باغ عفیف آباد شیراز | باغی به جای مانده از دل تاریخ در شیراز

شیراز مأمن بارگاه شاهچراغ است و آرامگاه حافظ و دیگر جاذبه های تفریحی که اکنون قصد معرفی تک تک آنها را نداریم و در فرصتهای بعدی حتما به آنها به تفصیل خواهیم پرداخت. در این مقاله منحصرا به معرفی باغ عفیف آباد شیراز باغی به یادگار مانده از عصر صفوی خواهیم پرداخت. پس، با ما همراه باشید تا بدانید باغ عفیف آباد کجاست و از تاریخچه باغ عفیف آباد آگاهی یابید.

عفیف آباد

سرگذشت عفیف آباد از صفویه تا امروز

عفیف آباد باغی است که منتظر چشمان شماست، برای نظاره گر بودن زیبایی های طبیعت بی نظیرش. از عفیف آباد، باغی که قدمت بنایش حکایت از عصر صفویه دارد، نباید به راحتی عبور کرد، باغی که صفویه و قاجار و نهایتا پهلوی بخشی از تاریخش را از آن خود کرده اند. جالب است براساس تاریخچه باغ عفیف آباد بدانید که باغ عفیف آباد شیراز تفرجگاه بسیاری از پادشاهان برای گذر اوقاتی خوش بود.

به عفیف آباد و سرنوشت تاریخی آن که برسیم، باید در تاریخ سفر و در عهد صفویه توقف کنیم. اینجا ایستگاه نخست هست. دوران قاجار ایستگاه بعدی برای جستجوی تاریخ خریداری باغ و بازسازی آن بوده که پیشتر به آن پرداخته شد و در نهایت، باغ به فرح پهلوی تقدیم گشت. اما، در سال 1340 تاریخ حکایت از انتقال این باغ به ارتش در طی یک مزایده دارد. در سال 1370 موزه نظامی آن توسط ارتش جمهوری اسلامی شکل گرفت و هم اینک آنقدر اهمیت بالایی دارد که دومین موزه نظامی کشور محسوب می شود. این باغ تا به امروز در اختیار ارتش است و برای بازدید از آن ممنوعیتی ندارید.

سرگذشت عفیف آباد از صفویه تا امروز

گردش در باغ

اگر قدم در این باغ قدیمی نهادید، باید بدانید که این باغ در عهد قاجار خریداری شد و سرمایه گذار آن فردی بود که قاجار او را میرزا علی خان قوام الملک نام نهاد. در روزگار قاجار باغ مزین شد به عمارتی در دو طبقه که تا به امروز در میانه عفیف آباد آن را مشاهده خواهید کرد. البته، این ساختمان دو طبقه در عصر امروز به موزه ای نظامی تغییر کاربری داده و به باغ جلوه خاصی را بخشیده است. خلاصه، اگر دیدن سلاح های نظامی برایتان جذابیت دارد، بی درنگ بعد از ورود به عفیف آباد، به سمت موزه نظامی عفیف آباد تغییر مسیر دهید. در طبقه اول به تماشای سلاح های نظامی و کسب اطلاعات نظامی و تاریخی مشغول شوید و بعد با رفتن به طبقه دوم، موزه عبرت پذیرای نگاه های جستجو کننده شما خواهد بود.

موزه نظامی عفیف آباد

مسیر سهل الوصول رسیدن به باغ قدیمی شهر

باغ عفیف آباد شیراز در خیابانی به همین نام و در حوالی خیابان ستارخان شیراز واقع است. اگر علاقه شما وسایل حمل و نقل از نوع عمومی هستند، براساس مقاله باغ عفیف آباد کجاست باید بدانید که متأسفانه مکان این باغ از طریق اتوبوس و مترو خیلی سهل الوصول نیست. باز هم اگر از تصمیمتان صرف نظر نکرده اید، سوار مترو شوید و ایستگاه چهارراه زرگری پیاده شده و بقیه مسیر را با تاکسی راهی باغ شوید.

اما شاید ترجیح می دهید با وسیله نقلیه خودتان راهی باغ شوید. پس، در این صورت نام خیابان قصردشت را به ذهن بسپارید، چون قصر دشت خیابانی است که شما را به خیابان عفیف آباد خواهد رساند. تا انتهای خیابان لطفا رانندگی کنید تا به تقاطع عفیف آباد و ستارخان برسید. این مسیر برای این است که بتوانید خودروی خود را در پارکینگ باغ پارک کرده و خیالتان از بابتش راحت باشد. در نهایت، وقتی به تقاطع رسیدید، خیابان ستارخان را برای ادامه مسیر انتخاب کنید. دوربرگردان اول را حواستان باشد که رد نکنید. دور بزنید و در جهت عکس برانید. بعد از 50 متر که خیابان ستارخان را پشت سر گذاشتید، باغ پرقدمت شهر آماده تقدیم بهترین لحظات به شماست.

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

توضیحات نرگس آبیار درباره دکور سریالش در باغ عفیف آباد شیراز

گلاره یوسف پور ، شنبه 16 بهمن 1400

این خبر پیرامون توضیحات نرگس آبیار درباره دکور سریالش در باغ عفیف آباد شیراز برای شما نوشته شده است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :