مناره جم افغانستان | مشهور ترین اثر دیدنی در این کشور

کشور افغانستان هم مانند کشور عزیزمان ایران آثار تاریخی زیادی دارد یکی از آثار تاریخی افغانستان که مشهورترین آن ها می باشد و بسیار چشم نواز است مناره جم افغانستان میباشد.ارتفاع مناره جم 65 متر می باشد این مناره بلند و زیبا که به صورت دقیق آجر کاری شده است مربوط به قرن 12 میلادی است سفال های آبی که در بالای این مناره قرار گرفته زیبایی چشم نوازی به آن داده است .اعلا ترین آئین های معماری و هنری این منطقه در این بنا پیاده سازی شده و همین موضوع بر اهمیت این بنای تاریخی افزوده است . از آنجایی که این مناره جم در داخل آبراهی عمیق و در قلب ایالت غور افغانستان در بین کوه های بلند قرار گرفته تاثیر آن هم بیشتر شده است . در ادامه، این بنا از اماکن دیدنی افغانستان را مورد بررسی قرار میدهیم و درواقع یک سفر به افغانستان و مناره اش خواهیم داشت.

مناره
تاریخچه 

از نقطه نظر تاریخی می توان برجسته بودن معماری و تزئیناتی که در مناره جم به کار گرفته شده است را به وضوح دید . در این مناره که ترکیبی از پیشرفت های هنری  پیشین منطقه می باشد،و تاثیر بر معماری بعدی داشته است به خوبی نمایان است . معماری و تزئینات اسلامی که در این مناره به کار گرفته شده ، در گسترش این سبک معماری(معماری و تزئینات اسلامی) در آن منطقه تاثیر فراوانی داشته است.

مناره
محل قرارگیری این مناره جم

در قلب استان غور در کشور افغانستان و اماکن دیدنی افغانستان، در دل دره ای ناهموار، این مناره، دور از هر شهر و آبادی  قرار گرفته است؛ که ارتفاع آن از سطح دریا به 1900 متر می رسد.احتمال دارد که این مناره تاریخی به علت پیروزی بزرگی که یکی از سلاطین غوری در قرن دوازدهم داشته است بنا شده باشد .و همچنین جم احتمالا محلی بوده که امپراتوران غوری تابستان را در آن می گذراندند و نشان دهنده پایتخت غوریان، یعنی شهر باستانی فیروزکوه می باشد.

مناره جم

بنای اصلی

به علت خلاقیت های هنری و تسلطی که بر مهندسی ساختمان در زمان ساخت این مناره جم افغانستان داشته اند؛ بنای این مناره خوشبختانه حفظ شده است . در قسمت خارجی مناره شما می توانید تزئینی از دکوراسیون هندسی دقیق روی آجر های خشن را مشاهده نمایید.در قسمت شمالی مناره جم افغانستان شما می توانید برج ها و دیگر قصرهای منطقه مسکونی غورها را ببینید ، این مکان ها در کرانه رودخانه و در ارتفاعات واقع شده اند .در قسمت شرقی مناره می توان آثار استحکامات نظامی را به وضوح دید و این نشان دهنده این است که استحکامات نظامی ای در آنجا بوده که از مناره محافظت می کرده است. جالب است بدانید که  عملیات بازسازی و تعمیری از زمان ساخت این مناره بر روی آن انجام نشده است. درکل، خصوصیات تاریخی و معماری این بنا باعث می شود که توصیه کنیم تا در سفر به افغانستان، بازدید از آن را از دست ندهید.

مناره جم
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

دیدنی ترین جاذبه های گردشگری مراکش | سفری کوتاه به این کشور زیبا

الهام یاوری ، شنبه 14 اسفند 1395

مراکش یکی از زیباترین کشورهایی است که در سال های اخیر توانسته توجه توریست ها را از اقصی نقاط جهان را جلب کرده و به عنوان پایگاهی محبوب بین گردشگران شناخته شود.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :