آشنایی با تعدادی از معروف ترین جاهای دیدنی فومن

اسم این شهر، فومن است. در مورد دلیل نامگذاری آن نظرات متفاوتی وجود دارند که یکی از معتبرترین آنها، وسعت بالای کاشت سیر هست، چرا که در فرهنگ لغات معین، واژه (فوم) به معنی سیر و پسوند (ن) که در اسم فومن دیده می شود، به معنای جایگاه کشت است. اما، برخی دیگر اعتقاد دارند که کلمه فومن از واژ بهمن گرفته شده و معنی و مفهوم آن پناهگاه اندیشمندان است. بهترین جاذبه های گردشگری فومن متعدد بوده و برخی باستان شناسان فومن را جز قدیمی ترین مناطق شمال کشور معرفی کرده و تاریخش را به 2500 تا 3000 سال نسبت می دهند. این شهرستان آب و هوایی معتدل و مطبوع داشته و معروف ترین دیدنی های فومن بسیارند. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با معروف ترین جاهای دیدنی فومن آشنا کنیم.

همچنین، باید بدانید که سبک خاص این شهرستان شمالی، هر ساله تعداد زیادی مسافر داخلی و حتی گردشگر خارجی را به خود جذب می نماید. این شهرستان شاعران، ادبا و فرهیختگان زیادی را در دامان خود پرورش داده که از این میان شاید نام کیومرث صابری فومنی بیشتر به گوش خورده باشد، زیرا این فرد بنیانگذار موسسه و مجله گل آقاست. همچنین، علما و مراجع تقلیدی نیز در این سرزمین پا به عرصه وجود نهادند مانند آیت الله محمد تقی بهجت، آیت الله اریب و آیت الله فومنی حائری.

قلعه رودخان

اگر از فومن حدود 20 کیلومتر دور شویم، به قلعه ای که قدمتش به زمان ساسانیان باز می گردد، برخواهیم خورد که نام این قلعه، قلعه رودخان است. در قدیم قلعه به نام دژ روگان نامیده می شد که با گذشت زمان، این نام به قلعه رودخان تغییر یافت. این دژ قدیمی در میان افراد محلی و منطقه نامهای مختلفی همچون دژ روخان، قلعه حسامی، قله رخون، قلعه هزارپله و دژ روگان دارد. ساختمان این قلعه از دو ارگ، قورخانه و بخشهای مختلف دیگری تشکیل شده است. بخش ارگ آن مانند سایر دژ و قلعه ها، محل سکونت حاکم وقت و خانواده وی بوده و قورخانه نیز محل سکونت سربازان و مکانی برای انجام کارهای نظامی آنان بود.

در این مورد از معروف ترین دیدنی های فومن حمام، آب انبار، تعدادی ورودی، زندان، سردخانه، آبریزگاه، برج دیده بانی و چندین اتاق دیده بانی، برج و بارو و تعدادی واحدهای مسکونی کوچک وجود دارند. ویژگی خاص این قلعه بدلیل داشتن سیستم دفاعی و امنیتی فوق العاده آن است بطوریکه، در زمان خود هیچ دشمنی نتوانست آن را فتح نماید.

قلعه رودخان

پارک فومن

پارک فومن بدلیل داشتن انواع مجسمه ها توجه شما را به خود جلب می نماید. در این مورد از بهترین جاذبه های گردشگری فومن مجسمه های مختلفی ساخته و به نمایش گذاشته شده اند؛ مانند مجسمه کودکانی که با شادی مشغول بازی هستند که بیانگر نشاط مردم محلی است. همچنین، مجسمه چهار دختر را نیز خواهید دید که در بین گردشگران شهرت یافت. این مجسمه بیانگر زحمت و کوشش زنان فومن و دهکده های اطراف بوده که به کار کشاورزی می پردازند. در این پارک هم می توانید از مجسمه ها دیدن نمایید و هم به علت داشتن دستگاه های بازی، کودکان خود را سرگرم کنید.

پارک فومن

روستای فوشه

اگر حدود 22 کیلومتر به سمت جنوب غربی این شهرستان حرکت نمایید، به یکی از مناطق سرسبز و دیدنی به نام روستای فوشه خواهید رسید. این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی فومن از جهت غربی، جنوبی و همچنین جنوب غربی به کوهستان مشرف است؛ کوهستانی زیبا. این روستا در نزدیکی قلعه رودخان قرار دارد و شما با حرکت در این مسیر هم می توانید از روستای فوشه دیدن نمایید و هم به دیدن قلعه رودخان بروید. در این روستای سرسبز و زیبا، درختان متنوعی را خواهید دید مانند راش، توسکا، لرگ، افرا. تعداد زیاد درختان راش و خرمن دی در این محل باعث بوجود آمدن زیبایی و سرسبزی دوچندان شده است.

روستای فوشه

غار خون فوشه

اگر حدود 15 کیلومتر از روستای فوشه به سمت قلعه رودخان حرکت کنیم، به غاری با قدمت 3000 سال خواهیم رسید که غار خون فوشه نام دارد. این غار کهن که در منطقه جنگلی واقع شده، بدلیل داشتن قدمت زیاد، اهمیت زیادی دارد. زمانیکه به سمت غار حرکت می کنیم، طبیعت بکر و زیبای آن چنان ما را به خود مجذوب می کند که شیب تند مسیر و سختی حرکت را کاملا از یاد می بریم.

غار خون فوشه

بقعه سبز قبا

افراد زیادی از گوشه و کنار این شهرستان برای دعا و نیایش به بقعه سبز قبا می آیند. در نزدیکی این مورد از معروف ترین دیدنی های فومن، درختی بزرگ و کهنسال سر بر آسمان دارد که در گذشته به نام درخت مزار یا درخت آقادار معروف بوده و افراد زیادی به امید برآورده شدن حاجات خود پارچه های سبز رنگ را به آن گره می زدند و امروزه نیز همچنان افراد به تبعیت از گذشتگان اینکار را انجام می دهند. البته، بدلیل داشتن تبرک و تقدس و اعتقاد افراد این شهرستان به این امامزاده، پیکر پاک چندین تن از شهدای جنگ تحمیلی نیز در اطرافش به خاک سپرده شده اند؛ مانند شهید سید جواد موسوی.

بقعه سبز قبا

ییلاق زودل سر

نام زودل بدلیل قرار گرفتن این ییلاق در نزدیکی روستای زودل بر آن نهاده شده است. این ییلاق بالاتر از خود روستا قرار گرفته و به همین دلیل پسوند سر به نام آن افزوده شد. این ییلاق از جهتی دیگر در مسیر قله ای به نام قله تراشوم قرار دارد. ییلاق زودل سر بدلیل داشتن جاذبه طبیعی فوق العاده هر ساله تعداد زیادی مسافر و گردشگر را به خود جذب کرده و افراد زمانی را برای استراحت در آن سپری می کنند.

ییلاق زودل سر

منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی

منطقه رودخان یکی از مناطق زیبا و سرسبز این خطه بوده که از سال 1378 به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد، زیرا زیستگاه گونه های جانوری مختلف، زیبا و کمیابی همچون شغال، روباه، قرقاوول، گورکن، پلنگ، آبیا، سیاه گوش، گراز، تشی، خرس قهوه ای، شوکا، گربه جنگلی و مرال هست. این منطقه حفاظت شده دارای دره های عمیق، سرسبز و زیبا و همچنین تعداد زیادی رود خروشان بوده و دارای اقلیمی مرطوب و معتدل است. طبیعت بکر و فوق العاده آن از گیاهان بومی، جنگل های هیرکانی، جلگه و مراتع ییلاقی و همچنین باغهای زیبای چای شکل گرفت.

منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی

چشمه آب معدنی علی زاخونی و زمزمه

چشمه زمزمه بدلیل داشتن رنگ نارنجی جذابیت زیادی داشته و آبش بدلیل نزدیک بودن به معدن آهن، طعم تلخی دارد. رنگ آن نیز به همین دلیل است. اما، با وجود طعم نامطلوب، افراد محلی معتقدند که فواید درمانی زیادی دارد و به همین دلیل، آن را با کمی شکر مخلوط کرده و برای درمان بیماری های ریوی و گوارشی آن را می نوشند. چشمه علی زاخونی که یکی دیگر از بهترین جاذبه های گردشگری فومن بوده، بدلیل داشتن مواد خاصی همچون بی کربنات در آبش مورد توجه بسیاری است، زیرا ساکنان این منطقه معتقدند که نوشیدن آب این چشمه، بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های گوارشی را درمان می نماید.

چشمه آب معدنی علی زاخونی و زمزمه

سایر دیدنی ها

فومن بدلیل زیبایی های فراوان و داشتن طبیعت و آب و هوایی فوق العاده و همچنین مناطق دیدنی و تاریخی، افراد زیادی را به سمت خود می کشاند. در این سرزمین زیبا به غیر از مکانهایی که در متن بالا به شما معرفی کرده ایم، مکانهای دیدنی فراوان دیگری نیز وجود دارند که در زیر تعدادی از معروف ترین جاهای دیدنی فومن را برای شما نام می بریم:

-رودخانه پلنگ ور

-جاده سراوان-فومن

-ییلاق آندره

-امامزاده ولی علیه السلام

-روستای مردخ

-سراگوراب و کهنه گوراب

-امامزاده سید ابراهیم علیه السلام

-تالاب خطیب

-آبشار دوقلو

-ابرود

-روستای گسکره

ییلاق آندره
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

آشنایی با تعدادی از معروف ترین جاذبه های دیدنی رم

سعید حسنی ، پنج شنبه 22 مهر 1400

با ما در معروف ترین جاذبه های دیدنی رم همراه باشید تا شما را با تعدادی از برترین جاهای دیدنی رم آشنا کنیم.

نظرت چیه
1 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :