اگر تیغ ماهی در گلویتان گیر کرد ، باید چه اقداماتی انجام دهید؟

گیر کردن تیغ ماهی، یکی از علت هایی که باعث می شود ترجیح دهیم که ماهی نخوریم، اینکه فکر می کنیم شاید تیغ ماهی در گلومان گیر کند یا قبلا برای ما اتفاق افتاده باشد. ماهی و مخصوصا سبزی پلو با ماهی از غذاهای هستند که بیشتر افراد آن ها را دوست دارند ولی گاهی احتمال گیر کردن تیغش در گلومان باعث می شود که خودمان را از لذت طعمش محروم می کنیم. اما در این مطلب می خواهیم شما را با اقداماتی آشنا کنیم که اگر این اتفاق افتاد از آن ها استفاده کنید. با همگردی همراه باشید.

گیر کردن تیغ ماهی

گیر کردن تیغ ماهی | این اتفاق ناگوار

گیر کردن تیغ ماهی در گلو معمولا در لوزه یا چین های مخاطی اطرافش ، قاعده زبان ، مخاط حلق یا اپی گلوت ، چین ها و فرورفتگی های قسمت عقب زبان ، قسمت پشتی حلق و سینوس پری اتفاق می کند. بعضی اوقات تیغ ماهی در نسج به طرزی گیر می کند که سرش مشخص نیست و در این حالت پیدا کردنش برای دکتر سخت می باشد. بعضی وقت ها هم علت درد خراشی می باشد و تیغ ماهی فقط گلو را زخمی کرده ، این حالت بسیار شبیه وقتی است که تیغ ماهی در گلو گیر می کند. ماهی های شمال اکثراً تیغ های نرم و نازک تری داشته ٬ هرچند جدا کردن گوشت از تیغشان زحمت بیشتری دارد و اگر گاهی تیغی را با گوشت بخورید خطرش از ماهی های جنوب کمتر می باشد. معمولاً تیغ ماهی های جنوب سفت و تیز تر است. اگرچه ماهی های بزرگ جنوب تیغ های بزرگ تری دارند و اما در این بین ماهی های کوچکی هم دارد که تیغشان کوچک تر است.

گیر کردن تیغ ماهی 1

اگر تیغ ماهی در گلومان گیر کرد چه کارهایی باید انجام دهیم

1- فرد را وادار به سرفه کردن کنید

برای در آوردن جسم خارجی از گلو باید از پشت دور کمرش را با دست چپ به شکل مشت جمع کرده و محکم بگیرید. انگشت شست باید به طرف داخل بازشده باشد و مرکز قفسه سینه را فشار دهد. اکنون دست راست را محکم روی دست چپ قرار داده و با قدرت به طرف بالا و داخل فشار داده تا او سرفه کند تا آن جسم خارجی به بیرون پرتاب شود.

2- از نان خشک ، موز و یا سیب زمینی آب پز کمک بگیرید

باید لقمه های بزرگ نان خشک ، یک موز و یا تکه هایی از یک سیب زمینی پخته بخورید تا شاید تیغ ماهی هنگام بلع غذا از گلو جدا شده و به همراه غذا بلیعده شود.

3- از شربت آبلیمو و عسل استفاده کنید

یک راه دیگر نوشیدن شربت آب لیمو و عسل است. ببهتر است شربت آبلیمو و عسل را آهسته مزه مزه کرده و بنوشید. همچنین می توانید آن را غرغره کنید.

4- ترکیب دارچین و عسل غرغره نمایید

غرغره کردن ترکیب دارچین و عسل کمک می کند تا درد گلو کمتر شود.

5- آبلیمو و یا آب جوشیده همراه با سرکه غرغره نمایید

غرغره کردن محلول رقیق آب جوشیده و سرکه یا آب جوشیده و آبلیمو هم موثر است.

6- از جوشانده زیتون استفاده کنید

یک راه خوب دیگر استفاده ازجوشانده زیتون است. چند عدد زیتون را با یک لیوان آب چند دقیقه بجوشانید سپس صافش کرده و آرام به حالت قاشق قاشق آن را بخورید. استفاده از این جوشانده تیغ ماهی را نرم می کند.

7ـ کم کردن دردش

یک لیمو ترش را از نصف کرده و بعد آبش را بمکید. این کار تیغ را نرم کرده و سریع احساس راحتی می کنید.

گیر کردن تیغ ماهی 3

اقداماتی لازم هنگام قورت دادن تیغ ماهی در کودکان

1- خونسردی خود را حفظ کنید

ابتدا مطمئن شوید کودک جسم را بلعیده و زیر پاها ، بالش ، تشک یا دستش نیست. در اغلب اوقات ، بلعیدنش هیچ علامتی ندارد و فقط شاهد توقف کوتاه مدت تنفس یا سخت شدن بلع غذا هستیم که نشان می دهد چیزی در گلو گیر کرده است.

2- به دنبال راه های خشن نباشید

وقتی فرزندتان به سرفه افتاد یا دچار مشکلات تنفسی شد ، باید سریع اقدام کنید ولی کاری نکنید که عواقب خطرناک داشته باشد. به دنبال راه های خشنی مانند محکم زدن پشت کمر کودک نباشید و یا او را مجبور به استفراغ نکنید.
اگر موفق نشدید به به پزشک مراجعه نمایید.

گیر کردن تیغ ماهی 2

درمان یا خارج کردن تیغ ماهی توسط پزشک

بعضی وقت ها این امکانت کار ساز نبوده و دیگر باید به پزشک مراجعه کنید. توجه کنید که ممکن است تیغ ماهی از گلو خارج شده باشد اما چون گلو را زخم کرده جایش احساس سوزش کنید وفکر کنید تیغ هنوز آن جا است. وقتی نزد پزشک ببوید او ابتدا برای خارج کردن و درمان تیغ ماهی گلو تان را معاینه می کند. چنانچه پزشک بتواند آن را به صورت سرپایی خارج می کند ، ولی وقتی که تیغ مشخص نباشد و شما احساس درد کنید ، پزشک برایتان عکس رادیولوژِی و سی تی اسکن و حتی MRI از گلو را می نویسد تا مطمئن شود. اگر واقعا مشخص شود تیغی گیر کرده با جراحی و بیهوشی آن را از گلو خارج میکنند. به گفته پزشکان و متخصصان گوش و حلق و بینی ٬ تیغ های ظریف در گلو اگرچه با درد همرا باشد ٬ اما خطری نداشته و قابل جذب است.

گیر کردن تیغ ماهی 4

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد | اقداماتی که باید اصولی صورت گیرند

گلاره یوسف پور ، یکشنبه 12 آبان 1398

بعد از وقوع زلزله و آتش سوزی که به جان بناهای تاریخی ایران افتاد، سیل نیز توانست ضربه مهلکی بر پیکر این آثار وارد آورد و آنان را به نابودی بکشاند.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :