بهترین غذاهای خیابانی مالزی | عالمی متنوع از مزه و رنگ

یکی از مواردی که برای گردشگران و توریست ها جذاب بوده، چشیدن غذاها و خوراکی های کشورهای مقصد است. آشنا شدن با غذاهای جدید، مزه های تازه و آداب و رسوم کشورهای دیگر یک تجربه دوست داشتنی و بیاد ماندنی است. این یکی از لذت های ثابت سفر به کشورهای دیگر است. اگر شما نیز می خواهید این تجربه را داشته باشید، توصیه ما به شما این است که قبل از سفر کردن، خوب است که درباره غذاهای کشور مقصدتان تحقیق کنید. غذاها، دسرها و خوراکی های محبوب و مشهور را بشناسید تا بتوانید غذاهایی را که با سلیقه و علاقه شما متناسب تر است را از میان غذاهای متنوع و خوراکی های خوشمزه آن انتخاب کنید زیرا ممکن است در فرهنگ های مختلف غذاهایی باشد که با سلیقه یا طبع شما سازگار نیستند یا ممکن است منطقه مقصد شما غذا یا دسر خاصی داشته باشد که بخواهید حتما امتحان کنید. در غذاهای خیابانی مالزی ما به یک جستجوی خوشمزه در خیابان های مالزی می پردازیم. کشور مالزی یکی از کشورهای محبوب برای گردشگران در آسیا محسوب می شود. کشوری با فرهنگ و مذاهبی متفاوت از سرزمین ما. پیش از این نیز در مقاله هایی درباره مالزی صحبت کرده بودیم. بیشتر غذاهای کشور مالزی برای مردم ایران جدید هستند. اما غذاهای پرطرفدار در این کشور اکثراً بهترین غذاهای خیابانی مالزی است که از نظر ظاهری متنوع و جدید هستند. با ما همراه در خوشمزه ترین غذاهای خیابانی مالزی شوید تا سری به کشور مالزی بزنیم.

Malaysia

نگاهی به فرهنگ غذایی مالزی

قبل از اینکه در خیابان های مالزی گردش کنیم و به دنبال غذاهای این کشور برویم، بهتر است اندکی درباره آداب غذایی و فرهنگ مردم این کشور اطلاعات کسب کنیم. این به ما کمک می کند که بهتر با فرهنگ و آداب غذایی مردم این کشور آشنا شویم. غذاهای کشور مالزی درحقیقت ترکیب لذت بخشی از غذاهای سنتی و مدرن این کشور است. در این کشور برای خوردن غذاهای متفاوت آداب و رسوم مختلفی وجود دارد و دلیل این مسئله هم تنوع قومیتی در کشور مالزی بوده است. به طور کلی مردم کشور مالزی را به سه دسته یا قومیت تقسیم می کنیم: مالایی ها، چینی ها و هندی ها و البته مهاجران این کشور که از کشورهای مختلف آسیایی به مالزی مهاجرت کرده اند. هرکدام از این قومیت ها فرهنگ مخصوص به خود را دارند و فرهنگ آن ها در غذاهایشان هم به خوبی مشاهده می شود. هر قومیت به غذاهای خاصی علاقه دارد و ذائقه های افراد با هم متفاوت است. به این ترتیب ما در کشور مالزی یک فرهنگ غذایی مخلوط از غذاهای هلندی، مالایی، هندی، چینی ، تایلندی را شاهد هستیم. با این وجود بعضی از غذاها بیشتر از غذاهای دیگر در این کشور دیده می شوند یا برخی از مواد غذایی بین فرهنگ غذایی کشورها مشترک هستند. در سطور آتی چند سطری درباره این علایق غذایی مشترک و خوشمزه ترین غذاهای خیابانی مالزی توضیح می دهیم.

نگاهی به فرهنگ غذایی مالزی

فلفل تند

در فرهنگ غذایی هندوستان، مالزی و کشورهای جنوب شرق آسیا فلفل تند نقش بسیار مهمی دارد. شهرت غذاهای هندوستان به تندی آن است و در برخی از بهترین غذاهای خیابانی مالزی هم این مسئله به وضوح دیده می شود. انواع ادویه های تند مزه مثل پیاز خشک، زنجبیل و سیر در غذاهای این کشور به وفور یافت می شود.

فلفل تند

نارگیل

در ایران روغن نارگیل بیش از همه شناخته شده است و شاید هم پودر نارگیل که در پخت شیرینی جات استفاده می شود اما مردم مالزی از تمام این میوه برای پختن غذاهای خود بهره می برند. هم از خود میوه و هم از آب آن در پختن برنج و سوپ ها استفاده می گردد.

نارگیل

سس سویا

نوعی چاشنی غذایی شور و تیره رنگ است که برای تهیه بسیاری از غذاهای آسیایی و خوشمزه ترین غذاهای خیابانی مالزی از آن استفاده می شود. از این سس که از دانه های سویا تهیه می شود، برای مزه دار کردن انواع سوپ، انواع کباب گوشت، ماهی، مرغ، سبزیجات و حتی تهیه انواع دیگر سس استفاده می شود. مبدا اصلی سس سویا، کشور چین است. این سس نخستین بار در قرن دوم پس از میلاد در این کشور ساخته شد و کم کم به سایر کشورهای جهان نیز رسید. سویا سس در غلظت های مختلف و درجه های رنگ تیره تا روشن به فروش می رسد. سس های تیره معمولا غلیظ تر و از لحاظ طعم و بو قوی تر از سس های روشن هستند اما شوری کم تری نسبت به سس های روشن دارند. این سس خوشمزه در غذاهای خیابانی مالزی به وفور استفاده می شود.

سس سویا

گیاهانی که بیشتر استفاده می شوند

سبزیجات و گیاهانی که مردم مالزی در غذاهایشان استفاده می کنند با منوی غذایی ما ایرانی ها کاملا متفاوت است. آن ها از انواع ساقه ها و برگ های درختان استفاده می کنند. گیاهانی مانند سنبل هندی، بادام زمینی، برگ موز در غذاهای خیابانی مالزی به وفور استفاده می شوند.

گیاهانی که بیشتر استفاده می شوند

برنج

در بسیاری از رژیم های غذایی مردم آسیای جنوبی، برنج به عنوان کالای اصلی مصرف می شود. کشور مالزی نیز مانند بقیه کشورهای این ناحیه برنج را در فرهنگ غذایی خود دارد. مردم این کشور در شام و ناهار خود به صورت مرتب از برنج استفاده می کنند. آن ها در کنار بیشتر غذاهایشان کمی برنج قرار می دهند اما با توجه به ملیت های مختلف ساکن در این کشور برنج با روش های متعددی در آن پخته می شود. با این حال پرطرفدارترین روش پخت برنج در مالزی پختن آن با آب نارگیل است که طعم خوبی دارد. مشهورترین غذاهای برنجی این کشور نیز ناسی لماک و کایو هستند.

برنج

غذاهای معروف مالزی

آسام لکسا assam laksa

آسام لکسا یک غذای چینی اندونزیایی است. یک نوع سوپ نودل است که در پختن آن از ماهی تازه استفاده می شود. این غذا ترکیبی از غذاهای چینی و مالایی است و از رشته فرنگی، برنج ، نودل، گوشت مرغ یا ماهی و میگو استفاده می شود. این غذا تند بوده و برای پختن آن از شیر نارگیل استفاده می کنند. این غذا در بندرها و مناطق ساحلی استفاده می شود و از خوشمزه ترین غذاهای خیابانی مالزی می باشد. بهترین مکان برای امتحان کردن این غذا شهر جورج تاون است. می توانید به تقاطع لبواچه (Gat Lebuh Acheh) و اسکله ولد که با نام پنگکالان (Pengkalan) شناخته می شود، مراجعه کنید. در این محل یک غرفه مشهور وجود دارد که سوپ آسام لکسای آن مشهور است. ساعت کار این غرفه از دو ظهر تا هفت بعد از ظهر می باشد.

آسام لکسا assam laksa

روجاک Rojak

یک سالاد محلی که از تکه های میوه و انواع سبزیجات تهیه شده و با تکه های ماهی یا میگوی خرد شده و سرخ شده تکمیل می شود. این سالاد در مالزی، اندونزی و سنگاپور محبوبیت زیادی دارد و به عنوان یک پیش غذا استفاده می شود. سس این غذا سیاهرنگ و غلیظ است و از خمیر میگو با چاشنی چیلی، خمیر میگوی سیاه، سس سویای شیرین و شکر درست می شود. از نظر ارزش غذایی این سالاد یک غذای کامل است و در بیشتر خیابان های مالزی به سادگی در دسترس می باشد. روجاک بسیار لذیذ و البته زیباست. می توانید آن را به عنوان غذای اصلی یا یک سالاد در کنار بهترین غذاهای خیابانی مالزی استفاده کنید. بهترین محلی که می توانید در آن یک روجاک خوشمزه نوش جان کنید، جورج تاون، تقاطع لبواچه و اسکله ولد جنب غرقه آسام لاکسا است.

روجاک Rojak

روسی کینای roti canai

این نان که در اصل مربوط به کشور هندوستان است، شبیه به پنکیک است و آن را با خوراک کاری مصرف می کنند. معمولا این غذا را به عنوان صبحانه می خورند. شما این غذا را هم در خیابان و هم در رستوران ها می توانید پیدا کنید. مردم مالزی معتقدند کیفیت این غذا در خیابان و رستوران تفاوتی ندارد فقط اینکه علاقمندان به این غذا در رستوران باید ساعت ها در صف بایستند. روسی کینای یک لایه خمیر نازک شده است که با روغن و مقدار کمی نسکافه مخلوط می شود. روسی کینای بیشتر در صبحانه استفاده می شود و یک صبحانه کامل است. کسانی که به پنکیک علاقه دارند مطمئناً از این غذا خوششان خواهد آمد. اگر می خواهید بدانید بهترین روسی کینای در کجا یافت می شود، خوب است بدانید که در بیشتر مکان های فروش، این غذا طعم و کیفیت مشابهی دارد اما در جورج تاون و پنانگ می توانید یک نمونه خوب این غذا را استفاده کنید. این غذا فروشی از ساعت سه و نیم بعدازظهر تا هفت شب به مشتریان خود رسیدگی می کند.

روسی کینای roti canai

سوپ سرد چندول chendul

دسر سنتی چندول (chendul) و سندول (cendol) یک سوپ سرد خیلی وسوسه کننده است که از بهترین غذاهای خیابانی مالزی محسوب می شود. البته این غذا یک پیش غذای شناخته شده نیز است. سندول ژله سبز رنگی است که از آرد برنج درست شده و با یخ، شکر پالم و لوبیای قرمز و انواع میوه های گرمسیری ترکیب شده است و معمولا در خیابان های کوالالامپور فروخته می شود. وقتی در گرمای تابستان درخیابان های این شهر هستید این دسر خوشمزه را بخرید و از مزه بی نظیر آن لذت ببرید. ندول را می توان با قاشق خورد یا اینکه از داخل کاسه سرکشید. برای امتحان کردن این غذا پیشنهاد ما به شما، جورج تاون، پنانگ، جاده پنانگ است. این غذاخوری جمعه ها از ساعت 10:30 صبح تا 19 و از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 10 صبح تا 19:30 به سرو غذا می پردازد.

سوپ سرد چندول chendul

آپام بالیک Apom Balik

یک نوع پنکیک ماهی تابه ای است که در جنوب شرقی آسیا خورده می شود. این غذا در حقیقت نوعی فست فود سبک محسوب می شود و معمولا در دکه های کنار خیابانی کشورهای اندونزی، سنگاپور و مالزی فروخته می شود. خمیر این پنکیک از مخلوط آرد، تخم مرغ، شکر، جوش شیرین، شیر نارگیل درست می شود. این خمیر روی ماهی تابه گرد با مارگارین زیاد پخته می شود تا خمیر به ماهی تابه نچسبد و بعد پنکیک را با موادی مثل گرانول بادام زمینی، شکر و ذرت پر می کنند. نوع و شکل اپام بالیک ها می تواند با توجه به مقدار خمیر و نوع ماهی تابه ای که در آن پخته شده تغییر کند. تا وقتی این دسر خوشمزه مالزی را در بین بهترین غذاهای خیابانی مالزی نخورده باشید معنی غذاهای مالزی را تجربه نکرده اید. این خوراک شباهت زیادی به کلوچه شکم پر دارد. برای خوردن این غذای خوشمزه به جورج تاون، بندرگاه تن جتی سری بزنید.

Apom Balik

باتو ماونگ ساتی Batu Maung Satay

باتو ماونگ ساتی در گذشته سیخ های کوچکی از گوشت خوک یا گاو بوده که در چوب بامبو به سیخ می کشیدند و کباب می کردند و با سس بادام زمینی، انواع ادویه های سنتی، پیاز و خیار آن را طعم می دادند. اگرچه امروزه این غذا را در سیخ های چوبی می پزند.اما در گذشته می توانستید طعم ساقه بامبو را نیز در آن احساس کنید. این غذا در بین خوشمزه ترین غذاهای خیابانی مالزی معمولا با ترشی سرو می شود. برای خوردن این غذا پیشنهاد ما به شما غرفه جورج تاون، خیابان لورانک بارو است.

باتو ماونگ ساتی Batu Maung Satay

کوی چیاپ Koay Chiap

یک سوپ خاص در میان صدها سوپ مختلفی که در میان خوشمزه ترین غذاهای خیابانی مالزی وجود دارد، سوپ کوی چیاپ است. این سوپ غذایی است که حتما دوست دارید امتحان کنید. برای پخت این سوپ لذیذ از گوشت اردک استفاده می شود. اما نه صرفا گوشت اردک در حقیقت همه بخش های بدن اردک در این سوپ یافت می شود. حتی بال، قلوه و جگر. ضمن اینکه برنج، کرفس چینی، تخم مرغ آبپز و رشته فرنگی نیز استفاده می شود. این سوپ را با سس سویا و انواع ادویه مزه دار می کنند. برای خوردن این غذا پیشنهاد ما به شما خیابان جورج تاون، خیابان کیمبرلی است. این خیابان در شب پر از غرفه های بهترین غذاهای خیابانی مالزی است.

کوی چیاپ Koay Chiap

چی چئونگ chee cheong

تمام مواد غذایی مورد علاقه مالزیایی ها در چی چئونگ پیدا می شود. این غذا یک غذای سبک و نرم است که برای افراد بیمار نیز مفید است. چی چئونگ با رشته هایی از آرد برنج، برنج، رشته فرنگی، ماکارونی و خمیر فرم یافته برنج تهیه می شود و با سس سیاه یا سس فلفل قرمز مزه دار می گردد. این غذای تند ظاهر جذابی دارد و دیدن آن شما را به اشتها خواهد آورد. برای خوردن یک چی چئونگ خوشمزه غرفه ای در کنار کافه فوگ لای، درمکالیترلین، پنگاگ را توصیه می کنیم. این غرفه از ساعت هفت و نیم صبح تا دوازده و نیم ظهر از مشتریان خود پذیرایی می کند. این غرفه ساعت کاری خود را با کافی شاپ فوگ تنظیم کرده و در ساعت تعطیلی کافی شاپ تعطیل می باشد.

چی چئونگ chee cheong

کوی تو Koay Teow Th’ng

یک سوپ شیرین خوشمزه با توپ های گوشتی، تکه های ماهی و رشته می باشد. در این غذا از گوشت خوک و گاو بدون استخوان نیز استفاده می گردد. وجود استخوان در این غذا یک مسئله غیر قابل بخشش است. این سوپ پروتئین دار طعم شیرینی دارد که اگر غذاهایی با این طعم را دوست دارید به شما توصیه می کنیم. برای خوردن این غذا به پنانگ، جلان سلطان ازلان شاه، نزدیک کافه سیری نیویونگ سری بزنید.

کوی تو Koay Teow Th’ng

لوک لوک Lok Lok

بدون شک در تمام خیابان های مالزی می توانید چرخ دستی های دستفروشان را ببینید که لوک لوک می فروشند. لوک لوک یا دیگ داغ از بهترین غذاهای خیابانی مالزی است. کلیه مواد این غذا در سیخ های کوچک به سیخ کشیده می شود و آبپز می شود. منظره رنگارنگ این سیخ ها که شامل انواع سبزی ها، سیب زمینی، میگو و ماهی خرد شده می باشد در کنار هم در ظرف غذا اشتهای هرکسی را تحریک می کند. هزینه شما برای خرید این غذا بسته به تعداد سیخ هایی که انتخاب می کنید متفاوت است و ارزش غذا برحسب تعداد سیخ ها حساب می گردد. برای خوردن لوک لوک به منطقه قدیمی پادنگ براون در پنانگ بروید. کافی است به جلوی این خیابان برسید تا بوی غذاها شما را محصور کند. برای خوردن لوک لوک به پادانگ، در مرکز هاوکر پادانگ براون، خیابان پراک، آنسون بروید. می توانید از ساعت سه بعدازظهر فروشندگان را در این مکان ببینید.

لوک لوک Lok Lok

آیس کاکانگ Ice Kacang

تجربه یک غذای سبک با طعمی جدید را می توانید با خوردن آیس کاکانگ داشته باشید. این غذا از دانه های منجمد شده باقالی درست می کنند که با ذرت، بستنی، ژله، شیر ، موز و لوبیا در هم آمیخته و مزه فوق العاده ای دارد. برای بهترکردن ظاهر آیس کاکانگ و جذاب تر کردن ظاهر آن و تزئین از انواع شربت های رنگی استفاده می کنند. یک آیس کاکانگ خوشمزه را در پارک نوساز هاوکر و در سوتا لین امتحان کنید.

آیس کاکانگ Ice Kacang

ناسی لماک Nasi Lemak

این غذا یک ظرف ساده است که مخاطبش را فریب می دهد اما بسیار بهتر از چیزی است که به نظر می رسد. برنج پخته شده در شیر نارگیل به اضافه بادام زمینی، تخم مرغ آب پز شده، آنچوی سرخ شده، گوشت مرغ و یا بره پخته شده با کاری و سس تند سامبال همه با هم می شود ناسی لماک لذیذ که می توان آن را به عنوان ناهار یا شام و حتی یک صبحانه قهرمانانه میل کرد. این یکی از محبوبترین غذاهای برنجی مالزی است که در تمام رستوران ها و خیابان ها در دسترس شما است. تمام مواد غذایی در برگ بو پیچیده می شود و با هم بخار پز می شود. برای خوردن یک وعده از این غذای خوشمزه در بین بهترین غذاهای خیابانی مالزی به خیابان پانتاک جرجک سری بزنید.

ناسی لماک Nasi Lemak

چارکی تو char kuey teow

یک غذای رنگارنگ از فرهنگ های مختلف مالزی است. این یک غذای خوشمزه و سالم با طعمی جدید بوده که از گوشت خوک یا میگو، پیازچه، پیاز، تخم مرغ آبپز، جوانه گیاهان و ماکارونی درست می شود. این مواد را آبپز می کنند یا تنوری می پزند تا خاصیت غذایی آن ها حفظ شود. چارکی تو را در خانه هم درست می کنند و از غذاهای محبوب در خانه های مالایی است. در بازار هم فروشندگانی که عمده آن را خانم های خانه دار تشکیل می دهند، با چرخ دستی در خیابان ها غذا می فروشند. برای خوردن چارکی تو به خیابان 13 پینتای جیجک سری بزنید.

چارکی تو char kuey teow

هوکین می Hokkien Mee

در بیشتر سوپ های مالایی تخم مرغ، رشته و برنج نقش اصلی را دارند. هوکین می نیز نوعی سوپ است که از این مواد همراه با انواع گوشت بدون استخوان، نمک، شکر، فلفل، آب گوشت پخته شده و میگو در پخت آن استفاده می شود. این غذا، یک غذای پر ویتامین و با ارزش غذایی بالا است که هم به عنوان پیش غذا و هم به عنوان یک وعده غذایی استفاده می شود. برای خوردن هوکین می به خیابان 13 پینتای جیجک مراجعه کنید.

هوکین می Hokkien Mee

سوپ وتون Wonton

می توان گفت این غذا هم نوعی کوفته و هم نوعی سوپ است. داخل آن از سس سویا، رشته فرنگی و انواع سبزیجات مانند اسفناج استفاده می شود. فلفل طعم تندی به آن می دهد اما اگر در آن گوشت خوک یا ماهی بریزند، ممکن است طعم گوشت مزه فلفل را پوشش دهد. سوپ وتون را با انواع ترشی مصرف کنید. برای خوردن این غذای خوشمزه به خیابان 13 پینتای جیجک سری بزنید.

سوپ وتون Wonton

سخن آخر

در پایان باید اشاره کنیم که در کشور مالزی صدها و هزاران غذای رنگارنگ وجود دارد. بسیاری از این غذاها در رستوران ها و بسیاری دیگر در خانه ها یا خیابان ها پخته می شود. در شهرهای مالزی مکان های بسیاری برای فروش غذا می توانید بیابید. اما چون این غذاها را اکثرا دستفروشان می فروشند جای ثابتی برای فروشندگان خاص وجود ندارد. به همین علت هم در این مقاله فقط به مکان های ثابتی که به سادگی می توانید غذا را در آن سفارش دهید، اشاره گردید. اگر تا امروز تجربه خوردن غذاهای کشور مالزی را داشته اید نظرات خود را درباره آن ها با ما در میان بگذارید.

سخن آخر

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

بهترین غذاهای ترکیه | دنیایی خوش رنگ از مزه و طعم

مهیار قاسمی ، شنبه 6 مرداد 1397

اگر شما قصد دارید به کشور ترکیه سری بزنید ما به شما پیشنهاد می کنیم از غذاهای مختلفی که در این کشور وجود دارد، میل کنید.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :