راهنمای سفر با کودکان بیش فعال | رفتار با کودک بیش فعال در سفر

سفر با یک کودک بیش فعال مبتلا به ADHD  می تواند یک چالش باشد. مخصوصاَ زمانی که کودک بر روی صندلی ماشین و یا صندلی هواپیما باشد و اجازه جنب و جوش نداشته باشد. شما می توانید سفر با یک کودک مبتلا به ADHD  را برای خود و همسفری هایتان  آسان و راحت کنید اگر نکاتی مشخصی را رعایت کنید و نحوه رفتار با کودک بیش فعال را بدانید و کودک مبتلا به ADHD را برای سفر کردن آماده کنید. باید حین سفر با کودکان بیش فعال او را مشغول نگه دارید و هر موضوعی را با آرامش بیان کنید

بیش فعال

1- آماده کردن کودک برای سفر

الف: به کودکان بگید که کجا و چرا باید بروند. بچه های AHDH می توانند با تغییرات ناگهانی و تغییر در امور کارها تحت تاثیر قرار بگیرند. برای آماده کردن بچه ها برای سفر، شما باید به آنها اجازه بدهید که بدونند کجا دارند میرند و چرا آنها دارند سفر میکنند. شما باید در کنار آنها بنشینید و یک بحث در رابطه با جایی که قرار بروند و کسانی را که قرار است ببینند داشته باشید. با این روش آنها می فهمند که چه اتفاقی در آینده قرار بیفتد. 

برای مثال شما ممکن به آنها بگید که " ما میخواهیم برای یک هفته بریم اصفهان و دایی سعید را ببینیم. ما میخواهیم بریم خونه ی آنها و خونه انها بمونیم. زمانی که ما آنجا هستیم قصد داریم که با ماشین  به کنار رودخانه بریم و اوقات خوشی را با خانواده داشته باشیم.

الف: پرسید ار آنها برای همراه شدن با سفر:  شما باید کودک بیش فعال یا ADHD را در برنامه ریزی سفر وارد کنید تا آنها احساس مفید بودن کنند. شما ممکن از آنها بپرسید که چه فکری در رابطه با برنامه سفر میکنند و آیا انها دوست دارند که چیز خاصی را در سفر ببینند. با نظراتی که میدهند بحث کنید و تلاش کنید که یک یا دوتا از آنها را در برنامه سفر قرار دهید تا آنها احساس کنند که نظراتشان ارزشمند است.برای مثال کودک ممکن است که بپرسد که آیا آنها میتونند یک جای خاصی را ببینند یا یک غذای خاصی را در سفر بخورند. شما ممکن است که این فعالیت را در طی برنامه سفر قبول کنید.

ب: شما میتوانید اجازه بدهید که کودک از میان چند گزینه یکی را انتخاب کند برای مثال شما ممکن است که به کودک بگویید که در طول سفر یک روزش را میتوانند قایق سواری یا قایق رانی داشته باشند. شما ممکن است که بپرسید کدام روز سفر را دوست دارید که این کار را انجام دهید بنابراین انها احساس میکنند که گزینه هایی را میتوانند انتخاب کنند.

ج:تمرین تکینیک های آرام بخش با کودک های ADHD . شما باید در هفته ها با روزهای منتهی به سفر کودک را با تمرین تکنیک های آرام کننده آماده کنید. شما میتوانید تمرینهای تنفس عمیق را باهم انجام دهید و یا یک جلسه ارام کننده قبل از خواب داشته باشید که در آن یک تعداد حرکت ریلکس یوگا را انجام میدهید. شما همچنین میتوانید فرزندتان را به استفاده از نشانه های کلامی برای ماندن در حالت آرامش بیشتر در محیطهای جدید تشویق کنید. برای مثال شما می توانید به کودک بیش فعال آموزش دهید و بهترین رفتار با کودک بیش فعال رو پیش بگیرید و در زمانی که آنها احساس استرس و دست پاچه بودن را دارند بگوید "من آرام هستم" یا "آرامش آرامش  آرامش "

د: همراه بردن داروهای کودک. کودک مبتلا به ADHD باید داروهایش همراهش باشد. شما باید مطمئن بشوید که داروهای آنها برای سفر آماده شده است. همچنین شما میتوانید نسخه ی داروهای اون رو از دکترش بگیرید تا در طول سفر همراه خود داشته باشید. با این کار تهیه داروی کودک بیش فعال یا ADHD وقتی که به آن نیاز دارد اسانتر و راحتر میشود.شما باید مطمئن بشوید که برای تمامی طول سفر دارو همراه دارید. شما میتونید از ظرف قرص که بر روی آن برچسب روز و تعداد مصرف کودک بیش فعال ADHD را نوشته است را همراه داشت باشید تا آنها داروی کافی برای هر روز از سفر را داشته باشند. مطمئن شوید که داروها را در کیف دستی خود گذاشتهاید تا نخواهید چمدان را زیررورو کنید.

کودکان
کودکان بیش فعال

2-مشغول نگه داشتن فرزندتان در طول سفر

الف: اسباب بازی ها و بازی های مورد علاقه کودک را همراه داشته باشید. کودک های مبتلا به ADHD  زمان زیادی را در هواپیما و ماشین را می گذرونند که باید یه جوری انها را مشغول نگه داشت مثلا با استفاده از اسباب بازیها و بازیهای جذاب که شما به انها میدهید و کودک میتواند با آنها بازی کند. این جوری کودک بیکار نیست و احساس خستگی در طول سفر بهش دست نمیدهد. شما ممکن بازیهایی مثل پازل و منچ، ورق، ماروپله و ... به همراه داشته باشید. شما می تونید اسباب بازی های جذابی که برای بازی کردن نیاز است که کودک از دستهاش استفاده کنه را همراه داشته باشید.
ب: به کودک خود قوانین و راهنمایی ها سفر را یادآوری کنید. ممکن است که شما در طول راهی که دارید میرید نیاز داشته باشید که به فرزندتان قوانین را یادآوری کنید.این کار و وقتی که اونها ساکت و ارام هستند انجام دهید و اگر دیدید که دارند پریشان و یا مضطرب میشوند توجه انها را بر اسباب بازی هایشان جلب کنید برای مثال اگر کودک شروع کرد به بهونه گرفتن و خسته شدن شما میتونید بگید که بر روی این بازی تمرکز کن یا بیا تا باهم این پازل و حل کنیم. به این شکل هم میتونید دستورالعمل سفر را به یاد کودکتان بیاندازید: چطوری باید روی صندلی عقب ماشین با هم بازی کنیم؟ یا چطوری وقتمون رو توی هواپیما می گذرونیم؟
ج: قرار دادن زمانهای استراحت در سفر: داشتن یک برنامه فشرده در طول سفر و یا پروازهای پی در پی ممکن است که سفر را برای فرزند شما پر استرس کند. برای اینکه سفر برای شما و کودکتان راحت تر شود سعی کنید که یک زمان استراحت در طول سفر قرار بدهید.اگر شما در حال رانندگی هستید شما ممکن است که برنامه ریزی کنید برای توقف در میانه راه و برای یک ناهار طولانی مدت یا در یک محلی برای مدت 2 ساعت استراحت کنید.اگرشما در هواپیما هستید ممکن است بعد از پیاده شدن از هواپیما یک استراحتی داشته باشید تا خودتان و کودکتان بتونید چیزی برای خوردن بگیرید. منظور این است که برنامه تان جوری نباشد که الزاما باید انرا اجرا کنید تا در سفر با کودکان بیش فعال به مشکل بر نخورید.
د: بدنبال فرصت هایی برای بازی با فرزندتان و یا انجام حرکات فیزیکی ADHD باشید. ممکن است که این کار از  شما کمی انرژی برای پیدا کردن مکان برای بازی با کودک تان بگیرد. به عنوان مثال شما باید پارک و یا محیط بیرون یک رستوران را برای بازی انتخاب کنید. اگر این کار امکان پذیر نیست بهتر است که با فرزندتان راه بروید مثلا در محیط  فرودگاه شروع به راه رفتن کنید.
ه: اجازه دهید که دیگران درباره نیازهای کودکتان  بیش فعال یا ADHD چیزهایی را بدانند. درباره نیازهای کودکتان شرمنده و یا خجالتزده نشوید مخصوصاً وقتی که میدونید فرزند شما با چیزهای کوچکی که برایش مهیا میشود خیلی ارام میشود. در حین سفر  از دیگران بخواهید که به شما و فرزندتان کمک کنند تا سفری کم استرستر  داشته باشید. اگر شما با هواپیما درحال سفر هستید در یک جای خلوت به مهماندار هواپیما بگویید که فرزنداتان بیش فعال است و نیاز به مراقبت بیشتر دارد. بعضی از شرکتهای هواپیمایی قوانین و خطمشی مشخص دارند و اجازه میدهند که این کودکان در هواپیما کارهای کوچکی انجام دهند تا در حین پرواز مشغول کاری باشند.
و: اگر پیشنهاد کمک شد بپذیرید. گرچه ممکن است احساس کنید تمامی کارهای کودکتان در حین سفر را باید خودتان انجام دهید اما این نکته را هم فراموش نکنید که باید مایل به قبول کردن کمک دیگران هم باشید. قبول کردن تمامی مسئولیتهای فرزند برای یک نفر می تواند کار بسیار سنگینی باشد و برخی مواقع شما به کمک دیگران نیاز دارید. شما  باید کمک پدر و مادر، دیگر اعضاء خانواده و یا حتی غریبه هایی که احساس خوبی نسبت به آنها دارید را قبول کنید تا دچار فرسودگی روانی و یا ناامید شدن از فرزندتان نشوید.به عنوان نمونه شما میتونید از کمک شخصی دوست داشتنی که در کنار شما و یا فرزندتان نشسته است کمک بگیرید. و یا از همسفریتان بخواهید که سعی کند کودک بیش فعال یا ADHD  را آرام نگه دارد و به اون آرامش دهد.

بیش فعال

3-رفع تمامی مشکلات سفر با کودکان بیش فعال

الف: از یک زمان بندی مشخص استفاده کنید. سعی کنید از زمان هایی مشخص برای انجام کارهایی مشخص در حین سفر معین کنید. برای مثال شما می تونید در طول سفر صبحانه را هر روز در یک ساعت مشخص برای فرزندتان آماده کنید و یا یک ریلکسیشن و تمرین یوگا برای آرامش فرزندتان در زمانی مشخص انجام دهید در این صورت در آن زمان مشخص کودکتان تمرکز خود را بر روی تمرینات قرار میدهد. همچنین یک زمان مشخص و معین برای داروهای فرزندتان باید داشته باشید. سعی کنید در همان ساعاتی که در منزل به کودکتان دارو می دادید، داروها را بدهید.
ب: اگر کودک بیش فعال یا ADHD خودسری کرد ورزش های ارام کننده را انجام دهید. اگر رفتار کودکتان بد شد و خودسری کرد او را تشویق به انجام حرکات آرام کننده کنید. با این روش آن ها می تونند احساساتشان را کنترل کنند و وقتی که از خانه دور هستند کمتر نگران شوند و شما هم برای تشویق آن ها می توانید این حرکات را انجام دهید. برای مثال وقتی کودکتان در صبح شروع به ناراحتی و نگرانی کرد شما باید کنار هم بنشینید و نفس هایی عمیق بکشید و یا زمانی که در هواپیما از پرواز طولانی پریشان و خسته شده است شما باید به همراه او حرکات یوگا انجام دهید تا او خودش را کنترل کند و یهترین رفتار با کودک بیش فعال را داشته باشید. 
ج: ستایش فرزند وقتی رفتار خوبی دارد. شما همیشه باید رفتار مثبت فرزندتان را با استفاده از ستایش کردن و تشویق او تقویت کنید، به خصوص وقتی که او از محیط همیشگی خود بیرون است و در یک محیط جدید قرار گرفته است و در حال سفر با کودکان بیش فعال خود هستید. از ستایش لفظی استفاده کنید تا آن ها بفهمند که کار درستی را انجام میدهند مثلا بگید " کارت درسته" یا " امروز خیلی خیلی خود بود" همچنین می تونید به او جایزه بدهید مثلا رفتن به یک جای خیلی خاص و یا خرید یک خوراکی خوشمزه برای او تا به او بفهمانید که قدردان رفتار خوب او هستید و بهترین رفتار با کودک بیش فعال رو پیش بگیرید.

بیش فعال
بیش فعال

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

طریقه برخورد با کودکان بیش فعال در حین سفر

سعید نجفیان ، جمعه 28 اردیبهشت 1397

سفر با یک کودک مبتلا به ADHD  میتواند یک چالش باشد. مخصوصاَ زمانی که کودک بر روی صندلی ماشین و یا صندلی هواپیما محدود شده باشد.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :