیده می شود که خودشان جزو شاهکارهای هنری به شمار می روند. براساس مقاله قبرستان نوودویچی کجاست، باید بدانید که جنس بیشتر این مجسمه ها از مرمر سیاه است.

زیبایی های قبرستان تاریخی مسکو

وضعیت فعلی گورستان

با اینکه اکثر کسانی که در قبرستان مسکو به خاک سپرده شده اند، جزو قهرمانان این کشور بحساب می آیند و مدت زمان زیادی از فوتشان میگذرد اما همچنان شهرداری مسکو اجازه می دهد که افرادی در آن به خاک سپرده شوند. براساس مقاله قبرستان نوودویچی کجاست، باید بدانید که شرط خاک سپاری در این قبرستان این است که بازماندگان یکی از کسانی باشند که در اینجا به خاک سپرده شده اند و البته نیم قرن از دفن فرد اول گذشته باشد.

وضعیت فعلی گورستان
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

دیدنی های مسکو | یادگاران تزارهای روسیه ( قسمت دوم )

مهیار قاسمی ، دوشنبه 27 شهریور 1396

مسکو پایتخت روسیه و یکی از مهمترین و بزرگترین  شهر های کشور بزرگ روسیه می باشد. شهر مسکو از لحاظ گردشگری و توریستی در زیرذره بین های زیادی قرار گرفته است

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :