آشنایی با عمیق ترین دریا ها و اقیانوس های جهان

دریا، تنها پدیده طبیعی است که هم رعب انگیز است و هم زیبایی اش چشمان را مسحور می کند. تنها پدیده ای است که قدرت طبیعت را به ما نشان می دهد و به ما می فهماند که چقدر در مقابل این قدرت عظیم ناتوانیم. که چطور تنها تلاطم موج هایش می تواند در کسری از ثانیه تمام سازه های انسانی را ببلعد. در مقابل تمام این وحشت ها، دریا آرامشی دارد که هیچ کجا نمی توان یافت، نه در سبزینگیه جنگل و نه در قله کوه ها و اعماق دریاها، جایی که سکوت حکم می راند و تاریکی پادشاهی می کند، نهایت آرامش است؛ حالا با عمیق ترین های دریاها و اقیانوس ها آشنا میشویم.

عمیق ترین دریا ها و اقیانوس های جهان

اقیانوس ارام

عمیق ترین اقیانوس جهان با میانگین عمق 3939 متر اقیانوس ارام می باشد که 46 در صد آب های کره زمین را شامل می شود و بر یک سوم این کره خاکی فرمانروایی می کند. این اقیانوس بیشترین کوه های دریایی را در دامن آبی رنگ خود، جای داده که معروف ترین آنها حلقه ی آتش معلول وجود آتش فشان های آن محل است. همچنین عمیق ترین نقطه ی این اقیانوس با نام درازگودال مارینا عمقی حدود 10911 متر دارد.

اقیانوس ارام

اقیانوس هند

اقیانوس هند با عمق میانگین 3840 متر 26 درصد آب زمین را پوشش می دهد. دمای آب این اقیانوس گرم ترین حوزه اقیانوسی جهان است. همچنین پدیده های دریایی و گونه های پابی این اقیانوس شناسه آن است و تضاد رنگی آبش زیبایی بی حد و حصری به آن می بخشد.

اقیانوس هند

اقیانوس اطلس

اقیانوس اطلس دومین اقیانوس بزرگ درنیاس که و مرزی میان قاره اروپا و افریقا وقاره امریکاست و با میانگین عمقی 3537 متر رتبه سوم را در میان عمیق ترین ها دارد و عمق آن حتی در نقطه ای به نام دراز گودال پورتوریکو به 8605 متر می رسد.حتما راجبه تایتانیک شنیده اید؟ بزرگترین کشتی مسافربریه جهان که به دلیل برخورد با یکی از کوه های یخیِ این اقیانوس به زیر کشیده شد.

اقیانوس اطلس

دریای کارائیب

این دریا جزو اقیانوس اطلس است و با عمق 2575 متر بزرگترین دریای شور جهان با مساحت نسبیه 2754000 کیلومتر مربع به شمار می رود.عمیق ترین نقطه آن با عمق 7686 متر به نام کومن ترو شناخته می شود و باعث شده جایگاه رشد کمیاب ترین گونه های دریایی وجانداران باشد. همچنین درازگودال های هیسپانیولا و پورتوریکو که عمیق ترین نقطه اقیانوس اطلس است در این دریا بسیار مشهور است.

دریای کارائیب

دریای ژاپن

دریای ژاپن شاید آرامش بخش ترین دریای این لیست باشد. بدلیل سطح آرام و بی تلاطمش تغییرات زیادی نمی کند و بخش زیرینش سال هاست که ثابت است. با میانگین عمق 1666 متر بیشترین شباهت را به دریای مدیترانه دارد. دریای ژاپن از سوی شرق به جزایر ژاپنی هوکایدو، هونشو و کیوشو و جزیره روسی ساخالین و از سوی غرب به شبه جزیره کره و خاک اصلی روسیه محدود می شود و از طریق تاتاری، تسوگامون و... به پاب های دیگر وصل می شود.

دریای ژاپن

خلیج مکزیک

یکی از عمیق ترین دریاهای جهان، خلیج مکزیک با عمق 1614 متری حوزه اقیانوسی است که بیشتر آن توسط آمریکای شمالی و مرکزی محدود شده است. مساحت خلیج مکزیک در حدود 1٫6 میلیون کیلومتر مربع می باشد. این خلیج مقدار آبی معادل 2500 کوآدریلیون لیتر را در خود جای داده است و عمیق ترین بخش آن با نام عمق سیگزبی 4384 متر عمق دارد.

خلیج مکزیک

دریای مدیترانه

دریای مدیترانه یکی از عمیق ترین دریاهای جهان است که تیره ترین آب هارا دارد با عمق میانگین 1501 متر زیستگاه بی نظیر ترین ماهی ها و گونه های دریایی است. عمیق ترین نقطه آن کالیپسونام دارد و 5627 متر پایین تر از سطح دریاست. سواحل این دریا به دلیل موقعیتش از نظر گردشگری بسیار مورد توجه است. دریای مدیترانه میان دو قاره اروپا و افریقا جای گرفته است.

دریای مدیترانه

دریای برینگ

این دریا با میانگین عمق 1491 متر خود را گونه های حیرت آوری همچون شیر دریایی و خرس های قطبی و خانه های انواع وال ها من جمله وال سفید وال گوژدار می باشد. این دریا در بخش شمالی اقیانوس آرام قرار دارد و حدود دو میلیون کیلومتر مکعب مساحت دارد. دریای برینگ 16 بزرگ دره زیر آبی دارد که یکی از آن ها یعنی بزرگ دره ژمچوگ بزرگ ترین بزرگ درهٔ زیرآبی جهان است.

دریای برینگ

دریای جنوب چین

دریای جنوب چین جزئی از اقیانوس آرام است و با مساحتی برابر 3500000 کیلومتر مربع مساحت میانگین عمیقی حدود 1463 متر دارد. این دریا دریایی حاشیه ای است و ناحیه ای در حدود 3 و نیم میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگهٔ تایوان را دربر می گیرد. پس از پنج اقیانوس جهان این دریا بزرگ ترین ناحیهٔ دریایی جهان است که علاوه بر جای دادن بزرگترین کوه دریایی جهان در دل خود دارای تعداد زیادی جزیره و تپه دریایی است که بزرگترین جزیره آن 1.3 کیلومتر وسعت دارد.

دریای جنوب چین

دریای سیاه

یکی از عمیق ترین دریاهای جهان، دریای سیاه ست. این دریا که در میان عمیق ترین ها آخر است مساحت کلی ای حدود 436400 کیلومتر مربع دارد. ژرفای آن در عمیق ترین نقشه اش 1190 متر زیر دریا است. این دریا واقع در جنوب شرقی اروپا بوده و ریشه ای در دریای مدیترانه دارد. دریای سیاه مابین آسیا و اروپا واقع شده و شش کشور هم کرانه با آن، یعنی کشورهای روسیه، رومانی، بلغارستان، اوکراین، گرجستان و ترکیه را، از طریق دریای مدیترانه به اقیانوس اطلس پیوند می دهد. همچنین دریای سیاه جایگاه بزرگترین دریاچه ی مرومکتیک جهان نیز می باشد.

دریای سیاه

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

آشنایی با یکی از قدیمی ترین سازه های تاریخی جهان

گلاره یوسف پور ، دوشنبه 10 شهریور 1399

این خبر به جهت آشنایی با یکی از قدیمی ترین سازه های تاریخی جهان برای شما خوانندگان محترم نگارش شده است.

نظرت چیه
1 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 2 آذر 1397

    با سلام و خسته نباشید؛ ضمن تشکر از مطالب بسیار زیبا و متنوع سایت همگردی؛ مطلب این پست با ذکر منبع و نویسنده و با عنوان “عمیق ترین دریا ها و اقیانوس های جهان”در سایت”ناوی نیوز” درج شد. با تشکر بخش وبگردی سایت “ناوی نیوز”navynews.ir