دریاچه سوان جواهر ارمنستان | معرفی جاهای دیدنی ارمنستان

در این مطلب از تور ارمنستان، یکی از جاذبه های گردشگری کشور ارمنستان را برایتان می گوییم، از یک دریاچه با منظره های زیبا و سواحل آفتابی. بی جهت نیست که دریاچه سوان ایروان را جواهر ارمنستان می نامند. این دریاچه و کرانه های آن از جاهای دیدنی ایروان به شمار می آید. اگرچه ارمنستان کشوری زیبا و با مناظر طبیعی منحصر به فرد است، اما دریاچه سوان ارمنستان بدون شک پر ارزشترین آن هاست که بازدیدش در تور ارمنستان را نباید از دست داد. آب های زلال دریاچه همچون آینه ای درخشان از آبی فیروزه ای هست که انعکاس آسمان را بر زمین نمایان می کند. دور تا دور این دریاچه زیبا را پهنه وسیعی از دشت های سرسبز و کوهستان های سر به فلک کشیده محاصره کرده و در اطراف این وسعت بی انتهای نیلی رنگ، معابد تاریخی به کرات به چشم می خورند. خودتان را در چنین منظره ای در بین جاهای دیدنی ایروان تصور کنید. در کنار دریاچه نیلی رنگ، در حالی که منظره کوه های پوشیده از برف را پیش رو دارید، پا بر روی چمن های سبز بهاری آن می گذارید. در صورتی که با تور ارمنستان نیز همراه نیستید، سواحل دریاچه سوان ارمنستان هتل های لوکسی برای اقامت دارد. همچنین در رستوران های آن می توانید انواع غذاهای دریایی و سنتی ارمنستان را میل کنید و از تفریحات آبی که هیجان را به این بهشت آرامش بخش می آورد، لذت ببرید. اگرچه ارمنستان به هیچ دریایی راه ندارد اما ساحل دریاچه سوان ارمنستان به خوبی این کمبود را در این کشور از بین برده است. در پهنه سرسبز این سرزمین، تاریخ و طبیعت به زیبایی هرچه تمام تر به هم پیوسته اند. می توانید هماهنگی شگفت آوری را که بین مکان های تفریحی تاسیس شده در این ناحیه با تاریخ منطقه و معماری سنتی ارمنستان وجود دارد، احساس کنید که این مسئله موجب هماهنگی بی نظیری در این منطقه می شود. انگار زمانی که در میان طبیعت این منطقه قدم می زنید، از میان تاریخ ارمنستان عبور می کنید. می توانید از بالای تپه ها و در انعکاس آب زلال دریاچه شکوه یک سرزمین تاریخی را به نظاره بنشینید و در پایان روز با یک غذای دریایی از آب های زلال دریاچه سوان ایروان لذت خود را کامل کنید.

دریاچه سوان

کمی بیشتر درباره دریاچه سوان در ارمنستان

در شمال شهر ایروان، در شهر سوان ارمنستان یعنی در ارتفاع 2000 متر از سطح دریا، دریاچه ای وجود دارد که یکی از زیباترین منظره های دنیا را پدید آورده و یکی از جاهای دیدنی ایروان است. دریاچه سوان ارمنستان مساحتی در حدود 1360 کیلومتر دارد و بیشترین عمق آن حدود 79 متر می باشد. کوه ها و دشت های اطراف این ناحیه رودهای بسیاری دارند که 36 رود از این تعداد به این دریاچه می ریزند. با این وجود تنها یک رود از دریاچه سوان ارمنستان سرچشمه می گیرد. این رود صدها کیلومتر مسیر را طی می کند و به رود ارس می پیوندد. رود ارس یکی از معدود رودخانه هایی است که به دریای خزر می ریزد. این دریاچه در ارتفاع زیادی قرار دارد به همین دلیل دمای هوای آن از شهرهای دیگر ارمنستان خنک تر است. این منطقه زمستان های طولانی و پر برف و تابستان های دلپذیر و کوتاهی دارد، یک هوای آرامش بخش و دلپذیر. به دلیل همین ویژگی، آب و هوایی ماه های آگوست و جولای مناسب ترین وقت برای سفر با تور ارمنستان به دریاچه سوان ایروان است. در اطراف دریاچه سوان ایروان، شهر کوچک دیلیجان نیز وجود دارد و چشمه آب معدنی این مکان شهرت خوبی دارد. ماهی قزل آلای شاهزاده (ایشخان) نیز در این دریاچه زندگی می کند.

دریاچه سوان در ارمنستان

مکان های تاریخی اطراف دریاچه سوان

دریاچه سوان ارمنستان تنها یکی از جاهای دیدنی ایروان یا یک مکان طبیعی و تفریحی نیست، این تپه های بلند و معابدی که بر بالای آن ها بنا شده، نشانه هایی از فرهنگ و مذهب مردم این سرزمین می باشد. نزدیک دریاچه سوان ایروان، در چشم اندازی شگفت آور دو مکان تاریخی قرار گرفته که در ادامه این مطلب توضیحاتی درباره آن ها خواهید خواند. برای رفتن به این دو معبد شگفت آور، کافی است از میان دشت ها پیاده روی کنید. بنابراین در تور ارمنستان بازدید از این مکان را در بین جاهای دیدنی ایروان به هیچ عنوان از دست ندهید.

دریاچه سوان 2

معبد سواناوانک | Sevanavank Monastery

یک صومعه به جا مانده از قرن هشتم میلادی که در ساحل شمال غربی دریاچه سوان ایروان قرار دارد، یکی از جاهای دیدنی ایروان است که مسافران زیادی در تور ارمنستان خواهان بازدیدش هستند. این معبد تاریخی مکان کوچکی است که بر فراز بلندی بنا شد. برای بازدید از این معبد مسیر را از میان دشت طی کنید و به سمت بلندی حرکت کنید. می توانید در کنار آن بایستید و شکوه دریاچه سوان ارمنستان را در زیر پاهایتان احساس کنید. بدون شک در این لحظه حیرت زده خواهید ماند که کدام یک را می خواهید نگاه کنید، معبد را یا دریاچه را. شاید بهتر باشد قبل از ورود به صومعه کمی صبر کنید. در جای مناسبی بنشینید و هر دوی این منظره ها را با لذت تماشا کنید. پیشنهاد ما به شما این است که قبل از غروب خورشید خودتان را به معبد برسانید تا بتوانید یک منظره روحانی و زیبا را از سواحل سوان به تماشا بنشینید. شاید هم مایل باشید از این زیبایی تصاویری تهیه نمایید. بنابراین در تور ارمنستان بازدید از این مکان را در بین جاهای دیدنی ایروان به هیچ عنوان از دست ندهید.

معبد سواناوانک | Sevanavank Monastery

معبد هایاراواناک | HAYARAVANAK MONASTERY

در شمال غربی دریاچه بر روی یک بلندی دومین شگفتی تاریخی این مکان قرار دارد که یکی از جاهای دیدنی ایروان است که مسافران زیادی در تور ارمنستان خواهان بازدیدش هستند. این یکی از مکان های حیرت انگیز ارمنستان هست. درست است که معبد هایاراواناک زیباترین معبد در این حوالی نیست، اما جایی که در آن ساخته شده هر کسی را مشتاق این بازدید می نماید. منظره نور درخشان خورشید بر روی آبی آب های سوان در صبح یا تلالو نارنجی رنگ آن در غروب، این مکان را تبدیل به جادویی سحر انگیز کرده است. البته این تنها فضای بیرونی معبد بود. داخل آن زیبایی های خاص خودش را داراست، مخصوصا محراب گنبدی شکل مرتفع و مخروط مانند آن که موجب می شود در بعضی ساعات روز نور به داخل معبد و محراب آن بتابد و منظره روحانی تر شود. این مکان در بین جاهای دیدنی ایروان برای عکاسی بسیار مناسب است، به هر طرف که بچرخید مناظر حیرت انگیز را خواهید دید. کافی است دوربین را به همراه داشته باشید.

معبد هایاراواناک | HAYARAVANAK MONASTERY

پوشش گیاهی و جانوری

دریاچه سوان ایروان و فضای طبیعی اطرافش که یکی از جاهای دیدنی ایروان است، نقش مهمی در سرزمین ارمنستان دارند. به همین دلیل هم در 1978 دولت ارمنستان برای محافظت از دریاچه و کوهستان ها و دشت های اطراف آن، این منطقه را پارک ملی اعلام کرد. پارک ملی سوان از نظر طبیعی، اکوسیستم مهم و استراتژیکی دارد و به همین دلیل هم دولت این کشور برای حفاظت از آن تمام تلاش خود را می کند. دشت های اطراف سوان دارای بیش از 1600 گونه گیاهی و 330 گونه جانوری هستند. حیات همه این گیاهان و جانوران به نوعی وابسته به دریاچه، رودخانه های اطراف و دشت های آن است. هر تغییری در این فضا می تواند ضربه جبران ناپذیری به اکوسیستم منطقه بزند. ماهیگیری در این منطقه، فقط در صورتی مجاز است که افراد مجوز داشته باشند. محیط بانان این منطقه به شدت بر حفظ آن نظارت می کنند. از ماهی های مشهور دریاچه سوان ارمنستان می توان به ماهی سفید، ماهی قرمز ، ماهی غزل آلای سوان و چندین نوع دیگر از انواع ماهی اشاره کرد. انواع شغال، سمور، روباه، گرگ و پلنگ ارمنی نیز در کوهستان های این پارک زندگی می کنند. بنابراین در تور ارمنستان بازدید این مکان را به هیچ عنوان از دست ندهید.

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه سوان

تفریحات در سواحل دریاچه سوان

در اطراف دریاچه سوان ارمنستان دو نوع ساحل داریم. اول ساحل های عمومی، مکانی برای گردش و تفریحات عموم مردم که خدمات بهداشتی و رفاهی و امکانات مناسبی دارد، دسته دوم ساحل های اختصاصی هستند که مرتبط با هتل ها و محل های اقامت اطراف دریاچه سوان می باشند. اگر در ماه گرم سال به دریاچه سوان سفر کردید، کم هزینه ترین تفریح برای شما شنا و حمام آفتاب است. می توانید حمام آفتاب بگیرید یا در آب شنا کنید. اما بیشتر گردشگران به دنبال تفریح و هیجانات بیشتری هستند. آن ها قایق سواری و ماهیگیری می کنند و یا ویندسرفینگ(موج سواری با باد) و جت اسکی را برای گذراندن اوقاتشان انتخاب می کنند. یکی از جذاب ترین تفریحات در این منطقه سوارکاری است. سوار شدن بر اسب و گذر از دشت ها و تپه های سرسبز این منطقه مخصوصا در اواسط فصل بهار که دشت های اطراف پوشیده از گل های وحشی هستند، یک لذت بی پایان در بین جاهای دیدنی ایروان دارد.

تفریحات در سواحل دریاچه سوان

رستوران های نزدیک دریاچه

همانطور که پیش از این گفتیم، در اطراف دریاچه سوان سعی شده تا علاوه بر حفظ محیط زیست خاص دریاچه، امکانات راحتی برای گردشگران نیز فراهم شود. یکی از این امکانات رستوران های محلی است که در سواحل دریاچه از بازدیدکنندگان خود با غذاهای دریایی پذیرایی می کنند. این رستوران ها در مقایسه با یکدیگر تزئینات و دکورهای مختلفی دارند. شاید همین مسئله باعث شود که برای انتخاب کردن کمی به دردسر دچار شوید. اما مد نظر داشته باشید که صرف اینکه یک رستوران طراحی جذاب و زیبایی داشته باشد، دلیل بر کیفیت غذاهای آن نمی باشد. رستوران Tsovatsots Bashinjaghyan هم یکی از همین رستوران هاست. ممکن است فضای بیرونی این رستوران در نظر اول توجه شما را جلب نکند، اما این رستوران سنتی زیباست اگرچه ظاهر آن ممکن است شما را به تردید بیندازد که آیا غذاهای آن کیفیت مناسب را دارد یا خیر. اما وقتی جلوتر بروید بوی خوش غذا همراه با موسیقی ارمنی خیلی سریع تاثیر خود را می گذارد. بدون اینکه بدانید چطور، ناگهان خود را در فضای رستوران می بینید. یک فضای آرام و دوست داشتنی، رستورانی سنتی با شیوه سنتی ارمنستان. محیط دنج و دوست داشتنی موجب می شود که خیلی زود به دنبال جایی برای نشستن و سفارش دادن غذایتان باشید. اگر پیش از این غذاهای ارمنستان را در میان جاهای دیدنی ایروان امتحان نکردید، پیشنهاد می کنیم کباب Crayfish را بچشید. اما مسافران به طور کلی مزه فوق العاده Karm Rakhayt را هم تایید کرده اند.

رستوران های نزدیک دریاچه سوان

اقامتگاه های نزدیک دریاچه

1) اقامتگاه هارسنگر Harsnaqar Hotel که یکی از هتل های منطقه است و ساخته شدن اقامتگاه هارسنگر بر بالای بلندی موجب شده تا میهمانان این مجموعه منظره خارق العاده ای را پیش رو داشته باشند. این اقامتگاه که برای میهمانان خود استخری بزرگ، پارک آبی، باشگاه ورزشی و ساحل اختصاصی را فراهم دیده، محل مناسبی برای جشن های دوستانه، مهمانی های خانوادگی و حتی قرارهای رسمی و کاری محسوب می شود و البته یک استراحتگاه برای طی کردن دوران تعطیلاتی فوق العاده نیز هست. این هتل در مجاورت دریاچه سوان ایروان ساختمان بزرگ و زیبایی دارد، اما در کنار آن چهارده کلبه جداگانه با امکانات ویژه و به صورت دوبلکس نیز در اطراف آن ساخته است، کلبه هایی که هریک دارای استخری اختصاصی است و فضای آرامش بخش آن موجب تجربه خاص یک شب شگفت انگیز در دل طبیعت می گردد. این مکان در بین جاهای دیدنی ایروان برای افرادی که به دنبال آرامش و سکوت بیشترند، بی نظیر خواهد بود.

اقامتگاه هارسنگر Harsnaqar Hotel

2) اقامتگاه Best Western Bohemian Resort، یک محل اقامت لوکس با طراحی اروپایی و راحت بوده، کلیه اتاق های این اقامتگاه پنجره های رو به دریاچه دارند و به گردشگران اجازه می دهند تا همواره از مناظر دلپذیر آن لذت ببرند. این مجموعه در مجاورت دریاچه سوان ارمنستان دارای استخر روباز، امکان حمام آفتاب و باشگاه ورزشی نیز می باشد. رستوران هتل نیز زیبایی خاص خود را دارد. پنجره های آن رو به آب های فیروزه رنگ دریاچه باز می شود و چشم انداز دلپذیر دریاچه در زمان صرف غذا، لذت صرف غذاهای خوشمزه ارمنستان را بیشتر می نماید.

 اقامتگاه Best Western Bohemian Resort

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

دریاچه سوان| جواهری در کشور ارمنستان

مهیار قاسمی ، پنج شنبه 15 تیر 1396

در ارمنستان یک دریاچه با نام سوان وجود دارد این دریاچه که مورد توجه همگان واقع می شود و از آن به عنوان جواهر ارمنستان یاد می شود.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :