مضرات استرس | نکاتی از اضطراب و راهکارهای درمان استرس

اگر چه استرس برای سرعت بخشیدن به انجام کار های عقب افتاده مفید می باشد و آدم های تنبل را یه جورایی به جلو حرکت می دهد و یا باعث می شود که خیلی سریع در موقعیت های خطرناک تصمیم بگیریم و شاید بتوانیم جان خود و یا دیگران را نجات دهیم اما همان طور که همه شما حس کرده اید ، طبیعتا مضرات استرس و اضطراب حس خوبی به آدم نمی دهد . در ادامه برای شما بیشتر از راهکارهای درمان استرس و اضطراب خواهیم گفت ...

از مضرات استرس چه می دانید ؟

نشانه های استرس

اگر استرس بیش از حد باشد در این صورت باعث می شود که در انجام کارها انگیزه و اشتیاق کافی نداشته باشیم . همچنین باعث کاهش بهره وری می شود. سلامت روانی و جسمی افراد می تواند در استرس های مزمن و روزمره دچار اختلال شود و آسیب های جسمی و روانی جبران ناپذیری به فرد وارد شود .شاید اطراف خود افرادی را دیده اید که دائما ناخن های خود را می جوند و یا این که دارای تیک های عصبی مختلفی هستند و گاهی هم این تیک های عصبی باعث خنده اطرافیان می شوند. این موارد را اگر چه جزو عوارض بسیار بد استرس و فشار عصبی می دانیم اما می تواند از این هم خطرناک تر شود طوری که اصلا تا حالا فکرش را هم نکرده اید . در ادامه مطلب با ما در مجله همگردی همراه باشید تا شما را با مضرات استرس و عوارض بسیار بدی که می تواند بر سلامت جسم و روح و روان انسان بگذارد؛آشنا کنیم و راه رهایی از این معضل و مشکل را معرفی نماییم .طبق تحقیقات به عمل آمده مشخص شده است که مضرات استرس و اضطراب بر جسم و روح زنان خیلی بیشتر از مردان است. همچنین مشخص شده که زنان تفاوت زیادی با مردان در زمینه واکنش عاطفی به اضطراب و استرس دارند.

استرس

استرس می تواند شما را خسته نماید

اختلال در خواب شبانه می تواند به دلیل استرس و اضطراب ایجاد شود و این امر سبب می شود که دچار خستگی شده و گاهی شما را کلافه خواهد کرد و با کاهش انرژی مواجه خواهید شد . مضرات استرس و اضطراب و تشویش یکی از عوامل ترشح هورمون کورتیزول در بدن می باشد که ترشح هورمون کورتیزول باعث می شود ضربان قلب سریع تر شده و میزان اکسیژنی که به خون رسانده می شود بیشتر شود و در نتیجه این امر سبب افزایش انرژی می شود. اما اگر این معضل ادامه دار باشد، در این صورت میزان ترشح کورتیزول توسط مغز محدود می شود . و خستگی مفرد و کاهش انرژی می تواند در پی کاهش ترشح هورمون کورتیزول ایجاد شود.بنابر این یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین راه ها برای این که ترشح این هورمون منظم شود و از خستگی مفرطی که بر اثر استرس و اضطراب در شما ایجاد می شود برای پیشنهاد راهکارهای درمان استرس و اینکه چگوه میتوایند رهایی یابید؛ ورزش کردن به مدت حداقل سه ساعت درطول یک هفته می باشد.

مضرات استرس

استرس و ایجاد یبوست

اگر عملکرد دستگاه گوارش شما مختل شده است یکی از دلایل آن می تواند از استرس و اضطراب باشد . مضرات استرس مزمن با مختل کردن عملکرد قده تیروئید باعث می شود که متابولیسم و ریتم طبیعی بدن شما دچار نوسان شود. یبوست را می توان یکی از نشانه های اختلال در تعادل هورمونی دانست. مصرف مایعات به میزان زیاد ، ورزش کردن ، خوردن مواد غذایی حاوی فیبر می تواند در صورت بروز این علائم راهکار مفیدی باشد. اگر هم نیاز دیدید که باید داروی مسهل بخورید حتما با پزشک خود در این زمینه مشورت نمایید.

استرس و ایجاد یبوست

جوش بزنی جوش می زنی

یکی از دلایل ایجاد آکنه آزاد شدن هورمون جنسی به نام آندروژن می باشد که اضطراب می تواند یکی از دلایل آن باشد بنابر این رایج ترین روش درمانی برای رفع این نوع آکنه ها استفاده از پماد های موضعی و ژل می باشد.حساسیت و قرمزی پوست در نواحی مختلف بدن ، علاوه بر جوش زدن صورت می تواند توسط استرس ایجاد شود . سیستم ایمنی بدن در استرس های مزمن ضعیف می شود و بیشتر مشکلات پوستی و حتی عود کردن اگزما می تواند یکی از دلایلش همین استرس و فشار عصبی زیاد باشد. برای درمان صحیح و اصولی بهتر است حتما با یک پزشک متخصص پوست ومو در این زمینه صحبت نمایید .

از مضرات استرس چه می دانید ؟ 1

بی حواسی و استرس

ناحیه هیپوکامپ مغز می تواند بر اثر استرس شدید، استرسی که شبیه ترس و یا درماندگی باشد مختل شود. از آنجایی که وظیفه ناحیه هیپوکامپ مغز ذخیره کردن و حفظ خاطرات است . توسط استرس و اضطراب شدید این ناحیه از مغز کوچک خواهد شد. و این امر سبب می شود که اطلاعات و فهرست ها خیلی به سختی به خاطر آورده شود و بعضی اوقات یک خاطره یا یک رویداد در بازه زمانی یک دقیقه تا چند روز کاملا از مغز انسان حذف شود . و همه ی این ها می تواند بر اثر استرس به وجود بیاید. همچنین ایجاد و ثبت خاطرات جدید نیز دشوارتر می گردد . روش درمان و رهایی از این نوع استرس های شدید کمک گرفتن و مشاوره گرفتن از یک روانپزشک یا روانکار می باشد تا بتواند با پیدا کردن عوامل بروز تنش ، راه حل های منطقی و موثر برای درمان آن پیشنهاد دهد .

بی حواسی

ریزش مو

همان گونه که با افزایش ترشح هورمون آندروژن در صورت خود لکه و جوش را حس خواهید کرد؛ استرس و اضطراب می توان باعث ریزش موه های زیبا و دوست داشتنی شما شود . طبق مطالعاتی که به عمل آمده مشخص شده که سرعت ریزش مو معمولا سه تا شش ماه بعد از ایجاد یک تنش یا تجربه یک استرس شدید بیشتر شده است. خوشبختانه باید بگویم که این عارضه ناخوشایند دائمی نیست و موقتی می باشد و با کاهش سطح استرس و یا راهکارهای درمان استرس با دنبال کردن یک رژیم غذایی کامل و خوب می توانید به احیای سلول های فولیکول مو کمک کنید و سرعت بدهید.

استرس 1

استرس و کمر درد

یکی از مضرات استرس این هست که بدانید استرس و اضطراب باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب می شود و در این هنگام بدن برای یک واکنش سریع و اقدام کارآمد با ترشح انواع هورمون ها خود را آماده می کند. دراین صورت عضلات بدن شما می تواند سفت تر شده و کمر دردی که به علت نشتن طولانی پشت میز در طول روز داشتید را شدت بخشد. برای رهایی از این عوارض بهتر است که در طول ساعات کاری تحرک داشته باشید و حرکات کششی را انجام بدهید . چند دقیقه ای قدم زدن بعد از حدود یک ساعت نشستن پشت میز و انجام نرمش های ملایم باعث پیشگیری از گرفتگی عضلات و دردناک شدن آن ها می شود .یکی از راهکارهای درمان استرس قدم زدن هست که می تواند در کاهش اضطراب و تنش موثر واقع شود.اگر برای خودتان یک برنامه غذایی سبک و سالم تدارک ببینید و دوری کردن از مواد غذایی نیمه آماده ، فست فود ها و موادی که فرآوری شده اند می تواند به سلامت جسمی و روانی بدند شما کم کند تا بتوانید زندگی شاد و سالمی داشته باشید.

استرس و کمر درد
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

حذف استرس از غذا و نکاتی برای دوران قرنطینه!

گلاره یوسف پور ، جمعه 29 فروردین 1399

در زمان مواجهه با استرس، افراد بسیاری بیش از حد غذا می خورند. پرخوری منظم می تواند اثر منفی بر سلامت انسان بگذارد.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :