با جزیره زیبا و رویایی کیش بیشتر آشنا شویم !

جزیره کیش، مرواریدی درخشان در آب های نیلگون خلیج فارس، از دیرباز یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری در ایران بوده است. جاذبه های گردشگری کیش بسیار دیدنی بوده و این جزیره، سالانه پذیرای یک میلیون نفر گردشگر است. جشنواره تابستانی کیش که همه ساله با شروع فصل تابستان آغاز می شود و شامل برنامه های بسیاری متنوعی است، گردشگران زیادی را به این جزیره فرا می خواند. چه از دسته کسانی هستید که به این جزیره زیبا سفر کرده اید و چه از میان کسانی هستید که هنوز فرصت سفر به این منطقه جذاب از جنوب کشور نصیب شما نشده است، با همگردی همراه باشید تا در سفر به کیش، شما را با جاهای دیدنی کیش بیشتر آشنا کنیم.

جزیره کیش

معرفی جزیره کیش !!

این جزیره، جزو استان هرمزگان می باشد.این جزیره تقریبا به شکل بیضی بوده که مساحتی معادل 91 کیلومتر مربع دارد و طول ساحل پیرامون آن، 43 کیلومتر است. از تاریخچه نامگذاری جزیره، اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما بر اساس نظریه ای مشهور، گفته می شود که نام کیش به این دلیل روی این جزیره گذاشته شده است که در لهجه ی مردم بومی، به کانال عمیقی که محل خروج آب از قنات است، "کیش" می گویند. کیش، تنها جزیره در خلیج فارس است که دارای قنات آب شیرین بوده. جالب است بدانید که این جزیره و دبی ،پیمان خواهرخواندگی با یکدیگر دارند.

جزیره کیش 1

جغرافیا و اقلیم

در سفر به کیش خواهید فهمید که تغییرات دمای شبانه روزی جزیره در ایام سال، دامنه نوسان بسیار کمی دارد؛ به طوری که اختلاف دمای متوسط روزانه جزیره در طول سال کمتر از 10 درجه است. همچنین تفاوت دما بین گرم ترین و سردترین ماه کیش حدود 16 درجه می باشد. این جزیره از لحاظ دارا بودن پستی و بلندی، مسطح بوده و اختلاف ارتفاع بلندترین نقطه جزیره با پایین ترین نقطه آن تنها 13 متر است. به همین دلیل کرانه های جزیره، شیبی ملایم به سوی دریا دارند. بلندترین نقطه جزیره در قسمت شرقی آن است که ارتفاعی معادل 32 متر از سطح دریا دارد. جزیره کیش فاقد رودخانه دائمی است و تعداد زیادی منابع آب شیرین زیرزمینی در این جزیره قرار دارد. پیش از انقلاب اسلامی ایران، جزیره کیش به علت دارا بودن هوای مطبوع در زمستان ها، به منظور اقامت و تفریح خانواده سلطنتی مورد استفاده قرار می گرفت. در سال 1349، به علت شرایط جغرافیایی و طبیعت منحصر به فردش، جزیره مورد توجه قرار گرفت و کیش به عنوان مرکز بین المللی توریستی و تجاری انتخاب شد. جزیره، فاقد شبکه سراسری برق است و تنها نیروگاه موجود در آن، نیروگاه گازی است. به همین دلیل، هنگام بروز مشکلات فنی در این نیروگاه گازی و افزایش مصرف برق در تابستان ها، در کیش به ناگزیر خاموشی هایی اتفاق می افتد؛ به همین علت احداث نیروگاه دومی در جنوب غربی جزیره، پیش بینی شده است. علاوه بر نیروگاه گازی، نیروگاه دیزل نیز در این جزیره راه اندازی شده است که در موارد اضطراری از آن استفاده می شود.

جزیره کیش 2
جزیره کیش 3

مردم شناسی و فرهنگ

جزیره به پنج آبادی تقسیم شده است و جمعیت کل جزیره، حدودا 25 هزار نفر می باشد که عمده آنها در خود جزیره ساکن هستند. مردم کیش عموما به زبان فارسی و عربی صحبت می کنند. تا حدود 40 سال پیش، بومیان جزیره به صید مروارید مشغول بودند. وجود صدف های متنوع در اطراف جزیره، باعث رونق تجارت در جزیره بوده و این جزیره را به کانون صید و تجارت مروارید در منطقه تبدیل کرده است. بومیان منطقه، امروزه در مشاغلی از جمله کشاورزی، پرورش نخل خرما و صادرات پیاز و تنباکو فعالیت دارند.

جزیره کیش 4
جزیره کیش 5

جاهای دیدنی کیش

جاهای دیدنی کیش، بسیار است. از جمله جاذبه های گردشگری کیش، می توان به شهر قدیم حریره اشاره کرد. قدمت این شهر به قرون 5 تا 10 هجری قمری باز می گردد و در سال 1376 به عنوان یکی از آثار ملی ایرانی به ثبت رسیده است. مجموع پستی و بلندی ها و خرابه های شهر قدیمی حریره به حدود 120 هکتار می رسد. کشتی یونانی نیز از دیگر جاذبه های گردشگری جزیره است که در سفر به کیش می توان از آن بازدید کرد. این کشتی که در سال 1322 توسط شرکتی در گلاسکو ساخته شده بود، در مرداد سال 1345 در نزدیکی روستای "باغو" به گل نشست. درضمن برای آشنایی بیشتر با اماکن دیدنی کیش، می توانید مقالات زیر را هم مطالعه کنید :

قدیمی ترین خانه کیش | دیدنی ترین نقطه خلیج فارس
کشتی یونانی جزیره کیش | کشتی به گل نشسته ای که عزیز شد
اکواریوم کیش | جهانی فوق العاده در زیر آب
باغ پرندگان کیش | آیینه ی تمام نمای زیبایی از پرندگان جهان

جزیره کیش 6
جاهای دیدنی کیش
شما هم رای بدهید
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

با شماری از جالب ترین ورزش های آبی جزیره کیش آشنا شویم

مسلم علیمحمدی ، چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402

با ما در مقاله معروف ترین ورزش های آبی جزیره کیش همراه شده تا شما را با تعدادی از جالب ترین ورزش های آبی جزیره کیش آشنا نماییم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :