سفر به یزد | با حقایق جالب یزد آشنا شوید!

اگر می خواهید ببینید چگونه یک شهر می تواند در برابر گرما در دل کویر مقاومت کند می توانید به شهر توریستی ایران یعنی یزد بروید این شهر را با نام های متفاوتی می شناسند شهر بادگیر ها ، قنات ها و یا شهر خشتی اما از همه مهم تر شهر استقامت بهترین نام است و برازنده این شهر می باشد .این شهر بسیار تاریخی بوده و باید از معماران و دانش آن زمان قدردانی کرد . البته با وجود معماری بی نظیری که دارد و در برابر شرایط آب و هوایی و کویر مقاومت می کند نباید تلاش ها و صبر بی اندازه مردم این شهر را هم نادید گرفت زیرا از همه بیشتر قابل قدردانی است . در ادامه با سفر به یزد و نمونه دانستنی هایی از یزد و حقایق جالب یزد با ما همراه باشید.

سفر به یزد

سفر به یزد شهری در دل کویر را بهتر بشناسید :

1_ از نمونه حقایق جالب یزد بدانید که شهری قدیمی اما نه چندان تاریخی است زیرا در سال 1310 احداث شده اما باز هم می توان با توجه به امکانات کم آن زمان دانش معماری را به زیبایی مشاهده کرد .
2_ احداث این شهر در سال 1310 می باشد اما در اصل ریشه و یا قدمت اصلی این شهر مربوط به دوره ساسانیان است .
3_ در اصل یزد نام این شهررا از کلمه های باستانی چون (( یشت )) یا « یزت » و (( یسن )) گرفته اند که دارای معنای ستایش ، نیایش ، پرستش و ایزد است .
4_ شهر یزد در ابدا به نام های (( ایساتیس )) و (( دارالعباده )) هم نامیده می شده است .
5_ از نمونه دانستنی هایی از یزد بدانید که بعد ها بعد از روی آوردن مردم به دین اسلام یعنی بعد از آمدن اسلام به کشور در دوران سلجوقیان یعنی در سال 504 هجری قمری شهر یزد (( دارالعباده )) نامیده شد زیرا این شهر را منطقه ای برای عبادت در نظر گرفته بودند .
6_ در حال حاضر که که استان یزد تشکیل شده به خودی خود شهر یزد مرکز این استان کویری بوده و در دره ای بسیار بزرگ و خشک که محصور نیز می باشد واقع شده این حصار توسط رشته کوه های شیرکوه و خرانق کشیده شده است .
7_ وسعت این شهرستان بی نظیر 2491 کیلومتر مربع است .
8_ آب و هوای این شهر کویری با توجه به منطقه ای که در آن قرار دارد گرم و خشک و بیابانی است به همین دلیل هم می توان اختلاف دما را در روز و شب و تابستان و زمستان ااحساس کرد . پس تنها دو فصل دارد یعنی زمستان و تابستان که فصل گرما آن بسیار طولانی بوده که از اسفند تا مهر است و فصل سرمای کوتاه که از آبان تا اواخر بهمن می باشد .
9_ در سفر به یزد بدانید که به دلیل زمستان خشکی که این منطقه دارد با کمبود آب مواجه است همچنین شرایط کویری بر میزان این مشکل افزوده و باعث شده تا 28 درصد از وسعت استان یزد فاقد بهره برداری اقتصادی باشد .
10_ از حقایق جالب یزد بدانید که به دلیل آب و هوایی که این شهر دارد خانه ها و بناهای موجود در این شهر از خشت خام می باشند و به نوعی می توان گفت دومین شهر خشت خام و تاریخی جهان می باشد .

دانستنی هایی از یزد

11_ از دانستنی هایی از یزد بدانید که خانه ها و بناهایی که در یزد ساخته می شدند هرکدام بر روی اصولی بودند اما بعضی قسمت ها در اکثر آن ها مشترک بود تا بتواند در سرما و گردش هوا و حتی جلوگیری از وزش باد ها و ریز گرد ها جلوگیری کند که می توان از این قسمت ها بادگیرها ، مناره ها ، گنبد ها را نام برد . البته نباید از این موضوع غافل شد که زیبایی خاصی هم به شهر می بخشیدند .
12_ بعد از توضیحاتی که راجع به بناها و منطقه و آب و هوای این منطقه دادیم نوبت به مردم و ساکنان آن می رسد که می توان گفت جزو معدود شهرهایی در ایران هستند که نژادی تمامآ آریایی دارند و غیر ایرانی بسیار کم در آن ها دیده می شود به همین دلیل هم است که زبان این مردم فارسی با لهجه یزدی می باشد .
13_ در سفر به یزد بدانید که این قوم آریایی که این منطقه را تشکیل داده اند در حال حاضر در شهرستان یزد تعدادشان به حدود 600 هزار نفر می رسد اما به طور کلی استان یزد بالغ بر یک میلیون نفر جمعیت دارد .
14_ مردم با دین های مختلفی در این شهر زندگی می کنند اما می توان گفت اکثر آن ها مسلمان و مخصوصأ شیعه هستند البته گروه بزرگی هم زرتشتی را می توانید در این منطقه ببینید و طبق روال اکثر شهر ها در ایران اقلیتی هم از یهودیان و مسیحیان در این مکان زندگی می کنند .
15_ در قرن هفتم و هشتم ایران به صورت مداوم مورد حمله مغول ها قرار می گرفت و همین امر باعث شد تا اکثر دانشمندان به این منطقه پناه بیاورند و در اینجا به فعالیت های خود بپردازند .
16_ این مردم فوق العاده باهوش و با پشتکار توانسته اند در سال 95 برای بیست و دو سال مداوم مقام نخست پذیرش کنکور سراسری کشور را از ان خود کنند .
17_ بعد از صحبت کردن در مورد خصوصیات این منطقه و استان نوبت به فعالیت های صنعتی و تجاری آن می رسد که می توان گفت جزو شهر های آلوده ایران نیز است زیرا دارای 3000 هزار واحد صنعتی فعال در منطقه دارد که می توان از این واحد های صنعتی به صنایع بزرگی همچون نساجی ، فرش ، ذوب آهن ، فولاد ، ذغال سنگ ، کاشی ، کابل و فیبرنوری ، غذایی ، زرگری و طلاسازی اشاره کرد .
18_ پس با توجه به واحد های صنعتی بسیاری که در این مطقه وجود دارد می توان استان یزد را پنجمین استان صنعتی در کشور اعلام کرد .
19_ همچنین یزد دارای معادن بسیار مهمی نیز است که این موضوع به تنهایی باعث تحولات عظیمی در اقتصاد و عمرانی استان شده است .
20_ در مجموعه حقایق جالب یزد بدانید که از فضاهای سبز این منطقه می توان به 12 پارک بزرگ و 153 پارک کوچک اشاره کرد .
اطلاعات سفر به یزد

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

با حقایق جالب درمورد ساری بیشتر آشنا شوید !!

علی مختارنیا ، پنج شنبه 9 فروردین 1397

یکی از اصلی ترین و مهم ترین شهرهای ایران، شهر ساری می باشد که در شمال کشور، باعث رونق و آبادانی فراوانی شده است. برای آشنایی با ساری با همگردی همراه شوید.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :