تاج محل آگرا؛ نماد عشق و علاقه در هند

تاج محل آگرا تنها یک سازه در هندوستان نیست، بلکه نماد و مظهر عشقی است که شاه جهان به همسر سومش که یک شاهدخت پارسی بود، داشت. او در زمان بدنیا آمدن چهاردهمین فرزندشان از دنیا رفت. پس از مرگ ارجمند بانو، شاه جهان دستور به ساخت و برپایی این بنا را داد تا یادواره ای برای همسر فقیدش باشد. با ما در این مقاله خواندنی همراه باشید تا بدانید تاج محل کجاست و با خصوصیات تاج محل بیش از پیش آشنا شوید.

تاج محل

کمی بیشتر درباره بنا

در جنوب دهلی نو یکی از هفتگانه های عجایب جهان یعنی تاج محل واقع شده است. تاج محل آگرا در ابتدا باغی ایرانی بود. از زمان دستور ساخت این بنا در سال 1632 تا زمان تکمیل مرحله نخستش در سال 1653 حدود 22 سال زمان صرف شد تا ساختمانی با تلفیق معماری ایرانی و هندی قد علم کند. طبق شواهد و براساس مقاله تاج محل کجاست، برای ساخت این بنا 22000 نیروی انسانی اعم از کارگران و هنرمندان که مرکب از هنرمندان ایرانی، هندوستانی، آناتولی و آسیای میانی بودند، به کار گمارده شدند. احتمال می رود سر معماران ایرانی، استاد احمد و حمید لاهوتی بوده که نقش اصلی را در طراحی خصوصیات تاج محل ایفا کرده اند. به علاوه، با نگاهی به خوشنویسی های کتیبه های نصب شده روی دیوار و در بنا و یافتن امضای هنرمندش میتوان به هنرنمایی امانت خان شیرازی هم پی برد.

کمی بیشتر درباره بنا

معماری

مجموعه تاج محل آگرا دارای چندین بخش است که عبارتند از: آرامگاه، مسجد، چندین محل برای زندگی و یک باغ. اما چیزی که به صورت واضح جلوگری می کند، این است که قسمت آرامگاه برای اکثر بازدیدکنندگان داری اهمیت بیشتری است. آرامگاه در مرکز این مجموعه قرار داشته و بسیار ساده ولی با ذوق و هنری بی بدیل طراحی و ساخته شده است. این مقبره یک سازه مرمرین بزرگ بوده که روی صفحه مرمرین عظیمی قرار گرفته و به رنگ سفید چشم نوازی می کند. چهار طرف این بنا دقیقا مشابه هم ساخته شده و از هر زاویه کاملا یکسان به نظر می رسد. تماشایی ترین ویژگی این آرامستان، گنبد مرمری و زیبای آن بوده که چیزی در حدود 35 متر ارتفاعش است.

اما، چیزی که باعث ایجاد شگفتی شده، تغییر رنگ این بنا در ساعات مختلف شبانه روز است که بطور مثال، میتوان به رنگ صورتی بنا در صبح، رنگ شیری در عصر و رنگ طلایی بنا در شب اشاره کرد؛ پدیده ای که در گذشته بر این باور بودند که بدلیل انعکاس رودخانه مجاور این بنا است، اما تحقیقات اخیر پیرامون خصوصیات تاج محل نشان دهنده تراز بودن با نور خورشید هستند. گفته می شود که شاه جهان قصد داشت که بنایی مشابه این بنا را در سمت دیگر رودخانه جمنا با سنگ مرمر سیاه بنا کند و با استفاده از یک پل، بنای جدید سیاه رنگ را به تاج محل متصل سازد که این اتفاق بدلیل جنگ داخلی هیچ وقت به وقوع نپیوست.

براساس مقاله تاج محل کجاست باید بدانید که شاه جهان پس از اینکه حکومت را از دست داد، به مدت 8 سال به زندان افتاد و تنها این امکان را داشت تا از پنجره زندان بخشی از تاج محل را نظاره کند و پس از اینکه در زندان جان خود را از دست داد، در تاج محل و در کنار همسرش به خاک سپرده شد.

معماری تاج محل

یکی از عجایب هفتگانه

سالها بعد و در قرن 18، حاکمان بهارات پور به این منطقه از هندوستان حمله کردند و تمام زیورآلات، اجناس قیمتی، طلاهای بکار رفته در گلدسته مسجد را به غارت بردند. همچنین، لوسترهای طلاکاری و نقره کاری بکار رفته در پیکره مسجد نیز بر اثر این حمله به غارت برده شدند و تنها بخشی از جواهرات بکار رفته در دیواره های بنا به جا ماندند که در سال 1857 بر اثر شورش انگلیسی ها به هندوستان به غارت رفتند. این جواهرات قیمتی شامل یشم، لاجورد و یاقوت بودند. تاج محل هند سرانجام در سال 1983 به ثبت سازمان یونسکو درآمد و براساس یک نظر سنجی، در زمره لیست عجایب هفتگانه قرار گرفت.

یکی از عجایب هفتگانه

حوادثی که این بنای تاریخی را تهدید می کنند

تاج محل هندوستان طی تمام سالها و پس از حوادثی که از سرگذرانده، تخریب هایی را به خود دید که لازم است به آنها اشاره ای داشته باشیم:

-آرامگاه این مجموعه همانگونه که اشاره شد، جز پربازدیدترین قسمتهاست و به همین دلیل، بر اثر این حجم از مراجعه در معرض خطراتی بیشتر قرار دارد.

-بر اثر تغییرات درجه هوا، دیواره ها بصورت مداوم در معرض پوسیدگی و فرسایش قرار دارند که همین امر، موجب توجه بیشتر به امر مرمت است.

-آبهای زیرزمینی به پایه های ساختمان نفوذ کرده اند و به تدریج منجر به پوسیدن پی ساختمان شده اند و ممکن است در دراز مدت منجر به نشست ساختمان یا تخریب دیوارها شود.

-آلودگی هوا و گازهای گلخانه ای رنگ سنگهای مرمر بکار رفته در ساختمان را زرد کرده اند. هر چند که در دهه های اخیر با سخت گیری های فعالان زیست محیطی و باستانی میزان انتشار این گازها کمتر شد، اما این تغییر رنگ کاملا محسوس است.

حوادثی که این بنای تاریخی را تهدید می کنند
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

بازدید امین و هانیه از تاج محل | سفرنامه هند ( قسمت ششم )

امین کریمی ، پنج شنبه 23 شهریور 1396

دیشب راننده ای که در آگرا ما را از ایستگاه قطار به محل اقامتمان رساند پیشنهاد وسوسه برانگیزی داد که نتوانستیم آن را رد کنیم. صبح بیاید دنبالمان، تا ...

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :