اثر تعطیلات بر روی سلامتی | چرا تعطیلات مفید است؟

از دیرباز مردم بر این باورند که تعطیلات برای سلامت جسم و اندیشه انسان بسیار ضروری و مفید است، بازدید از مکان های جدید، همکاری در کارهای مورد علاقه و دورهمی های فامیلی و دوستانه از جمله کارهایی است که در اوقات فراغت انجام میدهیم. اما جالب است بدانید که اثر رفتن به تعطیلات بر روی سلامتی انسان بسیار قابل توجه است که در ادامه اصلی ترین دلایل رابطه سلامتی و تعطیلات را بررسی خواهیم کرد. با همگردی همراه باشید تا تاثیر تعطیلات بر سلامتی انسان را بدانید.

1 چرا تعطیلات برای سلامتی ما مفید است؟

تاثیر تعطیلات بر سلامتی: کاهش استرس

روشن ترین و واضح ترین رابطه سلامتی و تعطیلات کاهش استرس می باشد، اوقات فراغت استرس های منفی و مخرب را می کاهد، با توجه به مطالعات روانشناسی این مطلب ثابت شده است و همچنین انجمن ‏روانشناسی آمریکا صحت آنرا تایید کرده اند. همه ی ما در زندگی درگیر کارهای روزمره و تکراری هستیم و این امر باعث شده است که احساس کنیم از خود بی خود شده ایم و زمان کوتاه است وکارهای نیمه تمام زیادی باقی مانده است و همچنین فشار های عصبی بسیاری را متحمل می شویم مثلا در محل کارمان به ما پروژه ای سپرده اند، بعد از مدتی مهلت اتمام آن پروژه سر میرسد اما پروژه پیشرفت آنچنانی نداشته است. ما باید مدتی از زمان خود را در اختیار خانواده و دوستان قرار دهیم ،تعطیلات آخر هفته زمان مناسبی نم یباشد از این رو مرخصی ها به ما کمک میکنند و شما میتوانید از آن نهایت استفاده را بکنید و در کنار خانواده به گردش بروید و یا کارهای شخصی خود را انجام بدهید. همچنین در این فرصت کوتاه علاوه بر کارهای شخصی می توانیم برای مدتی از کار و یا حتی از همکارانی که رابطه ی خوبی با آنها نداریم فاصله بگیریم و به ذهنمان استراحت بدهیم. درست است که این تعطیلات موقت بوده وزمان آن کم است اما تاثیر فوق العاده ای بر کاهش استرس دارد.

2 کاهش استرس

اثر رفتن به تعطیلات بر روی سلامتی: بهبود سلامتی

دومین مورد رابطه سلامتی و تعطیلات، بهبود سلامتی است. داشتن تعطیلات باعث می شود که افراد، کمتر در معرض بیماری ها و ناهنجاری های خاص باشند. فرامینگهام تحقیق بسیار مهمی در مورد قلب انجام داد (‏Framingham Heart Study‏) و به این نتیجه رسید که داشتن اوقات فراغت با کاهش بیماری های قلبی رابطه ی مستقیم دارد، همچنین بار دیگر این مقاله در موسسه ملی سلامت آمریکا مورد بررسی قرار گرفت و ثابت شد که تعطیلات در ابتلا به بیماری های سرخرگی قلب تاثیر دارد و آنرا کاهش می دهد. کار بسیار سختی است که بتوانیم بین این دو عبارت تمایز قائل شویم: «تعطیلات با کاهش میزان استرس باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری ها می شود» و «داشتن تعطیلات صرفا عادت افرادی است که سبک زندگی کم ‏استرسی دارند». اما تحقیق موسسه ملی سلامت آمریکا نشان دهنده ی این است که داشتن تعطیلات و اوقات فراغت باعث کاهش بیماری و افزایش سلامت قلب و عروق می شود. با توجه به این تحقیق افراد شاغلی که به مرخصی می روند، کمتر از دیگر افراد شاغل که از مرخصی های خود استفاده نمی کنند در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند. پس برای تعطیلات خودبرنامه ریزی مناسب داشته باشید تا همیشه سلامت باشید.

3 بهبود سلامت

تاثیر تعطیلات بر سلامتی: افزایش و استحکام روابط بین فردی

هنگامی که برای هم وقت بگذارید و در کنار یکدیگر باشید مسلما روابط شما عمیق تر و زیبا تر خواهید شد، کار کردن بیش از حد نه تنها باعث افزایش استرس شما می شود بلکه باعث کاهش صمیمیت وارتباط شما با دیگران نیز می شود و کم کم ارتباط شما با دیگران به طور کامل قطع می شود برای مثال به دعوت آنها پاسخ منفی می دهید و اگر هم دعوت آنها را بپذیرید دائما در حال انتقال استرس خودتان به دیگران هستید، و اما تعطیلات این امکان را به شما می دهد که با خیال آسوده با دوستان و آشنایان خود درارتباط باشید. شما می توانید در تعطیلات با روستان و خانواده به سفر بروید، سفر جدا از خاطرات خوب وشیرین باعث کسب تجربه و همچنین تاثیر بسیاری در عمیق شدن روابط دارد ودل ها را به هم نزدیک می کند پس در نتیجه وقتی با دیگران پیوند محکم تری دارید کمتر دچار استرس میشوید پس در نتیجه از سلامت جسمی وروحی بیشتری برخوردار خواهید بود.

4 افزایش و استحکام روابط بین فردی

اثر رفتن به تعطیلات بر روی سلامتی: ارتقا سلامت روانی

اوقات فراغت علاوه بر آن که تاثیر مثبت بر سلامت جسمی دارد میتواند سلامت روحی شما را نیز افزایش دهد. کلینیک مارشفیلد در ایالت ویسکانسن آمریکا و همچنین پژوهشکده (‏Mind Body Center‏) ‏در دانشگاه پترزبورگ، پژوهش هایی انجام داده اند که طبق آن بانوانی که بیشتر به تعطیلات میروندکمتر درمعرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.
طبق نتایج این تحقیق یک استراحت ساده به بدن اجازه میدهد تا انرژی از دست رفته اش را برگرداند و به طور مثال اگر در زمستان به یک مکان آفتابی سفر کنید می توانید ویتامینD مورد نیاز بدنتان را تامین کنید. بنابراین تعطیلات تاثیر مثبتی بر سلامت روحی و کاهش ابتلا به افسردگی را دارد پس هنگامی که شما تصمیم میگیرید در مدت مرخصی خود به سفر بروید در واقع این شما هستید که به فکر افزایش بازده ی کاری خودتان هستید زیرا کار کردن با ذهن خسته و افسرده سالانه حدود 79 میلیارد دلار ‏ضرر و زیان به کارفرما وارد می کند.

5 ارتقا سلامت روانی

تاثیر تعطیلات بر سلامتی: تجدید قوای ذهن

چهارمین مورد رابطه سلامتی و تعطیلات که بررسی می شود، تجدید قوای ذهن است. تا اینجا به تاثیرات مثبت تعطیلات کوتاه مدت بر روی سلامتی جسم و روح سخن گفتیم اما نکته ی قابل توجه این است که تعطیلات به تنهایی میتواند باعث افزایش کارایی مغز شود، ما درگیر کارهای تکراری و روزمره هستیم و این باعث کاهش خلاقیت ما در کارها می شود و انعطاف پذیری ذهن ما را کاهش می دهد، این اتفاق در بیشتر کارهای تکراری صدق میکند و بنابراین ما توانایی این را نخواهیم داشت که در کارها خلاقیت و ابتکارعمل نشان دهیم و این به دلیل خستگی بیش از اندازه ی ذهن است پس نتیجه میگیریم که تعطیلات تاثیر به سزایی در تجدید قوای ذهن دارد و این امر هنگامی مثبت تر خواهد بود که ما برنامه ریزی مناسبی برای تعطیلات خود داشته باشیم، به سفر های سیاحتی برویم و تجربه های جدید کسب کنیم و همچنین سعی کنیم مطالب جدید بیاموزیم تا ذهنمان آماده دریافت مطالب جدید بشود و خلاقیت داشته باشیم.

 6 تجدید قوای ذهن

اثر رفتن به تعطیلات بر روی سلامتی: خلق نگرش های جدید

خلق نگرش های جدید نیز تاثیر تعطیلات بر سلامتی است. هنگامی که به مسافرت و بازدید از مکان های مختلف می روید این امکان را دارید که مطالب جدید در مورد جهان بیاموزید و با راه رسم متفاوت زندگی افراد در مکان های مختلف آشنا شوید، شما می توانید هنگام برنامه ریزی برای سفر، مقصد های متفاوت را انتخاب کنید مثلا سفر به یک مکان عجیب و غریب و ناشناخته و یا حتی سفری کوتاه به سمت دیگر شهر خود برای بازدید از مکانی خاص یا موزه بروید. هنگامی که ما با تجربه خودمان فرهنگ مختلف زندگی در جاهای متفاوت را مشاهده کنیم مسلما میتوانیم نوع زندگی در آن منطقه را نیز بهتر درک کنیم، دانستن نگرش های متفاوت زندگی تاثیر مثبتی روی ما میگذارد، گاهی میتوان به نکته ای برسیم که ممکن است مسیر زندگی شخصی ما را عوض بکند و باعث تغییر ما بشود و مثلا عادات زندگی مان را عوض بکند، سفر کردن و افزایش آگاهی در خصوص نگرش ها می تواند دید جالب و جدیدی در خصوص رو به رو شدن با مشکلات به ما بدهد که بتوانیم راحت تر با آنها کنار بیاییم و به نتایجی برسیم که قبلا رسیدن به آن برایمان دشوار بوده است.

7 نگرش نو

تاثیر تعطیلات بر سلامتی: افزایش بهره وری

ششمین مورد رابطه سلامتی و تعطیلات، افزایش بهره وری است. بعد از اتمام تعطیلات ذهن ما باز است و نکات مثبت تعطیلات همچنان همراه ما میباشد، در نتیجه در هنگام کار میتوانیم از آنها استفاده کنیم و بهره وری ما را افزایش میدهد، و میتوانیم خلاقانه به کار خود ادامه بدهیم و یا در رو به رویی با مشکلات راحت تر تصمیم گیری کنیم، برای رسیدن به پیشرفت کاری نیاز به خلاقیت و ابتکار ذهنی همواره در اولویت قرار دارد، همچنین مقاومت ذهنی ما افزایش می یابد و میتوانیم در شزایط پر استرس نیز به کارمان ادامه دهیم و کارهای مان را در مدت تعیین شده و به موقع انجام دهیم و به اهداف کاری خود برسیم. وقتی به تعطیلات نمی رویم احساس کسالت و خستگس داریم اما بعد از آن می توانیم با تمامی مشکلات رو به رو شویم و دیگر خستگی قبل از مرخصی مشاهده نمیشود و با انرژی و انگیزه به کار خود ادامه می دهیم.

8 افزایش بهره وری

اثر رفتن به تعطیلات بر روی سلامتی: ایجاد انگیزه

روان شناسان معتقدند که الگوهای پاداش و تنبیه تاثیر بسیاری برای بالا بردن انگیزه دارند اما هنوز به نتیجه ی واحدی برای اینکه کدام یک از این دو مورد تاثیر بیشتری دارد، نرسیده اند. اما در اکثر مواقع این پاداش است که انگیزه را زیاد میکند، دادن مرخصی به کارمندان یکی از عواملی است که باعث افزایش انگیزه و تشویق آنها برای بهتر کار کردن می شود.
در پژوهشی با موضوع تاثیر تعطیلات بر افزایش بهره وری نیروی کار، مشاهده شد که ‏کارمندان مورد مطالعه تا هشت هفته قبل از تعطیلات، به زمان مرخصی خود می اندیشیدند و این باعث ایجاد انگیزه شان شده بود و نشانه های مثبت آن در میزان موفقیت کاری شان دیده شد. بعد از آن، تعطیلات به عنوان پاداشی برای حسن انجام ‏کار به آنها داده شد و این تشویق فوق العاده کار آمد و روحیه بخش بود. به همین دلیل به افراد شاغل پیشنهاد میشود که بعد از تعطیلات به سرعت برای مرخصی های بعدی برنامه ریزی کنند.
امید به داشتن تشویق و پاداش مرخصی به ما این انگیزه را می دهد که لحظات سخت شغلی را راحت تر پشت سر بگذاریم. وقتی در نتیجه میتوانیم چند روز یا چند هفته را به عنوان تشویق به تعطیلات برویم و در کنار خانواده و دوستان باشیم، احساس می کنیم که با تلاش و تحمل سختی به این نتیجه رسیده ایم و آنجاست که حس مفید بودن خواهیم داشت و از کار و زندگی خود نهایت رضایت را خواهیم داشت.

9 ایجاد انگیزه

امیدواریم با برنامه ریزی مناسب بتوانید از تعطیلات خود نهایت استفاده را داشته باشید.

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

چرا دوچرخه سواری برای سلامتی مفید است؟

گلاره یوسف پور ، دوشنبه 7 تیر 1400

دوچرخه سواری یکی از فعالیت هایی است که علاوه بر کاهش مشکلات سلامتی، مزایایی هم برای کره زمین دارد.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :