از چشمان خیس چشمه باداب سورت خون می چکد !

چشمه باداب سورت کجاست؟ چشمه ای که تبدیل به یکی از جاهای دیدنی ساری و جاذبه های گردشگری ساری شده است. اگر از دریاچه ارومیه فاکتور بگیریم، وقتی صحبت از آب شور میشه آدم یاد جایی در جنوب کشور می افته، یه جایی شبیه قم، اراک، کرمان، بندرعباس، سیستان و بلوچستان، و اصلا فکر نمی کنه در نقطه مقابل این مناطق جنوبی، یعنی درست در نوار شمالی کشور جایی که سرشار از آب شیرین، درخت های سرسبز و مرغزارهای چشم رباست، چشمه آب شوری وجود داشته باشه که دست کم دو هزار سال سنش باشه. چشمه ای که آب آن باد داره و به همین دلیل به آن باداب یا آب گاز دار می گویند. البته این چشمه یک پسوند هم دارد و آن سورت به معنی شدت اثر است. پس اگر خواستید برای کسی نام این چشمه را معنی کنید، کافی است بگویید: باداب سورت یعنی آب گاز داری که به شدت اثر گذار است. اثر گذاری آن شاید به این دلیل باشد که اگر کسی بفهمد پس از هزاران سال و عبور از گودال زمان این چشمه به ما رسیده به شدت تحت تاثیر قرار گیرد. به این صورت که، در دو هزار سال و سالی یک میلیمتر به سطح آبش اضافه شده تا این شهرت جهانی فراهم شود. این یعنی پیشینیان ما این اقبال را نداشتند که امروز این چشمه را با 12 سرچشمه که از نظر رنگ و بو و مزه کاملا با هم متفاوت هستند ببینند و از تونالیته سرخ رنگ باداب سورت لذت ببرند. این یعنی یک ارث بسیار گران قیمت که البته از دید سازمان میراث طبیعی ایران هم دور نمانده و چشمه باداب سورت را بعد از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی، برای ایران سند زده است. بنابراین با ما همراه باشید در بازدید از چشمه باداب سورت، یکی از جاذبه های گردشگری ساری و جاهای دیدنی ساری ...

باداب سورت

پلکان چشمه باداب سورت شما را به بهشت سرخ و سفید می برد

اما چشمه باداب سورت کجاست و داستان آن چیست؟ گذر از سال ها، چهره چشمه باداب سورت را پر چین کرده و از باداب یک چشمه پلکانی با صدها طبقه و حوضچه ها رنگارنگ ساخته است که تبدیل به جاذبه های گردشگری ساری و جاهای دیدنی ساری شود. اما در دو قرن اخیر اشک چشمه باداب سورت از بی مهری و بی توجهی رو به خشکی رفته و تنها بر روی بخشی از پلکان ها آب جاری است. ولی آن پلکان هایی هم که بویی از آب نبرده اند، رو سفیدند. کافی است سری به پلکان های خشک باداب سورت بزنید تا فرشی سفید روی آن ببینید. فرشی که در ابتدا برف و یخ را برای ذهن انسان تداعی می کند، ولی در واقع آستری از نمک است که بر تن چشمه پوشانده شده. این منظره سپید خیلی شبیه به اولین چشمه آب شور جهان، یعنی چشمه پاموکاله ترکیه است. بعد از پاموکاله ترکیه، چشمه باداب سورت در پلکان دوم چشمه های آب شور جهان قرار دارد و آمریکا و نیوزلند به عنوان دارندگان چنین چشمه هایی در پلکان های بعدی قرار می گیرند.

باداب سورت ساری

باداب سورت باید اشک بریزد تا زنده بماند

آب این چشمه نه تنها به اندازه اشک چشم شور است، بلکه مانند اشک چشم قطره قطره جمع شده تا دریایی از زیبایی روی زمین مازنداران پهن شود. برای همین حواستان باشد که اگر به رواق منظر آن قدم گذاشتید، کرم نمایید و پا بر سر چشمانش نگذارید. تا مبادا سرچشمه های باداب را که به اندازه غده های اشک ریز انسان، حساس هستند، کور کنید و باداب سورت رو به خشکی برود. اتفاقی که در چند سال اخیر به خاطر شمار زیاد گردشگران بی توجه، از جریان ورودی آب آن را کم کرده. پس اگر پایتان به باداب سورت ساری رسید، پا در چشمه ها نگذارید. مبادا که سرنوشت آن به سرنوشت گودال زمان پیوند بخورد.

چشمه باداب سورت

گودال زمان

می گویند زندگی فاصله دو اذان است، اذانی که هنگام تولد در گوشمان می گویند و اذانی که هنگام پرواز به ابدیت برایمان سر می دهند. همین کوتاهی برای چشمه آب شور باداب سورت نیز صادق است. فاصله بین زندگی با مرگ این چشمه فقط صد متر ناقابل است. کافی است، از بخش زنده آن(یعنی جایی که هنوز آب شور بیرون می زند) صد متر به سمت شمال بروید تا به گودال زمان برسید. جایی که صدها سال پیش حیات در آن جاری بود اما الان خون در رگ هایش خشکیده. و اثری از جریان آب نمکی و سرخ فام در آن نیست. گودال زمان، یکی از آن دسته اصطلاحات رمز آلودی است که شنونده را در فضایی از تعلیق قرار می دهد. از این دست اصطلاحات پر راز و رمز در جاذبه های طبیعی ایران کم نیست که بعد از گودال زمان می توان به دره ستارگان در جزیره قشم و چشم کویر در کویر مرکزی ایران اشاره کرد. جالب اینجاست که در نزدیکی گودال زمان، برمودا قرار دارد، اما نه آن برمودایی که شما فکر می کنید، بلکه برمودای اروست، که در حقیقت یک حوضچه شنای طبیعی است.

چشمه باداب سورت ساری

برمودای این چشمه

کمی پایین تر از گودال زمان، حوضچه ای با نام برمودای اروست وجود دارد. در قسمتی از کف حوضچه چشمه است که لبریز از آب بسیار شوری است که حتی در زمستان سخت هم یخ نمی زند. و گفته ها حاکی از آن است که برای امراض پوستی، روماتیسم، سردردهای میگرنی و دردهای کمر و پا مفید است.

باداب سورت 1

چشمه باداب سورت کجاست؟

در جواب سوال چشمه باداب سورت کجاست باید بگوییم که روستای اروست در شهر ساری میزبان چشمه باداب سورت است. یعنی برای رفتن به آن باید وارد حریم شهر ساری شوید. البته شاید تعجب کنید اگر بگویم برای این سفر می توانید از سمنان هم بروید. به این صورت که اگر مبدا حرکت تهران باشد. شما می توانید از راه سمنان و گذر از مهدیشهر به شهمیرزاد برسید از آنجا راهی فولاد محله شوید و سراغ سه راه تلمادره را می گیرید و به سمت تلمادره می روید. در اینجاست که به روستای اروست نزدیک می شوید و از آنجا راه خود نشان خواهد داد که چون باید رفت. این راه مسافت کمتری دارد و البته ایمن تر است. اما به زیبایی مسیر ساری نخواهد بود. پس اگر خواستید از مناظر دیدنی ساری هم دیدن کرده باشید باید در ساری حاضری بزنید و به سمت کیاسر حرکت کنید تا به سه راه تلمادره برسید، از تلمادره به بعد راهی روستای اروست خواهید شد و از آنجا امکانات برای رسیدن به این جاذبه طبیعی ایران و جهان در اختیارتان خواهد بود.

باداب سورت 2

با خودروی شخصی می توان تا چشمه رفت؟

این جاذبه طبیعی که یکی از جاهای دیدنی ساری ست، در یک کیلومتری شرق روستای اروست قرار دارد. اما مسیر آن برای هر خودرویی مناسب نیست و باید خودرویی مناسب در اختیار داشته باشید. مثلا ماشین های شاسی بلند و تقویت شده که از پس مسیر ناهموار آن بر آید. اما نگران نباشید ماشین های محلی، در روستای اروست انتظار مسافرانی را می کشند که خودروی مناسبی برای رفتن در اختیار ندارند. این خودروها که ممکن است نیسان وانت باشند به ازای هفت هزار تومان برای هر نفر، شما را تا مقصد به دوش می کشند. اما اگر خودروی مناسب داشتید کافی است از روستای اروست تا ایستگاه دوم باداب سورت بالابروید و از آنجا به بعد پیاده شوید و با گذر از مسیر انحرافی که از دل تپه ها می گذرد، به این منظره دیدنی برسید.

باداب سورت 3

سورت چه زمانی دیدنی تر است؟

در دو بازه زمانی برای رفتن به این جاذبه طبیعی وجود دارد. یکی اول صبح زمانی که آفتاب در حال طلوع کردن است و انوار سرخ و زرینش را به رُخ آب می کشد و دیگری غروب آفتاب که رنگ آب را سرخ تر می کند. اگر از دسته چکاوک ها هستید، یعنی سحرخیزید، پس صبح اول وقت را از دست ندهید. ولی اگر از دسته جغدها هستید که شب را تا دیر وقت بیدار می مانید و نمی توانید صبح زردفام باداب سورت را ببینید، پس غروب سرخ را از دست ندهید و نگران تاریکی هم نباشید. در روستای اروست حسینیه ای وجود دارد که می توانید یک شب را به رایگان در آن اقامت کنید. اما هر صبح و شام اردیبهشت ماه نمی شود. در این ماه، می توانید جلوه ای بهشت گونه از این جاذبه طبیعی ایران را تجربه کنید. تجربه ای منحصر بفرد که از نظر گردشگران خارجی یکی از ده جاذبه گردشگری ایران، جاهای دیدنی ساری و جاذبه های گردشگری ساری است که دیدن آن را نباید از دست داد.

باداب سورت 4

باداب سورت 5
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

چشمه های باداب سورت یکی از جاهای دیدنی ساری به شمار می روند

گلاره یوسف پور ، جمعه 6 مرداد 1402

براساس آخرین خبرهای منتشر شده، چشمه های باداب سورت یکی از جاهای دیدنی ساری به شمار می روند.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :