معروف ترین بناهای تاریخی بروجرد؛ شهری دیدنی در لرستان

بروجرد از جمله شهرهایی بوده که دارای قدمتی فراوان در عرصه های تاریخی و فرهنگی است. مساحت بروجرد چیزی در حدود 2642 کیلومتر مربع تخمین زده شده و ارتفاعی برابر با 1600 متر از سطح دریا دارد که علت این ارتفاع، واقع شدن شهر در جوار رشته کوه زاگرس هست که به همین سبب، مناظر بکر و بی نظیری را در این منطقه می توان مشاهده کرد. از قدمت بروجرد تاریخ دقیقی در دست نیست و نمی توان سابقه تاریخی صحیحی را ارائه داد، اما چیزی که واضح است، یافتن ریشه هایی بوده که این شهر را به دوره هخامنشیان پیوند می دهند. در مقاله معروف ترین آثار تاریخی بروجرد ما را همراهی کنید تا شما را با بهترین جاذبه های تاریخی بروجرد آشنا کنیم. قطعا آشنایی با معروف ترین بناهای تاریخی بروجرد، سفر را برایتان دلنشین تر خواهد کرد.

مسجد جامع بروجرد

در سمت شرقی شهر بروجرد، بنایی تاریخی جلوه گری می کند که متعلق به قرن سوم است. این بنا که به مسجد جامع بروجرد شهره بوده، روی آتشکده ای قدیمی بنا شده تا جلوه اسلام در شهر بیشتر نمایان شود. ارتفاع گنبد مسجد چیزی در حدود 20 متر از سطح زمین بوده و جز گنبدهای مرتفع شهر در زمانهای گذشته محسوب می شد. این مورد از معروف ترین بناهای تاریخی بروجرد در بدو ساخت و شکل گیری، فاقد گلدسته بود، اما در سال 1209 به ساخت و افزودن گلدسته به پیکره مسجد صورت گرفت تا مسجد جلوه بهتری پیدا کند. اولین چیزی که در بدو ورود به مسجد توجه را به خود جلب می کند، یک منبر 9 پله ای زیبا و با قدمت بوده که بر روی بدنه آن اشعاری زیبا کنده کاری شده اند.

مسجد جامع بروجرد

مسجد جامع امام خمینی

مسجد جامع امام خمینی که قدمت آن به دوره قاجار برمی گردد، از روی مسجد شاه تهران الگو برداری شده و با آن مطابقت دارد. طول و عرض صحن مسجد چیزی در حدود 61 در 47 متر بوده که این خود نشان می دهد که مسجد جز مساجد وسیع محسوب می شود. در حیاطش حوضی بزرگ واقع شده است. شبستان مسجد مزین به کاشی های خشتی مرسوم دوره قاجار بوده و در طاق ایوان شبستان و همچنین گنبد بلند آن با خط ثلث و نستعلیق نوشته هایی حک شده اند. این مورد از معروف ترین آثار تاریخی بروجرد دارای سه در بزرگ بوده که دسترسی به مسجد را از سه سمت ممکن ساخته اند.

وجود کتیبه های فراوان متعلق به 2348 تا 1309 باعث شده که مسجد در زمره مساجد خاص شهر قرار گیرد. این کتیبه ها در قسمتهای مختلف مسجد قرار گرفته اند. یکی از این کتبیه ها که در ایوان غربی بوده، کتیبه ای از حکم حکومتی حسام السلطنه هست.

مسجد جامع امام خمینی

امامزاده جعفر

امامزاده جعفر (ع) یکی از نوادگان امام سجاد (ع) بوده که با پنج واسطه به این امام بزرگوار منتسب می شود. بنای امامزاده جعفر در حومه قبرستان بسیار قدیمی شهر قرار دارد. درون پیکره این بنای تاریخی می توان سفالهایی را یافت که بر روی آنان با خط کوفی مطالبی نقش بسته اند. سبک معماری این مورد از بهترین جاذبه های تاریخی بروجرد به دوره سلجوقیان برمی گردد و از لوحهای مکشوفه ساختمان امامزاده مشخص است که تاریخی 717 ساله دارد. نکته حائز اهمیت در معماری این بنا، متفاوت بودن سبک معماری گنبد مسجد بوده که به صورت طبقاتی ساخته شده و جلوه و نمایی زیبا و خاص را به بنای مذکور بخشیده است. ارتفاع گنبد بنای امامزاده چیزی در حدود 25 متر بوده که در 18 طبقه ساخته شده است.

امامزاده جعفر

آتشکده بروجرد

یکی از جاهای دیدنی بروجرد که بتازگی در این شهر کشف شده، آتشکده شهر است که همانطور که در بالاتر به آن اشاره شد، در زیر بنای مسجد جامع واقع شده است. برای ساخت این مکان تنها از آجر بعنوان مواد اولیه استفاده شد. سبک معماری آتشکده خبر از برپایی این مکان در دوره ساسانیان می دهد.

آتشکده بروجرد

ارگ بروجرد

از دیگر آثاری که در سالهای اخیر بر اثر گودبرداری ساختمانی و بصورت کاملا اتفاقی پدیدار شده، یک سیستم آبرسانی سفالی قدیمی است که طبق تحقیقات باستان شناسان، وجود یک ارگ در دل شهر بروجرد را نوید می دهد. در واقع، این سیستم آبرسانی برای پالایش آب بکار می رفت و همین امر باعث تقویت احتمال وجود ارگ می شود.

ارگ بروجرد

خانه تاریخی کمال الدین تبریزی

در دوره قاجار، خانه های بزرگان بسیار مجلل بودند که این جلال و جبروت محل سکونت افراد تا حدودی نشان دهنده جایگاه اجتماعی آنها بوده است. خانه کمال الدین تبریزی که امروزه تنها موزه شهر بروجرد نیز هست، یکی از همین بناها بوده که دارای سه طبقه، یک حیاط بزرگ، چند شبستان، چند تالار و یک شاه نشین هست.

خانه تاریخی کمال الدین تبریزی
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

معروف ترین بناهای تاریخی تهران | گردشی تاریخی در پایتخت

hb ، شنبه 31 فروردین 1398

در داخل و خارج شهر تهران ابنیه تاریخی و دیدنی متعددی قرار گرفته که ما در مطلب به معرفی تعدادی از آن ها خواهیم پرداخت.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :