راهنمای سفر به تهران | دیدنی ترین ها در مرکز و جنوب پایتخت

قصد داریم تا در اینجا شما را با انواع جاهای دیدنی تهران و مراکز اقامتی که در مرکز و جنوب تهران که در راهنمای سفر به تهران هم وجود دارند و به نوعی بافت قدیمی محسوب می شوند آشنا کنیم زیرا دارای بسیاری از مراکز دیدنی مانند کاخ موزه ها است . در ادامه با یک تهرانگردی جذاب با ما همراه باشین.

سفر به تهران

حمل و نقل عمومی

با توجه به ترافیک سنگینی که در تهران و در تهرانگردی شما حاکم است به طور کل استفاده از وسایل نقلیه عمومی توصیعه می شود مانند تاکسی ، مترو و اتوبوس اما باز هم می توان گفت تاکسی در رده آخر این لیست قرار دارد بهترین انتخاب در وهله اول مترو و اتوبوس است . از آنجایی که از مرکز شهر تهران به تمامی نقاط مترو وجود دارد با خیال راحت می توانید سوار مترو شده و به عنوان مثال برای دیدن بازار تهران از جاهای دیدنی تهران و یا انواع کاخ ها بروید . اگر تمایلی به مترو ندارید در سرتاسر شهر اتوبوس در حال حرکت بوده و ایستگاه های مختلفی دارد .

حمل و نقل در تهران

مکان هایی برای اقامت در مرکز و جنوب تهران

برای سفر به تهران و تهرانگردی اگر قصد اقامت در جنوب و یا مرکز تهران را دارید به لیست زیر توجه کنید :
هتل 5 ستاره در مرکز تهران :
1_ هتل لاله در خیابان فاطمی که هزینه هر شب اقامت برابر است با 327 هزار تومان .
2_ هتل اسپیناس در بلوار کشاورز که هزینه هر شب اقامت برابر اس با 500 هزار تومان .
انواع هتل ها با درجه بندی های دیگر در مرکز تهران :
1_ هتل پارسیان انقلاب در خیابان طالقانی که هزینه هر شب اقامت برابر است با 300 هزار تومان برای اتاق یک تخته وی آی پی .
2_ هتل بزرگ تهران در تهرانگردی ودرخیابان مطهری که هزینه هر شب اقامت برابر است با 240 هزار تومان .
3_ هتل هویزه واقع در خیابان ویلا که هزینه هر شب اقامت برابر است با 360 هزار تومان .
4_ هتل مینا دو ستاره در محدوده میدان هفت تیر که هزینه هر شب اقامت برابر است با 115 هزار تومان .
5_ هتل آپارتمان رازی دو ستاره در دل مرکز شهر نزدیک به چهارراه ولی عصر هزینه که هر شب اقامت برای اتاق دو تخته برابر است با 211 هزار تومان .
6_ هتل آپارتمان پارسی یک ستاره در نزدیکی دانشگاه تهران که هزینه هر شب برای اتاق دو تخته برابر است با 280 هزار تومان .
هتل های موجود در جنوب تهران :
1_ هتل ثامن در خیابان لاله زار که هزینه هر شب اقامت برابر است با 120 هزار تومان .
2_ هتل حافظ در خیابان فردوسی که هزینه هر شب اقامت برابر است با 120 هزار تومان .
3_ هتل بزرگ فردوسی چهار ستاره در خیابان فردوسی از جاهای دیدنی تهران که هزینه هر شب اقامت برابر است با 300 هزار تومان .

اقامت در تهران

دیدنی های مرکز و جنوب تهران را بشناسید

کافه قدیمی نادری

در سفر به تهران می توان اولین کافه موجود در تهران را کافه نادری واقع شده در خیابان جمهوری ، نزدیک چهارراه استانبول معرفی کرد . این کافه که به نوعی شهرت همگانی دارد . در سال 1306 تأسیس شده است که هنرمندان زیادی علاقه مند به این کافه هستند . اما می توان گفت اوج شهرت این کافه در سال 1340 بوده که تعداد کثیری از هنرمندان به این کافه می آمدند . به غیر از داشتن بنایی قدیمی در مجموعه مناطق تهرانگردی دارای میز و صندلی هایی قدیمی است که شما را به گذشته می برد .

کافه نادری

دبیرستان زرتشتی فیروزبهرام

یکی از متفاوت ترین دبیرستان های قدیمی در تهرانگردی های شما و سفر به تهران دبیرستان فیروزبهرام است که دبیرستانی زرتشتی می باشد . این دبیرستان زیبا که برگرفته از اسلوب های هخامنشی است کار دست جعفرخان معمار باشی می باشد در سال 1311 در خیابان جمهوری ، خیابان میرزا کوچک خان بنا شده است .

دبیرستان

تئاتر شهر با معماری باستانی

به جای تماشای جاهای دیدنی تهران ، اگر علاقه مند به تئاتر و هنرهای نمایشی در تهرانگردی و در سفر به تهران هستید می توانید به یکی از بهترین سالن های بزرگ نمایش در چهار راه ولی عصر بروید . این بنا به غیر از امکانات نمایشی که دارد به طور بخصوصی خود بنا بسیار جالب و هنری بوده زیرا پشت تمامی جز به جز طراحی این بنا فکری نهفته است . از مشخصات معماری این بنا که در دوره پهلوی دوم به دست معمار سردار افخمی با توجه به دوره ایلخانی طراحی شد می توان به پلان دایره ای شکل ، ستون هایی قرینه به سبک تخت جمشید دور پلان که حالت خیمه گونه دارند و گنبد نیم مدور بالای ساختمان از جاهای دیدنی تهران و تهرانگردی اشاره کرد .

تئاتر شهر

مرکز انواع کتاب

خب به نوعی میدان انقلاب از جاهای دیدنی تهران برای کتاب دوستان ، محصلان و دانشجویان بسیار اهمیت دارد . البته به غیر کتاب می توان به قنادی فرانسه اشاره کرد که بسیار معروف بوده و دارای شیرینی های بی نظیر و قهوه های خوش طعم است که بعد از گذران اوقاتی در این میدان می توانید برای رفع خستگی از تهرانگردی در سفر به تهران به این شیرینی فروشی بروید .

کتاب

نماد تهران

در هر شهری مخصوصا پایتخت یک کشور نمادی به عنوان نماد کشوری وجود دارد که در حال حاضر برج آزادی با طراحی بی نظیرش نماد ایران است اما قبل از ساخت این برج نماد دیگری به نام سردر باغ ملی با طراحی جعفر خان کاشانی وجود داشته و ساخته شده بوده است . در واقع برج آزادی در دوره پهلوی ساخته شده و سر در باغ ملی در دوره قاجار یعنی سال 1304 نوسازی شد و به طور رسمی نماد ایران شناخته شد .

میدان حسن آباد با بناهایی قرینه

در سفر به تهران و یا تهرانگردی خود بدانید که یکی دیگر از میدان های مشهور تهران در دوره قاجار که دور تا دور آن را بنای مشابهی ساخته شده است میدان حسن آباد با طراحی قلیچ باقلیان است که برای محاسبات شهری اش از مهندس محاسب و معمار ماهر لئون تادوسیان کمک گرفته اند

میدان حسن آباد

بازار معروف تهران

بازار بزرگی در جنوب خیابان 15 خرداد وجود دارد که چندین بازار در کنار هم ادغام شده اند . شما می توانید برای انواع احتیاجات خود به این بازار بیایید و با قیمتی مناسب خرید کنید هرچند قدیمی است اما همچنان اهمیت بازرگانی دارد و احتیاجات شما را برآورده می کتد . از بازار هایی که در کنار هم ادغام شده اند می توان به بازار اصلی با قدمت چند صد ساله مربوط به دوره شاه طهماسب صفوی ، بازار بین الحرمین در دوره محمد شاه قاجار ، بازار امیر ، سرای امیر و بازار کفاش ها در دوران ناصرالدین شاه اشاره کرد البته بناهای سنتی و شاخص دیگری هم در دل این بازار جای شده اند مانند مسجد امام و مسجد جامع که همه و همه به نوعی آثار باستانی ایران محسوب می شوند . این بازار معروف ترین بازار در تهران و در تهرانگردی هایتان است به همین سبب بسیار شلوغ بوده و خواهان بسیاری دارد . از برخی اجناسی که در این بازار می توان پیدا کرد باید به طلا ، پوشاک ، عطر ، اسباب بازی و لوازم تحریر اشاره کرد .

بازار تهران

جمعه بازار های پاساژ پروانه

در سفر به تهران و تهرانگردی برای تماشای جاهای دیدنی تهران ، اگر علاقه مند به بازار های دوره ای و موقت هستید می توانید در روزهای جمعه به پارکینگ پاساژ پروانه در چهارراه استانبول بروید و شاهد شور و هیجانی در بین مردم باشید زیرا به نوعی قدرتی نوستالژیک دارد و مردم را ناخداگاه به خرید وا می دارد . به خودی خود این پاساژ جذابیتی ندارد اما در جمعه بازار هایش به دلیل فروش اجناسی چون ظرف های مسی ، مجله های قدیمی ، وسایل آنتیک دکوری تا پارچه و ترمه و رومیزی بسیار خواهان دارد حتی اگر خرید هم نکنند مردم بسیاری علاقه بسیاری دارند تا فقط به تماشا بازار در تهرانگردی بپردازند .

پاساژ پروانه

ساختمان فروریخته پلاسکو

در تهرانگردی و یا سفر به تهران یکی از مراکز خریدی که در سال 1341 بسیار خواهان زیادی داشته و مخصوص خرده فروشی ها و تولیدی پوشاک مردانه بود اما در حال حاضر چیزی از آن باقی نمانده ساختمان فروریخته پلاسکو است . اهمیت این پاساژ در آن زمان به دلیل آن بود که معماران ایرانی توانسته بودند تا برجی 15 طبقه را به همراه آسانسور به صورت کاملا مقاوم بنا کنند . این پاساژ شیک و لوکس در سال 1395 براثر آتش سوزی به کلی تخریب شد .

پاساژ فردوسی

در تهرانگردی های شما بدانید که در خیابانی که پاساژ پلاسکو قرار داشت پاساژ های دیگری هم قرار دارد از این پاساژ ها می توان به پاساژ فردوسی که با کمی فاصله بنا شده است اشاره کرد . در سفر به تهران و تهرانگردی هایتان بدانید که پاسای فردوسی هم همانند پلاسکو بورس پپوشاک مردانه نیز است .

بازار رضا

در سفر به تهران و تماشای جاهای دیدنی تهران یکی دیگر از پاساژهای چند طبقه که بورس پوشاک در مجموعه مراکز خرید تهران بوده در خیابان 15 خرداد وجود دارد . به راحتی می توان با مترو به ایستگاه 15 خرداد آمد و بعد از آن به سمت بازار بزرگ حرکت کرد تا به این پاساژ رسید . باید خاطر نشان کرد که این پاساژ دارای قیمت هایی مناسب نیز بوده .

بازر رضا

پاساژ پرطرفدار علاالدین

پاساژ های معروفی برای خرید موبایل وجود دارد که یکی از پرطرفدار ترین آن ها پاساژ علاالدین واقع شده در خیابان جمهوری ، نبش خیابان حافة است .

بازار مدرن موبایل

در بین بازار های موبایلی که وجود دارند آن ها را می توان به بازار های مدرن مانند بازار موبایل و قدیمی پاساژ علاالدین تقسیم کرد . پس اگر به دنبال بازاری مدرن برای خرید موبایل و لوازم آن هستید می توانید به بازار موبایل در خیابان حافظ جنوبی ، چهارراه عزیز خان بروید البته از یکی دیگر از ویژگی های دیگر این بازار می توان به داشتن پارکینگ اشاره کرد .

بازار موبایل

کاموا فروشان

قسمتی در تهران در تهرانگردی های شما وجود دارد کخ مختص صنف کاموا فروشان بوده . این مکان ضلع جنوب غربی میدان حسن آباد است که یکی از بخش های باارزش تهران محسوب می شود .

خیابان مولوی و پارچه فروشان

برای تماشای جاهای دیدنی تهران صنف پارچه فروشان را می توانید در پاساژ چند طبقه ای به نام پاساژ مولوی در خیابان مولوی با انواع پارچه های ملحفه ، پرده ، رو مبلی و ... پیدا کنید .

خیابان مولوی

بازار ارزان قیمت عبدل آباد

خیابان مولوی در تهرانگردی خود بدانید که مخصوص پارچه فروشان بود اما اگر به دنبال پارچه های ارزان قیمت تری هستید می توانید به بازار عبدل آباد در بزرگراه نواب ، بزرگراه جوانه ، عبدل آباد ، خیابان احسانی بروید . البته لازم به ذکر است که به غیر از پارچه دارای پوشاک با قیمت مناسبی هم است .

پارک های زیبای مرکز و جنوب تهران

پارک لاله

در سفر به تهران و تهرانگردی بدانید که یکی از بزگترین پارک های تهران که دارای امکانات بسیاری نیز است پارک لاله می باشد . این پارک در سال 1345 به سبک های مختلف در محله امیرآباد احداث شد . از امکانات پارک می توان به نئانر عروسکی ، مسجد و در بخش شمالی زمین بسکتبال ، والیبال و میز شطرنج اشاره کرد . یکی از سک های ارزشمندی که در پارک به کار رفته شده در بخش جنوبی آن و به سبک ژاپنی است . همینطور در بین درختان و گل های بسیار پارک تندیس های بسیاری وجود دارد که یکی از ارزشمند ترین آن ها در مجموعه جاهای دیدنی تهران و تهرانگردی تندیس خیام اثر ابوالحسن صدیقی است .

لاله

پارک شهر اولین پارک تهران

در تهرانگردی هایتان بدانید که بوستان لاله بزرگترین بوستان تهران است اما اولین بوستان تأسیس شده در بین خیابان های فیاض بخش و بهشت تهران که در سال 1339 بنا شد پارک شهر می باشد که حدود 25 هکتار وسعت دارد . این پارک دارای ارزش بالای است زیرا دارای بناهای با ارزشی چون موزه ی صلح ، آکواریوم ، باغ پرندگان ، زمین بازی و کتابخانه می باشد . البنه این نکته هم حائز اهمیت است که مقابل ضلع جنوبی پارک شهر تالار سنگلج در تهرانگردی های شما نیز قرار دارد .

پارک شهر

کاخ ها و موزه های باارزش مرکز و جنوب تهران

مجموعه گلستان

یکی از ارزشمند ترین ، قدیمی ترین و زیبا ترین کاخ های این بخش از تهران کاخ 400 ساله گلستان است .

خانه و موزه دوره قاجار

در تهرانگردی بدانید که یکی از ارزشمندترین و زیباترین خانه های تهران که مربوط به دوره قاجار نیز است خانه مقدم واقع شده در در خیابان امام خمینی ، نزدیک تقاطع شیخ هادی می باشد . این خانه در حال حاضر به موزه تبدیل شده است که لوازم شخصی استاد مقدم و بخشی از اشیای تاریخی در آن نگهداری می شود . اما در زمان تأسیسش ابتدا خانه وزیر برجسته قاجار به نام محمد تقی خان احتساب الملک بوده که بعد ها وزیر قاجار در سوئیس شد و بعد از آن این خانه به محسن مقدم استاد باستان شناس دانشگاه تهران رسید . این فرد بسیار فرهیخته توانست نشان لژیون دو نور فرانسه را دریافت کند .

موزه قاجار

موزه آبگینه و سفالینه های ایران

این بنا در تهرانگردی که حس خانه ایرانی را انتقال می دهد و بسیار شبیه به کاخ هشت بهشت در اصفهان بوده یعنی دارای پلانی 8 ضلعی و دو طبقه است در خیابان جمهوری ، خیابان سی تیر واقع شده است . این بنا و باغ 7 هزار متری بسیار بزگش مربوط به دوره قاجار بوده البته با معماری عصر سلجوقیان که ابتدا محل کار قوام السلطنه بوده و در حال حاظر به موزه تبدیل شده است و دارای شیشه و سفالینه های تاریخی می باشد . باید خاطر نشان کرد که طرح در ها و پنجره های این خانه نشان گر سبک معماری بنا می باشد که با نگهداری بسیار عالی که شده است هنوز هم قابل تشخیص می باشد . این بنا دارای 5 تالار بوده همچنین تزیینات بنا شامل منبت کاری چهارچوب درها و پله هاست و نمای آن آجرکاری شده است .

موزه آبگینه

اولین موزه ایران

در حال حاضر موزه های زیادی در ایران و تهرانگردی وجود دارند اما اولین موزه ای که در ایران ساخته شد و معمار آن آندره گدار فرانسوی بود موزه ایران باستان در دوره پهلوی یعنی سال 1316 است که در خیابان جمهوری ، خیابان سی تیر واقع شده است . این موزه از ارزش بالایی برخوردار است پس فراموش نکنید که دیدن آن خالی از لطف نیست . برای آشنایی بیشتر شما با این بنا باید گفت این معمار بی نظیر فرانسوی برای طراحی این موزه از طاق کسری الهام گرفته است به همین دلیل هم سردر بنا به سبک ایوان کسری نیز می باشد .

اولین موزه ایران

موزه جواهرات ملی دوره های مختلف ایران

در تمامی دوره های سلطنتی در ایران اشیایی قیمتی مانند الماس دریای نور ، تاج کیانی ، تخت طاووس و تخت نادری وجود داشته است که پس از جمع آوری تمامی آن هایی که باقی مانده اند از دوره هایی چون صفوی ، افشاری ، قاجار و پهلوی موزه ای به نام موزه جواهرات ملی در ساختمان بانک مرکزی ایران ، در خیابان فردوسی در تهرانگردی تأسیس کرده اند .

موزه پست ایران

در تهرانگردی اگر مشتاق هستید تا در مورد تاریخچه پست ، تلگراف یعنی تلگرام تا تمبر بدانید و با اولین دستگاه های تلگراف آشنا شوید می توانید به موزه پست در خیابان امام خمینی ، نزدیک میدان حسن آباد بروید یعنی در کنار سردر باغ ملی واقع شده است .

موزه فرش

اگر قصد داشته باشید به موزه فرش بروید قبل از ورود زمانیکه به نمای بنا نگاه می کنید یک آن متوجه می شوید که نما بسیار شبیه دار قالی است پس می توان به راحتی تشخیص داد که موزه فرش می باشد . معمار بی نظیر این موزه عبدالعزیز فرمانفرمائیان می باشد .

موزه فرش

انواع رستوران های مرکز و جنوب تهران

انواع زیادی از رستوران های سنتی و غیر سنتی در این بخش از تهران وجود دارد که به شرح زیر است :

1_ رستوران شبستان واقع شده در خیابان ویلا یا استاد نجات الهی دارای امکانات موسیقی زنده که بسیار هم گران می باشد .

2_ دیزی سرای واقع شده در خیابان ایرانشهر ، خیابان کلانتری دارای امکاناتی چون محیطی سنتی و غذایی با کیفیت عالی .

3_ سفره خانه آذری واقع شده در میدان راه آهن ، ابتدای خیابان ولیعصر که به دلیل داشتن غذاهایی بی نظیر چون دیزی و کشک بادمجان به همراه ماست موسیر خواهان بسیاری دارد و در تمامی روز ها شلوغ بوده که بهتر است ابتدا جا رزرو کرده و بعد به این رستوران بروید .

4_ رستوران گیاهی در تهرانگردی و کافه خانه واقع شده در پارک هنرمندان واقع در خیابان ایرانشهر ، خانه ی هنرمندان ایران با گالری های هنری اش دارای غذا ها و نوشیدنی های سنتی لذیذی هستند همینطور کافه خانه دارای امکاناتی چون اینترنت پر سرعت و غذای لذیذ می باشد که بسیار محبوب جوانان می باشد .

5_ رستوران رفتاری واقع شده در خیابان وحدت اسلامی .

6_ رستوران های مسلم یا شرف الاسلام در بازار بزرگ تهران .

7_ بستنی فروشی ویتامینه ی علی بابا واقع شده در خیابان وحدت اسلامی که معجون هایی لذیذ را ارائه می دهد . البته به غیر از این مغازه بسیاری معجون فروشی دیگر هم وجود دارد .

8_ راسته ی جگر فروشی های واقع شده در میدان بهن برای مستاقان دل و جگر .

اما به طور کلی برای اطلاعات بیشتر باید گفت میانگین هزینه رستوران های لوکس موجود برای هر نفر بین 40 الی 50 هزار تومان و در فست فودی ها هزینه غذا برای هر نفر بین 20 الی 30 تومان می باشد .

رستوران تهران
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

معرفی شماری از برترین جاذبه های دیدنی جنوب و مرکز تهران

hb ، جمعه 15 دی 1402

با ما در مقاله برترین جاذبه های دیدنی جنوب و مرکز تهران همراه شوید تا شما را با شماری از بهترین جاهای دیدنی جنوب تهران و دیدنی های معروف مرکز تهران آشنا کنیم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :