تجهیزات عکاسی حرفه ای | تجهیزات سفردوست عکاسی

در این مطلب از تجهیزات عکاسی حرفه ای برایتان می گوییم. «لحظه های زندگی مثل چشمه مثل رود» خاطرات سفر های ما را می شویند با خود می برند، مگر آنکه لحظاتمان در قابی از دوربین عکاسی به دام افتاده باشد و بر دل تنگ دیوار سنگینی کند تا یادمان نرود هر آنچه از دیده برفت. خیلی از ما به این اعتقاد پایبندیم که هیچ چیز حتی فیلم نمی تواند جای عکس را بگیرد. اما اکنون که حرف دلم را در سینی کلمات به چشمانتان پیشکش می کنم، باورم کمی تا قسمتی تغییر کرده و احساس می کنم که فیلم های یک دقیقه ای که با تلفن همراه گرفته می شود هم می تواند به اندازه دیدن یک عکس، خاطره انگیز و لذت بخش باشد. ولی با این وجود هنوز عکس در قاب خاطراتمان کاریزمایی دارد که حتی این عقیده تازه تاسیس من را در جریان خیالش غرق می کند و با خود به سفری طول و دراز در سرزمین خاطرات می برد. ثبت لحظات آنقدر جدی است که روی هر گوشی هوشمندی دست کم دو دوربین قرار دارد تا حتی اگر در سفر تنها بودی بتوانی لحظه ات را ماندگار کنی. پس رتبه اول تجهیزات سفردوست عکاسی، دوربین تلفن های هوشمند است.

مقالات مرتبط :

دوربین دیجیتال را بشناسیم | انواع حالت های فوکوس دوربین عکاسی
دوربین دیجیتال چیست | سرعت شاتر و اهمیت آن در عکاسی
نکات مهم عکاسی با دوربین دیجیتال | دوربین عکاسی خود را بشناسید

تجهیزات سفردوست عکاسی

دوربین های جیبی، رتبه دوم تجهیزات سفردوست عکاسی

در رتبه دوم تجهیزات سفردوست عکاسی، دوربین های جیبی یا در اصطلاح فنی Compact قرار دارند، دوربین هایی سفردوست با وزن کم که کیفیت به مراتب بالاتری از تجهیزات عکاسی تلفن های همراه هوشمند دارند. ویژگی این دوربین ها علاوه بر کیفیت بالای آن، امکان زوم با کیفیت روی سوژه است. این هم به خاطر لنزی است که روی دوربین های سفردوست جیبی قرار گرفته است. بعضی از دوربین های جیبی سفردوست دارای لنز های سوپر زوم هستند، این یعنی هم می توانند منظره های وسیع و گسترده را در قاب کوچک خود جای دهند و هم می توانند سوژه هایی که در مسافت های دور قرار دارند را به سادگی عکاسی کنند. از جمله این دوربین ها می توان به دوربین Lumix، شرکت Panasonic و دوربین های سری PowerShot شرکت Canon اشاره کرد. سبُک بودن، جیبی بودن از دیگر مزایایی است که این دوربین ها را در سری دوربین های سفردوست قرار داده است. بعلاوه برخی از دوربین های جیبی ضدآب نیز هستند و تجهیزات سفردوستی برای تهیه عکس از نقاط مرطوبی مانند نوار شمالی کشور و یا مناطق شرجی جنوب کشور به شمار می آیند.

دوربین جیبی

دوربین های سفردوست عکاسی حرفه ای

بعد از تجهیزات عکاسی جیبی نوبت به دوربین های نیمه حرفه ای و حرفه ای می رسد. دوربین هایی با کیفیت عکاسی بسیار بالا، که بسیار گرانتر و سنگین تر از تجهیزات عکاسی جیبی یا دوربین های جیبی هستند. دوربین های سری 5D شرکت Canon و دوربین D750 شرکت Nikon از این جمله اند. اما از بین این دو دوربین که هر دو متعلق به دو شرکت معتبر هستند. دوربین های حرفه ای Canon سفردوست تر از دوربین های Nikon هستند. می گویید چرا؟ پاسخ خیلی ساده است، دوربین های Canon مانند پیکان است که هر مکانیکی از آن سر در می آورد و در هر شهر و روستایی تجهیزات آن پیدا می شود. به همین نسبت تجهیزات مرتبط با دوربین های شرکت Canon نیز به وفور در بازار ایران پیدا می شود. حتی اگر نخواستید که این تجهیزات را بخرید، موسسات اجاره تجهیزات عکاسی Canon را اجاره می دهند. پس در تامین تجهیزات عکاسی دوربین های Canon نگرانی وجود ندارد. نه تنها در تامین تجهیزات که در تعمیر تجهیزات آن نیز مراکز بسیاری وجود دارد که به ارایه خدمات تعمیر دوربین های Canon مبادرت می ورزند. 

دوربین حرفه ای

لنز های سفردوست عکاسی حرفه ای

اگر تصمیمتان برای استفاده از دوربین های حرفه ای نهایی شد، پس باید به فکر لنز آن هم باشید. چرا که این دوربین ها بدون لنز به فروش می روند و لنز را جدا باید بخرید. انتخاب لنز سفردوست تابع هدفی است که از عکاسیتان در سفر دارید. اینکه می خواهید از مردم کوچه و بازار مقصد عکس بگیرید، یا از بناهای باستانی و یا موجودات زنده حیات وحش منطقه ای که به آن سفر کرده اید تعیین می کند که کدام لنز برای شما سفردوست است. اما پیش از اینکه هدفتان از عکاسی حرفه ای در سفر مشخص شود باید با انواع لنزها آشنا باشید. به طور کلی لنز دوربین های عکاسی حرفه ای، در این دسته بندی ها قرار می گیرند:

  • نرمال یا استاندراد
  • wide یا زاویه عریض
  • Tele
  • Zoom
  • چشم ماهی
  • ماکرو

هر کدام از این لنزها فارغ از اینکه چه کاربری دارند، وزن مخصوصی دارند که می توانند بار سفر شما را سنگین کنند و از شاخص سفردوستی آن ها بکاهد. پس خیلی مهم است که لنزی را انتخاب کنید که مانند یک آچار فرانسه در سفر عمل کند. مگر آنکه هدف از سفر شما عکاسی تخصصی از یک موضوع خاص باشد. در این صورت یک لنز آچار فرانسه چندان به کار شما نخواهد آمد. اما اگر به طور معمول به سفر می روید و سوژه ها ناگهان سر راه شما سبز می شوند، یک لنز آچار فرانسه بیشتر به کارتان می آید. همچنین وقتی می خواهیم سفر خود را با دوربین های حرفه ای ثبت و ضبط کنیم، بهتر است خیلی به لنز نرمال یا استاندارد فکر نکنیم. به نظر شخصی من، وقتی قرار است در سفر سنگینی دوربین حرفه ای را روی دوشمان تحمل کنیم، پس بهتر است عکس های سفرمان را هدفمند تر انتخاب کنیم و به سراغ لنزهای تخصصی تر برویم. لنز هایی که توضیحشان در ادامه آمده است.

لنز عریض یا Wide برای مناظر و عکس های دسته جمعی در سفر

Wide در لغت به معنی عریض است، این لنز یکی از کوچکترین اعضای خانواده لنز هاست و البته یکی از تجهیزات عکاسی حرفه ای. ویژگی این لنز به گستردگی وسیع تصویری است که در صفحه حساس به نور دوربین عکاسی جای می دهد. برای اینکه بهتر متوجه شوید باید بگویم که چشمان انسان به صورت واید یا گسترده می بیند. یعنی شما یک زاویه دست کم 165 درجه را می بینید، اما لنز های دوربین لزوما آنچه چشمان شما به مغزتان مخابره می کند را نمی توانند به روی صفحه حساس به نور مخابره کنند. اینجاست که لنز های واید به کمک عکاس می آیند تا بتواند تصویر های وسیع و بلند را راحت تر بگیرد. مثلا نمای یک دشت وسیع یا یک برج بلند با لنز واید در دسترس تر از سایر لنز هاست. لنز زاویه عریض یا Wide برای عکس های دسته جمعی که می خواهیم در سفر بیاندازیم بسیار مناسب است. همچنین یکی از آن تجهیزات عکاسی در سفر است که می تواند مناظر طبیعی و یا باستانی را به راحتی در چشم تنگ دوربین شما جای دهد. به گونه ای که تصویری نزدیک به تصویر چشم خودتان داشته باشید.

لنز زاویه عریض یا واید یا wide

لنز Tele مناسب گردشگری طبیعت و پرنده بینی

در مقابل لنز زاویه عریض، لنز Tele قرار دارد. Tele در لغت یعنی «دور» و در کلماتی مانند تلویزیون، تلفن، تلگراف زیاد از آن استفاده می شود. لنز Tele همانگونه که از نامش پیداست می تواند سوژه هایی که در دور دست قرار دارند را برای عکاس در دسترس قرار دهند. این لنز که یکی از تجهیزات عکاسی حرفه ای هست را در میان عکاسان ورزشی که دور زمین فوتبال زیاد دیده اید. لنزی طول و دراز و بلند که مانند دماغ پینوکیو زمانی که دروغ می گفت از صورت دوربین بیرون زده است. این لنز بسیار مناسب شکار سوژه های حیات وحش با دوربین عکاسی است. سوژه هایی که با نزدیک شدن انسان به آن ها یا پا به فرار می گذارند یا حیات انسان را به خطر می اندازند با لنز Tele به سادگی در قاب دوربین شما به دام می افتند. این لنز به خصوص برای گردشگران طبیعت و افرادی که با هدف دیدن جانوران حیات وحش مانند پرندگان سفر می کنند بسیار مناسب است. پس با این رویکرد لنز تله یک لنز سفردوست برای علاقمندان به طبیعت گردی است.

لنز تله

لنز Zoom آچار فرانسه ای در دست گردشگران عکاس

لنز بعدی که می خواهم راجع به آن صحبت کنم، لنز Zoom است که یکی از تجهیزات عکاسی حرفه ای هست. لنزی که در ظاهر به لنز Tele بسیار شبیه است اما در باطن یک تفاوت اساسی دارد و آن انعطاف پذیری بیشترش نسبت به لنز Tele است. چرا که علاوه بر اینکه به شما امکان می دهد که سوژه ها را از فواصل دور شکار کنید، همزمان می توانید مناظر عریض و عکس های دسته جمعی که نیازمند لنز زاویه گسترده یا Wide هستند را نیز ثبت و ضبط کنید. این انعطاف پذیری به شما این امکان را می دهد که سبک تر سفر کنید و به جای کشیدن بار دو لنز بر دوش، فقط یک لنز زوم با خود بردارید و به قول پروین اعتصامی «قدم در راه بی برگشت» بگذارید. همین ویژگی کافی است تا لنز زوم را به عنوان یکی از تجهیزات عکاسی حرفه ای و سفر دوست تمام عیار خطاب کنیم.

لنز زوم

لنز چشم ماهی مناسب عکاسی از ارتفاعات باستانی و طبیعی

لنز چشم ماهی، یکی از تجهیزات عکاسی حرفه ای است، لنزی که مانند چشمان ماهی بسیار محدب است. این لنز به شما این امکان را می دهد که بتوانید سوژه های بلند مانند درختان سر به فلک کشیده، مناره های باستانی، برج های قدیمی و... را به سادگی به اسارت چشم تنگ دوربین درآورید. لنز چشم ماهی در بازار به لنز Fish Eye نیز شناخته می شود که به فارسی همان چشم ماهی می شود. اگر مسافر مناطقی هستید که «بناهای بلند ز باران و از گردش آفتاب نیابوده بودند گزند»، پس در انتخاب لنز چشم ماهی دو دل نباشید و آن را به عنوان تجهیزات عکاسی حرفه ای و سفردوست عکاسی به چمدان سفر خود دعوت کنید.

لنز چشم ماهی یا fish eye

لنز ماکرو مناسب برای گردشگران محقق و زیست شناس

اگر از آن دسته افرادی هستید که به دنیای ریزاندامک ها بسیار علاقه دارید و دوست دارید ریز اندامک هایی مانند مورچه، زنبور، پروانه، مرغ مگس و... را در فیگورهای مختلف عکاسی کنید. و یا حتی به دنبال کشف جدیدی از ریز اندامک ها هستید، پس فرصت را از دست ندهید و لنز ماکرو را که یکی از تجهیزات عکاسی حرفه ای هست را به سفر شگفت انگیز سرزمین ریز اندامک ها دعوت کنید. لنز ماکرو با قابلیت بالایی که برای شکار سوژه های ریز دارد، به شما این امکان را می دهد که هر جنبنده ی پشه واری را با دوربین عکاسی خود شکار کنید. پس اگر چنین قصدی دارید، مدال سفردوستی را به سینه لنز ماکرو بزنید و آن را به سکوی افتخارات و اکتشافات خود دعوت کنید.

لنز ماکرو
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

راهنمای خرید اینترنتی دوربین عکاسی حرفه ای

- ، سه شنبه 2 آذر 1400

گوشی های موبایل هر چقدر هم که توانایی ثبت تصویر خوبی داشته باشند، از لحاظ کیفیت به اندازه دوربین های حرفه ای نیستند.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :