قلعه تاریخی فورگ؛ بنایی دیدنی در خراسان جنوبی

اگر علاقمند به سفر هستید و دوست دارید جاهای دیدنی زیادی را ببینید، چرا از ایران خودمان شروع نمی کنید. همیشه برای دیدن آثار زیبا نیاز نیست که از ایران خارج شوید و به کشورهای دوردست سفر کنید، چرا که کشور خودمان یکی از غنی ترین پیشینه های تاریخی را دارد و در هر نقطه از آن، می توان بنا و آثار شگفت انگیزی را مشاهده نمود. یکی از این آثار، قلعه تاریخی فورگ هست. با ما در این مقاله خواندنی همراه باشید تا بدانید قلعه فورگ کجاست و با معماری قلعه فورگ آشنایی پیدا کنید.

فهرست مطالب
قلعه فورگ

تاریخچه

اگر بخواهید از تاریخ ساخت معماری قلعه فورگ اطلاعاتی داشته باشید، می توانیم به کتاب دیوان لامع اشاره کنیم، چرا که در این کتاب به تاریخش اشاره شد که به سال هجری قمری 1160 باز می گردد. در واقع، می توانیم بگوییم که قلعه تاریخی فورگ از نظر سابقه ساخت به زمان نادر شاه افشار باز می گردد که برای ساختش از میرزا بقا خان، حاکم آن ناحیه اجازه های لازم را داشته است. بعد از اینکه میرزا بقا از دنیا رفت، کار ساخت معماری قلعه فورگ را پسر او یعنی میرزا رفیع خان دنبال نمود. در هنگامیکه شوکت الملک در این ناحیه فرمانروایی می کرد، تحت امر این فرد افراد نظامی به قلعه حمله کردند و کسی را که در قلعه حکمرانی می نمود را بازداشت کردندو در این زمان بود که قلعه به دست او افتاد و تحت فرمانروایی او امور انجام پذیرفتند.

ممکن است که تا بحال نام گروه فدائیان مطلق را نشنیده باشید. این گروه که برای آنها نام خاصی در نظر نمی گرفتند و آنها را با نام فدائیان مطلق می شناختند، کارشان در واقع انجام دادن ماموریتهایی بود که حساس و مهم تلقی می شدند. آنها برای از بین بردن دشمنان گروه اسماعیلیان تلاشهای بسیاری می کردند و از کارایی که این قلعه داشت، آموزش دادن فدائیان مطلق در آن بود. بعد از اینکه این افراد آموزش خود را به اتمام می رساندند، به سمت انجام ماموریتهایی که به آنها داده می شدند، روانه شده و با شیوه ای خاص اقدام به انجام آنها می پرداختند. لازم هست براساس مقاله قلعه فورگ کجاست، بدانید که برای رسیدن به قلعه تاریخی فورگ، می توانید به سمت جنوب شهر اسدیه روانه شوید و درست 10 کیلومتر مانده به این شهر، قلعه را خواهید دید.

معماری

در داخل این قلعه، قسمتهای بسیاری وجود داشتند. در واقع، اگر شما از بخش شرقی قلعه به سمت غربش حرکت نمایید، می توانید 3 بخش را ببینید: بخش اول، جایی است که خدمتکاران در آن اسکان داشتند و آذوقه و توشه لازم برایی زندگی در آنجا نگهداری و انبار می شد. در کنار آن، در این قسمت از دامها هم نگهداری می کردند و به نوعی آغل بحساب می آمد. بخش دوم، شامل محوطه ای است که برای زندگی افراد نظامی، نگهبانها و پاسبانها تدارک دیده شده بود. همچنین، در اینجا وسایل و ادوات نظامی هم انبار می شدند. بخش سوم، از اصلی ترین قسمتهاست، چرا که در اینجا فرمانروا و نزدیکانش زندگی می کردند.

براساس مقاله قلعه فورگ کجاست باید بدانید که در ابتدای ساخت این قلعه، معمارانش 18 برج را برایش تعبیه کرده بودند که امروزه، تنها تعدادی از آنها به یادگار مانده اند. اگر بخواهیم از موادی که این قلعه از آن ساخته شده حرف بزنیم، می توانیم از مصالحی مانند سنگ آجر و خشت نام ببریم که بیشترین کاربرد را در این بنا دارند.

معماری قلعه فورگ

محققان و کاوشگرانی که داخل قلعه را رصد نموده اند، بر این عقیده هستند که با توجه به آنچه از آن مانده، می توان گفت که در چند نوبت مختلف این مکان را ترمیم کرده اند و در هر بار، تکه ای را به آن اضافه نموده اند. در این تحقیقات متوجه شده اند که آخرین باری که قلعه مرمت شده، به حکومت افشاریان باز می گردد. بخشی که در این دوره به قلعه اضافه شده، حصاری است که هم اکنون در اطراف قلعه می توان مشاهده نمود. اگر به قسمتهای بالایی حصار و برج ها با دقت بیشتری بنگرید، می توانید قسمتهایی را مشاهده کنید که به شکل کنگره دار بچشم می آیند و در آنها، قسمتهایی طراحی شده که برای دیده بانی، مراقبت و دفاع از قلعه قرار گرفته و دارای سوراخهایی هستند که به تیرکش معروفند و می توان از آنها در راه نگهبانی بهره برد.

معماری قلعه فورگ 2
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

قلعه فورگ یکی از جاذبه های دیدنی خراسان جنوبی به شمار می رود

گلاره یوسف پور ، دوشنبه 14 اسفند 1402

براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، قلعه فورگ یکی از جاذبه های دیدنی خراسان جنوبی به شمار می رود.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :