دانستنی های پرواز | یازده نکته ای که باید در مورد هواپیما بدانید

در این مطلب از دانستنی های پرواز برایتان می گوییم. هواپیماها از زمان برادران رایت (یا دقیق تر بگوییم آلبرتو سانتوس، مخترع برزیلی وسیله پرواز) بسیار تغییر کرده اند. آن ابتکارات اولیه برای ساختن دستگاه پرواز ساخته از پوب و پارچه، داستانی کاملا متفاوت با هواپیماهای بویینگ امروزی دارند. با پیشرفت های مداوم در تکنولوژی هوا فضا، دانستن تمام کارهای فوق العاده ای که هواپیماهای امروزی قادر به انجام آنها و چیزهایی که قادر به مقاومت در برابر آنها هستند بسیار سخت است. در مطلب پیش رو، یازده نکته که تابحال در مورد هواپیماها و سفر هوایی نشنیده اید را برایتان شرح می دهیم.

نکاتی در مورد هواپیماها

طوری طراحی شده اند تا در برابر اصابت صاعقه مقاومت کنند.

یکی از دانستنی های پرواز این ست که هواپیماها طوری طراحی شده اند که بدون هیچ مشکلی در معرض اصابت صاعقه باشند و اتفاقا اغلب مورد اصابت آن قرار می گیرند. طبق برآوردها هر هواپیما سالی یک بار یا در هر 1000 ساعت پرواز یک بار مورد اصابت صاعقه واقع می شود. اما با این وجود از سال 1963 هیچ هواپیمایی به دلیل برخورد صاعقه سقوط نکرده است. این استقامت در برابر صاعقه به دلیل مهندسی دقیق هواپیماهای جدید است که به صاعقه اجازه می دهد از بدنه هواپیما عبور کند و بدون بجا گذاشتن هیچ گونه خسارتی از آن خارج شود.

نکاتی در مورد هواپیما

هیچ کدام از صندلی ها از سایر صندلی ها ایمن تر نیست

طبق اعلام سازمان هواپیمایی دولت آمریکا، هیچ کدام از صندلی ها از سایر صندلی ها ایمن تر نیست. با این وجود، در یکی از مطالعات اخیر مجله تایم روی حوادث هواپیمایی نتیجه گیری شده است که صندلی های میانی ردیف های آخر هواپیما کمترین درجه مرگ آور بودن را در تاریخ حوادث هواپیمایی داشته اند. تحقیقات آنها آشکار کرد که طی حوادث هوایی، "صندلی های یک سوم عقب هواپیما 32 درصد مرگ آفرینی داشته اند، در حالی که صندلی های ردیف های میانی 39 درصد و صندلی های یک سوم جلویی 38 درصد مرگ آور بوده اند. با این وجود، آنقدر امکان های متفاوتی برای به وقوع پیوستن حوادث گوناگون وجود دارد که غیر ممکن است بدانیم برای جان سالم به در بردن از یک حادثه هوایی، بهتر است کجا بنشینیم. و البته حوادث هوایی به ندرت اتفاق می افتند.

نکاتی در رابطه با هواپیماها

بعضی دارای اتاق خواب های مخغی برای خدمه پرواز هستند.

در پروازهای خیلی طولانی امکان دارد خدمه پرواز، روزانه 16 ساعت کار کنند. برای کمک به غلبه بر خستگی، در بعضی هواپیماها مانند بوئینگ 777 و دریم لاینرز 787 ، اتاق خواب های کوچکی تعبیه شده است که خدمه پرواز بتوانند کمی استراحت کنند و چشم برهم بگذارند. راه رسیدن به اتاق خواب ها معمولا از طریق یک پلکان مخفیست که به یک اتاق در طبقه بالاتر با سقف کوتاه، شش تا ده تختخواب، یک حمام و گاهی لوازم تفریحی ختم می شود.

نکاتی در مورد هواپیماها 1

لاستیک چرخ طوری طراحی شده است که نترکد.

یکی از دانستنی های پرواز این ست که لاستیک های چرخ های هواپیماها طوری طراحی شده اند که بتوانند وزن های فوق العاده بالا (مثلا 38 تن) را تحمل کنند و تا قبل از زمان تعویض روکش، بیشتر از 500 بار در سرعت 170 مایل در ساعت (حدود 280 کیلومتر در ساعت) به زمین برخورد کنند. بعلاوه ، لاستیک های چرخ های هواپیماها را می توان تا 200 پاوند در اینچ مربع پر باد کرد که تقریبا شش برابر فشاریست که در لاستیک چرخ یک ماشین استفاده می شود. اگر نیاز به لاستیک چرخ جدید باشد، خدمه زمینی فرودگاه به آسانی به وسیله جک ، هواپیما را بالا می برند و کار تعویض لاستیک را انجام می دهند، دقیقا مانند کاری که برای تعویض لاستیک یک ماشین انجام می شود.

نکاتی در مورد هواپیما 2

چرا خدمه پرواز در هنگام به زمین نشستن هواپیما، نور کابین را کم می کنند

یکی از دانستنی های پرواز این ست که شب ها در هنگام به زمین نشستن هواپیما، خدمه پرواز نور کابین هواپیما را کم می کنند. چرا !؟ به این علت که اگر به فرض محال، مشکلی در به زمین نشستن هواپیما به وجود بیاید و لازم باشد که مسافران به سرعت کابین هواپیما را ترک کنند، چشم های آنها از قبل با تاریکی درون کابین تطبیق پیدا کند. کریس کوک خلبان برای ما این گونه توضیح داده است : "تصور کنید در یک اتاق ناشناخته با چراغ های روشن هستید که پر از موانع مختلف است و ناگهان کسی چراغ اتاق را خاموش می کند و از شما می خواهد که به سرعت از اتاق خارج شوید." همچنین میهمانداران معمولا در هنگام به زمین نشستن هواپیما از مسافران در خواست می کنند که کرکره پنجره های نزدیک به خود را کنار بزنند تا بتوانند در موقع اضطراری بیرون هواپیما را ببینند و تشخیص بدهند که کدام سمت برای پیاده شدن ایمن تر است.

نکاتی در مورد هواپیما 1

شما برای ادامه پرواز به هر دو موتور هواپیما نیاز ندارید

تصور این که یکی از موتورهای هواپیما در میانه پرواز صداهای وحشتناکی از خود به بیرون بدهد بسیار ترسناک است. اما هر هواپیمایی می تواند در کمال امنیت و تنها با یک موتور پرواز کند. ادامه کار با نصف قدرت موتوری ، مصرف سوخت را افزایش می دهد و ممکن است باعث کاهش محدوده پرواز می گردد. اما طبق گزارش مجله "مکانیک های محبوب" ، هواپیماها برای سالم ماندن در چنین شرایطی، طراحی و آزمایش شده اند. یکی از دانستنی های پرواز این ست که همه هواپیماهایی که برای پرواز های طولانی طراحی و ساخته شده اند، بخصوص آنهایی که می بایست روی اقیانوس ها یا مناطق غیر مسکونی مانند قطب شمال پرواز کنند، باید توسط سازمان هوایی آمریکا برای انجام پروازهای طولانی و سخت تضمین شوند یا در واقع گواهی مخصوصی به نام ETOPS داشته باشند که نشان می دهد چقدر و چه مدت می توانند تنها با یک موتور پرواز کنند. برای مثال ، هواپیمای بویینگ دریم لاینر، دارای گواهی ETOPS-330 می باشد. این گواهی به این معنیست که می تواند 330 دقیقه (به عبارتی پنج ساعت و نیم) تنها با یک موتور پرواز کند. در حقیقت، بیشتر هواپیماها می توانند به کمک چیزی به نام glide ratio (نسبت مسافت طی شده به هرپای فرود با هواپیمای بی موتور) در مسافت های بسیار طولانی بدون هیچ موتوری پرواز کنند. به علت مهندسی دقیق هوانوردی، یک بویینگ 747 می تواند بدون موتور در حدود دو مایل در 1000 پا بالاتر از سطح زمین، پرواز کند. این مقدار معمولا بیشتر از زمان مورد نیاز برای سالم رساندن مسافران به زمین است.

نکاتی در مورد هواپیماها 4

چرا در قسمت حمام و توالت هواپیما جا سیگاری وجود دارد.

یکی از دانستنی های پرواز این ست که سازمان هواپیمایی آمریکا سالها پیش سیگار کشیدن در هواپیماها را ممنوع اعلام کرده است. اما مسافران تیزبین و نکته سنج می دانند که هنوز در قسمت حمام و توالت هواپیما جاسیگاری وجود دارد. دلیل آن این است که شرکت های هوایی _و البته کسانی که هواپیماها را طراحی می کنند_ معتقدند با وجود سیاست ممنوعیت سیگار کشیدن و هزاران تابلو "سیگار کشیدن ممنوع" که به طور واضح در همه جای کابین هواپیما نصب شده اند، زمانی می رسد که یک فرد سیگاری احساس نیاز پیدا می کند و تصمیم می گیرد یک سیگار روشن کند. آنها امیدوارند که اگر کسی تصمیم گرفت قوانین ضد سیگار کشیدن را زیر پا بگذارد، این کار را در فضای بسته و محدود حمام و توالت انجام دهد و ته سیگار خود را به جای امنی بیاندازد نه در سطل آشغال کابین هواپیما که ممکن است زمینه ساز یک آتش سوزی بزرگ گردد. اما در هر صورت، حتی اگر در داخل حمام و توالت هواپیما سیگار بکشید، می بایست جریمه بسیار سنگینی بپردازید.

نکاتی در مورد هواپیماها 5

آن سوراخ بسیار ریز روی پنجره چیست و چه کاری انجام می دهد

این سوراخ ریز، کار تعدیل و تنظیم کردن فشار هوای درون هواپیما را انجام می دهد. بیشتر پنجره های هواپیماها از سه قطعه آکریلیک ساخته شده اند. پنجره بیرونی دقیقا کاری را انجام می دهد که از آن انتظار می رود : حفاظت مسافران از باد و باران و عوامل طبیعی دیگر و همچنین حفظ فشار هواپیما. اگر به فرض محال، اتفاقی برای این لایه بیرونی پنجره بیفتد، دومین لایه پنجره به عنوان یک لایه ایمنی محافظ عمل می کند. آن سوراخ ریز به همین علت روی پنجره داخلی هواپیما تعبیه شده است تا فشار هوا را تعدیل و تنظیم کند تا لایه میانی پنجره تا زمانی که به آن نیاز پیدا می شود سالم و بی خطر باقی بماند.

نکاتی در مورد هواپیماها 6

چرا غذای داخل هواپیما اینقدر بد مزه است

یکی از دانستنی های پرواز این ست که غذایی که در هواپیما سرو می شود آوازه بدی پیدا کرده است. اما این بدمزگی بخاطر خود غذا نیست. دلیل اصلی این بدمزگی، خود هواپیماست. در تحقیق سال 2015 دانشگاه کرنل که توسط مجله تایم گزارش شده است، نتیجه گیری شد که در حقیقت، این محیط داخل یک هواپیماست که طعم غذا و نوشیدنی را تغییر می دهد. برای مثال طعم شیرین مواد شیرین کمتر می شود و غذاهای نمکی شورتر می شوند. البته هوای خشک داخل کابین هواپیما هم بی تاثیر نیست. بطوری که رطوبت کم کابین هواپیما باعث بد شدن مزه و بوی غذا و نتیجتا بی مزه شدن غذاها می شود. براساس تحقیقی که در سال 2010 توسط موسسه فرانهوفر در آلمان انجام شد، تشخیص مزه های شیرینی و شوری زمانی که در هوا در حال پرواز هستید، 30 درصد سخت تر است. دفعه بعدی که با هواپیما پرواز می کنید، غذا را کنار بگذارید و به جای آن یک لیوان آب گوجه میل کنید.

نکاتی در مورد هواپیماها 7

اطلاعاتی در مورد ماسک های اکسیژن

یکی از دانستنی های پرواز این ست که در دستورالعمل ایمنی بیشتر پرواز ها، چگونگی استفاده از ماسک های اکسیژن ذکر می شود. این ماسک های اکسیژن زمانی که کابین هواپیما دچار کاهش ناگهانی فشار هوا می شود استفاده می گردند. اما چیزی که میهمانداران به شما نمی گویند این است که این ماسک های اکسیژن تنها قادرند برای 15 دقیقه اکسیژن مورد نیاز شما را تامین کنند. این زمان به طور ترسناکی بنظر کوتاه می آید، اما در حقیقت از کافی هم کافی تر است. به یاد داشته باشید، ماسک های اکسیژن زمانی از جعبه بالای سرتان پایین میفتند و در دسترستان قرار می گیرند که کابین هواپیما دچار افت فشار شده باشد و این همچنین بدین معنیست که ارتفاع پرواز نیز کاهش یافته است. براساس نظر متخصصان پرواز، خلبان در این شرایط ماسک اکسیژن خود را می پوشد و هواپیما را به ارتفاع زیر 10000 پا می رساند تا مسافران بتوانند به آسانی، بطور نرمال و بدون نیاز به ماسک اکسیژن تنفس کنند. این فرود سریع خیلی کمتر از 15 دقیقه طول می کشد که به این معنیست که اکسیژن این ماسک ها برای حافظت از مسافران، خیلی بیشتر از کافیست.

نکاتی در مورد هواپیماها 8

چرا هواپیما دنباله سفید رنگ از خود در آسمان به جای می گذارد

یکی از دانستنی های پرواز این ست که آن خط های سفیدی که هواپیماها از خود در آسمان به جا می گذارند، به دلیل تراکم (چگالش) به وجود می آیند و contrail یا "پسدمه" نامیده می شوند. موتور های هواپیما به دلیل پروسه اشتعال سوخت، بخار آبی خارج می کنند که وقتی این بخار آب داغ از اگزوز خارج می شود و با هوای خنکی که در جو بالا وجود دارد برخورد می کند، آن خط های سفید پف دار را به وجود می آورد. این اتفاق در واقع همان چیزیست که وقتی در هوای سرد بیرون ، نفس داغ خود را بیرون می دهید اتفاق می افتد.

نکاتی در مورد هواپیماها 9

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

دانستنی های قبل از سفر | نکاتی که باید در سفر با هواپیما بدانید!!

سبا بیات ، شنبه 16 دی 1396

دانستنی های قبل از سفر، چیزی است که حتما باید بدانیم و انجام دهیم. با همگردی همراه باشید.

نظرت چیه
2 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 7 مرداد 1396

    سلام ممنون از این مقاله زیبا.بسیار مفید بود.

    • 6 مرداد 1396

    ممنون مفید بود