حقایق جالب در مورد کاشان | تماشای گلاب گیری در سفر به کاشان

کاشان، یکی از شهرهای زیبای استان اصفهان، با ویژگی های خاص خود، شهری جالب توجه می باشد. جاهای دیدنی کاشان و جاذبه های فراوانش باعث شده این شهر و تور کاشان، در زمره یکی از شهرهای خاص در نزد ایرانیان و البته گردشگران، چه داخلی و چه خارجی باشد. با خواندن این مطلب و سفر به کاشان  و اقامت در هتل های کاشان با دلایل اهمیت این خطه زیبا هم چنین گلاب گیری، بیشتر آشنا شوید ...

کاشان

حقایق جالبی در مورد شهر گلاب کاشان

کاشان یکی از صدها شهر ایران با پیشینه غنی از فرهنگ وهنر به حساب می آید. از دوران صفوی اهمیت آن بیشتر جلب نظر کرد.جاذبه های این منطقه،از مراسم گلاب گیری گرفته تا بناها . در مجموعه جاهای دیدنی کاشان خانه های تاریخی و نوع معماری مخصوصش ،باعث شده تا نگاه ویژه صاحبان هنر و معماری و همچنین مراسمهای خاص به این خطه جلب شود. وهر ساله بازیدیدکنندگاه کاشان از سال پیش بیشتر شود.

کاشان

دلایل نامگذاری

و اما برخی نکات و حقایق جالب در مورد کاشان و سفر به کاشان : برای نامگذاری این شهر بنام کاشان نظریه های مختلفی مطرح است.عده ای ،کاشان را برگرفته از «کی آشیان» به معنی جایگاه حاکمان می دانند.عده ای دیگر، کلمه کاشان را به معنای خانه های تابستانی که با نی وچوب ساخته شده اند.می دانند.براساس نظریه دیگری ،لغت کاشان تحریف شده کلمه «کاسیان» وبه معنای محل اسکان «اقوام کاسی» بوده است. وهمچنین ممکن است به دلیل ساخت کاشی های معروف ومرغوب این منطقه، «کاشیان یاهمان کاشان دلیل نامگذاری این منطقه باشد. این شهر در شمال شهر اصفهان و درمیان کوههای کرکس نطنز و کویر مرکزی ایران قر ار دارد.

سیلک

 قدیمی ترین خاستگاه تمدن بشری، تپه سیلک

یکی از قدیمی ترین تمدنهای این حاشیه در سفر به کاشان ، «تمدن سیلک» میباشد.تپه های موسوم به سیلک، در2 کیلومتری جنوب غربی کاشان یکی ازکهن ترین محلهایاستقرار بشر در فلات مرکزی ایران بشمار می آید.در حدود هفت هزار سال پیش ، مردم سیلک، پایه و اساس تمدن خود را، درا ین محل بنیاد گذاشتند. در دوره صفویه ، کاشان، با عنوان پایتخت مذهبی ایران ،معروف و مشهور بوده است. در سال 1156 شمسی زلزله وحشتناکی، خرابی های زیادی در آثار تاریخی این شهر بوجود آورد. زمانی که کاشان در کنار جاده ابریشم، واقع بود، این همجواری باعث رونق و آبادانی بسیاری بوده.همچنین امروزه هم این منطقه، در مسیر شاهراه ارتباطی بسیار مهمی واقع شده که پایتخت را با شهرهای جنوبی کشور مرتبط می سازد. آغاز کار شهرداری شهر کاشان، در سال 1314 شمسی می باشد. بر طبق تقسیم بندی منطقه ای، در مجموع 84 ده آباد و قابل سکونت در شهرستان کاشان وجود دارد.در صورتی که تعداد زیادی دهات دیگری هم دیده می شود که به دلایل عمدتا جغرافیایی خالی از سکنه و متروکه هستند.و بطور کلی 110 تا 130 روستا در حوالی این شهرستان وجود دارد. در این شهر 1700 اثر تاریخیشناسایی شده و همچنین 313 اثر ثبت ملی شده است. کاشان در حال حاضر دارای 5 منطقه شهری می باشد.که در این تقسیم بندی، منطقه یک شامل بافت تاریخی و منطقه دو شامل بافت نوساز شهر میشود. شیعه ،مذهب مردم این شهر است.بعلاوه از قرن ها پیش، تاکنون عده ای از یهودیان هم در کاشان و یا جاهای دیدنی کاشان ساکن و مقیم می باشند.

مذهب

گویش محلی کاشان

زبان و گویش مردم این خطه از ایران، فارسی است.همچنین در روستاهای اطراف شهر کاشان و سفر به کاشان ، زبان رایج ،به فارسی دری نزدیک است.در حال حاضر جمعیت کاشان بیش از 400 هزار نفر است. جالب است بدانید که رقم این جمعیت طبق اولین سرشماری در سال 1311 شمسی، حدود 40 هزار نفر بوده است.میانگین بیشینه دمای سالیانه در این منطقه، 26 درجه سانتیگراد و کمینه دمای آن 12 درجه سانتیگراد است.کاشان در گرمترین روزهای سال دمایش به 40 درجه سانتیگراد هم می رسد. در سفر به کاشان بدانید که تعداد قنات های اطراف این شهر، به بیش از 130 رشته می رسد، که بین 40 الی 50 رشته ی آن ،هم اکنون مورد استفاده قرار میگیرد.

کویر

انواع صنایع دستی کاشان

اولین کارخانه صنعتی کاشان، درسال 1313 شمسی، با عنوان کارخانه ریسندگی راه اندازی شد. از صنایع دستی این منطقه میتوان به سفال گری، مسگری، کاشی کاری، منبت کاری، ابریشم بافی، مخمل بافی، پارچه بافی، گلیم بافی، زیلو بافی و قالی بافی و گلاب گیری اشاره کرد و نام برد.

صنایع دستی

اقتصاد کاشان

از روزگاران قدیم، اقتصاد کاشان، بر روی صنعت کشاورزی و تولید محصولاتی مث پنبه، غلات، صیفی جات، پیاز و انواع میوه ها وگیاهان دارویی، گلاب گیری و تهیه عرقیات سنتی تکیه داشته است. جالب است بدانید عمده تنوع عرقیات سنتی کاشان شامل عرق نعنا، گلاب و گلاب گیری، عرق بیدمشک، و عرق دارچین هستند. روستای «وادقان» و «ون» واقع در شهر کاشان، مرغوبترین کلاب این منطقه را دارد.که در 50 کیلومتری شمال کاشان ،در مرزهای استان قم و اصفهان و مرکزی قرار دارند. و در آخر حائز اهمیت است بدانید که:با توجه به رشد چشمگیر این منطقه در سالهای اخیر،حضور بازدید کنندگان و گردشگران تا 5 برابر افزایش داشته است.

گلاب
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

سفر به یزد | با حقایق جالب یزد آشنا شوید!

مهیار قاسمی ، یکشنبه 14 مرداد 1397

اگر می خواهید ببینید چگونه یک شهر می تواند در برابر گرما در دل کویر مقاومت کند می توانید به شهر توریستی ایران یعنی یزد بروید

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :