منطقه حفاظت شده آینالو؛ نگین سبز آذربایجان شرقی

منطقه حفاظت شده آینالو یکی از نقاط حفاظت شده ایران بوده که پوشش گیاهی و جانوری بسیار غنی و منحصر بفردی دارد و از این حیث، یکی از مناطق ممتاز کشور بشمار می رود. با ما در این مقاله خواندنی و جالب همراه باشید تا بدانید منطقه حفاظت شده آینالو کجاست و از زیبایی های منطقه حفاظت شده آینالو کلیبر آگاه شوید.

منطقه حفاظت شده آینالو

موقعیت جغرافیایی

آینالو جز شهرستان کلیبر و بخش خداآفرین بوده و تحت نظارت سازمان محیط زیست شهرستان کلیبر محافظت می شود. براساس مقاله منطقه حفاظت شده آینالو کجاست باید بدانید که منطقه گردشگری آینالو خود بخش کوچکی از منطقه حفاظت شده ارسباران بشمار می رود.

موقعیت جغرافیایی

آینالو به چه معناست؟

نام آینالو از نام روستایی در آذربایجان شرقی گرفته شد. آینالو نام بنایی دو طبقه در روستاست که از بخشهایی مانند ایوان سراسری و شش برج تشکیل شده و سبک معماری آن همانند قلعه های قدیمی فرانسه و عمارت های قرن نوزدهم اروپا و روسیه است. این بنا در گذشته دارای سقفی فلزی بود که نور را مانند آینه منعکس می کرد. از این رو، مردم بومی آن را آینه لو می نامیدند. امروزه، از این اثر تنها دیواره هایی به یادگار مانده اند. این بنا توسط تاجر معروف ارمنی در زمان قاجار ساخته شد.

اقلیم

اقلیم منطقه حفاظت شده آینالو کلیبر معتدل و کوهستانی بوده و در اغلب روزها هوایی مه آلود در آن بچشم می خورد. آینالو در هر کدام از فصول سال دارای زیبایی های خاص خود است. اگر در بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید، می توانید از سرسبزی و طراوت ناحیه لذت ببرید. با این حال، پاییز و زمستان نیز زیبایی های خاصی را به این منطقه می بخشند.

اقلیم آینالو

گونه های گیاهی و جانوری

حدود 17 گونه حیوانی کمیاب و در خطر انقراض در این منطقه زیبا زندگی می کنند که میتوان آنها را مشاهده کرد. از جمله آنها میتوان به اردک سر سفید، میش، مرغ، قره قشلاق، پلنگ، مارال و سیاه خروس قفقازی اشاره کرد. از این میان، سیاه خروس قفقازی تقریبا کمیاب ترین گونه جانوری موجود در آینالو محسوب می شود. شهرت عمده منطقه آینالو بدلیل احیای نسل مارال است که خوشبختانه در حال حاضر تعداد این گونه جانوری زیبا به حد نسبتا مطلوبی رسیده است. علاوه بر این، پوشش گیاهی بسیار غنی منطقه نیز از دیگر ویژگی هایی بوده که آینالو را به نگینی سبز و ارزشمند تبدیل کرده است. آینالو خطه ای سبز و مملو از درختهای بلوط، ممرز، افرا، گیلاس وحشی، سرخدار، بارانک، نارون، ارس، گردو، گلابی وحشی، زالزالک و انار بوده که اینها تنها بخشی از گنجینه گیاهی با ارزش منطقه هستند.

گونه های گیاهی و جانوری

چگونه به آینالو برویم؟

برای رسیدن به آینالو، ابتدا باید به کلیبر سفر کنید. اگر مبدا سفر شما از سمت تهران و با خودروی شخصی است، پس از گذشتن از کرج، وارد اتوبان زنجان شوید و پس طی مسافتی حدود 620 کیلومتر خود را به تبریز برسانید. در ابتدای ورودی تبریز، تابلویی قرار دارد که مسیر کلیبر را مشخص می کند. پس از رسیدن به کلیبر، به سمت جاده منتهی به قلعه بابک حرکت کنید. پس از طی حدود 55 کیلومتر، در سمت چپ جاده یک مسیر فرعی را مشاهده خواهید کرد که تابلویی که در ابتدای آن نصب شده است. این مسیر راهی است که شما را به آینالو می رساند.

اگر هم از سمت جلفا سفر می کنید، در جلفا به سمت سیه رود و نوردوز حرکت کرده و پس از روستاهای کردشت و اشتبین، به عشاقلو خواهید رسید. در اینجا به سمت راست حرکت کنید تا وارد جاده ارسباران شوید. از جاده های آسفالته تا روستای آینالو حدود 2 کیلومتر مسیر خاکی وجود دارد. اگر بخواهید مارال های زیبای این منطقه را تماشا کنید، باید از روستا حدود 2 کیلومتر دیگر را طی نمایید. توصیه ما به شما این است که این مسیر را پیاده طی کنید تا تماشای محیط زیبای اطراف، لذت سفرتان را دوچندان کند.

اقامت

برای ماندن در آینالو، امکان اجاره اتاق وجود ندارد. اما، مکان هایی برای کمپ زدن در کنار عمارت طومانیاس تعبیه شده اند. آینالو فاقد هرگونه امکانات خدماتی برای تهیه خوراکی و مواد غذایی است. پس، فراموش نکنید که هر آنچه را که نیاز دارید، در کلیبر تهیه کنید. زیبایی منطقه گردشگری آینالو مرهون بکر بودن آن است. اما، متاسفانه برخی از گردشگران با بی توجهی به طبیعت ارزشمند این ناحیه، زباله های خود را در میان گونه های ارزشمند گیاهی رها می کنند و باعث آسیب جدی به طبیعت گیاهی و جانوری منطقه می شوند.

اقامت
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

منطقه حفاظت شده یاری قاری یکی از دیدنی های آذربایجان شرقی است

گلاره یوسف پور ، پنج شنبه 26 بهمن 1402

براساس آخرین گزارشات منتشر گشته، منطقه حفاظت شده یاری قاری یکی از دیدنی های آذربایجان شرقی است.

نظرت چیه
2 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 18 خرداد 1400

    تا زمانی که یاد نگرفته ایم چگونه از محیط زیست بکر، حفاظت کنیم نباید به این جور جاها برویم.

    • 6 اسفند 1396

    یاشاسین آزربایجان