پل معلق لرستان | مرتفع ترین پل ایران !!

استان لرستان به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی ویژه خود، در طول تاریخ، اهمیت زیادی در تردد در شمال و جنوب کشور داشته است. همان طور که می دانید، مناطق کوهستانی زیبا و متعدد، جزو جاذبه های گردشگری لرستان محسوب می شوند که دارای شرایط توپوگرافی خاصی ازجمله پستی و بلندی های بسیار می باشند. این ناهمواری ها ظرفیت مناسبی را برای احداث پل های جالب و متعددی از جمله پل معلق لرستان ایجاد کرده است. امروز می خواهیم همراه با همگردی، یک سفر به لرستان داشته باشیم تا یکی جذاب ترین و ترسناک ترین جاهای دیدنی لرستان، یعنی پل معلق را معرفی کنیم.

پل معلق لرستان

تاریخ از منظر پل ها !!

در دوره های تاریخی مختلف، از زمان مادها، هخامنشیان، ساسانیان، دوره های اسلامی تا به امروز، پتانسیل بالای استان لرستان برای ساخت راه های ارتباطی بخصوص در بام خرم آباد، این استان را به پایتخت پل های تاریخی ایران مبدل کرده است. از جمله این پل ها در استان لرستان، پل کابلی معلق این استان است که با طول 112 متر و ارتفاعی بیش از 85 متر، با داشتن دهنه 80 سانتی متری بر روی رودخانه کرخه احداث شده است. وجود گسلی که در مسیر سد کرخه 2 بر اساس مطالعات انجام شده کشف شد، سبب گشت که در سال 81 ساخت این سد تعطیل شود و طبق مطالعات زمین شناسی و ژئوتکنیک که در فاصله یک کیلومتری آن انجام شد، ساخت آن تا پاییز سال 82 طول کشید و از آن زمان، تبدیل به یکی از جاهای دیدنی لرستان شد. شاهکاری های زیادی در این زمینه از دوران باستان تاکنون در استان لرستان به جا مانده است که برخی قدمتی بیش از 1400 سال دارند. یقینا با تامین زمینه های مورد نیاز، می توان تغییر و تحول شایانی در بخش گردشگری این استان ایجاد کرد و به اقتصاد و فرهنگ آن کمک زیادی نمود.

پل معلق لرستان 1

مسیر دسترسی

در سفر به لرستان، با حرکت از خرم آباد به سمت جاده اندیمشک، پس از عبور از پل دختر و طی 47 کیلومتر، به روستای دره خزینه می رسیم و پس از طی 2 کیلومتر دیگر، می توان کارگاه سد سازی کرخه 2 و پس از طی مسافتی، پل معلق لرستان را مشاهده کرد. ارتفاع این پل، 85 متر است که در مقایسه با پل معلق مشکین شهر اردبیل که بعنوان مرتفع ترین پل معلق خاورمیانه مشهور است، 5 متر مرتفع تر است. جالب است بدانید که بیش از 100 مورد از این پل های تاریخی که برخی بیش از 200 متر طول دارند، در این استان واقع شده است. از جمله می توان به پل شاپوری (طاق پیل اشکسته)، کلهر، کشکان، گاو میشان، پل دختر و.... اشاره کرد. این پل که از معروف ترین جاذبه های گردشگری لرستان است، هم اکنون توسط افراد محلی برای تردد استفاده می شود و امید است که با توجه به پتانسیل فوق العاده طبیعت اطراف آن، بتوان در تبدیل شدن این مکان جذاب به یک منطقه گردشگری، قدمی برداشت.

پل معلق لرستان 2

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

سفر نوروزی به استان کردستان | از مرتفع ترین مناطق سرزمین ایران

هانیه گل محمدی ، سه شنبه 20 اسفند 1398

اگر در ایام نوروز قصد سفر به کردستان را دارید، ما را در این مقاله همراهی فرمائید.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :