روز جهانی صنایع دستی؛ پنجره ای رو به میراثی جهانی

پس از جنگ جهانی دوم، 10 ژوئن روز صنایع دستی نامگذاری شد؛ روزی که برای گرامیداشت آثار هنری به یادگار مانده از ملت و اقوام گوناگون است؛ روزی برای بوسه زدن به دستان هنرمندانی که با ذوق آثار هنری ارزشمندی را خلق می کنند؛ آثاری که یادگار سرزمین مادریشان بوده و این هنر را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کنند. گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی متعلق به دنیای پر رمز و راز دست بافته و آثاری هست که عاشقانه خلق شده اند و به حدی ارزشمند هستند که قیمتی برایشان نمیتوان تصور کرد. براساس مقاله روز جهانی صنایع دستی چه روزی است باید بدانید که این روز فرصت مناسبی است برای ارج نهادن بر آثار خلق شده هنرمندان و نگاهی گذارا به فلسفه آنان.

نخستین همایش جهانی آثار صنایع دستی برای اولین بار در نیویورک با شرکت مدیران اجرایی، هنرمندان، صنعتگران و استادان دانشگاه ها برگزار و ایران از سال 1374 از طریق سازمان صنایع دستی کشور عضو این شورا شد. با ما در این مقاله خواندنی همراه باشید تا بدانید روز صنایع دستی چه روزی است و به اهمیتش پی ببرید.

روز جهانی صنایع دستی

آثاری ارزشمند

تمدن ایران، میراث جاودانه ای از آئین و مردمان گذشته را برای ما به یادگار گذاشته که هویت تاریخی ما را نمایش می دهند؛ میراثی که مظهر زیبایی و دستان هنرمندانی هست که روزهای درخشان این مرز و بوم را به رخ جهانیان می کشند و باعث افتخار بوده که ذوق و هنر ایرانیان در دنیا زبانزد خاص و عام است. صنایع دستی برای مبادله نیستند، بلکه نوعی ارتباط فرهنگی میان ملتها بوده و این آثار هنرمندانه، عمری به قدمت بشر دارند و قدمتشان به عصر حجر باز می گردد. رفته رفته پیشرفت چشمگیری در دنیای هنر حاکم می شود که چشم هر ببینده ای را مجذوب زیبایی ها می کند. ایران زمین هفت هزار سال است که هنر نیاکان خویش را به عنوان سند هویت ملی به رخ دنیا کشیده و یکی از جذاب ترین راهها برای شناخت اقوام ملل است، چرا که این آثار از اعماق باورهای یک ملت آمده اند.

آثاری ارزشمند

آثاری ارزشمند و اقتصاد

آثار صنایع دستی علاوه بر بازگو کردن هنر ملت ها یکی از راه حل های مهم برای معضل بیکاری و ایجاد اشتغال برای افراد جامعه است؛ بویژه برای کشورهایی که هنوز بافت سنتی خود را حفظ کرده و کهن باقی مانده اند. تولید صنایع دستی بدنبال روشهایی است که علاوه بر نشان دادن هویت ملت ها، کمکی هم برای اقتصاد و افراد جامعه کنند. در همین زمینه، شورای صنایع دستی هدف هایی را دنبال می کند که عبارتند از:

-ایجاد همبستگی میان صنعتگران صنایع دستی در سراسر جهان

-حفظ و تقویت صنایع دستی و تجلی به صورت رکن عمده ای از حیات فرهنگی ملتها

-تشویق، کمک و راهنمایی صنعتگران آثار صنایع دستی و همچنین بالا بردن سطح اطلاعات تخصصی و حرفه ای آنها با توجه به زمینه های متفاوت فرهنگی موجود در هر یک از کشورهای عضو

در ایران علاوه بر جاذبه های تاریخی ثبت شده در یونسکو، فهرستی از میراث معنوی و صنایع دستی نیز بچشم می خورد. نوشتن و گفتن از دستان هنرمند ایرانی و صنایع دستی ایران سالها زمان نیاز دارد که در حوصله مقاله گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی نیست.

آثار صنایع دستی و اقتصاد
آثار صنایع دستی و اقتصاد 2
آثار صنایع دستی و اقتصاد 3
آثار صنایع دستی و اقتصاد 4
آثار صنایع دستی و اقتصاد 5
آثار صنایع دستی و اقتصاد 6
آثار صنایع دستی و اقتصاد 7
آثار صنایع دستی و اقتصاد 8
آثار صنایع دستی و اقتصاد 9
آثار صنایع دستی و اقتصاد 10
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

برگزاری برنامه های هفته صنایع دستی و ویژه برنامه روز جهانی صنایع دستی در 5 استان کشور

گلاره یوسف پور ، چهارشنبه 10 خرداد 1402

براساس اخبار واصله، برگزاری برنامه های هفته صنایع دستی و ویژه برنامه روز جهانی صنایع دستی در 5 استان کشور صورت می گیرد.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :