لذت بردن از سرما در لاپلاند سوئد

خانه نشینی معمولا همراه همیشگی سرما ویخبندان است مخصوصا برای ایرانی ها که زمستان جالبی نیست و عادت کردن به آن سخت است اما در لاپلاند سوئد همه چیز فرق می کند چرا که در این منطقه فصل گرمی نیست پس می توان از سرما لذت برد و به سورتمه سواری پرداخت. لاپلاند سوئد خط مرزی با سرزمین های انگرمانلاند، یمتلاند، نوربوتن و وستربوتن و همچنین کشورهای نروژ و فنلاند دارد و بزرگترین سرزمین سوئد است که تقریباً یک چهارم مساحت آن در برمی گیرد اما در حقیقت سرزمین بزرگتری است که بخشی از سوئد، فنلاند، نروژ و روسیه را در برمی گیرد که به مرور جدا شده و بین کشورها تقسیم شدند. لاپلاند سوئد فقط در سوئد و فنلاند به همین اسم شناخته می شود و در سوئد جمعیت حدود 97٫768 نفر است. نورهای زیبایی طبیعی که در آسمان دیده می شوند و معمولاً در شب و در عرض های جغرافیایی قطبی به چشم می خورند را شفق های قطبی می نامند، محل تشکیل آن یونوسفر است و در سپیده دم قطبی قابل دیده می شوند. در قطب شمال به آنها شفق های شمالی گفته می شود که هم نام ایزدگونه رومی سپیده دم و نام یونانی باد شمالی است که در سال 1621 توسط پیر گاسندی روی این پدیده طبیعی گذاشته شد. در پاییز یا زمستان امسال در لاپلاند سوئد پدیده ای به نام ( خورشیدی maximums) اتفاق می افتد که بی نظیرترین شفق قطبی به وجود خواهد آمد و چه در سوئد و چه در فنلاند با امکانات پیشرفته اقامت بهترین منطقه برای دیدن این پدیده است. برای اطلاعات بیشتر سرما در لاپلاند سوئد با همگردی همراه باشید.

لاپلاند سوند و سرما

دیدن گوزن ها و زندگی سامی ها

یک گروه مردم به نامی سامی در شمال سوئد، نروژ، فنلاند و شمال روسیه زندگی می کنند. تقریبا 17000 سامی در سوئد زندگی می کنند که شغل سامی ها اکثرا گوزن داری، شکار، ماهی گیری و توریسم است. ملاقات با سامی ها و زندگی به شیوه آنها از جذابیت های لاپلاند سوئد می باشد سامی ها آزادانه در مرز کشورهای اسکاندیناوی تردد می کنند و شغلشان نگه داری گوزن های شمالی یا همان حیوان های کالسکه(سورتمه) پاپا نوئل است. گوزن شمالی نماد مورد علاقه مردم اسکاندیناوی است و دیدن و چراندن آنها در جنگلها و مراتع شمالی و سورتمه سواری یکی از لذت های دیدار از لاپلاند به شمار می رود.

دیدن گوزن ها و زندگی سامی ها

سورتمه سواری با سیبرین هاسکی

سورتمه ماجراجویان قطبی را در فیلم ها و رمان های معروف مثل سپید دندان را سگ های نژاد سیبرین هاسکی می کشند. در لاپلاند ممکن است ازشانس سوار سورتمه هایی شوید که سگ های هاسکی که گاه تا 200 کیلومتر در یک شبانه روز می دوند، این سورتمه ها را بکشند. خانه ای به نام خانه سانتا کلوز در لاپلاند فنلاند هر ساله حدود نیم میلیون بازدید کننده از سراسر جهان دارد. فنلاند و مرکز استان لاپلاند راوا نیه می (ROVANIEMI) شهر مشهوری محسوب می شود. محل تولد پاپا نوئل و منزل وی، کارخانه اسباب بازی سازی پاپانول هم در همین محل و در تپه های پر برف راوا نیه می قرار گرفته است. هر ساله میلیون ها نامه از طرف کودکان سراسرجهان توسط اداره پست فنلاند دریافت می گردد به آدرس: پاپا نوئل، راوا نیه می، فنلاند.این نامه های کودکانه بسیار خواندنی و در بعضی وقت ها تکان دهنده است. متن نامه ها شامل آرزوی اینکه دوست دارند درشب کریسمس چه هدیه ای از پاپانوئل بگیرند تا آرزوی سلامتی خانواده و حتی شکایت از رفتار بد پدر و مادر است . پایان کریسمس هرساله تمام نامه های ارسالی کودکان به پاپا نوئل در فنلاند و سوئد جمع می شود و به صورت کتابی بسیار خواندنی چاپ می شود.

سورتمه سواری با سیبرین هاسکی

هر ساله حدود 150 هواپیما در ایام کریسمس پرواز های توریستی به شهر راوا نیه می فنلاند راه منزل پاپا نوئل به فنلاند فقط از آسمان سوئد افزایش میابد. به علت اینکه کشور ها جهت عبور هواپیمایی خارجی هزینه ای دریافت می کنند پرواز های توریستی که از سوئد می گذرد معامله ای پر سود برای دولت سوئد و هواپیمایی این کشور شده است. برنامه های مختلفی برای بچه ها در ایام کریسمس در شهر راوانیه می فنلاند اتفاق می افتد و آنها پاپا نوئل واقعی را در منزل خودش می ببینند.

پاپا نوئل
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

بهترین راه ها برای لذت بردن از تعطیلات خانوادگی

علی حیدرنژاد ، جمعه 30 شهریور 1397

ایده شما برای تعطیلات شاید لم دادن روی ساحل با یک کتاب عالی باشد. اما اگر بچه ها را همراه دارید تمام تعطیلاتتان به مشغول کردن آن ها می گذرد.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :