آبیک | شهری صنعتی و مهاجرنشین در استان قزوین

 شهرستان آبیک که با وسعتی به مساحت 1534 کیلومتر مربع عرض شمال شرق استان قزوین را به خود اختصاص داده. دارای جمعیتی حدود یکصد هزار نفر در شهر، دو بخش، پنج دهستان و 99 روستاست. افزون بر واحدهای فراوان صنعتی، کشاورزی، پرورش آبزیان، دام و طیور و معدن که پویایی و توانمندی اقتصادی منطقه را به نمایش می گذارد. این شهرستان را باید از نقاطی مهم در پژوهش های باستان شناسی دشت قزوین به شمار آورد. وجود تپه های باستانی و تاریخی زیاران، قشلاق کوندج، حاجی آباد، هزار جلفا، ابرک، برج تپه، حسن آباد، قزانچال، منصور آباد، حاجی تپه و... از استقرار تمدن های کهن و اهمیت این ناحیه در ادوار مختلف پیش از تاریخ و دوران اسلامی حکایت دارد. سنت دیرپای آیین های با شکوه تعزیه خوانی در روستاهای این شهرستان به ویژه در زرجه بستان و زیاران و زبان رومانو مردم روستای زرگر از جاذبه های مردم شناسی منطقه محسوب می شود. با همگردی برای سفر به شهرستان آبیک، آثار تاریخی آبیک و دیدنی های آبیک همراه باشید.

آبیک قزوین

مقبره رییس المجاهدین

آرامگاه شادروان میرزا حسن شیخ الاسلام که رهبری آزادی خواهان و مشروطه طلبان خط قزوین را به عهده داشت و در براندازی نظام استبدادی و فتح تهران لقب رییس المجاهدین یافت در کیلومتر 25 جاده قزوین، آبیک قرار دارد. ترکیب بقعه و آب انبار در یک بنا و رسمی بندی و کاشی کاری از ویژگی ها و تزیینات آن است.

مقبره رییس المجاهدین آبیک قزوین

امام زاده علی شکرناب

مرقد علی بن عون در روستای شکرناب واقع در 30 کیلومتری شمال شرقی قزوین قرار دارد و طی سده های هشتم و نهم هجری مورد احترام بوده و بنای آن که پلانی هشت ضلعی و گنبدی هرمی دارد در سال 884 ساخته شده است.

امام زاده علی شکرناب

آثار دیگر

بقایای قزقلعه در روستای جزمه، آثار به جا مانده از قلعه های صمغ آباد، چناسک و زیاران، امام زاده فضل علی روستای خوزنان، بقعه بی بی سلیمه روستای توداران، امامزاده حسن زیاران، امامزاده ابراهیمِ ابراهیم آباد، قدمگاه روستای قاضی کلایه و چنار خونبار توداران از آثار تاریخی آبیک و دیدنی های آبیک است.

آبیک قزوین

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

شهری با مردمانی خونگرم که در جنوب مرکز استان کرمان قرار دارد

گلاره یوسف پور ، پنج شنبه 4 آذر 1400

این خبر پیرامون شهری با مردمانی خونگرم که در جنوب مرکز استان کرمان قرار دارد، برای شما نوشته شد.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :