عجیب ترین مرزهای بین المللی | آشنایی با 12 مورد مرزهای عجیب و غریب

مرزها پدیده هایی سیاسی هستند که ما بین کشورها پدید می آیند.تعیین مرز ها کار چندان ساده ای نیست. کشورهای مرزهای خود را براساس مسائل مختلفی تعیین میکنند. بر این اساس انواع مرزهای طبیعی، مصنوعی،خط تالوگ وهندسی ... را میتوان نام برد.بنابراین بین کشورها هیچ خط صافی به عنوان مرز وجود ندارد. انواع مختلف مرز موجب ایجاد انواع مختلفی از کشورها از نظر شکل و موقعیت سیاسی میشود. بعضی مرزها دارای حساسیت بالایی هستند و به شدت از آنها محافظت میشود مثل مرز بین کره شمالی و کره جنوبی یا مرز هندوستان و پاکستان که به سبب روابط سیاسی تند میان دو کشور به شدت از آنها حفاظت میشود. اما مرزهایی نیز هستند که به سختی میتوان آنها را تشخیص داد. چرا که به سبب روابط دوستانۀ میان کشورهای دو طرف مرز  حتی به چشم نمی آیند. کشورهایی نیز وجود دارند که به سبب نوع مرزی که دارند در درون کشور دیگر قرار گرفته اند و اصطلاحا به آنها کشورهای محاطی گفته میشود. این نوع مرز موجب میشود که کشور محاطی در بسیاری از زمینه ها ناچار به پیروی از کشور بزرگتر باشد چرا که برای ارتباط با دنیای خارج به ناچار  باید از مرزهای کشور بزرگتر عبور کند و جو متشنج بین دو کشور میتواند برای آنها مضر باشد. همچنین کشورهایی وجود دارند که یکپارچگی ندارند و بخشهای مختلف این کشور جداجدا از هم قرار دارند مانند اندونزی، ژاپن و... پیچیدگی مرزهای بین المللی به روابط بین کشورها مرتبط میشود. مرز بین هلند و بلژیک چندان حفاظت شده نیست . این دو کشور مرز خود را تنها با خطوط رنگی تعیین کرده اند و در مرز میان دو کشور روستایی وجود دارد که از هر دو ملیت در آن زندگی میکنند . اگر چه این کشور ها از مرز خود شدیدا حفاظت میکنند اما در این محدوده اهالی دو کشور آزادانه رفت و آمد میکنند. در ادامۀ این مطلب شما را با چند مورد از عجیب ترین مرزهای بین المللی آشنا میکنیم، با اطلاعاتی از مرزهای بین المللی با ما همراه باشید.

مرزهای ناشناخته
جایی که گذشته و آینده با هم ملاقات می کنند

مرز جزیره ای یکی از عجیب ترین مرزهای بین المللی! بله این شاید یک مرز جذاب باشد. این مرز ناپیدا که بین دو جزیرۀ آمریکایی و روسی قرار گرفته است شرایط خاصی دارد.جزیره لیتِل دایامید (Little Diomede) متعلق به آمریکا با 150 نفر جمعیت و بیگ دایامید (Big Diomede) روسیه در مجاورت هم قرار دارند.اگرچه جزیرۀ روسی تقریبا بدون سکنه است.فاصلۀ مرز بین المللی و خط روزگردان بین دو جزیره بسیار زیاد است. خوب است بدانید که خط روزگَردان که به آن خط زمانی بین المللی هم گفته میشود یک خط فضی است که از وسط اقیانوس آرام عبور میکند. زمانی که کشتی ها از این خط عبور میکنند بسته به مسیری که به سمت شرق یا غرب دارند یک روز تاریخ را جلو یا عقب میکشند. به این ترتیب در اینطرف مرز شما در روز اول هفته هستید و همین زمان در جزیرۀ مجاور روز دوم هفته است.این مطلب موجب شوخی هایی نیز شده است . به طور مثال سایت Mental Floss نوشته بود، ساکنان جزیرۀ آمریکایی از نمونه مرزهای عجیب و غریب لیتل دایامید میتوانند در روز پنجشنبۀ خود به تماشای غروب جمعه در جزیرۀ همسایه بروند.

مرزهای ناشناخته

منطقۀ ایتالیایی داخل مرزهای سوئیس

در اصطلاح علوم سیاسی، ایتالیا یک کشور دنباله دار در عجیب ترین مرزهای بین المللی است. کشورهای دنباله دار کشورهایی هستند که بخشی از خاک آنها درون خاک کشور دیگری قرار گرفته است.نمونۀ جالب این مسئله منطقۀ کامپیونه د ایتالیا Campione d’Italiaاست.یکی از شهرهای استان کوموی ایتالیا که توسط کوهستان از خاک ایتالیا جدا شده و  درون ایالت تیچینیتوی سوئیس قرار گرفته است. یعنی بخشی از خاک ایتالیا توسط کشور سوئیس از ایتالیا جدا شده. تصور کنید در ایتالیا به اورژانس زنگ میزنید و سوئیسی ها برای کمک پیدایشان میشود. کامپیونه د ایتالیا توسط کوهستان لوگانو پری الپز Lugano Prealps از خاک ایتالیا جدا شده . البته در طول این سالها مسائل اندکی تغییر کرد. اقتصاد این شهر به کشور سوئیس وابسته شده، پول رایج این شهر فرانک سوئیس است و یورو نیز در آن استفاده میشود.همچنین از نظر قوانین گمرکی نیز شهروندان ایتالیایی به قانون سوئیس وفادار هستند. در این شهر پلیس ایتالیا فعال است اما اورژانس و خدمات آتشنشانی آن سوئیسی هستند.در سال 1848 طول جنگ اتحاد ایتالیا، این شهر درخواست رسمی خود را برای پیوستن به سوئیس اعلام کرد اما به دلیل اینکه سوئیس کشوری است که به بی طرفی شهرت دارد و بی طرفی در جنگها یکی از اصول این کشور است بنابراین این درخواست توسط دولت سوئیس رد شد.

مرزهای ناشناخته

بزرگ ترین شهر تحت محاصره در جهان

گفته بودیم که کشورهایی وجود دارند که به طور کلی داخل مرزهای کشور دیگری قرار دارند. به این کشورها کشورهای محاطی یا محصور در خشکی گفته میشود. از جملۀ کشورهای محاطی میتوان از کشور لسوتو (Lesotho) نام برد. این کشور پادشاهی با مساحت تقریبی سی هزار کیلومتر مربع و دو میلیون جمعیت به طور کامل در خاک آفریقای جنوبی قرار گرفته است یعنی به جز آفریقای جنوبی با هیچ کشور دیگری مرز مشترک ندارد. ضمن اینکه کاملا محصور در خشکی نیز هست و به آبهای دریا نیز دسترسی ندارد و وابستگی آن به آفریقای جنوبی به حدی است که بسیاری از اهالی آن برای کار به آفریقای جنوبی میروند.

مرزهای ناشناخته

 

چهار راه مرزی

یک مرز خاص در مجموعه مرزهای عجیب و غریب . مرز مشترک چهار کشور. این پدیدۀ نادری است که به  کوادری پوینت (quadripoint) شهرت دارد و به عنوان چهار راهی است که چهار کشور آفریقایی بوتسوانا (Botswana) ، زیمباوه (Zimbabwe)، نامیبیا (Namibia)و زامبیا (Zambia) را به هم متصل میکند.

مرزهای ناشناخته

یک حیات وحش حفاظت شده

همانطور که میدانید سالهاست که تنش بین دو کشور کره شمالی و کره جنوبی وجود دارد. مرز این دو کشور از مرزهای بین المللی و طرف هر دو طرف شدیدا حفاظت میشود. این مکان  در ال 1953 ساعته شده و به آن حوزۀ غیر نظامی کره (Korean Demilitarized Zone) گفته میشود.طول این منطقه 24 کیلومتر و عرض آن 4 کیلومتر است. این منطقه در این سالها تبدیل به یک منطقۀ حفاظت شدۀ طبیعی شده است و همکاری دو کشور موجب شده از گونه های کمیابی در این منطقه حفاظت شود.سایت NBC News، در گزارشی گفته که بسیاری از گونه های در حال انقراض و کمیاب مانند درنا و ببر سیبری ، گورال ها، گرازها و گوزن ها که  در کشورهای دیگر با خطر انقراض روبرو شده اند به این مکان پناهنده شده اند.

مرزهای ناشناخته

کوچک ترین جمهوری حال حاضر در جهان

یک کشور محصور و محاطی دیگر از مرزهای بین المللی. سان مارینو کوچکترین کشور دنیا است که در دل کشور ایتالیا قرار گرفته است.سن مارینو نیز مانند واتیکان پایتخت مذهبی مسیحیان جهان (Vatican City) در دل کشور ایتالیا قرار گرفته است. شهرت این کشور به خاطر قانون اساسی آن است. کشور سان مارینو در سال 1600 میلادی اقدام به تدوین قانون اساسی خود نمود که از این لحاظ این کشور قدیمی ترین قانون اساسی جهان را داراست.مردم این کشور زبان ایتالیایی دارند و مانند ایتالیا از واحد پول یورو استفاده میکنند.

مرزهای ناشناخته

یک روستای بسیار گیج کننده

بارلی (Baarle)  یکی از روستاهای عجیب دنیا در عجیب ترین مرزهای بین المللی ست. نیمی از این منطقه در مرز هلند و نیم دیگری از آن در مرز بلژیک واقع شده است. به بخش هلندی آن بارلی ناسائو و به بخش بلژیکیش بارلی هرتوگ گفته میشود. در این روستا ، مرزها با کاشیهای کف خیابان مشخص شده. این یکی از پیچیده ترین مرزهای دنیاست به صورتی که بعضی وقتها یک خانه در هر دو کشور قرار دارد. اگر از بالا به این منطقه نگاه کنید شبیه به یک لحاف چهل تکه است. جالب است که بخشهایی از زمینهای هلند در خاک بلژیک قراردارند و قسمتهایی از خاک بلژیک در خاک هلند. البته این مرز یک مرز صلح آمیز است و بیشتر به عنوان یک لفظ استفاده میشود. درست است که خط های سفید و تابلوهای مختلف نشان دهندۀ مرز در این منطقه وجود دارد اما سرسختی حفاظت و نگهبانی از آن مانند کشورهای دیگر نیست و ممکن است اهالی روستا در یک روز چندین بار از بلژیک به هلند بروند و برگردند بی آنکه نیاز به بازرسی و یا ویزا داشته باشد.

مرزهای ناشناخته

سرزمینی بدون مالک

همانطور که پیشتر گفتیم کشور ها از مرزهای عجیب و غریب خود به شدت حفاظت میکنند. بارها پیش آمده که کشورهای مختلف بر سر مالکیت بخشی از یک سرزمین با هم به جدال پرداخته اند و حتی جنگیده اند. وسعت سرزمین بخشی از قدرت سرزمینی کشورهاست . با این وجود در آفریقا مکانی وجود دارد که هیچکس مالک آن نیست. این منطقه که به بئر طویل (Bir Tawil)مشهور است کویری است با مساحت 2070 کیلومتر و بدون سکنه که بین کشورهای سودان و مصر واقع شده است. هیچ یک از این دو کشور تمایلی ندارد که این سرزمین را جزء مرزهای خود به حساب آورد چرا که هرکشوری که بخواهد بئر طویل را مالک شود باید به طور رسمی سرزمینهای حاصلخیز مثلث حلایب (Hala’ib Triangle) را به دیگری واگذار کند.همین مسئله موجب شده که طرح مرزی این دو کشور از مجموعه مرزهای عجیب و غریب تا حدودی جالب توجه باشد.

مرزهای ناشناخته

مرتفع ترین مرز بین المللی در جهان

در سفر به نپال(Nepal) چنانچه مایل باشید به سمت تبت(Tibet) سفر کنید و مرز میان این دو کشور را پیدا کنید باید بدانید که کار ساده ای پیش رو نخواهید داشت. مرز این دو کشور کوه اورست(Mount Everest) است در حقیقت بیشتر کشور نپال روی این کوهها قرار گرفته است و هشت قله از چهارده قلۀ مرتفع جهان در این کشور قرار دارند. بلندترین کوه این کشور اورست  است که 8840 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

مرزهای ناشناخته

سرزمین منقرض شده ای که داری سه درجه محصور شدگی است

دربارۀ سرزمینهای محصور شده در میان کشورهای دیگر پیش از این سخن گفتیم . اما یک نمونۀ جالب از سرزمینهای محاطی منطقۀ داهالا خاگرابی  (Dahala Khagrabi)  میباشد. این مکان تا اواسط سال 2015 یک سرزمین هندی بود که درون مرزهای بنگلادشی(Bangladeshi)، قرار داشت و این سرزمین بنگلادشی نیز در میان یک سرزمین هندی قرار گرفته بود که این سرزمین توسط کشور بنگلادش محصور شده بود. این یک نقشۀ عجیب و سرگرم کننده برای کسانی است میخواهند مرز کشورها را تعیین کنند. اما برای ساکنین این منطقه این مسئله اصلا سرگرم کننده نیست و حتی میتوان گفت بسیار عذاب آور و پر دردسر نیز هست. تصور کنید که برای خرید کردن از سوپر مارکت مجبور باشید به کشور دیگری سفر کنید.این مسئله آنقدر عجیب و درهم بود که دولتها را به فکر انداخت. سرانجام در سال 2015 توافقی صورت گرفت برطبق این توافق نامه قرار شد تا با مبادلۀ زمینهای مجاور دو منطقه از این دردسر رهایی یابند به این ترتیب تنها منطقه ای که در سه منطقۀ دیگر محصور شده بود از میان رفت. شهروندان این مناطق نیز تابعیت جدیدی کسب کردند و یا تابعیت گذشتۀ خود را حفظ نمودند. به این ترتیب مشکلات رفت و آمدی میان این مناطق نیز حل شد.

مرزهای ناشناخته

این خط راه آهن منسوخ

کشور آلمان از دیرباز بر روی حمل و نقل ریلی خود سرمایه گذاری گسترده ای انجام داده. در دورۀ جنگهای جهانی برای رساندن آذوقه و منابع مورد نیاز به ارتش و پس از آن برای حمل و نقل مواد معدنی، ذغال سنگ و ... از راه آهن استفاده میشد.با امضای قرارداد ورسای (Treaty of Versailles) خط آهن ون بان Venbahn به انتهای مسیر خود رسید.به این ترتیب در مسیر یکی از تقاطع های این مسیر یک تکه زمین بلژیکی در سرزمینهای آلمان و شش تکه زمین آلمانی در سرزمین بلژیک قرار گرفته اند. اگرچه این راه آهن از مرزهای عجیب و غریب سالهاست که استفاده ای نمیشود این مرز همچنان پابرجاست.

مرزهای بین المللی

فانوس دریای گمشده

درمجموعه مرزهای عجیب و غریب و عجیب ترین مرزهای بین المللی مرز کشورهای سوئد و فنلاند منطقه ای از دریای بالتیک (Baltic Sea) که به خلیج بوتیا (Gulf of Bothnia) میرسد، در این منطقه جزیره ای قرار دارد که سوئدی ها آن را جزیره مارکت (Märket Island) مینامند. این نام در زبان سوئدی به معنی مرز دست ساز است.و قرار بوده که به عنوان مرز و جداکنندۀ دو کشور باشد. در زمان تسلط روسیه بر فنلاند ،در قسمت سوئدی نشین جزیرۀ مارکت ، فانوس دریایی بزرگی توسط فنلاندی ها بنا شد. این مسئله تقسیم مرز را از بین برد. به خاطر این اشتباه مرز این ناحیه که  از وسط جزیرۀ مارکت عبور میکند در قسمتی از خود حالت زیگزاگ مانندی پیدا کرده که ظاهرا تنها راه حل مسئولین برای رفع مشکل مرزها بوده است.   

فانوس

 

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

آشنایی با تعدادی از عجیب و غریب ترین هتل های جهان

گلاره یوسف پور ، شنبه 2 مرداد 1400

این خبر پیرامون آشنایی با تعدادی از عجیب و غریب ترین هتل های جهان برایتان نگارش شد.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :