باغ و عمارت نشاط؛ زیباترین جاذبه گردشگری لارستان

لارستان محدوده ای با مرکزیت لار بوده و ایرانیان از این شهر به شیخ نشین های جنوب خلیج فارس مهاجرت می کردند. این شهر بخاطر واقع شدن در جاده تجاری اصفهان-خلیج فارس، در دوران صفویه مورد اهمیت قرار گرفته و دارای حکومت نیمه مستقل بوده است. حاکمش در مکانی به اسم باغ و عمارت نشاط لار حکومت می کرد که بسیار دیدنی هست. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه باشید تا بدانید عمارت باغ نشاط کجاست و پی به زیبایی هایش ببرید.

عمارت باغ نشاط

آشنایی

محل قرارگیری باغ و عمارت نشاط، کنار رودخانه خشک و در ضلع شمالی پل عباسی هست. عمارت نشاط چندین ساختمان دارد: عمارت اصلی دارای 3 طبقه بوده، مساحتش 35 در 135 متر و ارتفاع ایوانش 2.5 متر است. منفذ 8 ضلعی در قسمت مرکزی شاه نشین قرار دارد. این منفذ برای نورگیری و تهویه هوای زیرزمینی بوده و زیرزمینش در سالهای اخیر زورخانه بوده است. طبقه دوم و بادگیرش بطور کامل خراب شده اند. این عمارت دارای گچبری و مقرنس های زیبا بوده و در باغش حوضهای هشت ضلعی وجود دارند.

آشنایی با باغ و عمارت نشاط

حمام باغ

این بنا همزمان با عمارت اصلی و در دوره افشاریه ساخته شد. در این حمام، نورگیرهایی وجود دارند که به منظور جلوگیری از وارد شدن هوای سرد و بیرون رفتن هوای گرم دارای شیشه بوده و نور آفتاب را می توان از این طریق دریافت کرد. این حمام شامل بینه، میاندر و گرمخانه هست. در بخش بینه، حوضچه ای قرار داشته که حکم آب نما و پاشویه آب سرد را دارد. از این حوضچه ها در حمامهای قدیم برای جلوگیری از بیماری های مختلف مانند زکام و سرماخوردگی استفاده می شد.

در قسمت میاندر دو شبه حوضچه وجود داشته و آب این حوضچه ها از خزینه اصلی گرفته می شود. یکی از کاربردهای میانه، حبس کردن بخار آب ناشی از این دو حوضچه بوده که این کار باعث می شود تا هوای سرد وارد بینه و گرمخانه اصلی نشود. گرمخانه اصلی دارای 4 بخش است: خزینه آب سرد، خزینه آبگرم، محل نظافت، سالن گرمخانه اصلی. سالن گرمخانه چهار ستون پیچ دار، طاقهای هفت و پنجی و تعدادی نورگیر داشته و دیوارهایش به آهک بری های بسیار زیبایی مزین شده اند.

حمام باغ نشاط
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

باغ فین، زیباترین جاذبه گردشگری کاشان

مهسا طاهری ، شنبه 26 فروردین 1396

باغ فین یکی از بزرگترین باغ های تاریخی ایرانه که قتل امیر کبیر و تاج گذاری شاه اسماعیل صفوی در این باغ صورت گرفته و هم اکنون به موزه تبدیل شده.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :