روستای پالنگان در کردستان؛ تلفیقی از هنر معماری و شکوه طبیعت

در روستای پالنگان در کردستان با مردمی از جنس سادگی، مهربانی و البته مهمان نواز لحظات خوشی را سپری و زیباترین خاطره ها را در طبیعت بی نظیرش تجربه خواهید کرد. پس، اندکی از دغدغه های روزمره زندگی فاصله بگیرید، از فضای شهری و تمام همهمه هایش دل بکنید و دل به زیبایی های طبیعت بسپارید. با ما در این مقاله خواندنی همراه باشید تا شما را با طبیعت روستای پالنگان و محل اقامت در روستای پالنگان آشنا کنیم.

پالنگان

آینه تمام نمای زیبایی

وقتی پا در دل طبیعت می گذارید، بیشتر چه چیزی شما را خوشحال می کند و احساس خوبی در شما بوجود می آورد؟ دیدن یک کوه و عظمت آن، خیره شدن به زیبایی یک آبشار یا دنبال کردن مسیر آب یک رودخانه و گاه پیچ و قوس های مسیر که آب را جهت می دهند؟ سبز بودن مناظر چقدر در روحیه تان و بیرون کشاندن آن از رخوت و سستی نقش دارد؟ اگر پاسخ شما به تمام این پرسش ها یک پاسخ مثبت است، درنگ نکنید و برنامه سفر خود را برای چند روز مهمان شدن در غرب کشور با همراهانتان هماهنگ کنید.

از سفر به روستای پالنگان در کردستان پشیمان نخواهید شد، چرا که طبیعت روستای پالنگان بی مثال بوده و مردمانی با صفا و صمیمیت شما را غرق در زیبایی های زندگی خود خواهند کرد و تنها از شما طلب می کنند که این همه زیبایی طبیعت را نظاره گر باشید و از گذر زمان در محل اقامت در روستای پالنگان لذت ببرید.

آینه تمام نمای زیبایی
آینه تمام نمای زیبایی 2

دوستی تاریخ با طبیعت

اگر به هنر و بخصوص معماری توجه ویژه ای دارید، نوع ساخت خانه های روستای پالنگان در کردستان را به دقت مورد بررسی قرار دهید. اگر اهل تاریخ هستید، خوب است بدانید برخی از آثار در روستای پالنگان کردستان همچون مساجد، باغ ها و برخی خانه های قدیمی از جا مانده های دوران سامانی هستند. وقتی به پالنگان رفتید، حتما سری هم به قبرستان قدیمی روستا بزنید. در آنجا دیدن قبرهایی که با خط کوفی بر روی سنگ هایشان نگاشته اند، قطعا متحیرتان خواهد کرد. طبیعت روستای پالنگان باز هم برای شما جاذبه خواهد داشت. پس، برای بازدید از قلعه ای که اتاق و آتشکده آن میراث دوران گذشته قرار دارد، آماده شوید و به دره تنگی ور که درست در 800 متری جنوب شرقی پالنگان است، بروید.

دره تنگی ور

در آنجا قلعه قدیمی و تاریخی حتما شما را مجذوب و مسحور خود خواهد کرد. حواستان باشد در کنار بازدید از قلعه از آب گوارای رودخانه تنگی ور هم بنوشید. نترسید، مشکلی برای سلامتی پیش نمی آید، چون آب این رود از چشمه های آب زلال و خوب تأمین می شود. اگر دوست دارید در مورد روستای پالنگان کردستان، مذهب و پیشه مردمانش بیشتر بدانید، آگاه باشید که جمعیتی معادل 1000 نفر در این روستا روزگار می گذرانند و با توجه به امکاناتی که به لحاظ طبیعت خدادادی قرار دارند، آنها از کاشت و برداشت محصولاتی چون انار، انجیر، هلو و زردآلو تأمین معاش می کنند. البته به دلیل شرایط آب و هوایی مطلوب، پرورش دام، فروش لبنیات و سایر فرآورده های آن هم برایشان یک پیشه بشمار می آید.

هلوی پالنگان

از هنر این مردمان که تقریبا بیشترشان اهل سنتند و صنایع دستی آنها نیز نباید غافل شد. بی شک، زندگی در روستایی خوش آب و هوا و در کنار زیبایی های هستی، مردمانی خوش ذوق و اهل هنر را پرورش خواهد داد. جاجیم بافی، گیوه بافی، موج بافی از آثار هنری این مردمان ساده و صمیمی در کسب درآمد برای آنها نقش مهمی دارند. البته، تهیه عسل طبیعی هم یکی از پیشه های مهم برای آنهاست. راستی، وقتی از شهر فاصله گرفتید و میهمان طبیعت روستای پالنگان بودید، اگر خواستید با مردمان ساده و بی آلایش پالنگان به گفتگو بنشینید، حتما لهجه آنها برایتان جالب خواهد بود. این مردم باصفا با لهجه اورامی با هم صحبت می کنند.

مردمان ساده و بی آلایش پالنگان

شما در روستای پالنگان حسابی از پدیده های طبیعی و گاه ساخت دست بشر همچون خانه هایی که از سنگ به صورت خشکه چینی روی هم قرار گرفته و بنا شده اند، لذت خواهید برد، حتی اگر در بهار میهمان پالنگان باشید، دیدن عشایر و مراسمی که در هنگام کوچ اجرا می کنند نظیر موسیقی گریان، چپله و سیاچمانه برایتان جذابیت زیادی خواهد داشت.

روستای پالنگان زیبا

چگونه به پالنگان برویم؟

اگر تصمیم گرفتید، در یک زمان مناسب با ماشین شخصی خود راهی کردستان شوید و نظاره گر زیبایی های روستای پالنگان باشید، دو مسیر پیش روی شماست؛ اگر اهل تهران یا یکی از شهرهای مرکزی وطن هستید و البته رانندگی در مسیرهایی که ترافیک روانی ندارند، اعصابتان را آزرده می کند، شما اگر از طرف کرمانشاه راهی پالنگان شوید خیلی بهتر است، چون این مسیر آزادراه بوده و به لحاظ ترافیکی روان تر از مسیرهای دیگر است. بخاطر داشته باشید که کامیاران تابلویی است که باید حواستان به آن باشد که از آن نگذرید. اگر از طرف کرمانشاه رفتید که تا کامیاران 55 کیلومتر باید رانندگی کنید و اگر به سنندج رسیدید، 75 کیلومتر تا رسیدن به کامیاران مسیر پیش روی شماست.

از هر مسیری که رفتید، وقتی به کامیاران رسیدید، اینجا مقصد نهایی شما نیست و لطفا 55 کیلومتر دیگر هم در مسیر جاده روستای توبره ریز برانید. در مسیر پالنگان بخاطر جاده آسفالتی که دارد، زیاد اذیت نخواهید شد. اما شمایی که مسافرت با وسیله شخصی را ترجیح نمی دهید، بخاطر داشته باشید وقتی به کرمانشاه یا سنندج رسیدید، با مینی بوس یا تاکسی راهی کامیاران شوید. از آنجا برای رسیدن به مقصد اصلی باز هم دو راه پیش روی شماست؛ یا با مینی بوس راهی شوید که البته معلوم نیست کی راه بیفتند و از این نظر نمی توانید برنامه دقیقی داشته باشید. اگر راه بعدی را بخواهید بدانید، این است که از تاکسی های خطی این مسیر به سوی پالنگان استفاده کنید. برای اینکه این تاکسی ها را ببینید، به اول جاده روستای توبره ریز بروید و سوار تاکسی شوید.

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

با شکوه ترین معابد هندو | تلفیق زیبایی از هنر معماری و طبیعت

الهام یاوری ، سه شنبه 26 بهمن 1395

با شکوه ترین معابد هندو رو میتوانید در این مطلب ببینید. ساختمان هایی که زیبا و عظیم هستند

نظرت چیه
1 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 17 آبان 1400

    چرا شماره تماس نگذاشتین