خرمشهر | یادگاری با عظمت از هشت سال دفاع مقدس

 خرمشهر همان سرزمین نمادین ایران زمین است. تداعی کننده اتفاقاتی که طی هشت سال دفاع مقدس بر این مرز و بوم گذشته است. همان شهر مقدسی که برای همه مردم ایران نماد مقاوت و ایستادگی مردان و زنانی غیور است. با افتخار نام پرغرور خرمشهر را فریاد می زنیم و تا پایان این مطلب درباره اش می خوانیم و می شنویم. با همگردی همراه باشید برای سفر به خرمشهر و دیدنی های خرمشهر.

خرمشهر

 خرمشهر، عروس شهرهای جنوبی ایران

سوم خرداد ماه سال 61 از آن روزهایی است که تا ابد در یاد و خاطره هر ایرانی خواهد ماند. روزی که خرمشهر عزیزمان در شرایطی بسیار سخت پس از 578 روز از اشغال نیروهای بعثی درآمد. خبری که بازتاب جهانی آن برای همه مردم ایران افتخاری بس بزرگ بود. همچنین عملیات بیت المقدس( عملیات آزادسازی خرمشهر) به عنوان برجسته ترین عملیات پدآفندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تاریخ نظامی هشت سال دفاع مقدس به ثبت رسیده است. سربازانی که برای آزادسازی خاک وطن در دمای 50 درجه با مهمات اندک در شهری جنگیدند که از نظر نظامی نقطه ی عطف دو کشور به شمار می رفت.طی عملیات آزادسازی خرمشهر 16 هزارنفر از نیروهای بعثی کشته و 19 هزارنفر از به اسارت نیروهای ایران درآمدند. سوم خرداد ماه روز آزادسازی خرمشهر در تقویم کشورمان، روز مقاومت، ایثار و پیروزی نام گرفته تا نام و یاد این روز تاریخی برای تمامی نسل ها به یادگار مانده و غیرت و ایستادگی شیرمردان ایران زمین تا ابد پاس داشته شود اما این یکی از زیباترین شهرهای ایران است که هنوز رنگ و بوی خمپاره ها بر روی دیوارهای شهر است. در سفر به خرمشهر از دیدنی های خرمشهر نهایت لذت را ببرید.

خرمشهر

خرمشهر در تاریخ

به عقیده تاریخ نگاران خرمشهر بازمانده شهر باستانی کهنی با نام بیان بوده است . شهری که در کنار دو رود اروند و کارون قرار داشته و بقایای آن تا قرن 4 هجری بر جای مانده بود. در سفر به خرمشهر از این دو رود و دیدنی های خرمشهر حتما دیدن کنید. نام کهن خرمشهر خاراکس بوده که پایتخت پادشاهی میشان نیز بوده است. برخی از تاریخ نگاران معتقدند قدمت این شهر به زمان اسکندر مقدونی و برخی دیگر قدمت آن را حتی به قرن دوم پیش از میلاد مسیح نیز نسبت داده اند. انگلیسی ها در سال ( 1857 میلادی)، عثمانی ها (1883 میلادی) و در نهایت بعثی ها در سال 1359 شمسی این منطقه را به اشغال خود درآوردند. با کشف نفت در آبادان و خرمشهر و ایجاد نیروگاه مدرن در قرن 19 میلادی این منطقه برای همگان اهمیت ویژه ای پیدا کرد. نقشه های شومی که هیچ گاه حاصلی در پی نداشت.
در زمان قاجار تلاش های دو کشور انگلیس و روسیه برای جداسازی این منطقه مهم با درایت امیرکبیر بی نتیجه ماند و به جهانیان ثابت شد که هر گونه دست درازی به اراضی این سرزمین با وجود مردان و زنانی جان بر کف خیالی بس باطل است. حقیقتی که بار دیگر در 8 سال دفاع مقدس به همگان به اثبات رسید و پرچم پر مقدس ایران زمین همچنان بر فراز آسمان ها می درخشد. از نظر جغرافیایی خرمشهر مرکز شهرستان خرمشهر بوده که در انتهایی ترین نقطه استان خوزستان قرار گرفته است. مساحت خرمشهر 23 کیلومتر مربع و داری 82826 خانوار است. این شهر به علت مجاورت با کشور عراق و اهمیت استراتژیک اقتصادی، تجاری و سیاسی در اوایل قرن 13 هجری به بندری مهم بدل شد. بندری با 20 اسکله که تا ارتفاع 6 متر کشتی ها را پشتیبانی می کند. بنابراین جای تعجب ندارد که این منطقه از کشورمان با این موقعیت استراتژیک و این ثروت خدادادی بارها و بارها مورد تجاوز بیگانگان قرار گرفته است .

خرمشهر

آدرس خرمشهر

جنوب غربی کشور ایران و در استان خوزستان حاشیه خلیج فارس بین دو رودخانه کارون و اروند رود

دسترسی به خرمشهر 

راه های ارتباطی با خرمشهر بسیار است . فاصله این شهر از تهران 944 کیلومتر است که با ماشین سواری، قطار و هواپیما قابل پیمودن است. در سالهای اخیر خرمشهر پیشرفت چشمگیری پیدا کرده تا جایی که راه آهن جنوب کشور پس از مشهد و تهران رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. خطوطی که بیش از 70 سال قدمت داشته و مسافران بسیاری را جابجا می کنند. پس شما برای سفر به این شهر به خرمشهر مشکلی نخواهید داشت و براساس هزینه و زمان می توانید وسیله نقلیه خود را انتخاب نمایید. حال با همه این تفاسیر، بازدید از شهری با این حجم از تقدس و خاطره از هشت سال دفاع مقدس برای هر ایرانی الزامی به نظر می رسد.

خرمشهر

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

راه اندازی سه موزه دفاع مقدس تا پایان سال

گلاره یوسف پور ، سه شنبه 27 مهر 1400

براساس آخرین خبرهای منتشر شده، راه اندازی سه موزه دفاع مقدس تا پایان سال صورت می پذیرد.

نظرت چیه
2 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 15 مرداد 1396

    هنوز هم این شهر خرابه است رسیدگی نمیشود شاید به خاطر پول است که رسیدگی نمیشود چون خرمشهربااین وضعیت پولسازاست واقعاً حیف ازمردم خورمشهرچقدرباصفاومهربان حیف که دولت زره ای به این مردم توجه ندارد رسیدگی نمیکند

    • 14 مرداد 1396

    باسلام از نویسنده محترم سئوال داشتم که چرا خاراکس یونانی را ذکر نموده ولی اسمی از محمره بومی نبرده است؟