در جنگل و محیط زیست ایران از چه حیوانی فرار کنیم !؟

 امروزه آفرود و کمپینگ در طبیعت های بکر ایران جزو تفریحات گردشگری عده ای شده؛ که بدون دانستن دستورالعمل های چنین سفری ممکن است در مواجه با خطرات مختلف در محیط زیست حیوانات دچار مشکل شوید. هرچند به واسطه توسعه شهری و عدم توجه هموطنان ما به حفظ محیط زیست و نابودی حیوانات وحشی بخش اعظمی از این حیوانات از بین رفته اند، اما هنوز در نقاط بکر کشور حیوانات وحشی مانند گرگ، شغال، روباه و خرس ممکن است موجبات وحشت طبیعت گردها شوند. در مناطق جنگلی شما در روز ممکن است به خرس یا گراز بربخورید .گراز حیوانی انسان گریز است و به جز در مواقعی که همراه توله های خود باشد هیچ نگرانی برای شما ندارد. اما خرس هنگام حمله، بهتر از شما بالای درخت می رود پس سعی نکنید با فرار از دست او به بالای درخت پناه ببرید، چون قطعا خوراک درختی خوبی برای وی خواهید بود. برای آشنایی با اصول اولیه کمپینگ و حفظ جانتون از حیوانات وحشی با ما همراه باشید تا بتونید گردشگری بی خطری رو در طبیعت ایران پشت سر بگذارید.

خرس ایرانی

کمپینگ در کنار حیوانات

حیوانات تا زمانی که گرسنه نباشند به سراغ شما نمی آیند و مطمئن باشید خوردن شما آخرین گزینه آن هاست. اول از همه باید انبار غذاهای خود را حداقل 100 متر از محل کمپ خود دورتر بنا کنید و یا داخل خودروی در و شیشه بسته و یا صندوق عقب نگهداری کنید. سعی کنید از غذاهایی در کمپینگ استفاده کنید که کمترین دور ریز و پسماند را داشته باشند. دفن پسماند غذا یعنی کاووش حیوان برای غذا و حریص کردن وی. باقی مانده غذا را در گوشه دوری برای حیوانات بگذارید. برخی مواد شیمیایی و معطر که بوی شیرینی دارند در جلب حیواناتی مانند سنجاب و خرس بسیار موثر هستند، پس آن ها را هم خیلی در معرض نسیم و باد قرار ندهید تا باعث جذب حیوانات نشود. حیوانات از روش کمین کردن برای طعمه های خود سود می جویند، پس وقتی که کنار تمشک زار و بوته های شلوغ چادر زده اید و دیدید که دو چشم براق شما را می پاید اصلا تعجب نکنید. خیلی آرام بساطتان را برچینید و به محلی باز بروید و چادر را آن جا بنا کنید و اصلا لازم نیست گردشگری خود را خراب کنید.

محیط زیست

آداب کمپینگ و گردشگری

گاهی اوقات ممکن است در گردشگری خود، برکه ای را ببینید و از این که همچین کشفی کرده اید خوشحال باشید و چادر خود را کنار آن بنا کنید و همان جا کمپینگ کنید، اما باید در نظر داشته باشید که ممکن است این برکه محل خوردن آب برای حیوانات وحشی باشد، پس قبل از برپایی چادر به جای پای آن ها در اطراف برکه گل آلود نظر بیفکنید. در شب با استفاده از چراغ قوه پرنور و برخی اسپری های دافع حیوانات می توانید از گزند کمین حیوانات فرار کنید. موقع خواب لباستان را عوض کنید چون ممکن است بوی غذایی خوشمزه را بدهد که ساعتی پیش در کمپینگ روی اجاق درست کرده اید. ماهی با بوی نافذ خود یکی از غذاهای مورد علاقه حیوانات است. پس حتما دست بودار خودتان را با آب و صابون یا ژل های مخصوص از این بو عاری کنید. شغال ها میهمانان شب های جنگل و دشت هستند. آن ها حیواناتی ترسو اما پر سرو صدا هستند. شغالها عاشق غذاهای مانده و گندیده هستند، پس نگران نباشید که شما را بخورند. ممکن است لباس کثیفی که بوی عرق می دهد را به عنوان یک غذای خوشمزه حس کنند، آن وقت است که باید خودتان را یک طعمه خوشمزه در نظر بگیرید. حفظ طبیعت و ماندگاری حیوانات با تمیز نگاه داشتن محیط زیست انجام می پذیرد. زباله های خود را بعد از گردشگری پرهیجان خود به شهر برگردانید. قوطی فلزی کنسرو قاتل بسیاری از حیوانات است و ده ها سال طول میکشد که در محیط تجزیه کامل شود. پس قبل از این که به فکر گردش و تفریح در نقاط بکر کشورمان و ایرانگردی باشید نکات حفظ و نگهداری از طبیعت و مقابله با آنها را بیاموزید. به دوستان و همراهانتان دانسته هایتان را بگویید و در زمان های خالی به کودکانتان از ارزش حفظ حیوانات وحشی بگویید تا میراث طبیعی و ملی ما باقی بماند و دیگران نیز بتوانند به گردشگری در ایران عزیزمان بپردازند.

محیط زیست 1
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

آلودگی محیط زیست در جنگل گیسوم + عکسها

گلاره یوسف پور ، جمعه 11 مهر 1399

جنگل گیسوم با حدود 80 هکتار مساحت یکی از زیباترین مناطق شهرستان تالش است که سالانه گردشگران زیادی به این جنگل آمده و از مناظر بی نظیر و چشم اندازهای زیبای آن لذت می برند.

نظرت چیه
1 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 27 مرداد 1396

    به برکت سوء مدیریت مدیران سازمان محیط زیست حیوانی نمانده است که از آن فرار کنیم یا نکنیم .