حقایق نصف جهان| تاریخچه ای از میدان نقش جهان و شهر اصفهان

اصفهان یا نصف جهان، یکی از شهرهایی است که مقصد گردشگری بسیاری از توریست های ایرانی و خارجی است. شهری که جاذبه هایش آن قدر زیاد هست که هر کسی را به سمت خودش جذب کند. میدان نقش جهان، محلی است که  دیدنی های زیادی در آن جمع شده اند و می توان اصفهان گردی را از همین جا شروع کرد. با این حال، حقایق زیادی هست که دانستن آنها برای کسی که  برای هر کسی که می خواهد به اصفهان برود، جالب خواهد بود. هر بنای تاریخی این شهر، تاریخچه ای طولانی دارد. صنایع دستی این شهر هم در نوع خود، جزو جاذبه های شهر به حساب می آیند و هنوز  هم در میدان نقش جهان، کارگاه ها و فروشگاه های میناکاری، خاتم کاری، مسگری و... دیده می شود که برای همه توریست ها، جذابیت خاص خودش را دارد. بناهای تاریخی زیادی این شهر وجود دارد و به همین دلیل به آن نصف جهان هم می گویند! 

اصفهان نصف جهان

حقایقی در مورد اصفهان

1) این شهر، بعد از تهران مشهد، سومین شهر بزرگ ایران به حساب می آید.

2) سال 1394 بود که اصفهان و رشت، اولین شهرهایی در ایران بودند که به همراه هم به شبکه شهرهای خلاق یونسکو پیوستند.

3) میدان نقش جهان، یکی از بزرگترین میدان های دنیا به حساب می آید و  560 متر طول و 160 متر عرض دارد.

4) یکی از اسامی قدیمی این شهر، سپاهان بوده است. به گفته تاریخ و برخی کارشناسان، این شهر در دوران حکومت ساسانیان، محلی برای گرد هم آمدن سپاهیان مناطق جنوبی ایران از جمله بختیاری، فارس و.. بوده است و از این جا به نبرد می رفتند. به مرور زمان این اسم به اسپهان تغییر کرده است و معرب آن به «اصفهان» درآمده است.

5) نام دیگری که برای این شهر گفته شده «الیهودیه» است. تاریخچه این نام هم به زمان تصرف بابل توسط کوروش بزرگ برمی گردد. کورش در این جنگ، یهودیان را از اسارت شاه نجات داد و برخی از آنها به ایران آمدند. محلی که برای زندگی خود انتخاب کردند، اصفهان فعلی بوده که در آن زمان دارالیهودیه نام داشته است.

6) اولین بار در سال 1006، شاه عباس صفوی بود که پایتخت را از قزوین به اصفهان منتقل کرد. علاقه شاه عباس به طبیعت  به این شهر، یکی از دلایل این انتقال بوده است.

7) در دوران صفویان، شهر نجف آباد به عنوان یک شهر بازرگانی و تهیه آذوقه شهر اصفهان، ساخته شد.

8) این شهر در دوران شاه عباس اول تا مرگ شاه عباس دوم، برترین شهر خاورمیانه بوده است. شهری که از قسطنطنیه آن زمان هم بزرگتر و زیباتر بود و چهار محله معروف به نام های عباس آباد، جلفا، گبرآباد و اسپهان در آن ساخته شده بود.

اصفهان نصف جهان

9) فقط بیش از پنجاه بنای تاریخی و باغ ایرانی در دوران قاجار و در زمان حکمرانی پسر ناصرالدین شاه «مسعود میرزا ظل السطان» نابود شده است!

10) اغلب آثار تاریخی که در این شهر به جای مانده است، در دوران اسلامی ساخته شده اند. بناهایی که قبل از این دوران بنا شده اند، آتشکده ای در کوه آتشگاه به جا مانده است.

11) اوج شکوفایی و شکوه و زیبایی این شهر در زمان سلجوقیان و صفویان بوده است. عمده بناهایی که در این شهر از جمله میدان نقش جهان به جا مانده از همان دوران است.

12) میدان نقش جهان، در دوران شاه عباس صفوی ساخته شده است.

13) نماد جانوری این شهر، قوچ و میش شناخته شده است.

14) یکی از دلایلی که به این شهر، نصف جهان می گویند، این است که بیشتر از شش هزار اثر تاریخی با قدمت های طولانی که بعضی از آنها بیش از هزار سال است، در این شهر جای گرفته بوده اند.

15) روز تولد شیخ بهایی، یعنی سوم اردی بهشت، روز نکوداشت اصفهان نامگذاری شده است.

16) یهودیانی که در نصف جهان باقی مانده اند، بیشتر در خیابان فردوسی، آمادگاه و سید علیخان هستند. البته بیشتر از آنها در ایران نمانده اند.

17) جلفا، منطقه ای در جنوب شهر است که برای زندگی ارمنی ها ساخته شده و بیشترشان در آنجا ساکن هستند.

18) بیشتر کلیساهای این شهر هم در همین منطقه ساخته شده اند.

19) قدیمی ترین کلیسای این شهر، کلیسای هاکوب است.

20) شانزده شهر هستند که با اصفهان خواهر خوانده شده اند. شهرهای تبریز، یزد، نیشابور، شیان در چین، کوالالامپور، فلورانس در ایتالیا، سنت پترزبورگ در روسیه، یاش در رومانی، بارسلون دراسپانیا، ایروان در ارمنستان، کویت شهر در کویت، فرایبورگ در آلمان، هاوانا در کوبا،لاهور در پاکستان، داکار در سنگاپور، بعلبک در لبنان در این لیست قرار دارند.

اصفهان

اصفهان
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

میدان نقش جهان اصفهان | نصف زیبایی نصف جهان

مجید قدیانی ، شنبه 15 اردیبهشت 1397

میدان نقش جهان، با چهار بنای بی نظیر، نگینی در میان معماری های شکوهمند شهر اصفهان.

نظرت چیه
1 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 24 تیر 1396

    سلام.تنها شهری که میتونه خواهر خوانده اسکاتلند بشه شهر ادینبرو پایتخت اسکاتلنده لطفا پخش کنید