از کارخانه ای سیمانی به اقامتگاهی لوکس، "کارخانه ریکاردو بوفیل"

این عمارت تماشایی و روزگاری که بر آن گذشته است به واسطه ذهن خلاق یک معمار اسپانیایی با نام " ریکاردو بوفیل" (Ricardo Bofill) است که از میان آوار به جان مانده از یک کارخانه قدیمی سیمانی بنایی باشکوه و چشم نواز را پدید آورده است. این کار در ابتدا و در نگاه اولیه غیر ممکن به نظر می رسید اما به پاس تلاش های بی وقفه این معمار خوش ذوق و همچنین ایده های ناب و بی مثالش شکلی جذاب و نویی به خود گرفته است که طعنه بر تمام ساختمان های لوکس ساز می زند و به جد یکی از اماکن دیدنی اسپانیا به حساب می آید. با همگردی همراه باشین با سفر به اسپانیا و بازدید مجازی از کارخانه ریکاردو بوفیل.

کارخانه ریکارودبوفیل

کارخانه قدیمی

هنگامی که ریکاردو بوفیل در سال 1973 میلادی تصادفاٌ با یک کارخانۀ سیمان مخروبۀ به جا مانده از جنگ جهانی اول بخورد، با خیل عظیمی از تفکرات و ایده ها مواجه شد که هر کدام نوید آینده ای روشن برای این کارخانه قدیمی به همراه داشت. این تفکرات و خلاقیت ها نشآت گرفته از نگاه عمیق این معمار بر ساختمان بوده که این دید و نگرش دنیایی را برای ساختمان پدید می آورد که آن را از ساختمانی با دیواره های فرسوده و رنگ پریده خارج و به قصری باشکوه تبدیل می کرد. این کارخانه که در خارج از شهر بارسلونای اسپانیا واقع شده بود به خاطر آلودگی های شدید زیست محیطی که به بار آورده بود تعطیل شد. در طول جنگ جهانی دوم این کارخانه قدیمی به منظور نگهداری ماشین آلات فرسوده جنگی مورد استفاده قرار می گرفت و همین امر باعث می شد که روز به روز چهرۀ ناخوشایندی بر محیط حاکم شود. اما ریکاردو و تیم خلاق و فعال او با سخت کوشی این ساختمان را مرمت کرده و تغییر کاربری دادند به گونه ای که به یک خانه منحصر به فرد تبدیل شد که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کرد و از تماشاگران خود دلربایی می کرد و  تبدیل به یکی از اماکن دیدنی اسپانیا شد .

قبل از بازسازی

کارخانه ریکاردو بوفیل از زیباترین اماکن دیدنی اسپانیا

به دلیل این که هزینه بازسازی ریشه ای و عمیق و همچنین ایجاد تغییرات گسترده در سطح ساختمان هزینه ای قابل توجه به دنبال داشت، ریکاردو پس از خرید این ملک از صاحبان قبلی اش اقدام به تخریب و بازسازی موضعی نمود و در ادامه طرح دیگری را شیوه عملیاتی خود قرار داد. به موجب این طرح نیاز به تخریب و بازسازی مجدد ساختمان کارخانه نبود و این معمار با استفاده از روش گل کاری در نمای بیرونی ساختمان، دیوارهای رنگ و رو رفته را با گل ها و گیاهان زیبا پوشاند و در عوض این هزینه را مرمت و بازسازی با سوق و سلیقه ای بی مانند در فضای داخلی کارخانه به کاربرد به نحوی که تمام دیوارهای داخلی، پنجره ها و ... را به کلی بازسازی نمود و مبلمان و دکوراسیون لوکس و آنتیک را در جای جای فضای بازسازی شده به کار برد و این محیط را به محیطی مناسب و ایده آل برای یک زندگی امروزی تبدیل نمود که در سفر به اسپانیا می توان شاهد آن بود.

بوم گل کاری شده

سفر به اسپانیا و بازدید از کارخانه قدیمی

به علاوه در این محیط داخلی فضای کارخانه بازسازی شده یک قسمت به عنوان قسمت اداری با تمام تجهیزات مورد نیاز یک دفتر مجلل در یک شرکت بزرگ فراهم آمده است. در روزگاری دور دودکش های این کارخانه پر بودند از دوده های حاصل از فعالیت کارخانه که منجر به آلوگی در هوا می شد اما امروزه این دودکش های صنعتی در دل خود و بدنه خود گل ها و گیاهان با طراوت و سرسبز را جای داده است و علاوه بر حفظ محیط زیست بر زیبایی های محیطی این منطقه نیز افزوده است. همواره یک ذهن خلاق منجر به پدید آمدن شگفتی هایی می شود که حالت عادی محقق شدن آن دور از دست رسد به نظر می آید اما این جادوی فکری به همراه قدرت بی بدیل انسان در پیاده سازی خواست هایش ناشدنی ها را شدنی می کند. جادوی ذهن، خلاقیت و اراده را دست کم نگیرید و در سفر به اسپانیا حتما به این کارخانه قدیمی سر بزنید.

قسمت اداری ساختمان
دود کش های ساختمان ریکاردو
نمای داخلی
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

خرابه ای که یکی از لوکس ترین هتل های جهان است !

ثنا احمدی ، جمعه 26 خرداد 1396

توصیفی از برترین هتل سال 2016 میلادی، هتلی پنج ستاره که قدمتی 135 ساله دارد و ...

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :