10 نمونه از مواد غذایی برای دفع نیکوتین بدن!!

نیکوتین ترکیبی شیمیایی است که در گیاهانی مانند تنباکو یافت می شود. با استعمال دخانیات، نیکوتین وارد ریه ها شده و به سرعت توسط رگ های خونی جذب و در سراسر بدن پخش می گردد. این ماده به شدت اعتیاد آور بوده و ترک آن برای افرادی که از آن استفاده می کنند، بسیار سخت و دشوار است. از این رو در این مقاله سعی داریم تا به معرفی 10 مواد غذایی برای دفع نیکوتین بدن کمک می کنند، بپردازیم. با ما در مجله پزشکی و سلامت همگردی همراه باشید.
نیکوتین اعتیادآورترین ماده ایست که تاکنون شناخته شده، تا جایی که از هروئین و کوکائین نیز بدتر معرفی شده است. این ماده باعث انواع اختلال های روانی و جسمی در بدن انسان می شود و یکی از مهم ترین عوامل مرگ و میر می باشد. از جمله مضرات این ماده شیمیایی می توان به ایجاد اخلال در عملکرد اعصاب و سلول های ماهیچه ای، افزایش خطر ابتلا به مشکلاتی نظیر تپش قلب، فشار خون و حتی حمله قلبی اشاره کرد. اما با وجود همه اطلاع رسانی هایی که برای ترک این ماده سمی انجام شده، هنوز هم هستند افرادی که نیکوتین را وارد بدن خود می کنند و قادر به ترک دخانیات نیستند. از این رو تغذیه سالم برای این افراد ضروری تر به نظر می رسد.  آن ها می توانند از مواد غذایی استفاده کنند که به دفع نیکوتین از بدن آن ها کمک کند. این مواد عبارتند از:

10 ماده غذایی برای دفع نیکوتین بدن

1) کلم بروکلی

بدن  انسان به ویتامین هایی نیاز دارد که کمبود آن ها باعث اختلال در عملکرد بهینه بدن می گردد. ویتامین های B5، C و B وظیفه ی تنظیم فعالیت های اساسی بدن را بر عهده دارند. این ویتامین ها در مواد غذایی و سبزیجات مختلفی یافت می شوند که با مصرف آن ها می توان ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین کرد و به دفع نیکوتین از بدن کمک می کند. کلم بروکلی یکی از انواع سبزیجاتی است که علاوه بر تامین ویتامین C مورد نیاز، به افزایش سوخت و ساز بدن کمک کرده و همچنین از ریه ها در برابر سموم محافظت می کند. ژن  NRF2  موجود در کلم بروکلی سلول های ریوی را در برابر حمله ها مصون نگه می دارد.

کلم بروکلی

2) پرتقال

پرتقال یکی از میوه های زمستانی و از مواد غذایی برای دفع نیکوتین بدن است که سرشار از ویتامین C  می باشد. مصرف این میوه و سایر مرکبات علاوه بر تامین ویتامین C مورد نیاز بدن، باعث پاکسازی بدن از نیکوتین و کاهش استرس ناشی از آن نیز می شود.

پرتقال

3) اسفناج

یکی از بهترین موادی که می توان برای دفع نیکوتین از بدن، اسفناج است. اسفناج سرشار از فولیک اسید و ویتامین B9 می باشد. وجود فولیک اسید باعث کاهش عملکرد منفی نیکوتین در بدن شده و بسیاری از اختلالات روحی و روانی حاصل از مصرف این ماده سمی را کاهش می دهد.

اسفناج

4) زنجبیل

یکی دیگر از موادی که می توان برای مبارزه با عوارض ناشی از سیگار مورد استفاده قرار داد، زنجبیل است. مصرف زنجبیل به صورت خام میل به دریافت نیکوتین در بدن  را کاهش داده و به دفع سموم خون حاصل از مصرف نیکوتین کمک می کند. زنجبیل بهترین گزینه پاکسازی بدن از نیکوتین است.

زنجبیل

5) ذغال اخته

ذغال اخته مانند نیکوتین می تواند قند خون شما را افزایش دهد. از این رو افرادی که قصد ترک سیگار را دارند، می توانند در هنگام تمایل به نیکوتین به جای سیگار  از ذغال اخته استفاده نمایید. اسید موجود در ذغال اخته می تواند به پاکسازی سریع بدن از نیکوتین نیز کمک کند.

ذغال اخته

6) لیمو

با توجه به این که نیکوتین تا  3 روز پس از مصرف در بدن بافی می ماند، توانایی این را دارد که به سلول ها و منفذهای پوستی آسیب برساند.  ویتامین C به همراه اسید سیتریک موجود در لیمو می تواند این آسیب ها را کاهش دهد.

لیمو

7) هویج

یکی از مضرات دیگر سیگار کاهش ویتامین های A و C  در بدن می باشد. این مسئله باعث تاثیر منفی بر روی عملکرد مغز و تخریب سلول های عصبی می گردد. هویج می تواند کمبود ویتامین های A و C را جبران کرده و مقاومت سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد.

هویج

8) انار

استعمال سیگار  باعث کاهش سطح اکسیژن خون شده و افزایش تپش قلب و  فشار خون را به دنبال دارد. افراد سیگاری برای کاهش این عوارض و همچنین تنظیم جریان خون و تولید گلبول های قرمز می توانند از انار استفاده کنند.

انار

9) جوانه گندم

مصرف سیگار تنگی و سفت شدن عروق خونی را به دنبال دارد. ویتامین E  از جمله ویتامین های مورد نیاز بدن است که باعث افزایش خاصیت ارتجاعی سیستم گردش خون بدن شده  و خطر سکته قلبی را کاهش می دهد. برای تامین این ویتامین می توان از جوانه گندم و غلات دیگر کمک گرفت.

جوانه گندم

10) کلم پیچ

کلم پیچ یکی از انواع کلم هاست که سرشار از ماده ایزوتیوسیانات و سایر آنتی اکسیدان ها می باشد. این مواد به دفع نیکوتین خون کمک می کنند و خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش می دهند.

کلم پیچ
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

مواد غذایی سرشار از زینک برای تقویت سیستم ایمنی بدن

گلاره یوسف پور ، چهارشنبه 8 اردیبهشت 1400

اگر می خواهید سیستم ایمنی خود را برای کاهش خطر ابتلا به کووید-19 افزایش دهید غذاهای حاوی زینک را بیشتر در رژیم غذایی خود بگنجانید.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :