تنگ تامرادی، تجلی تاریخ و طبیعت ایران زمین !!

جاذبه های تاریخی، دریاچه ها، کوه و کویر و درکل همه مناطق دیدنی و طبیعت های بکری که در اطرفمان وجود دارد، باعث آرامش روحی و روانی انسان شده و بودن در این مکان ها حس شادمانی را به انسان می بخشد. ما در این مطلب می خواهیم در مورد یکی از این جاذبه های گردشگری یاسوج به نام تنگ تامرادی برایتان صحبت کنیم. پس در ادامه با همگردی همراه باشید تا در سفر به یاسوج، در مورد یکی از زیباترین و باشکوه ترین جاهای دیدنی یاسوج بیشتر بدانیم.

تنگ تامرادی

تنگ تامرادی، تجلی تاریخ ایران !!

دوستانی که اهل تاریخ هستند، حتما با جنگ های تاریخی که در ایران و در زمان های گذشته توسط سردار هایی چون آریو برزن و اسکندر مقدونی و همچنین جنگی که بین نیروهای شاهنشاهی یعنی پهلوی اول و طوایف ایل بویر احمد در گرفت، آشنا هستند. آیا می دانستید که محل وقوع جنگ آریو برزن و همچنین جنگ تامرادی، کجا بوده است؟ در جواب باید بگوییم که در محلی به نام تنگ تامرادی، این جنگ ها اتفاق افتاده است و اکنون این محل، تبدیل به یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری یاسوج شده. اگر چه این مسیر برای گردشگران، مسیری سخت و طاقت فرسا می باشد، اما به دلیل ارزش تاریخی این مکان و آبشار های زیبا و طبیعت بکر و دلنشینی که دارد، مکان بسیار دل انگیز برای مسافران و گردشگران فراهم آورده است.

تنگ تامرادی

طبیعت بی نظیر

اگر بخواهیم به یکی از بکرترین جاهای دیدنی یاسوج اشاره کنیم، باید از تنگ تامرادی و روستای آن نام ببریم که تا چندین سال پیش، به سختی می شد در مسیر آن تردد کرد، اما امروزه به لطف احداث جاده می توان کمی راحت تر به این مکان رفت. وجود ایل تامرادی در این منطقه، سبب شده است که این تنگ، تامرادی نامیده شود. هر فصل از سال در این منطقه، آب و هوای مخصوص به خود را دارد. بهار و تابستانی مطبوع و دلپذیر و پاییز و زمستانی سرد و یخبندان، این ناحیه را در بر گرفته است. آثاری که در این منطقه به جا مانده، باز مانده دوران باشکوه هخامنشی می باشد که شامل در ورودی تنگ تامرادی، در مجاورت روستای حسین آباد می باشد. این در نشان می دهد که قدمت این بنای تاریخی، بیشتر از چند صد سال است.

تنگ تامرادی
تنگ تامرادی

جاذبه های طبیعی تنگ تامرادی

اگر بخواهیم از مهم ترین ویژگی های این تنگ صحبت کنیم، باید به آبشار زیبا و ارتفاعات پوشیده از پوشش گیاهی و سرسبز این منطقه اشاره کرد. آبشار زیبای تنگ تامرادی را که ارتفاعی 15 متری دارد، می توان از مهم ترین جاذبه های گردشگری یاسوج به حساب آورد. طبیعت زیبایی توسط چهار آبشار دیگر با ارتفاعی بالغ بر 8 تا 10 متر و حوضچه هایی درکنار این غارها ایجاد شده، این غارها که پرستو ها و دیگر پرندگان در آن لانه کرده اند، تبدیل به گذرگاه آب شده اند. دسترسی به یکی از آبشار های این ناحیه، بسیار مشکل می باشد، زیرا که ارتفاعی بالغ بر 50 متر دارد و برای دیدن آن تنها می توان در کنار جاده ایستاد و به تماشای آن پرداخت. همچنین طبیعت سرسبز اطراف این منطقه به همراه جنگل های بلوط آن بسیار اعجاب انگیز و تحسین بر انگیز می باشد. حوضچه های آب طبیعی که توسط چشمه بلوط عسلی بوجود آمده اند، یکی دیگر از جاهای دیدنی یاسوج می باشند که از مهم ترین مناطق ییلاقی به شمار می آیند. تماشای مردم این ناحیه نیز که به همراه گله هایشان از این مناطق عبور می کنند، بسیار دیدنی است. کوه های زرآور و ساورز که اطراف تنگ تامرادی را فراگرفته اند، دارای جانوران و حیواناتی مانند کبک و خرس هستند که با توجه به شکار غیر مجازی که توسط شکارچیان انجام شده می شود، در خطر انقراض قرار گرفته اند.

تنگ تامرادی

 

آیا چیزی در مورد تنگ تامرادی می دانید؟

 

 

دسترسی به تنگ تامرادی

یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد می باشد. برای این که به این تنگ بروید، پس از سفر به یاسوج، سفرتان را به سمت بابامیدان از جاده یاسوج ادامه دهید و با 25 کیلومتر رانندگی به جاده سپیدار می رسید. بعد از دیدن تابلوی سپیدار با حدود 10 کیلومتر رانندگی در سمت چپ جاده به تنگ تامرادی خواهید رسید. با توجه به این که جاده آن از این قسمت به بعد کوهستانی  می شود و پیچ و خم زیادی دارد، باید دقت و مراقبت بیشتری در رانندگی داشته باشید. علی رغم این که جاده، آسفالت می باشد، باید مراقبت بیشتری در رانندگی داشته باشید و از درختان بلوط و گیاهان کوهستانی در طول این مسیر دیدن نمایید. با توقف در نزدیکی آبشار و طی کردن این جاده پر پیچ و خم، باید خود را برای یک مسیر نسبتا طولانی جهت پیاده روی آماده کنید. در بین راهتان، می توانید کمپ های کوچکی را ببینید. در فاصله های مختلفی از این مسیر، آبشارها و حوضچه های کوچکی نیز دیده می شود که پس از سفر به یاسوج، با پیاده روی می توانید خود را به آن ها برسانید و از دیدن زیبایی های آن مناطق نیز لذت ببرید. تعداد دقیق آبشارها را نمی توان دقیقا تخمین زد، زیرا این نواحی، دارای مسیر های سخت و طولانی می باشد.

تنگ تامرادی
تنگ تامرادی
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

تنگه اندرسم | مرز هیجان و ترس در دل طبیعت بکر ایران زمین

امیر محمد بیباک ، سه شنبه 7 آذر 1396

تنگه ی اندرسم یکی از جاذبه های طبیعت بکر استان البرز است . آبشارهای زنجیره ای صخره های با شیب تند که حتما باید با آن ها آشنا شوید.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :