دیدنی های قبرس | این مکان را مختصر و مفید بشناسید!

قبرس یک جزیره با وسعت 9125 کیلو متر مربع در شمال شرقی دریای مدیترانه است . این جزیره از نظر مساحت رتبه سوم جزایر بزرگ دریای مدیترانه را به خود اختصاص داده است و بعد از جزایر سیسیل و ساردینا در این مقام قرار می گیرد. در صورتی که شما بخواهید به این جزیره سفری داشته باشید بهتر است با طبیعت زیبا و نقاط دیدنی آن اشنا شوید تا لذت بیشتری از سفر خود برده باشید. اگر قبرس و جاذبه های گردشگری قبرس را از لحاظ طبیعی تقسیم بندی کنیم می توانیم آن را به چند منطقه: رشته کوه های جنوب و جنوب غربی ترودوس ، جلگه مرکزی سالوریا و رشته کوه های شمالی کارینا تقسیم کنیم . دیدنی های قبرس دارای سواحلی بسیار زیبا می باشد، همچنین در سفر به قبرس منطقه ای وجود دارد که مملو از جنگل های کاج و سروهای سر به آسمان گذاشته می باشد . درجه حرارت این جزیره در شبانه روز از 2 الی 13 درجه تا 24 درجه متغیر می باشد ، این جزیره آب و هوایی مدیترانه ای دارد . به دلیل داشتن مساحت کم به راحتی می توانید چند روزه از تمام قسمت های آن بازدید کنید. حکومت این کشور پادشاهی است و واحد پول آن ها پاند قبرس می باشد . زبان و خط رسمی مردم ساکن قبرس یونانی و ترکی می باشد و افرادی که در این کشور اقامت دارند طبق قانون 1960 ، چه ترک و چه یونانی آزادی کامل در به کار بردن زبان خود دارند و زبان انگلیسی نیز در قبرس به عنوان زبان دوم کشور محسوب می شود. بین مردم قبرس و یونان همبستگی و مشترکات مذهبی از 3000 سال پیش تا کنون همچنان بر قرار است. در آن زمان یونانی ها برای اولین بار وارد جزیره قبرس شدند. پس با ما باشید برای شناخت جاذبه های گردشگری قبرس و یک سفر به قبرس به صورت مجازی.

 قبرس

جاذبه های گردشگری قبرس

در بخش جنوبی قبرس شهر ساحلی لارناکا ( Larnaca ) واقع شده است که یکی از تفریحی ترین نقاط و جاذبه های گردشگری قبرس محسوب می شود، همچنین این شهر دارای فرودگاه بین المللی می باشد. شهرک آیاناپا که شهرکی تفریحی است در لارناکا قرار دارد و از دیدنی های قبرس است. این شهر دارای سواحل زیبا و توریستی به نام های مکنزی و دکلیا می باشد. از جذابیت های دیدنی دیگر شهر لارناکا و دیدنی های قبرس می توان به مسجد Tekesihalla Sulton و کلیسای Agio Lazarios و دهکده سنتی Lafkara اشاره کرد .

 قبرس 1

پارک آبی آفرودیت

آفرودیت پارک آبی و جاذبه های گردشگری قبرس می باشد که شما در آن می توانید یک روز خوب و خاطره انگیز را سپری کنید ، این پارک آبی به دلیل داشتن مجسمه های اساطیری و تندیس های بزرگ و تاریخی یونانی نیز شهرتی را برای خود دست و پا کرده است. این پارک آبی دارای انواع و اقسام رستوران ها نیز می باشد و از دیدنی های قبرس است که شما می توانید بعد از سپری کردن وقت خود در پارک به این رستوران ها رفته و غذای خود را نیز صرف کنید. شما در این پارک توریستی و گردشگری می توانید انواع و اقسام سرسره های آبی را برای انواع و اقسام سنین بیابید.

پارک آبی آفرودیت

ساحل نیسی

ساحلی زیبا و پر از آرامش که برای کامل کردن سفر به قبرس فوق العاده می باشد ، زیبایی این ساحل فراموش نشدنی و خاطره انگیز است و پیاده روی بر روی شن های این ساحل حس بسیار خوبی را به شما می دهد . در کنار این دیریا ساحل زیبا با کمی شنا کردن می توانید به جزیره ای زیبا برسید ، شما می توانید از این جزیره با قایق های کرایه ای نیز از دیدنی های قبرس بازدید کنید. این قایق ها که شما را به جزیره میرسانند دارای سرسره هایی نیز هستند که تجربه آن ها بسیار خوب و جالب خواهد بود، شما می توانید تفاوت را با سرسره بازی در دریا در این محل احساس کنید.

ساحل نیسی

فاما گوستا

این منطقه زیبایی مدرن و البته تاریخی را در کنار هم به شما می دهد . قدمت فاماگوسا به 300 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد ، در اطراف این شهر و کمی دور تر از این منطقه شما منطقه ای باستانی را به نام سالامیس پیدا می کنید ، این شهر از 1100 سال پیش از تولد مسیح پایتخت قبرس بوده و در گذر زمان در زیر قلم رو امپراتوری هایی همچون مصر ، ایران ( پرشیا )، روم و آسور بوده است. سالامیس همچنان با گذشت قرون مختلف همچنان ا بر جا و سالم می باشد و زندگی خود را حفظ کرده . در این منطقه باستانی سکه هایی که متعلق به 411 تا 374 سال قبل از میلاد مسیح است یافت شده که خود این اسناد یافت شده بیانگر تاریخ بلند و اهمیت بالای این منطقه است . شما در اطراف بیشه های موسا می توانید این منطقه زیبا و تاریخی را بیابید. منطقه فاماگوسا به طور کلی یک منطقه تاریخی و حائز اهمیت است که در 300 سال قبل از میلاد مسیح نیز وجود داشته است ، این منطقه در یونانی به نام Arsino شناخته می شده ، پس از مدتی این منطقه به یکی از بندر های مهم و جاذبه های گردشگری قبرس تبدیل شد. این منطقه به جز تاریخ غنی دارای سواحل زیبا ای نز می باشد ، یکی از ویژگی های این سواحل شن های متفاوت و طلایی اش می باشد. این سواحل دست نخورده و بکر باقی مانده اند و کمتر تخریب شده اند، به همین علت زیبایی که این منطقه دارد توریست ها و گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است و از دیدنی های قبرس است که بسیار زیباست.

فاما گوستا

بازدید از خیابان فینیگوودوس

نام دیگری که این منطقه دارد خیابان نخلمی باشد. این منطقه دارای زیبایی و آرامش بالایی است که انسان را به خود جذب می کند ، شما در این منطقه در هر آب و هوایی و هر روزی می توانید در یکی از کافه های این منطقه نشسته از محل و آرامش آن لذت برده و نوشیدنی که دوست دارید را مصرف کنید. یکی از معروف ترین و پر مصرف ترین نوشیدنی های این منطقه قهوه و لیمو است که در نزد گردشگران نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است. رستوران هایی هم که شما در این محل پیدا خواهید کرد غذا های خوشمزه ای را برای شما سرو خواهند کرد، رستوران های این خیابان کباب های داغ و خوشمزه ای را برای شما تدارک دیده اند. شما می توانید در این خیابان به بازدید از مراکز خرید و فروشگاه ها و دیدنی های قبرس نیز بپردازید.

 فینیگوودوس

بازدید از نیکوزیا

این شهر دارای ساختمان های اداری اصلی قبرس ، نمایندگی برند های معروف و مقر سازمان ملل میباشد ، دلیل وجود این همه ساختمان مهم در این شهر این است که این شهر پایتخت قبرس شمالی است. جمعیت ساکن در این شهر 73 هزار نفر می باشد . یکی از عجیب ترین ویژگی های این منطقه این است که بین دو کشور یونان و ترکیه نصف شده است و این دو بخش این شهر توسط خطی سبز رنگ از هم جدا شده اند . دو کشور ذکر شده طی توافقات انجام شده بین خود به این نتیجه رسیدند که رفت و آند از قسمت ترک به یونانی و بلعکس را در این شهر بدون نیاز به مجوز و فقط با یک کارت شناسایی انجام دهند.

نیکوزیا

صنایع دستی قبرس

یکی از هنرهایی که مردمان قبرس مخصوصا در دوران های قدیم داشتند فرش بافی بوده که یکی از صنایع دستی این منطقه نیز می باشد . قالی چه هایی که مردمان قبرس می بافند که به صورت گلیم نیز می باشد و در رنگ ها و الگو های مختلف ساخته و طراحی می شوند یکی از هنر های مردمان این منطقه می باشد . این گلیم ها و قالی های دست بافت یکی از معروف نرین و بهترین سوغات های قبرس می باشند. یکی دیگر از هنر ها و سوغاتی های مردم قبرس سبدهای چوبی آن ها است که زیبایی جالب و چشم نوازی دارند. در دوره ونیزی نیز در قبرس سنتی وجود داشت که نوعی قلاب بافی ( لفکارا ) دوخته می شد که امروزه آن را در قالب رو میز، روسری هایی که با قلاب دوزی های توری و تار و پود بافته و تزئین می شوند، رو تختی و ... مشاهده می کنید.

صنایع دستی قبرس

گوزل یورت و لفکه

منطقه ای در شمال غربی قبرس واقع شده است که باستانی بوده و دور تا دور آن را باغ های مرکبات فرا گرفته است که بیشتر نیاز مرکبات قبرس از این ناحیه برطرف می شود . این منطقه گوزل یورت یا Moephou نام دارد . در این منطقه در قرن پنجم قبل از میلاد ، پادشاه فنیقی شهر ماریون برای نظارت بهتر به شهر سولی قصری با 137 اتاق بر بالای تپه بنا کرد . این قصر منظره فوق العاده ای دارد. شهر سولی که از دیدنی های قبرس است، در آن زمان جزو طرفداران یونان بود. البته امروزه خرابه هایی از سولی و قصر وونی برای دید عموم باقی مانده است .در افسانه های قدیمی قبرس ، صومعه سنت ماماس به نام شخصی است که با حاکمان آن دوره که زورگو بودند مبارزه می کرده است. و هنوز این صومعه را در این منطقه می توان دید و همچنین به دیدن موزه باستان شناسی گوزل یورت رفت.

گوزل یورت و لفکه

موزه و زندان نامیک کمال

نامیک کمال شاعر معروف ترک بوده است که در سال 1873 نمایشی را ترتیب می دهد با نام وطن ( سیلیس ترینین گدیک پاشا ) که همین نمایش موجبات تبعید وی به این منطقه را فراهم می آورد . به طور کل 38 ماه را در این زندان سپری کرد . این زندان که دارای دو طبقه است در زمان عثمانی ها در این منطقه و برروی قصر ونیدیک یا همان ونیز از نوع سنگ های برشی ساخته شده است. نامیک کمال در ابتدای زندان خود در طبقه اول و در تنها سلول این طبقه که شکلی مستطیلی دارد و دارای در کوچکی به سمت حیاط و دو پنجره است زندانی بود . اما بعدها با اجازه ای که استاندار قبرس با نام ویسی پاشا صادر کرده بود به طبقه دوم منتقل شد . راه انتقال این دو طبقه از طریق پله های بلندی است کهدر بخش جانبی ساختمان واقع شده است. بخش فوقانی آن از سنگ مرمر بوده و سقف آن نیز چوبی می باشد . البته در سال 1876 سلطان مراد پنجم این شاعر معروف یعنی نامیک کمال را مورد عفو قرار داده و او را آزاد کرد و پس از آن وی به استانبول باز گشته و در آن جا زندگی کرد.

موزه و زندان نامیک کمال

آب و هوای قبرس شمالی

جزیره قبرس دارای آّب و هوایی نسبتا معتدل می باشد ، و به طور میانگین دارای 300 روز آفتابی می باشد . و همین موضوع باعث شده که در طول سال گردشگران و بازدید کنندگان زیادی به جاذبه های گردشگری قبرس و به بازدید از این جزیره زیبا جذب شوند. در دو ماه تابستانی مرداد و شهریور دمای هوا بین 21 تا 36 درجه سانتی گراد می باشد ، و دمای آّ نیز در این جزیره 15 درجه است و در بقیه ماه های سال دمای هوا بین 20 تا 25 درجه سانتی گراد می باشد.

آب و هوای قبرس شمالی

طبیعت دست نخورده قبرس

جزیره زیبای قبرس با وجود فعالیت های توریستی کمی که در آن وجود دارد همچنان به صورت دست نخورده باقی مانده است ، به طوری که می توان در ساحل آن مایل ها ماسه دست نخورده و تمز را مشاهده کرد . این سواحل زیبا بسیار چشم نواز و آرامش بخش می باشند . بیشتر فعالیت های توریستی در قبرس شمالی که طبیعتی زیبا دارد انجام می شود ، سالانه تور های زیادی مسافران خود را به این بخش از قبرس و جاذبه های گردشگری قبرس راهنمایی می کنند.

طبیعت دست نخورده قبرس

بندر های مهم قبرس

صنعت گردشگری در جنوب شرقی قبرس که سه شهر بندری در آن قرار دارد توسعه بیشتری یافته است . البته باید گفت تجهیزات هتل ، تریا ها و رستوران ها و مراکز تفریحی برای کلیه سنین در تمامی بخش های ساحلی با کنترل شدید دولت برای حفظ امنیت توریست ها وجود دارد . تمام ماه ها برای سفر به قبرس برای توریست ها جذاب است اما شاید بتوان گفت اوایل آوریل تا ماه اکتبر بهارین ماه ها برای سفر به قبرس می باشد اما با این وجود برخی از توریست ها برای سفر به قبرس زمستان را انتخاب می کنند زیرا صبح در کوه های ترودوس به ورزش مفرح اسکی می پردازند و پس از طی مسافت 45 دقیقه ای در هنگام بعد از ظهر می توانند در دریا به شنا کردن بپردازند.

بندر های مهم قبرس

گیرنه

اگر در سفر به قبرس دوست دارید هم زمان کوه و دریا را در کنار یک دیگر ببینید به معروف ترین شهر قبرس یعنی شهر گیرنه سفر کنید . این شهر کاملا باستانی است و تاریخ آن به اواخر جنگ تروژان باز می گردد . طبق اسناد و آثاری که توسط باستان شناسان به دست آمده این منطقه محل زندگی انسان های اثر حجر بوده است یعنی حدود چهار هزار سال تا پنج هزار و هشت صد سال قبل از میلاد مسیح . در سفر به این شهر هم می توانید از جذابیت های طبیعی لذت ببرید و هم از مکان های تاریخی و فرهنگی و دیدنی های قبرس دیدن فرمایید .

گیرنه

شهر پافوس

پافوس در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و به عنوان گنجینه ای طبیعی و فرهنگی محسوب می شود. به جرأت می توان گفت که این شهر یکی از زیبا ترین مناطق کشور قبرس است و در آن اثار باستانی زیادی به چشم می خورد. آب و هوای پافوس مدیترانه ای است و در ماه های ژوئیه و آگوست رطوبت زیادی دارد، ا این حال اگر تعطیلات خود را در این شهر بگذرانید قطعا لذت خواهید برد زیرا مردمی مهمان نواز دارد. در صورتی که قصد گردش در شهر را داشته باشید انواع وسایل نقلیه در دسترس خواهد بود ، اما اگر یک نکته جالب را بدانید در هزینه سفر شما به دیدنی های قبرس کمی صرفه جویی می شود و آن این است که هزینه کرایه که توسط تاکسی های بدون مجوز و یا همان مسافر بر های شخصی از شما گرفته می شود بسیار ارزان تر از تاکسی های مجوز دار است . در این شهر مراکز خرید بزرگ و مدرنی وجود دارد و در کنار آن ها بازار های سنتی نیز دیده می شوند . صنایع دستی در این شهر متنوع بوده و طرفداران خاص خود را دارد، همچنین تنوع غذایی ( سنتی و مدرن ) در این شهر بسیار است.

پافوس

غار دریایی یا غار ساحلی

غار های دریایی توسط فرسایش به وجود می آیند، یعنی تاثیر امواج دریا بر روی صخره های ساحل. معمولا در امتداد خطوط ساحلی این نوع غار ها را می توان مشاهده کرد . این غار ها در سر تا سر جهان وجود دارند ، بزرگترین این نوع غارها در سواحل نروژ پدید آمده است و با وجود اینکه امروزه از سطح دریا سی متر ( بالا تر از سطح دریا ) فاصله گرفته همچنان به عنوان غارهای ساحلی محسوب می شوند. در برخی نقات جهان به دلیل بالا آمدن سطح آب دریا این غار ها به زیر آب رفته اند. در تایلند در خلیج Phang Nga غارهایی از این دست وجود دارند که آهکی هستند.

Phang Nga

نکاتی که در سفر به قبرس باید دانست

در زیر چند توصیه بهداشتی و اجتماعی برای داشتن سفری بهتر و بی خطر تر برای شما آورده ایم:

1 توصیه اول ما خرید آب برای آشامیدن است .

2 با وجود پایین بودن میزان انواع جرم در کشور قبرس ، هرگز احتیاط را فراموش نکنید .

3 در هر مهمانپذیری ساکن نشوید .

4 از گرفتن هر نوع نوشیدنی در سفر به قبرس از افراد غریبه پرهیز نمایید.

5- از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید .

6 در باره مزایا و معایب تقسیم قبرس حتی الامکان صحبت نکنید .

7 برای رانندگی در این کشور باید دارای گواهینامه رانندگی بین المللی باشید .

8 باید توجه کنید که جهت فرمان در این کشور سمت راست می باشد .

برخی نکات آب و هوایی که در سفر به قبرس باید بدانید به ترتیب ماه ها به شرح زیر است:

1_ دسامبر- ژانویه : ماه های زمستانی قبرس است که دارای عصرها و شب های سرد می باشد .

2_ فوریه- مارس : گاهی بارندگی دارد و دارای عصرهای خنک و روزهای گرم و آفتابی است .

3_ آپریل- مه : دارای گرمای مطبوع در روزها است اما در شب کمی از گرمای آن کاسته می شود .

4_ جون- جولای- آگوست : ماه های تابستان داغ هستند که دارای آسمان بدون ابر هستند . دمای این ماه ها تا 40 درجه سانتیگراد بالا می رود . بهترین زمان برای شنا و تفریحات دریایی است ، که بهتر است با خود عینک آفتابی ، کلاه ، کرم ضدآفتاب و بطری داشته باشید .

5_ سپتامبر- اکتبر : دارای روزهای گرم و عصرهای خنک است .

6_ نوامبر : دارای روزهای آفتابی با گرمای مطبوع می باشد .

اما باید بدانید بهترین زمان برای سفر به قبرس از آپریل تا نوامبر است.

قبرس 1

غذاهای سنتی و معروف قبرس

از معروف ترین غذاهای قبرس می توان به سوولاکی و موساکا اشاره کرد . سوولاکی نوعی کباب است که از ترکیب گوشت با انواع سبزیجات مانند گوجه فرنگی و پیاز و جعفری که پخته می شوند همراه با نان و به صورت ساندویج درست می شود . موساکا نیز از ترکیب بادمجان به نعنا و سبزیجات و گوشت چرخ کرده و خامه در فر پخته می شود . البته نوع غذاها و ذائقه مردم کشور قبرس به کشور ما ایران بسیار نزدیک است و غذاهایی مشابه غذاهای ما مانند دلمه ( در قبرس به آن دلما ) دارند.

غذاهای سنتی و معروف قبرس

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

آشنایی مختصر و مفید با مکان های عجیب جهان

مجید قدیانی ، شنبه 12 بهمن 1398

در ادامه قصد داریم تا با هشت مکان مورد از مکان های عجیب جهان آشنا شویم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :