چیچن ایتزا در مکزیک؛ میراث مایاها و یکی از عجایب هفتگانه جدید

بجز عجایب هفتگانه قدیم که شامل اهرام مصر می شده اند، عجایب هفتگانه جدیدی هم وجود دارند که چیچن ایتزا در مکزیک یکی از آنهاست. این میراث بازمانده قوم مایاها مربوط به دوران پیشاکلمبی بوده و توسط مردم مایا ساخته شد. این مجموعه زیبا در زبان محلی به معنی «در کنار چاه ایتزا» است. قدمت هرم چیچن ایتزا به اواخر دوره کلاسیک (سالهای بین 600 تا 900 میلادی تا پایان آن) و اوایل دوره پساکلاسیک (سالهای 900 تا 1200) بر می گردد. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه شوید تا بدانید چیچن ایتزا کجاست و از اسرارش آگاهی یابید.

چیچن ایتزا در مکزیک

تاریخچه مایاها

هرم چیچن ایتزا در نزدیکی شبه جزیره یوتاکان قرار دارد. میراث مایا و مردم آن همواره پر از رمز و راز بوده و عجیب نیست که در سال 2007 این مجموعه در لیست عجایب هفتگانه جدید قرار داده شده است. چیچن ایتزا در مکزیک در حال حاضر میراث جهانی یونسکو نیز هست و از طرف این سازمان جهانی محافظت می شود. در حدود سال 1000 میلادی بود که قوم ایتزا با سایر قوم و قبیله های قدرتمند منطقه اتحادی را تشکیل می دهند که این اتحاد باعث شکوفایی و ساخت بناهایی خاص و باشکوه در این منطقه گشت. این اتحاد در سال 1914 میلادی توسط مایاپان از بین می رود و چیچن ایتزا را تحت تصرف خود در می آورد. همین بد عهدی مایا ها کافی بود تا این مجموعه تبدیل به محلی متروکه شود و به مرور ابهت خود را نیز از دست بدهد.

با این حال، هرم چیچن ایتزا بطور میانگین 1.4 میلیون نفر بازدیدکننده دارد و یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری است. معبد کوکولکان یا ال کاستیلو جزو مشهورترین بناهای تاریخی است که در چیچن ایتزا ساخت شده و به نوعی نماد آن نیز محسوب می شود. به نظر می رسد که این معبد بین قرنهای نهم و دهم ساخته شده باشد.

تاریخچه مایاها

چیچن ایتزا کجای مکزیک است و چطور باید به آنجا برویم؟

از آنجا که در یوتاکان فرودگاهی وجود ندارد، باید از نزدیکترین شهر یعنی کانکون یا کوزومل برای بازدید از اینجا اقدام کنید. هزینه ثبت نام در تورهایی که با کشتی کروز به این منطقه می روند، حدود 450 پزو می شود. اتوبوس عمومی هم روش دیگری است که برای هر نفر 58 پزو است و حدود یک تا دو ساعت تا رسیدن به این عجایب هفتگانه جدید راه دارد. روش سوم هم اجاره خودروی شخصی است. برای این کار، باید مسیر کانکون به چیچن ایتزا را انتخاب کنید. هزینه این روش هم برای هر روز 80 تا 100 دلار است.

در چیچن ایتزا چه کارهایی را نمیتوان انجام داد و چه امکاناتی وجود دارند؟

اینجا یکی از عجایب هفتگانه جدید است و حفاظت از آن نیازمند رعایت قانون هایی توسط مسافرین و گردشگران. براساس مقاله چیچن ایتزا کجاست باید بدانید که امکانات و نمایش هایی برای گردشگران در نظر گرفته شده اند که ساعتهای مشخصی از شب برگزار می شوند. برای بازدید از این میراث به نکات زیر دقت کنید:

1) امکان بالا رفتن از معبد ال کاستیلو وجود ندارد.

2) در تمام روزهای سال و بین ساعت 9 الی 17 می توانید از این مکان بازدید کنید.

3) یک نمایش به نام نور و صدا هر شب از ساعت 19 در طول پاییز و زمستان و 20 در بهار و تابستان اجرا می شود.

4) براساس مقاله چیچن ایتزا کجاست باید بدانید که برای ورود به چیچن ایتزا باید بلیط تهیه کنید که شامل نمایش نور و صدا هم می شود. این بلیط برای هر نفر 111 پزو است.

5) برای ترجمه نمایش نور و صدا، هدفونی وجود دارد که هزینه آن 25 پزو است.

6) برای نگهداری از کیف و وسایلتان می توانید آنها را به مراکز قرار گرفته در کنار در ورودی بسپارید.

7) چیچن قدیم در بخش جنوبی قرار دارد. بناهای قسمت شمالی هم به سبک تولتک ساخته شده اند و در مرکز قرار دارند.

8) هنگام بازدید از این میراث حتما کلاه آفتابگیر همراه داشته باشید. آفتاب در این فضای باز دارای سایه نیست و پوست را اذیت می کند.

9) بطری آب آشامیدنی را قبل از ورود به مجموعه تهیه کنید. تعدادی فروشنده بیرون از مجموعه وجود دارند که این منابع را در اختیار شما قرار می دهند.

10) در کنار در ورودی به غیر از فروشگاه، یک موزه، اتاق های استراحت و غذاخوری هم دیده می شوند.

در چیچن ایتزا چه کارهایی را نمیتوان انجام داد و چه امکاناتی وجود دارند؟
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

تاریخچه چیچن ایتزا، یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان

مسلم علیمحمدی ، سه شنبه 15 آبان 1397

در این سایت باستان شناسی در شب ها با برگزاری نمایش صدا و نور لحظاتی شاد و هیجان انگیز برای بازدید کنندگان تدارک دیده شده است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :