قلعه بهستان زنجان؛ نمایش قدرت در ماه نشان بی مثال

قلعه بهستان زنجان یا دودکش جن و پری زنجان در مجاورت رودخانه قزل اوزن قرار دارد و گفته می شود در قرن پنجم هجری ساخته شد. این در حالی است که برخی از باستان شناسان قدمت این قلعه را به دوران حکومت مادها نسبت می دهند. اما، پژوهش های باستان شناسی دقیق تری انجام گرفته اند و قدمت این دژ را به دوره هخامنشیان نسبت می دهند. هدف از ساخت این قلعه توسط حاکمان، دفاع از خود و مردم در برابر حملات احتمالی و شرایط خاص آن دوران بود. با ما در این مقاله جالب همراه شوید تا بدانید قلعه بهستان زنجان کجاست و از مسیر دودکش جن زنجان آگاه شوید.

قلعه بهستان

معماری

به نظر می رسد معماران طرحی اولیه را در اختیار داشته اند و براساس آن اقدام به حفر کوه، تخلیه خاک ها و سنگ ها از آن کرده اند و از این طریق اتاق ها را بوجود آوردند. فضای داخلی قلعه شامل اتاق ها، دالان ها و راه پله ها بوده و راه ارتباطی میان اتاق ها از طریق ایجاد دالان هایی فراهم شده است. روی برخی از قسمت های دیوارهای قلعه محل هایی به شکل مثلث یا مدور وجود دارند که محل قرار گرفتن پیه سوز و تامین روشنایی دالان ها و اتاق ها بوده اند. راه پله های این دژ نیز بصورت زیگزاگی و در امتداد ضلع های غربی و شرقی ساخته شده و طبق بررسی کارشناسان، در گذشته از پایینی ترین قسمت ضلع شمالی قلعه شروع می شد.

در قسمت بالای این پله ها اتاقی وجود دارد که به شکل طاق محراب های مسجد دوران اسلامی تزئین شده و تزیینات آن متعلق به دوره اسلامی هستند. علاوه بر این، راه پله های زیاد با عرض یک متر نیز نشان دیگری از سبک معماری اسلامی در این قلعه دارند. بدلیل تخریب گسترده ای که در قلعه بهستان زنجان اتفاق افتاد، امروزه تنها با عملیات کوهنوردی میتوان به بالای قلعه رسید. این دژ به شماره 1458 به نام دودکش جن و پری در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

قلعه بهستان 1
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

قلعه بهستان ماهنشان؛ کهن دژی در دل تاریخ پر فروغ ایران

hb ، چهارشنبه 21 مهر 1400

با ما در این مقاله خواندنی همراه باشید تا بدانید قلعه بهستان کجاست و پی به زیبایی های معماریش ببرید.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :