روستای لادیز | روستایی ناشناخته در نزدیکی تفتان !!

اگر می خواهید که تجربه زندگی در بهشت را داشته باشید، به روستای لادیز سری بزنید این روستا در جوار کوه تفتان در شهرستان میرجاوه قرار گرفته است. برای این که با جاذبه های گردشگری روستای لادیز، آشنایی بیشتری پیدا کنید، با ما در مجله همگردی همراه باشید.

لادیز

آشنایی با روستای لادیز

برای این که به روستای لادیز سفر کنید، باید ابتدا به شهرستان زاهدان رفته و از آنجا به میرجاوه و سر انجام با طی مسیری آسفالته خودتان را به این روستای بکر و زیبا برسانید. مصالحی که در ساخت ساختمان های این روستا به کار برده شده است، اغلب آجر و گچ و آهن می باشد و این روستا از آن جهت که در دشتی وسیع مستقر شده، خانه های روستایی در آن به صورت متراکم وجود دارند که از خشت و گل و چوب در احداث آن ها استفاده شده است. این روستا در 25 کیلومتری جنوب غربی شهر میر جاوه زاهدان و در شمال کوه شاه چنار قرار گرفته است.اکثر مردان و زنان این روستا لباس های بلوچی به تن می کنند. روستای لادیز که در قرن های اخیر به سکونتگاه دائمی تبدیل شده، قدمت چندانی ندارد و از ییلاقات بلوچ به شمار می آمده است. دین مردم روستا اسلام و مذهب اکثرشان تسنن حنفی می باشد و به زبان بلوچی سخن می گویند. اگر بخواهیم که به ارتفاع این منطقه نسبت به سطح دریا اشاره کنیم، چیزی حدود 1200 متر با سطح دریا اختلاف سطح دارد. اگر در فصل تابستان به این روستا سفر کنید، مطمئنا با هوای بسیار گرمی روبه رو می شوید، اما در بیشتر فصل های سال، این منطقه آب و هوای خوب و مطبوعی دارد. این منطقه جزو مناطق گرم و خشک به حساب می آید.

آشنایی با روستای لادیز

شغل مردم روستای لادیز

اگر بخواهیم که از محصولات دیگر این روستا نام ببریم، باید به جو و علوفه و گندم اشاره نماییم که در این روستا کشت می شود و اکثر مردم روستا از طریق دامداری، تولید صنایع دستی و فعالیت های زراعی، خدماتی گذران زندگی می کنند و ازتولیدات دامی این روستا می توان به فرآورده های لبنی و گوشت قرمز اشاره نمود. این روستا صادر کننده انواع محصولات باغی مثل گلابی، هلو و انار به کشورهای همسایه یعنی افغانستان و پاکستان می باشد. زنان و دختران روستایی مانند مردانشان، سخت کوش و پر تلاش هستند. آن ها کارهای سخت و طاقت فرسایی را دوشادوش مردانشان انجام می دهند. اکثر زنان و دختران این روستا مثل روستاهای دیگر کشور ما در اقتصاد خانواده نقش بسزایی دارند، برای مثال اگر در این روستا به گردش بپردازی، زنان و دخترانی را خواهی دید که به دور از هر گونه تجمل و به دور از هر گونه ادعا به بافت انواع قالی و سوزن دوزی های زیبا می پردازند تا بتوانند به همراه مردانشان در امر اقتصاد خانواده شرکت داشته باشند.

روستای لادیز

جاذبه های گردشگری روستای لادیز

کسانی که به این روستا سفر کرده اند، حتما با من هم عقیده خواهند بود که جاذبه های گردشگری روستای لادیز، بیشمار است. جاذبه هایی که هم جزو جاذبه های طبیعی و هم جزو جاذبه های تاریخی به شمار می آیند. در زیر به برخی از مهم ترین هایشان اشاره می کنیم.

رودخانه های فصلی لادیز

در این روستا رودخانه های فصلی زیادی وجود دارد که گردشگران برای گذران اوغات فراغت خود در فصل های مختلف سال به ویژه تابستان و بهار به اطراف این رودخانه ها که چشم انداز بی نظیری دارند، می روند.

رودخانه های فصلی لادیز

آبشار لادیز

اکثر خانواده های زاهدانی برای گذران تعطیلات و اوقات فراغت خود به آبشار لادیز که ترکیبی از آبشار و غار است و در نزدیکی غار آبی لادیز واقع شده است، می روند و خستگی کار هفتگی یا ماهانه خود را در کنار این آبشار زیبا به در می کنند و با روحیه ای شاداب و به دور از هر گونه استرس و دغدغه برای شروع هفته کاری جدید آماده می شوند.

آبشار لادیز

غار طبیعی لادیز

اگر چه خشک سالی های زیادی در این چند سال اخیر در سیستان و بلوچستان شاهد بودیم، اما شاهد به جریان در آمدن آب از کف و دیوار و سقف غار لادیز نیز می باشیم. غاری که 15 کیلومتر طول دارد و در 10 کیلومتری شهر میرجاوه واقع شده است و زیبایی بی نظیری در طبیعت اطراف آن را می توان شاهد بود. خانواده های میرجاوه ای و زاهدانی، روزهای تعطیل و در ایام خاص از سال برای تفریح و خوش گذرانی به این ناحیه می آیند، زیرا که درخان گز و پده و انواع گوناگون گیاهان علفی که در اطراف دهانه ورودی غار وجود دارند، منظره ای بسیار شگفت انگیز پدید آورده اند که زیبایی خاصی به این غار داده اند. همچنین اگر به بیشینه تاریخی این غار نگاهی بیندازیم، می بینیم که قدمت این غار به پیش از تاریخ بر می گردد. آبی که در کف این غار جریان دارد، از ریزش قطرات آبی که از سقف و دیوار این غار طبیعی به پایین می ریزد، جمع می شود و این جریان آب، دائمی می باشد.

غار طبیعی لادیز

بقایای تاریخی به جا مانده از فرهنگ لادیزیان

لادیزیان نامی است که گاری هیوم به آثار بر دست آمده از تحقیقات خود در نواحی لادیز و مشکید و بلوچستان نهاد. این تحقیقات که در سال 1966 -1967 میلادی در این نواحی انجام شد، توانست آثار و نمونه ابزارهای سنگی که متعلق به دوران پادینه سنگی بود را دراین نواحی کشف کند. بر اساس نتایج این تحقیقات، محققان به این نتیجه رسیدند که در زمان های قدیم یعنی در حدود 80 تا 100 هزار سال پیش در جنوب شرقی ایران، اجتماع های انسانی ساکن بوده اند.

جاذبه های گردشگری روستای لادز

میر جاوه

میر جاوه را باید جزو مناطق مهم و حساس استان سیستان و بلوچستان به حساب آورد، زیرا که در نقطه صفر مرزی ایران با کشور پاکستان واقع شده است. مردان و زنان میان سال روستا نیز اغلب لباس های بلوچی به تن می کنند و این پوشش در بین اغلب روستاییان لادیز رایج می باشد. غذاهای محلی روستای لادیز شامل تباهک، کباب تنورچه، شیلانج، شلو و حلوا خرما و کشک زرد می باشد که بسیار خوشمزه و لذیذ هستند و بهتر است حتما امتحان کنید، حتی برای یک بار. زنان و دختران این روستا را می بینی که از لباس های محلی استفاده می کنند که رنگارنگ و زیبا هستند. همچنین آنان خود را با زیور آلات زیبایی می آرایند. از بازی های محلی این روستا می توان به هفت سنگ بازی اشاره کرد. همچنین در مراسم مختلفی که در روستای لادیز برگزار می شود، علی الخصوص در عروسی ها موسیقی بلوچی واخته می شود.

میرجاوه

کوه تفتان

کوه تفتان، کوهی است که در مجاورت روستای لادیز واقع شده است. کوهنوردان زیادی از سراسر کشور به این منطقه می آیند تا به صعود از کوه تفتان بپردازند و از اماکن تاریخی و طبیعی و چشم انداز های زیبای این نواحی دیدن کنند.

کوه تفتان

صنایع دستی روستای لادیز

قالی بافی، سوزن دوزی و گلیم بافی جزو صنایع دستی روستای لادیز به شمار می آیند. سوغات لادیز شامل لباس های بلوچی، انواع زیورآلات زنانه، سوزن دوزی، سکه دوزی، قالی، گلیم و ... می باشد.

صنایع دستی لادیز
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

روستای زرگر | عجیب ترین روستایی نیمه ایرانی

رزا اعتمادمقدم ، شنبه 10 شهریور 1397

همه ما ممکنه روستاهای خیلی زیبایی رو تو اقصی نقاط ایران دیده باشیم و بهشون سفر کرده باشیم، ولی مطمئنا، کمتر کسی ممکنه بدونه

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :