آتشکده آذرگشنسب و دریاچه تخت سلیمان | سفری به قدمت تاریخ ایران

در سفری مجازی به تکاب، به تخت سلیمان می رویم، به بازدید از دریاچه زیبای آن و  آتشکده آذرگشنسب. در 45 کیلومتری شمال غربی شهرستان تکاب و در یک دره سرسبز در ارتفاع 3 هزار متری بنای تاریخی بسیار زیبا و دیدنی شهر گنجک (یا آتشکده آذرگشنسب) واقع شده است که به آن به جامانده های آتشکده آذرگشنسب گویند که اطراف دریاچه تخت سلیمان همیشه جوشان، بر روی صخره ی آهکی دریاچه ، مابین برج و باروی سنگی، آثار معماری خاص مانند چهار طاقی آتشکده و سازه های آیینی وابسته بدان، نیایش گاه آناهیتا، کاخ های دوران ساسانی و ساختمان هایی سلاطین ایلخانی قرار دارد.

تخت سلیمان ایران

آتشکده آذرگشسپ

ایران در دوره ساسانیان سه آتشکده بزرگ و داشت که نام آتش های آن یکی برزین مهر به معنای آتش عشق والا بود که در نزدیکی نیشابور قرار داشت و دومین فربغ بود که معنی آن آتش فر ایزدی می باشد و محل آن در فارس بود که موبدان بیشتر از آن استفاده می کردند و سومین آتشکده برجسته ایران آتشکده آذرگشسپ کقراه بود که این اتش کده ویژه ارتشیان بوده است. آتشکده آذرگشسپ تکاب، با قدمت 3 هزارساله در دوره های هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان ارزش وشکوه ویژه داشته به اینگونه  که در دوران پادشاهی ساسانیان و خسرو اول انوشیروان برای آبادانی آن تلاش های بسیاری شده است. مراسم نیایش های آیینی، برگزاری جشن ها و امور تشریفات پادشاهی در آن اجرا می شده است . این آتشکده،  در زمان خود مورد توجه ترین بوده است و7 قرن نماد اقتدار آیین زرتشت و عامل وحدت سیاسی و اجتماعی ساسانیان و هم چنین ثروتمندترین نیایشگاه((آتش جاویدان))آن بوده است.

تخت سلیمان

دریاچه تخت سلیمان

مجموعه تخت سلیمان تکاب در اطراف دریاچه ای طبیعی که عمق آن به 120 می رسد و دارای املاح نامناسب برای کشاورزی و آشامیدن است و رسوب های آن شکل لبه های دریاچه را تغییر داده ساخته شده است. آثار و بناهای دوره های اشکانیان و ساسانی و ایلخانان مغول در این محل از شهرستان تکاب وجود دارند که مهم ترین آن آتشکده و تالارهای دوره ساسانی است. دیگر آثار ساسانی در کوه بلقیس و زندان سلیمان نزدیک تخت سلیمان ساخته شده است. کاوشگاه باستانی از سوی یونسکو میراث جهانی شناخته شده است و برای بازسازی و کاوش در آن طرح هایی در دست اجراست.

تخت سلیمان

تخت سلیمان
تخت سلیمان
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

تخت سلیمان آذربایجان غربی؛ آتشکده زرتشتیان در ایران باستان

مهیار قاسمی ، سه شنبه 7 بهمن 1399

با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه شوید تا بدانید تخت سلیمان کجاست و با عجایب تخت سلیمان بیش از پیش آشنا شوید.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :